5 van de 6
« Eerste  < Vorige 3 4 5 6 Volgende > 
   
Verbeteringen ventilatiesysteem
ijcobar
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 435
Geregistreerd: 12-05-2014

Gepost: 16 augustus 2014 07:54 AM
  [ # 61 ]

Het zijn twee problemen:

Warmteoverdracht op het kachelhuis en aanzuigen van warme lucht door luchthapper tijdens stilstand.

Profiel  
 
gerardeux
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 314
Geregistreerd: 23-11-2005

Gepost: 18 augustus 2014 08:18 PM
  [ # 62 ]

Nog even over het gat in het midden: Daar hoort wel een rubber dopje in te zitten maar die dop heeft niets te maken met het gat voor de slinger. De gaten aan de zijkant zijn interessant. Het zou inderdaad zo maar kunnen dat je daar eenvoudig een groot verschil kan maken bij langzaam en stilstaand verkeer. De situatie waarin je het meest behoefte hebt aan wat frisse lucht zeker als het ‘s zomers regent en de ramen niet open kunnen. Of het inpakken van het kachelhuis heel belangrijk is weet ik dan weer niet. Heb je nog steeds de kachelkraan gebypassed? In ieder geval isoleert het het geluid blijkbaar. Ik zou dan ook proberen de aansluiting naar het schutbord te isoleren als het kachelhuis zelf al zoveel scheelt. Die aan de bijrijderskant heeft tenslotte ook een mof.

Profiel  
 
ijcobar
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 435
Geregistreerd: 12-05-2014

Gepost: 19 augustus 2014 09:38 AM
  [ # 63 ]

De kachelkraan is nog steeds gebypassed. Mijn modificaties zijn behoorlijk effectief. Geen warme lucht meer bij langzaam rijden en stilstand. En binnen 15 seconden koude lucht nadat de auto uit is geweest. Volgende stap is inderdaad de moffen nog isoleren, al zal dat vnl effect hebben op het geluid.
En het plaatsen van twee buisventilators staat ook nog op het programma, het is toch wel prettig dat je een basis ventilatie hebt zonder de lawaaiige originele aanjager.

Nog even een opmerking over het gebruikte spul van Merford: dit is eigenlijk te dik (14mm), maar heb nog niet iets dunners gevonden. Denk dat 8mm dik genoeg is voor deze toepassing.

Profiel  
 
camemBert
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1525
Geregistreerd: 26-06-2006

- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Gepost: 19 augustus 2014 12:43 PM
  [ # 64 ]

als buisventilator kan ik je de GS fan aanbevelen, ik heb deze als rechter fan ingebouwd in een DHZ behuizing en schakelt mee met li-fan:

deze geeft een hoop herrie:

Du pain, du vin et… Citroën!

Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!

Profiel  
 
ijcobar
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 435
Geregistreerd: 12-05-2014

Gepost: 19 augustus 2014 12:49 PM
  [ # 65 ]
Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27811
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 19 augustus 2014 12:58 PM
  [ # 66 ]

Heb je dat nodig rechts? Daar komt voldoende lucht uit als je rijdt.
Daar heb je eerder gebrek aan verwarming, maar dat is een andere klus.

Profiel  
 
maxcitro
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 708
Geregistreerd: 13-01-2007

Gepost: 19 augustus 2014 01:01 PM
  [ # 67 ]

In de buizen hoort aan de binnenkant schuim bekleding te zitten.
Voor geluidsdemping, maar zou ook goed kunnen werken als isolator tegen opwarmen van de buizen.
Heb je die erin zitten ?

Profiel  
 
ijcobar
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 435
Geregistreerd: 12-05-2014

Gepost: 19 augustus 2014 01:06 PM
  [ # 68 ]

Ja

Profiel  
 
olga
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 238
Geregistreerd: 18-10-2011

Gepost: 19 augustus 2014 03:04 PM
  [ # 69 ]

Ik gebruik al sinds de jaren 90 in al mn DS-en deze radiaalventilator van Conrad. Voor de rechterkant als extra verwarming. De ventilator zit vlak achter de rechter koplamp in een doorgesneden ventilatiebuis en wordt aangestuurd en in toeren geregeld door een simpele schakeling voor toerentalregeling van een gelijkstroommotortje. Potmeter op het losse dashboardplaatje naast de klok. Tegen het rechterventilatiekanaal een metalen bakje met een DS kacheltje. Werkt geweldig. Bij warm weer de beide schuiven rechts dichtdoen en er komt geen spatje warmte binnen. Wel heb ik de kleppen van het rechter ventilatiesysteem ooit gedemonteerd en heel precies opnieuw bekleed met schuim, zodanig dat er geen lucht doorkwam bij gesloten kleppen. Als je dan in de winter die kleppen openzet, heb je in een tel een stortvloed van gloeiendhete lucht

http://www.conrad.nl/nl/huis-tuin/verwarming-ventilatie-klimaat/beluchting-en-afzuiging/radiaalventilatoren.html

Rinus

Profiel  
 
ijcobar
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 435
Geregistreerd: 12-05-2014

Gepost: 19 augustus 2014 03:21 PM
  [ # 70 ]

Ik wou het iets subtieler houden Laughing

Die buisventilatoren passen hopelijk precies in de pijpen,standaard in serie bij contact aan. Met schakelaar op vol.

Profiel  
 
camemBert
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1525
Geregistreerd: 26-06-2006

- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Gepost: 19 augustus 2014 06:46 PM
  [ # 71 ]
olga schreef:

Bij warm weer de beide schuiven rechts dichtdoen en er komt geen spatje warmte binnen.

Dus ook geen frisse lucht, volgens mij wil TS betere/koele ventilatie bij warm weer en warme motor.

Du pain, du vin et… Citroën!

Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27811
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 19 augustus 2014 07:00 PM
  [ # 72 ]

Wel als je de het rooster rechts open zet. Maar idd links heb je dan geen ventilatie.

Als het warm genoeg is om met ramen open te rijden is het idd het beste alles naar rechts te zetten.

Profiel  
 
ijcobar
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 435
Geregistreerd: 12-05-2014

Gepost: 19 augustus 2014 07:54 PM
  [ # 73 ]

Ik wil ten alle tijde koele lucht uit alle roosters onder elke situatie, rechts is voor de bakker als de de aanjager draait tijdens stilstand. Links alleen met rijwind.

Profiel  
 
gerardeux
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 314
Geregistreerd: 23-11-2005

Gepost: 19 augustus 2014 11:03 PM
  [ # 74 ]

Ik vind het een logische zoektocht. ‘s Winters heb je naar mijn ervaring genoeg warmte als je althans het grotere kachelradiateurtje gebruikt en je deuren en ramen niet tochten maar dat is allemaal te regelen. Koele ventilatie daarentegen is bij warm weer onmogelijk en dat is toch wel een nadeel vergeleken met een modernere auto zelfs die zonder airco. Dat en de herrie boven de 140 zijn mijn enige echte irritaties bij de DS.

Profiel  
 
maxcitro
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 708
Geregistreerd: 13-01-2007

Gepost: 21 augustus 2014 02:32 PM
  [ # 75 ]

Ja klopt, dit is toch wel een van de tekortkomingen van de DS.
En aangezien de meesten van ons zomerrijders zijn geworden is het nog een groter probleem dan voorheen.

Ik heb wel eens zitten denken of het niet beter zou zijn de buizen links en rechts lucht uit de wielkast te laten trekken. Dan kan de motorruimte extra gekoeld worden door de luchthapper in de bumper. die lucht kan dan gewoon onder de kap blazen en word optimaal benut. Daar zitten geen buizen meer op die de stroom tegenhouden..

Je zou bijvoorbeeld in de binnenplaat van een voorscherm openingen voor de buizen kunnen maken..
De buizen zijn dan ook minder lang en kunnen daardoor minder opwarmen onder de motorkap.
Ook zou het onder de motorkap frisser moeten zijn. Met daardoor minder warmteinbreng via de firewall op het interieur.
Misschien een win win situatie dus.
Vraag is of er voldoende rijwind naar binnen zou komen.
Maar misschien valt dat mee, in de wilekast heb je flinke lucht wervelingen.

Profiel  
 
 
5 van de 6
« Eerste  < Vorige 3 4 5 6 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook