4 van de 27
« Eerste  < Vorige 2 3 4 5 6 Volgende >  Laatste »
   
DS 25 ie LPG
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10491
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 27 februari 2014 02:23 PM
  [ # 46 ]

Het oorspronkelijke plan was een configuratie zoals bij de eend. Een 6 cil. boxer voorin en daarachter de versnellingsbak. Die bult in het interieur was dus eigenlijk niet de bedoeling.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
cx25gtit2
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3909
Geregistreerd: 26-03-2005

- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
Gepost: 27 februari 2014 03:33 PM
  [ # 47 ]

er is toch een DS met SM motor er in ? heet ook “DSM”.

zijn er alternatieve mogelijkheden voor een oude of moderne 6 cilinder (boxer) ?  (de TA 15/6 maar even niet mee gerekend).
zou het DS rijd gevoel dan nog wel hetzelfde zijn ?

of maar weer on-topic ?

Citroen CX - magnifiek zweven !!  mijn Flickr foto stream  mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje

Profiel  
 
ppvandep
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 168
Geregistreerd: 18-01-2009

- ID/DS DSuper 5
Gepost: 27 februari 2014 03:59 PM
  [ # 48 ]
jantje1948 schreef:

Het oorspronkelijke plan was een configuratie zoals bij de eend. Een 6 cil. boxer voorin en daarachter de versnellingsbak. Die bult in het interieur was dus eigenlijk niet de bedoeling.

Zou dan een porsche 911 blok uit de jaren ‘60-‘70 kunnen passen?

Dan verplaatst wel een hoop gewicht van achter de vooras, naar voor de vooras. Dat is niet heel erg fijn….

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3856
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 27 februari 2014 06:57 PM
  [ # 49 ]

Ik denk dat je een boxer er niet meer in krijgt, te weinig plaats in de breedte, en in 1956 had een porsche maar een 1600 cc 4 cylinder boxer met 60-70 pk ? Dat was in 56 al het probleem, een boxer 6 voor de vooras, dat steekt een stuk meer uit naar voren, en de GS motor is van veel later, en ook veel te klein.
Blijft over een V6: Een Sm motor, is al gedaan of een ESJ met 60 graden, maar dan is het probleem dat die moderne motoren verkeerd om draaien, net als veel andere V6 die de laatste 20 jaar gebruikt zijn, dat kun je natuurlijk ook wel oplossien, maar dan wordt het toch geen DS meer denk ik. 

Ik denk dat de DS25ie een heel goed keuze is, een soort optimum van vermogen, rijdbaarheid en bruikbaarheid en als je het goed doet met een redelijke verbruik.

Gaan we nu weer horen hoe het Nard vergaat ?

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10491
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 27 februari 2014 08:33 PM
  [ # 50 ]

Dat hangt van Nard af Wink

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
SuperNard
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 256
Geregistreerd: 08-01-2008

Gepost: 27 februari 2014 11:04 PM
  [ # 51 ]

Ik heb laatst gewerkt aan een DS met SM motor. Om kort te gaan het past echt niet. Enorme verbouwing. De veerpoten van de DS zitten in de weg, zodat de kleppendeksel er niet af kan. Het stuurhuis staat in een foute hoek. Het was simpeler geweest een DS op een SM chasis te zetten. Wel een knap stukje werk. Zie ook verlaagd dak Topchop. Knap gedaan.

Afbeelding Bijlagen
IMG_0814.jpgIMG_0811.jpgIMG_0813.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
SuperNard
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 256
Geregistreerd: 08-01-2008

Gepost: 27 februari 2014 11:05 PM
  [ # 52 ]

Motorkap

Afbeelding Bijlagen
IMG_0812.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
SuperNard
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 256
Geregistreerd: 08-01-2008

Gepost: 27 februari 2014 11:15 PM
  [ # 53 ]

Vanavond de spacer gedraaid die de krukas moet verlengen van de CX motor. Hiervoor heb ik een oude krukas afgeslepen en de flens gebruikt.Vooral de passing voor de neus draaien is een erg precies werkje. Een minimale afwijking geeft meteen een slingerend vliegwiel. Met langere bouten zet ik het geheel vast. Met een meetklok gecontroleerd of er nu meer slingering in het vliegwiel was als zonder spacer. Gelukkig niet. op 4mm na is de krukas nu even lang als een DS. Gelukkig is die marge er wel. Nu gaat alles naar http://www.remotech.eu/adres-boxmeer.html
daar kunnen ze krukas, zuigers ,vliegwiel balanceren. Ik heb zoveel bij elkaar verzonnen dat mij dat wel slim lijkt

