5 van de 12
« Eerste  < Vorige 3 4 5 6 7 Volgende >  Laatste »
   
DS gekocht en nu klussen :) bijna klaar maar nu total loss :(
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25386
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 10 september 2014 09:15 PM
  [ # 61 ]
Joa! schreef:

Ja dan klopt het wel…nokkenas gaat ongeveer half keer rond als de krukas 1x rond gaat.
.

Nee niet ongeveer. Precies half keer rond.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Joa!
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 91
Geregistreerd: 06-10-2007

Gepost: 10 september 2014 09:20 PM
  [ # 62 ]

Ontsteking zelf Bosch electronische maken van een saab 8klepper B201 motor 90/99 1984-/900 1984.
Wat heb je nodig.
Ontsteekhuis.
kabelboompje dik grijs met 1x stekker die op het huisje komt.
Verder zitten er nog 2 groen/witte draaden aan op plus van de bobine en 12v voeding uit zekeringenkast maar gaat ook over de ontstekingsmodule.
Blauwe draad min bobine en ook weer over de module en zekeringenkast.
De ontstekingsmodule zelf heb je natuurlijk ook nodig.
Bobine er ook bij,de poot van de bobine waar + op staat moet dikker zijn als de poot waar - op staat dan heb je de juiste bobine voor deze ontsteking.

Als je zorgt dat je de blauwe en wit/groene draden die uit de dikke stekker van de ontstekingsmodule komen lang genoeg afknipt is het voldoende…de rest zit ook allemaal in dit kabeldeel dus verder niets afknippen maar gewoon stekkertjes los halen en 1 kleine massa los schroeven vlak naast de ontstekingsmodule.

Als je dit allemaal hebt van 1 auto zit je goed.

Stekkertjes komen gewoon weer op de zelfde plek met monteren op een andere auto net als de massa.
Module zelf kun je netjes op een mooie plek vast zetten met schroefjes.
De blauwe draaden hoef je enkel achter de min van de bobine te maken en de groen/witte op de plus van de bobine(staat wel op de bobine zelf + en - )
De blauwe of wit/groene draadjes die je kaal over hebt van onder uit de zekeringenkast kun je het best bij de andere blauwe en groen/witte op de bobine monteren met een mooi schuifstekkertje.

Condensator gaat er uit maar let wel op dat je de zwarte draad die van de bobine komt er af haalt.

Het ontstekingshuis moet compleet uit elkaar om de hall-sensorplaat en slotjesplaat los te krijgen en dit
is ook alles wat je nodig hebt uit het bosch ontsteekhuisje van de saab.

Je houd deze 2 dingen dan over.
hall-sensor met slotjesplaat er op/omheen:


hall-sensorplaat en slotjesplaat los van elkaar:

Kabelboom met stekkers….de blauwe en wit/groene zijn vrij lang en kunnen veel korter gemaakt worden bij montage op een DS.

Hall-sensorplaar moet dus op de bodem van het DS ontsteekhuis komen met de sensor ongeveer op het nulpunt.
contactpuntjes en condensator moeten er uit gehaald worden zodat het nieuwe spul er op en over kan.
De stekker met 3 kleine snoertjes die naar de hall-sensor gaan kun je door het gaatje prutsen waar normaal de condensator mee vast zit9mischien iets groter maken dit gat).
De slotjesplaat moet onder de nok komen in lijn met de hall-sensor.
om de as heen dus waar normaal de contactpunt tegen aan komt,4 kanten.
Gat die door de slotjesplaat zit moet dus op maat gemaakt worden met boor ruimer en hoekjes met een fijl zodat hij recht door de as gaat en klem zit(later met een harde loctite ofzo extra borgen dan gaat het goed).

Hoop as weekend dit systeempje compleet werkzaam te hebben in mijn Ds.
Hij heeft er al op gelopen dus die test heb ik al gedaan Wink nu even op een mooie definitieve manier alles netjes en goed monteren.
Z

Profiel  
 
Joa!
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 91
Geregistreerd: 06-10-2007

Gepost: 10 september 2014 09:24 PM
  [ # 63 ]
bogaard77 schreef:
Joa! schreef:

Ja dan klopt het wel…nokkenas gaat ongeveer half keer rond als de krukas 1x rond gaat.
.

Nee niet ongeveer. Precies half keer rond.

als alles 100% op tijd staat en er geen slijtage/rek zit op de ketting/tandwielen zou dit wel een 100% kunnen kloppen ja Smile

Profiel  
 
maxcitro
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 708
Geregistreerd: 13-01-2007

Gepost: 11 september 2014 12:06 AM
  [ # 64 ]

Ik heb hetzelfde ooit gedaan voor een DS met een electronische inductie ontsteking zoals toegepast in Audi en Opels in de 80-er jaren.

Profiel  
 
F.SvM
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9321
Geregistreerd: 25-05-2010

- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Gepost: 11 september 2014 12:16 AM
  [ # 65 ]
Joa! schreef:
bogaard77 schreef:
Joa! schreef:

Ja dan klopt het wel…nokkenas gaat ongeveer half keer rond als de krukas 1x rond gaat.
.

Nee niet ongeveer. Precies half keer rond.

als alles 100% op tijd staat en er geen slijtage/rek zit op de ketting/tandwielen zou dit wel een 100% kunnen kloppen ja Smile

Als het niet zo was,zou je ontsteking verlopen (constand)
Dus ten allertijde gaat je nokken een half keer rond en je krukas een hele Wink

VgF

De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/

Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.

