Stuurhuis moet er helemaal uit.
Als je accu links zit:
Linker spatbord er af, accu met houder er uit, tegenhouder stuurstang los (ring die zorgt dat stuurstang niet naar boven kan), aftekenen met verf wat de stand van stuurstang tov rondsel is, stuurstang los en naar boven trekken, “spoorstangen” bij hulpsuurhuis los, aansluit leiding stuurhuis bij rondsel los, met wat verf aftekenen hoe stuurhuis precies zit ( kanteling en breedte), li en re de halvemaan die stuurhuis vast houdt er af en stuuirhuis kan met beleid naar links er uit geschoven worden.
Daarna de dubbel leiding die van rondsel naar stuurhuis zelf loopt er af en de 2 tapeindjes er uit. Nu kan de nwe hoes er over.
Terug is omgekeerde volgorde. Kanteling stuurhuis afstellen is al veel over geschreven. De tegenhuoden bij stuurstang moet je onder spanning brengen, is zonder de speciale tool wel wat gedonder.
Hierover gaat DS-TT tzt een film maken, maar daar heb je nu niets aan.
Je mag ook bij mij langs komen in Beekbergen met de auto (of is je APK al verlopen?), zodat wij het samen doen en wij jou auto gebruiken om een film te maken, stuur dan maar een PB.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Super bedankt voor de uitleg en jou aanbod!apk heeft hij nog maar wil het graag zelf doen
Dus alles markeren en alles los anders wil het niet
had gehoopt dat de bijrijderskant minder lastig zou zijn zo opt oog…je hebt maar
heel iets ruimte nodig om er een hoes op te krijgen met wat bescherming en dik vet over de scherpe/dikke delen.
Maar hij moet jammer genoeg totaal los dus naja dat word even in alle rust netjes klussen as week/weekend.
ik zit er over te denken om er gelijk een nieuw stuurhuis op te zetten als de oude toch los moet.
Misschien dat anderen zeggen dat je het stuurhuis kan laten zitten, maar hij zal in elk geval uit zijn beugels moeten. Ook Re krijg je de hoes er niet heel makkelijk overheen.
Dus mijn advies is echt stuurhuis er uit halen.
Als je voor een nw gaat, dan heb je vast de discussie over verschillende revisie bedrijven gehoord. Kort samengevat:
Kwaliteit en prijs: v Hengel +/-= Chyparse < Citrotech .
Jan Epskamp ( regio lid Arnhem van IDDS club) zit kwa kwaliteit tussen Chyparse en Citrotech in, maar is wel de goekdoopste. Hij werkt op bestelling met jou stuurhuis, dus kost wel wat tijd. Hij gebruikt de teflon ringen van Citrotech, maar vernieuwt de lagers en plunjers niet.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Totaal aantal Berichten: 25386
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
stuurhuis hoeft er niet uit, maar je moet met hydraulique erg schoon werken. Dus kwa tijdwinst en plezier moet hij er eigenlijk wel uit! Aftekene is niet nodig als je alles straks volgens WPH terugplaatst maar met het originele stuurhuis wel simpeler. Hij staa dan al bijna zeker goed.
Vervang je stuurhuis alleen als je twijfelt over de staat ervan. Originele goede stuurhuizen altijd gewoon hergebruiken!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Het huidige stuurhuis lekte minimaal over 1 hoes en deze zijde was dus ook lek.
Bij de rondsel zweette hij heel iets olie….al met al niet 100% dus en verloor toch te veel lhm vond ik.
Stuurhuis moet er toch voor het grootste deel uit dus dan maar een andere er in is mijn gedachte.
Het vreemde is wel dat het stuurhuis totaal geen punt heeft waar in je telkens loopt te zoeken…kleine tikjes links rechts wat ik in de meeste DSen wel ondervonden heb tijdens rechtdoor rijden.
Je zou dus zeggen dat het huis nog prima is,enkel iets lekken(keringen?).
Heb Het oude stuurhuis er net even uitgehaald en dat was vrij simpel…spatbord hoeft niet eens los en heb de hulpstangen en waar hij over de draaiende poten zit/kogels gewoon laten zitten.
Enkel die cups links en recht los en in het midden de stangen van het stuurhuis los + waar de rondsel mee aan de stuurstang zit los.En Natuurlijk de aanvoerleiding van de hydrauliek los
Zet er as week even een onbekrachtigd huisje in en ga dan de andere bekrachtigde reviseren.
Je stuurhuis stuurt dus als ik het begrijp erg lekker en het enige probleem lijkt uitwendige olie lekkage bij de hoezen. Een beetje zweten mag bij het rondsel.
Als je zelf gaat reviseren, is mijn advies om dan alleen de teflon ringen van het stuurhuis zelf en niet die van het rondsel te vervangen. Het vervangen van de teflon ringen van het stuurhuis zelf is eenvoudiger dan die van het rondsel en voor een amateur is de kans van slagen daar ook veel groter.
Ik heb hier ooit een lezing over gegeven en de foto’s staan hier:
http://meeter.home.xs4all.nl/dscabrio/stuurhuis/index1.html
Mijn advies is dus om foto 52 t/m 60 NIET te doen als het enige probleem externe lekkage is.
Gebruik de teflon ringen van Citrotech en niet die van Chyparse. Chyparse ringen zijn imitatie origineel. Citrotech heeft een modificatie naar de huidige kennis van hydraulique uitgevoerd.
Succes
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Egbert super bedankt voor de tip welke teflon ringen ik het best kan gebruiken.
Rondsel is erg minimaal..iets zweetten meer niet en dat na al die jaren kan dus niet heel veel zijn,onder de rondsel was het ook niet extreem nat van de lhm ofzo dus dat zal wel los lopen
Rubber wat over de rondsel zit was wel doorgesleten en gok dat deze tegen de accuplaat ofzo gesleten is.