Afbeelding Bijlagen
IMG_0951.jpgIMG_0952.jpgIMG_0954.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
SuperNard
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 256
Geregistreerd: 08-01-2008

Gepost: 27 februari 2014 11:22 PM
  [ # 54 ]

Volgende probleem: Startmotor. Die moet andersom draaien als van een CX natuurlijk.
Het CX vliegwiel is ook nog eens iets kleiner en fijner vertand. Ik gebruik het extra lichte vliegwiel van een CX turbo 2.
De vertandings ring heb ik overgezet van een CX 24, die is gelijk aan een DS vertanding.
De diameter van het rondsel van een DS is 9 tanden en het kleinere CX vliewiel heeft een rondsel met 11 tanden nodig. Dat wordt lastig, zoek nog naar een oplossing. Ook de afstand van vertanding tot blok is anders.
Eerste foto CX motor met spacer de afstand tussen vertanding en blok is 1 cm groot
Tweede foto zoals het bij een DS is, de afstand is bijna nul.
De startmotor moet dieper in t blok…....
De neus van de startmotor kan ik afdraaien. Maar het anticlockwise draaiend rondsel met 11 tanden moet ik nog uitvinden.

Afbeelding Bijlagen
IMG_0953.jpgIMG_0956.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
Citroën-das-pas-fën
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 486
Geregistreerd: 18-05-2008

- XM XM 3.0 V6 Exclusive
Gepost: 27 februari 2014 11:28 PM
  [ # 55 ]

Nou ken ik de CX startmotoren niet, maar zou het niet een veel simpeler benadering zijn om de startmotor zelf de andere kant op te laten draaien? Bij een DS startmotor zou ompolen t.h.v. de koolborstels niet gek ingewikkeld zijn. Zeker niet ten opzichte van de problemen waar je nu tegenaan lijkt.

Vliegend tapijt: Citroën DSuper 1973, Bleu Delta (in restauratie)
Daily 1: Citroën Dspécial 1974, Candy Root Beer (“Thrasher” a.k.a. Hok Rod)
Daily 2: Citroën C5 X7 1.6 Ligne Business Blanc Perlé

En ik mis nog steeds m’n V6 XM…

Profiel  
 
F.SvM
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9362
Geregistreerd: 25-05-2010

- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Gepost: 27 februari 2014 11:31 PM
  [ # 56 ]

Gewoon op nieuw laten wikkelen,en erbij zeggen dat hij andersom moet draaien.
Meest makkelijke oplossing.

VgF

De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/

Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.

Profiel  
 
SuperNard
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 256
Geregistreerd: 08-01-2008

Gepost: 27 februari 2014 11:32 PM
  [ # 57 ]

Jammer genoeg is het niet zo simpel. Verkeerdom draaien wel maar het rondsel schiet er over gedraaide spiebanen uit in de draairichting. Dus bij ompolen zal hij wel verkeerdom draaien maar er niet uitschieten. Verder is het DS rondsel te klein

Profiel  
 
F.SvM
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9362
Geregistreerd: 25-05-2010

- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Gepost: 27 februari 2014 11:35 PM
  [ # 58 ]

Of het tandwiel overzetten,zijn volgens mij qua asgat het zelfde.

VgF

De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/

Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.

Profiel  
 
SuperNard
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 256
Geregistreerd: 08-01-2008

Gepost: 27 februari 2014 11:36 PM
  [ # 59 ]

Nee gaat ook niet. Tandwiel en rondsel met spiebanen is een geheel…..

Profiel  
 
Citroën-das-pas-fën
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 486
Geregistreerd: 18-05-2008

- XM XM 3.0 V6 Exclusive
Gepost: 27 februari 2014 11:38 PM
  [ # 60 ]

Ohja, duh… Ik wist dat ik iets over het hoofd moest zien, gezien jouw verstand van zaken Surprisedops:
Ik bedoelde overigens dat je dan de CX startmotor zou gebruiken natuurlijk, die past immers op het blok en heeft het juiste tandwiel.
Een rondsel (laten) steken dat precies andersom is, is inderdaad ook niet gemakkelijk…

Vliegend tapijt: Citroën DSuper 1973, Bleu Delta (in restauratie)
Daily 1: Citroën Dspécial 1974, Candy Root Beer (“Thrasher” a.k.a. Hok Rod)
Daily 2: Citroën C5 X7 1.6 Ligne Business Blanc Perlé

En ik mis nog steeds m’n V6 XM…

Profiel  
 
 
4 van de 27
« Eerste  < Vorige 2 3 4 5 6 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook