AHHH
Ik weet al uit welke CX die bussen kwamen.
CX 2400 heeft wel dezelfde diameter als een DS 23..












































Totaal aantal Berichten: 25678
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Had jij geen cx 24?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>












































Totaal aantal Berichten: 25678
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Te laat. Mooi project Nard!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Meten is weten, dus dat zit goed.
Off topic,
maar ben wel benieuwd wat voor CX zuigers en bussen ik inderijd gekocht heb. Want bij mij was de diameter idem en zitten nu dus de DS zuigers in de CX 2400 bussen en daar heb ik heel wat kilometers mee gereden.
Ik zie dat je al gereageerd haad.Inerdaaad CX 2400
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper




























Totaal aantal Berichten: 9362
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
van een turbo passen ook ,( zal dus wel 2400 zijn
Want die passen ook.
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
nope CX turbo heeft ook boring 93
Rare jongens die Fransen
boeiende topic, ik ga in mijn draadje ook wat pk’s injecteren maar tof dat iemand het op een ander manier aanpakt
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige
Genoeg over Boring
Nu BoringXslag en compressie.
Normaal heeft een DS en CX een compressie verhouding van 1:8,7
Ik heb geen turbo en wil dus een hogere compressie. Met LPG kan dat omdat LPG zeer klopvast is. LPG ontbrandt niet alleen door het samenperssen van de gassen (detonatie), dit kan een motor namelijk vernielen. Ik wil naar een compressie verhouding van meer als 1:10. Door de langere slag (meer gas) van de CX 25 krukas en de zuiger van de DS (hogere punt)en het maximaal vlakken van de kop neemt de compressie toe. Hoe meet je dat
http://www.buggyvrienden.nl/Techniek/compressieverhouding.htm
Het slagvolume van mijn motor is
0,785x93.5x93.5x92=631,4 cc (keer 4=2525,6cc) meer als CX 25 door 0.5mm meer boring
Het compressievolume heb ik uitgeliterd zoals op bovenstaande site. Zuiger bovenste dode punt en vullen met dikke olie tot net onder het bougiegat (veel geknoei).
Dat was 68 cc
631.4+68=691,4 gedeeld door 68=10,3
De verhouding wordt 1:10.3
Zelfs op benzine moet dit nog kunnen, op LPG is dit geen probleem. Ik streef naar veel koppel en hoog rendament (zuinig)
Nu zien wat het straks wordt….
Foto nieuwe cilinder doordat er 0.5mm uit is






















Totaal aantal Berichten: 3909
Geregistreerd: 26-03-2005
- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
mooi project Nard !
Gaat ie wel bi-fuel worden, met een klein benzine tankje ?
Maakt deze conversie dan nog uit voor benzine verbranding (geeft geen problemen) ?
KdFi ?
Citroen CX - magnifiek zweven !! mijn Flickr foto stream mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje
Ja zeker Bi-Fuel. Maar zonder klein tankje. De DS die er aan moet geloven heeft al een LPG installatie met 80L tank, dus dat laat ik zo. Hoef ik ook niet naar de RDW.
Geen KDfi deze keer maar ik heb nog een MS3 liggen en die gaat er in. Wel coil on plug en
DP engineering http://www.dp-engineering.nl/ maakt het speciale inlaat spruitstuk met hele lange runners, voor veel koppel.
CX inlaat met gasklephuis van DS inj






















Totaal aantal Berichten: 3909
Geregistreerd: 26-03-2005
- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
Handig dat je de LPG al aan boord en op kenteken hebt !
Nu de rest nog !
Citroen CX - magnifiek zweven !! mijn Flickr foto stream mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
De bougie steekt nog in de verbrandingsruimte, dat verandert de verhouding nog heel klein beetje.
Ja dat klopt.
Vul het maar in de formule in, een paar cc scheelt snel veel in compressie





























Totaal aantal Berichten: 10491
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Als de zuigerpen 1 mm gedesaxeerd is, is de krukas dat ook. Anders heeft desaxeren geen zin. Heb je dat in overweging genomen? DS zuigers op een cx onderblok zou dan volgens mij een verhoogde zuigerslijtage tot gevolg hebben.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.