6 van de 7
« Eerste  < Vorige 4 5 6 7 Volgende > 
   
Lekke koppakking /  thermostaat
cxj
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1235
Geregistreerd: 11-05-2007

Gepost: 18 december 2014 04:34 PM
  [ # 76 ]

Dan kan ik een defecte/ vast zittende waste-gate uitsluiten.
Als de brandstofpomp een tandje verkeerd staat, kan hij dan op het eerste oog normaal lopen? Of loop het dan zeer slecht of helemaal niet?

Profiel  
 
erikkuiper
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2243
Geregistreerd: 13-09-2006

Gepost: 18 december 2014 05:54 PM
  [ # 77 ]

volgens mij is een tand best veel in graden.
ik kan me niet voorstellen dat je dat niet merkt, maar je kunt het voor de zekerheid natuurlijk even checken.

maar wie zegt dat die pakking de vorige keer goed gemonteerd is?
misschien niet nagetrokken of zo.

CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v

Profiel  
 
F.SvM
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9321
Geregistreerd: 25-05-2010

- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Gepost: 18 december 2014 07:00 PM
  [ # 78 ]

De riem goed monteren,je hebt met de pomp ruimte zat om hem goed te draaien en je kunt hem zelf te ver verdraaien ( beroerd of niet lopen)

VgF

De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/

Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43071
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 18 december 2014 09:43 PM
  [ # 79 ]

Als de pomp écht een tand fout staat krijg je dat ding nooit goed lopend. Been there Laughing

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
cxj
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1235
Geregistreerd: 11-05-2007

Gepost: 18 december 2014 11:04 PM
  [ # 80 ]

Ik verwacht eigenlijk ook niet dat hij een tand verkeerd staat, daarvoor loopt hij te goed. Ik heb er gisteren een stuk mee gereden om hem warm te krijgen zodat ik de kop na kan trekken.
Volgens de boeken moet ik de kop natrekken met een hoek van 45 graden. Iemand een idee hoeveel NM je dan in totaal hebt? Kan dat circa 150 NM zijn?

Profiel  
 
erikkuiper
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2243
Geregistreerd: 13-09-2006

Gepost: 19 december 2014 12:35 AM
  [ # 81 ]

je moet doen wat de pakking fabrikant voorschrijft, de boeken zijn niet eenduidig.

ik ben ook wel eens bang geweest dat de bouten afbreken, maar is nooit gebeurd.

CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9153
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 19 december 2014 11:04 AM
  [ # 82 ]

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewreply/1851149/

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
cxj
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1235
Geregistreerd: 11-05-2007

Gepost: 20 december 2014 11:49 AM
  [ # 83 ]
erikkuiper schreef:

maar wie zegt dat die pakking de vorige keer goed gemonteerd is?
misschien niet nagetrokken of zo.

Dat is een goede vraag. Ik heb me dat natuurlijk ook afgevraagd, vandaar mijn vraag naar de aanhaalmomenten. Ik heb hem volgens voorschrift eerst aangetrokken met 40 nm en daarna 2 keer onder een hoek van 100 graden. Ik zit nu zonder natrekken op 140 nm. De oude heb ik voor demontage gecontroleerd op aanhaalmoment, die stond op 105 nm. Maar ik kan me niet voorstellen dat er destijds iets mis in gegaan omdat de klus door een professional is gedaan en niet door een amateur. (iemand zoals ik Wink )

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3544
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 20 december 2014 02:24 PM
  [ # 84 ]

In principe is dat natrekken bedoeld om de “kruip” op te heffen, oftewel het “zetten” van de pakking of de boutkoppen.

Maar wat bedoel je: Kon je ze toen bij 105 nm nog natrekken, of had je 105 nm nodig om ze los te halen ? Ik denk dat ze dus niet strak genoeg stonden. 
Als je nu al na 40 nm + 2 x 100 graden op 140 nm zit, dan lijkt me 105 Nm te weinig van toen ze je loshaalde.

Het WPH geld overigens alleen met de originele of gelijkwaardige pakkingen ( gelijkwaardig van constructie). Als de pakkingfabrikant wat anders voorschrijft moet je je daar aan houden, want hij zou z’n pakkingen moeten kennen.