Moet ik dus even naar kijken hoe dit straks zit met een nieuwe hoes over de rondsel…niet dat hij ergens langs slijt en rubber na een paar maand weer doorgesleten is.
De foto,s zijn erg handig en heb al een begin gemaakt met demonteren van het huis.
Nu wil ik die bus op foto 22 los halen maar waar doe je dit mee?of moet eerst de stang los met de lange buis+dop?
Welke maat is de dop voor het lange tool dat je zelf gemaakt hebt? 11 of 14?
Reuze bedankt alvast Egbert!echt top hoe jij dingen laat zien met tekst waar je goed op moet letten
Als je het pennetje van foto 13 er uit geperst hebt, dan kan je de stang van foto 21 ook laten zitten en heb je die lange sleutel niet nodig. Het werkelijke hydr deel schroef je los en uit elkasr volgens foto 15 tot 18.
Ik heb dit jaren gekeden 2x gedaan en chyparse ringen genomen. Na 1 jr toch inw lekkage op het rondsel. De plunjer is zoals gezegd minder risico vol en meer kans van slagen.
Succes
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
bij nader inzien hoef de stang er idd niet uit.
heb de revisie set bij citrotech besteld dus hoop dat het wat langer mee gaat met het juiste materiaal.
nu weet ik alleen niet hoe ik die bus op foto 22 er netjes af kan krijgen zonder de boel te vernielen
hoe heb jij deze los gekregen Egbert?
Zit niet zo vast, met een waterpomp tang.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Het is gelukt maar zat toch wel aardig vast dus we hebben extra bescherming aangebracht zodat je de boel niet beschadigt en de krachten worden verdeelt.
Alles o-ringen en teflon ringen zijn nieuw gemonteerd en het is dus gelukt
Ging vrij goed allemaal en is goed zelf te doen als je een beetje handig bent.
De nieuwe afsluitingen gaan erg strak/sluiten dus goed af tov van het oude spul wat er op zat.
Hoop dat het huisje nu weer lekvrij is.
Zal as weekend even wat foto,s maken.
nu er toch aardig wat weg is onder de motorkap pak ik de motorruimte gelijk aan:ontvetten en schoonmaken.
Wat moertjes en boutjes,ringetjes van bepaalde steuntjes en afdekplaten aan de onderkant ontbraken kwam ik achter bij demontage,dus dit wil ik ook allemaal weer juist en goed vast zetten…nog even werk aan de winkel dus maar wel erg leuk klussen aan een Ds vind ik zelf.
Het stuurhuis zit er weer in en werkt goed zonder lekken van olie en stuurt soepel.
Als ik de auto nu stationair laat draaien in de rijstand slaat de pomp om de 21 seconden aan…dit was
eerder om de 8 seconden en duurde ook te lang voordat de voorkant omhoog kwam.Heeft toch aardig wat drukverlies gehad op het stuurhuis zowel inwendig als uitwendig gok ik dan.
Nu lekt er toch nog ergens lhm waarvan ik dacht dat het van het stuurhuis kwam maar dat is dus niet zo onder
de HD-pomp een klein spoortje olie wat tussen de poelie van de pomp weg komt!daar baalde ik wel even van maar
heb een goede pomp liggen en die gaat er dus op zodat ook hier niets meer zal lekken verlies zal hebben.
jammer genoeg plofte er weer een achterste lekzak toen ik de auto liet zakken 2e keer al en heb nu zakken
van super kwaliteit besteld met de hoop dat deze langer mee gaan
Moet de stuurstangkogels van de buitenste spoorstangen nog voorzien van nieuwe stofhoesjes en de boel doorsmeren met de vetspuit.
Hoop dat ik volgend week weer kan rijden met de DS.
Voorkant nog aardig veel los onder de kap en kan nu dus mooi alles ontvetten en poetsen.
Stuurhuis: knap werk
Lekzak: zit de retour soms verstopt? Zijn je aanslagrubbers nog heel, anders teveel rek op de lekzak?
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Ik zou inderdaad je retourleidingen maar ook je veercilinders nakijken.
De lekzakken zijn er om eventuele lekkages op te vangen maar eigenlijk zouden ze niet mogen lekken
Wagen in zijn hoogtste stand en een keer in de lekzak knijpen.
Veercilinders reviseren is niet zo’n heel moeilijk werkje en kost je +/- 20€ voor een setje.
In mijn topic staat ergens een verslag over het reviseren ervan
CITROEN DS If I have to explain you wouldn’t understand
Ik zou de retour slang eens goed bekijken of deze niet verstopt zit.
Met draaiende motor in de rijstand lekt er eigenlijk geen extra lhm uit de zak die stuk is merkte ik net.
Als je de auto in de hoogste stand hebt en je knalt hem in zijn laagste stand gaat er normaal toch vrij veel lhm door de zak naar de retour?of moet dat niet?
Aanslag rubbers zal ik eens even naar kijken want dit zal idd wel eens voor te veel rek kunnen zorgen en slechte zak zal dan vrij snel kunnen scheuren lijkt mij.
Het stuurhuis deels reviseren heeft echt heel veel geholpen!het systeem houd nu normaal druk…pomp slaat veel minder vaak aan net in de rijstand laten draaien en motor uit:bijna 1 uur later zakte de voorkant pas een beetje
Heb de hd pomp inmiddels vervangen voor eentje die niet lekt en het blijft nu droog op die plek.
Ook even een stuk schoon karton onder het motorruim geschoven en tot nu geen drupje olie/water of lhm me happy