Profiel  
 
Joa!
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 91
Geregistreerd: 06-10-2007

Gepost: 11 september 2014 08:05 AM
  [ # 66 ]

Ja anders zou de boel in de soep draaien natuurlijk en ontsteking ook niet 100% zijn.

Profiel  
 
JanO
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 673
Geregistreerd: 27-08-2006

Gepost: 12 september 2014 12:40 AM
  [ # 67 ]
Joa! schreef:

Naden van de langsdragers aan de binnen zijde…eigenlijk hoeken haal ik even een kwast ms-vet over en dan mooi laten vloeien met een verfbrander zodat het goed op elke plek komt en dicht trekt,dit heb
ik ook gedaan in de achterbak en gootjes/steuntjes van de kofferbakveertjes en onder alle rubbers etc..

Doe je dat na het lassen op het kale metaal of na dat je het behandeld hebt met een primer en lak?

XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand cry
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders

https://picasaweb.google.com/103064345882443643149

Profiel  
 
Joa!
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 91
Geregistreerd: 06-10-2007

Gepost: 12 september 2014 06:30 PM
  [ # 68 ]

Na dat er een nieuwe laag primer/lak op zit en pas als deze goed droog is natuurlijk.
Vind het op bepaalde plekken een fijn idee dat er een dichte laag ms vet op zit waar je nog aardig goed kan zien als er wat loos is onderhuids.
Als er ooit water op of tussen deze delen komt en de lak zou niet 100% dicht zijn kan er natuurlijk weer roest ontstaan….met een dichte laag ms-vet zal dit niet snel gebeuren.

Profiel  
 
JanO
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 673
Geregistreerd: 27-08-2006

Gepost: 12 september 2014 08:00 PM
  [ # 69 ]

Oké, duidelijk. De naden afkitten zal dan niet meer gaan, maar dit lijkt me inderdaad beter op plekken die toch niet in het zicht zitten.

XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand cry
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders

https://picasaweb.google.com/103064345882443643149

Profiel  
 
Joa!
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 91
Geregistreerd: 06-10-2007

Gepost: 13 september 2014 12:54 AM
  [ # 70 ]

Aan de binnenkant en holle ruimten gebruik ik liever geen kit maar vet wat met warm weer lekker blijft plakken en vloeien zodat alles goed dicht blijft zitten en je kan zien wat er gaande is…..met kit of dikke lagen bitumen heb je al snel een probleem.Als er roest onder zit voordat je zoiets al in de gaten hebt is het vaak al te laat en komt er laswerk aan te pas.


Vanavond na mijn werk even de sensor en slotjesplaat in het sev marchal huis gemonteerd,op het juist punt alles vast gemaakt….kabels even aangesloten en de DS loopt nu netjes op electronische ontsteking Smile

Morgen de kabelboom netjes afwerken en bougiekabels anderen op zetten plus een andere bobine (die bij deze ontsteking hoor) zonder voorregelweerstand monteren en dan eens zien hoe hij rijd straks.

Profiel  
 
Joa!
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 91
Geregistreerd: 06-10-2007

Gepost: 13 september 2014 03:47 PM
  [ # 71 ]

Ontsteking zit er op en draait erg mooi.
Verschil tussen oude bobine die er origineel op zat en die bij de bosch ontsteking zit is heel duidelijk merkbaar.
De vonk zal nu sterker zijn en dat merk je zeker wel op lpg,plopte af en toe uit de uitlaat met de oude ontsteking maar dat is nu weg en draait heel vlak rond.

Je ziet er eigenlijk niets van onder de motorkap omdat alles verstopt zit in het ontstekingshuis Smile
paar draaden en een modul+stekker op het huis meer is het niet.

Heb nog een extra kunstof plaat tussen hall-sensor/slotplaat en nok gedaan,zoals het origineel ook zit bij deze ontsteking.

Bougiekabels ga ik mee verder als ik de nieuwe nok en kap binnen heb.



Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 13 september 2014 06:17 PM
  [ # 72 ]

Die pluizige kabel zou ik nooit zo langs de verdeler en tussen de bougie kabels laten open, dat is vragen om hoogspanningslek. Lucht isoleert heel goed, dus afstand houden.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
Joa!
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 91
Geregistreerd: 06-10-2007

Gepost: 13 september 2014 06:54 PM
  [ # 73 ]

Wat er onder die pluizige kabel zit kan never nooit spanning van de kabels op doorslaan!
Deze kabel is speciaal voorzien van een dike mantel en dan een sort glasvezel,nog een mantel dan pas 3 dunnen draaden ook weer met mantel.

Mijn verlichting en ook binnenlampje knipperden…gokte de spanningsregelaar en heb deze vernieuwd voor een electronische.De verlichting blijft nu oke zonder spanningswisselingen dus dat is ook weer oke Smile

Profiel  
 
cifun
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 121
Geregistreerd: 22-07-2009

Gepost: 13 september 2014 08:12 PM
  [ # 74 ]

Leuk idee!

Waarom eem Saab onsteking?
Heeft die toevallig de juist afmetingen?
Contacthoek hetzelfde?

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 13 september 2014 08:41 PM
  [ # 75 ]
Joa! schreef:

Wat er onder die pluizige kabel zit kan never nooit spanning van de kabels op doorslaan

Vergis je niet. Het gaat om de potentiaal tussen de hoogspanning van de bougiekabels, ongeveer 20 kilovolt, en de signaaldraden in die pluizige kabel, dus ca 20 kV.
Waarschijnlijk zit er een afscherming in die pluizige kabel en die is geaard.Dat is de boosdoener voor het doorslaan.

Maar: de tijd zal het leren.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
 
5 van de 12
« Eerste  < Vorige 3 4 5 6 7 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook