Alle input is welkom. Ik kom er wel uit hoor….......hoop ik. Anders aanslingeren

Totaal aantal Berichten: 920
- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
C35 2,5l diesel startmotor heeft de juiste bouwvorm voor het 2,5l blok, draait de goede kant op en heeft 11 tanden voor een “moderner” vliegwiel met starterkrans van 120 tanden (en 2,75kW!!!!).
Waarom heb je een spacer tussen vliegwiel en krukas geplaatst? Als je het druklager van de 2,5l C35 diesel gebruikt (die is circa 25mm langer dan die van de DS) zou alles gewoon moeten werken en kan de starterkrans op de originele plek blijven van de 2,5l versie
>heel leuk draadje!
waar rook is, is…
LHM only!

- 2CV 250
- Overig U23 50 MOD
Dit alles in het kader van: ” De C35 2,5l diesel is geweldig”
waar rook is, is…
LHM only!

- 2CV 250
- Overig U23 50 MOD
Gebruik ook de prise as van de C35 2,5l diesel die is ook zo’n 25mm langer.
waar rook is, is…
LHM only!

- 2CV 250
- Overig U23 50 MOD
Zoals in de bijlage is te zien hadden ze bij Citroën de combinatie “korte krukas met keerring en DS-koppeling/koppelingshuis” al opgelost. Dit zou dan toch ook op de 2,5l DS moeten passen zonder heel veel aanpaswerk.
Ter verduidelijking: De kleine tekening laat de aanpassing zien voor de 2,5l diesel ,met langere prise-as en het druklager met langere houder die gezamenlijk de kortere krukas compenseren.
waar rook is, is…
LHM only!
De Spacer is mijn oplossing, omdat anders de priseas niet in de koppeling uitkomt en zelfs het top lager niet haalt. Dat scheelt bijna 2.5 cm. De DS krukas is zoveel langer als een CX krukas.
De spacer breng dat ruim 2 cm dichterbij. Ik kan dan prima in het toplager en haal ook makkelijk de vertanding in de koppeling. Ik heb geen ervaring met de C35 dus ik heb daar ook niet aan gedacht. Dat zou ook een oplossing kunnen zijn. Is de C 35 priseas zo lang dat hij ook het toplager haalt???? Ruim 2 cm dus. Het startmotor probleem is nu wel opgelost!. Zowel de plaats van de starterkrans op t vliegwiel als de diameter van het vliegwiel. Ik heb de starterkrans van een DS met vingerdrukgroep gepakt. Die heeft de buiten diameter van een DS en een veel kleinere binnen diameter. Als ik nu een klein stukje van mijn CX turbo vliegwiel af draai kan die krans er zo op EN kan ik een gewone DS startmotor gebruiken.
Probleem opgelost. Zal vanavond wat foto’s plaatsen.
Ik wil proberen de Motor zo aan te passen dat ik er omheen allemaal originele DS delen kan gebruiken. Dus nu kan een gewone DS startmotor er op en ook een gewone DS versnellingsbak. Doordat ik de DS kop gebruik passen inlaat en uitlaat ook nog gewoon.
Gr Nard
Zal de C35 optie wel onderzoeken. Heeft ook zijn voordelen.
Ik heb net Harry Martens gebeld en hij stuurt mij een priseas en druklager van een C35 op om het plan te onderzoeken.
Dank voor tip.
Gr Nard
Starterkrans van DS met vingerdrukgroep pas maken op CX turbo vliegwiel.
Eerste foto is het vliegwiel met de grotere starterkeans.
Tweede foto is het CX vliegwiel zonder krans.
Derde foto is het CX vliegwiel met los er op de grotere starterkrans.
Nu kan ik het vliegwiel zo aanpassen dat de krans altijd op de goede plek zit en de juiste diameter heeft. Kan er dus een standaard DS startmotor op.
Ik ga wel evt de spacer vervangen voor de priseas van de C35.
Tevens komt er een eindoverbrenging van een C35 in. Dan draait hij 2500t/m bij ongeveer 120 km/h.

Totaal aantal Berichten: 10491
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Dat is mooi!
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

- 2CV 250
- Overig U23 50 MOD
Diesel Rinus schreef:Zoals in de bijlage is te zien hadden ze bij Citroën de combinatie “korte krukas met keerring en DS-koppeling/koppelingshuis” al opgelost.
Ik houd er van als kwartjes vallen, veel plezier er mee!
waar rook is, is…
LHM only!
Leuk te lezen dit allemaal. Een DS met vermogen, dat lijkt me leuk. Prachtige auto. Maar in originele set up niet bepaald vlot.
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl

Totaal aantal Berichten: 27954
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Valt best mee in de originele setup…
Geen stoplicht sprinter, maar bergop laat ik nog best wat auto’s achter me.
Klopt een 23 ie is zeker niet sloom. Nu zit er een DY3 motor in, die is echt niet vlot (meer)
Als ik het vermogen van een frisse 23 ie kan combineren met iets meer koppel en lager verbruik, ben ik al heel blij