Als je je pomp echt te veel te vroeg hebt staan krijg je een veel te hoge compressie-druk. In het kort: Als de motor eenmaal goed heet is begint de verbranding acuut bij het inspuiten, als je dan ver voor BDP inspuit dan is je druk bij BDP al aanzienlijk. Je wilt zoveel mogelijk compressiedruk na BDP want dan wordt de “arbeid” verricht in de arbeidsslag. Die verbranding duurt ook een bepaalde tijd, vandaar dat je ook niet te laat moet inspuiten. Bij koude motor loopt de verbranding vertraging op.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
SuperNard
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 256
Geregistreerd: 08-01-2008

Gepost: 20 december 2014 08:22 PM
  [ # 85 ]

SuperNard schreef:

  Ik heb in mijn T1 de pomp 4 graden te vroeg staan (citroen was veel te voorzichtig)
  en daar loopt hij lekker fris op (al meer dan 120dkm).Start zonder rook en is veel zuiniger. 10gr voor BDP is geen probleem.
  Nog vroeger dan knikkert hij de tent uit en dat hoor je meteen.

Volgens Supernard is iets te vroeg geen enkel probleem.

Nope iets te vroeg loopt hij beter juist. Als de pomp een tand verkeerd staat gaat hij enorm knetteren (te vroeg) of roken als een oorlogschip (te laat). In ieder geval een tand merk je altijd. Vroeger zetten kan alleen door de pomp in de sleufgaten te verzetten. Ik controleer de timing met een stroboscooplamp, net als de ontsteking. Daarvoor hebben wij een speciaal tooltje met een piezo opnemer. Werkt goed. dat de pakking is overleden door verkeerde timing geloof ik niet, als hij er zo ver naast staat merk je dat gewoon.

Profiel  
 
cxj
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1235
Geregistreerd: 11-05-2007

Gepost: 27 december 2014 01:44 PM
  [ # 86 ]
Citroensmgz schreef:

Maar wat bedoel je: Kon je ze toen bij 105 nm nog natrekken, of had je 105 nm nodig om ze los te halen ? Ik denk dat ze dus niet strak genoeg stonden. 
Als je nu al na 40 nm + 2 x 100 graden op 140 nm zit, dan lijkt me 105 Nm te weinig van toen ze je loshaalde.

 

Als ik de momentsleutel op meer dan 105 NM zette kon ik ze nog na draaien.
Wat me nu opvalt na een paar keer proefdraaien is dat de thermostaat pas opent bij 90 graden. Dat zou eigenlijk 86 moeten zijn. Wellicht een oorzaak van structureel te warm worden?

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9153
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 27 december 2014 01:51 PM
  [ # 87 ]

Hoeft niet echt.

Het thermocontact, dat in de radiator zit en het inschakelen van de ventilatoren als functie heeft, bepaalt de maximale temperatuur in het koelsysteem.
En als die correct werkt, zou te warm worden niet voor kunnen komen, ook al opent de thermostaat iets te laat.

Zit ie niet verkeerd om?
Was bij mij het geval, de temperatuur liep eerst op tot boven 90, na het openen van de thermostaat werd ie gewoon 86.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
cxj
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1235
Geregistreerd: 11-05-2007

Gepost: 28 december 2014 10:54 AM
  [ # 88 ]

Dat zou ik na moeten kijken. Maar ik kan het me niet voorstellen om eerder genoemde reden. Maar als een thermostaat structureel 4 graden te laat open gaat en dus ook rond die 90 graden heen en weer beweegt, dan heeft dat toch invloed op de temperatuur van de kop.  huh

Profiel  
 
F.SvM
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9321
Geregistreerd: 25-05-2010

- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Gepost: 28 december 2014 11:16 AM
  [ # 89 ]

Die vier graden doet het um niet.

VgF

De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/

Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25395
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 28 december 2014 11:01 PM
  [ # 90 ]

Nee. De kop wordt warm. Het koelwater wordt warm, tot bijna 90 graden. Dan opent ie en gaat de sensor in de radiator eventueel bijkoelen. Geen probleem. Tot dat de thermostaat pas opent op 99 graden omdat hij gaar is…..

Dus. Het ding eruit en testen…

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
 
6 van de 7
« Eerste  < Vorige 4 5 6 7 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook