1 van de 7
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
Lekke koppakking /  thermostaat
cxj
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1235
Geregistreerd: 11-05-2007

Gepost: 07 december 2014 01:31 PM

Gisteren heb ik me gebogen over een TRD met lekke koppakkingsverschijnselen. Hij rookte fors en bouwde direct flinke druk op in het koelwaterbolletje..
Er is een jaar geleden een revisiekop op gekomen met uiteraard een nieuwe pakking.
Na alles gedemonteerd te hebben kan ik niets verdachts zien aan de kop en ook niet aan de bovenzijde van het onderblok.
De pakking heeft wel een dubieuze plek bij een koelwaterkanaal. De stalen ring is echter gaaf. Kan dit de oorzaak zijn, wat vinden jullie?

Afbeelding Bijlagen
DSCN3739.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
erikkuiper
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2243
Geregistreerd: 13-09-2006

Gepost: 07 december 2014 02:13 PM
  [ # 1 ]

erg fris ziet dat plekje er niet uit, zat wel koelvloeistof in?
maar of dat de oorzaak is durf ik niet te zeggen.

Goed de kop controleren op scheuren (doe anders eens een foto).
En anders als de kop recht is zo er weer op met een nieuwe pakking dan weet je het snel genoeg.
Zo’n klus is een pakking wisselen nou ook weer niet.

succes!

CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v

Profiel  
 
cxj
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1235
Geregistreerd: 11-05-2007

Gepost: 07 december 2014 03:55 PM
  [ # 2 ]

Ja, koelvloeistof. Erik, ik weet dat jij altijd alles ziet, ook op een onduidelijke foto, dus doe je best.

Afbeelding Bijlagen
DSCN3746.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
Citrobenz
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 479
Geregistreerd: 28-10-2010

- Xsara Picasso
- Ami 8 berline
- Berlingo 1.4 grijs kenteken
Gepost: 07 december 2014 04:00 PM
  [ # 3 ]

Laat de kop afpersen en goed op haarscheurtjes controleren.
Ik weet dat het vroeger nog wel eens voorkwam dat die diesels haarscheurtjes in de kop hadden die je bij koude motor (dus ook gedemonteerde kop) niet kon zien.

Groeten van Henk uit Steenwijk.
doei

Profiel  
 
erikkuiper
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2243
Geregistreerd: 13-09-2006

Gepost: 07 december 2014 04:13 PM
  [ # 4 ]

mmm.
misschien de tweede van links, maar dat zie ik niet heel duidelijk.
als de kop van die zuiger ook veel schoner is dan de rest lijkt het er wel op.

sowieso vind ik het er niet heel schoon uitzien allemaal.
in elk geval de dammetjes tussen de kleppen goed schoonmaken met scotch brite of zo.
en heel goed kijken daar.

ik zou ook de verstuivers even afpersen

CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v

Profiel  
 
SuperNard
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 256
Geregistreerd: 08-01-2008

Gepost: 07 december 2014 04:14 PM
  [ # 5 ]

Ja Afpersen moet en dat moet in een bad op werktemperatuur. Ze scheuren vaak tussen de kleppen.

Wat je ook moet controleren zijn de cilinderwanden. Zuiger omlaag en met een ledlamp goed kijken maar kleine pikkels en onregelmatigheden/witte vlekjes. Vooral de turbo2 had last van cavitatie. De verschijnselen zijn hetzelfde als lekke koppakking!!!

Ik vind de koppakking er namelijk niet zo slecht uitzien

Profiel  
 
erikkuiper
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2243
Geregistreerd: 13-09-2006

Gepost: 07 december 2014 09:28 PM
  [ # 6 ]

idd als je de kop wil persen, dan heet.
anders heeft het weinig zin.

dat de cilinders doorrotten kwam inderdaad voor bij turbo2,maar ik heb dat de laatste 10 jaar niet meer gehoord.
maar dit is een turbo1 toch? zou ik er niet bang voor zijn.

CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25378
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 07 december 2014 10:37 PM
  [ # 7 ]

Been there… Sluit het niet uit.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
F.SvM
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9321
Geregistreerd: 25-05-2010

- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Gepost: 07 december 2014 11:06 PM
  [ # 8 ]

Kan het blok ook te heet worden als de brandstof pomp verkeerd heeft gestaan?(te vroeg)
En daar door de pakking eruit “blazen”.

De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/

Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.

Profiel  
 
SuperNard
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 256
Geregistreerd: 08-01-2008

Gepost: 08 december 2014 10:12 AM
  [ # 9 ]

Helaas, heb ik meerdere T1 gehad met rotte bussen, het kan!
Pomp timing is bij een CX geen probleem. Ik heb in mijn T1 de pomp 4 graden te vroeg staan (citroen was veel te voorzichtig)
en daar loopt hij lekker fris op (al meer dan 120dkm).Start zonder rook en is veel zuiniger. 10gr voor BDP is geen probleem.
Nog vroeger dan knikkert hij de tent uit en dat hoor je meteen.

Profiel  
 
cxj
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1235
Geregistreerd: 11-05-2007

Gepost: 08 december 2014 03:40 PM
  [ # 10 ]

Het is inderdaad een T1. Hij blaast ook direct na het starten, dus met steenkoude motor, druk in het koelsysteem. Loopt trouwens wel gewoon goed.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25378
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 08 december 2014 03:52 PM
  [ # 11 ]

Ik had dit precies zo. Nieuwe kop en pakking gaf geen soulaas. Uiteindelijk ander blok erin.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
SuperNard
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 256
Geregistreerd: 08-01-2008

Gepost: 08 december 2014 05:12 PM
  [ # 12 ]

Ik vrees ook voor het onderblok.
Ik denk dat ik nog wat heb staan boven….als je niets vinden kan

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 08 december 2014 05:22 PM
  [ # 13 ]
cxj schreef:

Het is inderdaad een T1. Hij blaast ook direct na het starten, dus met steenkoude motor, druk in het koelsysteem. Loopt trouwens wel gewoon goed.

Eerst de kop laten afpersen. Klinkt NIET als doorslaande cilindervoeringen!

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
SuperNard
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 256
Geregistreerd: 08-01-2008

Gepost: 08 december 2014 05:48 PM
  [ # 14 ]

Eerst kop afpersen natuurlijk. Maar ook goed in cilinders kijken.
Klinkt wel als doorslaande cilindervoeringen! Omdat het al met koude motor mis gaat.
Een gescheurde kop moet eerst uitzetten/warm worden voordat het mis gaat.
Je zal niet de eerste zijn die voor Jan met achternaam de kop weer terug legt.
Succes
Nard

Profiel  
 
erikkuiper
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2243
Geregistreerd: 13-09-2006

Gepost: 08 december 2014 05:55 PM
  [ # 15 ]

de beste afperstest is natuurlijk de praktijktest tongue wink

Het ergste wat er kan gebeuren is dat je een pakkingsetje verknoeit, en een paar uur voor niks gesleuteld.
Dit natuurlijk als DHZ-er, als je garageterief moet aftikken is de overweging anders.

CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v

Profiel  
 
 
1 van de 7
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook