3 van de 28
 < Vorige 1 2 3 4 5 Volgende >  Laatste »
   
De Fiat 242 C(35)amper van FurrieGurrie
DSuper1970
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3137
Geregistreerd: 07-02-2009

Gepost: 19 maart 2015 10:44 PM
  [ # 31 ]

Leuke onderneming Gerrie! Ben benieuwd wat je morgen allemaal aantreft!

Citroën: l’Art pour l’Art
Filmpje : 37 ans Citroën CX !!!

Profiel  
 
furriegurrie
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2091
Geregistreerd: 11-03-2006

- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Gepost: 20 maart 2015 11:32 AM
  [ # 32 ]

Vanmorgen met de camper naar het werk zodat ik vanavond direct kan vertrekken naar de garage om de onderkant eens te bekijken.

Ik heb ook wat vraagjes waarvan ik hoop dat iemand hier er antwoord op weet:
- Ik heb geen documentatie van het motorblok. Type plaatje B25/637. Ik heb wel documentatie over de Cx maar dat betreft de 25/660 of de 25/648. In hoeverre zijn deze het zelfde?
- Waar zit de temperatuur sensor die het waarschuwingslampje laat aan gaan? En waar die voor een temperatuurmeter?
- De pook (betreft een 5 bak) kan nog een behoorlijk stuk verder naar rechts gedrukt worden (voorbij de 5 dus eigenlijk) dan nodig. Hoe is dit af te stellen?
-  De Fiat heeft een 1 spaaks stuur, lekker Citroën! Maar deze staat nu op 9 uur. Hoort dit zo of hoort dat net als bij de Ds meer zo’n beetje half 8 te zijn?

Profiel  
 
Gert-Jan Brink
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1526
Geregistreerd: 10-03-2009

- 2CV 2cv6 1973
- HY HY78 1964
- Xantia 1.8 16v Exclusive break 1999
Gepost: 20 maart 2015 01:53 PM
  [ # 33 ]

maak eens wat meer fotos, ik ben best wel nieuwsgierig naar een als Fiat verklede Citroen

HY 1964 “Dubbus”,2CV6 1973"Sambalbij”

gehad: 25 eenden, DSuper5 1973, AK400 4x4 bimotor 1976, AZU 1961, AZU 1972, Traction Avant 11BL 1952, CX 2400GTI 1982, 3x Xantia berline nieuw,1x Xsara Picasso nieuw, 1x Xantia break 2.0i 16v 1996, 1 x Xantia break 1.9TD 1996, Xantia 1999 1.8i Exclusive

Profiel  
 
furriegurrie
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2091
Geregistreerd: 11-03-2006

- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Gepost: 20 maart 2015 03:15 PM
  [ # 34 ]

Dat zal ik doen, ik ben/was tot nu toe wat meer gefocust op het rijdend en remmend krijgen van de 242 Wink

Profiel  
 
furriegurrie
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2091
Geregistreerd: 11-03-2006

- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Gepost: 21 maart 2015 10:40 AM
  [ # 35 ]

Gisteren aan het eind van de middag dus de mogelijkheid om de 242 op de brug te zetten om de onderkant eens te bekijken.
En direct kijken of ik uit kan vinden waar de diesel vandaan lekt. Zoals al geschreven lekt de 242 diesel bij de brandstoftank en alleen als de motor loopt. Hoogst waarschijnlijk dus de retourslang.

Op de bestemming aangekomen eerst even wachten op Cx Gti van MarcelKa die mijn plekkie in had gepikt om even te kijken naar de ophanging van de uitlaat en een klein gaatje dicht te braden.

Toen dat gebeurd was de Fiat op de brug gereden:


Met de brug omhoog was de onderkant mooi te inspecteren. Eigenlijk ziet alles er erg netjes uit. Wel gebruikt, redelijk wat butsen en wat deuken veroorzaakt door ondeskundig opkrikken, maar zeker niet rot. Eigenlijk best bijzonder als ik het vergelijk met foto’s van veel andere C35s of 242s die ik op het web tegenkom.

Direct even gekeken naar de tank. Deze zit met slechts 4 boutjes vast. En natuurlijk aan de vulpijp en de diesel aanvoer- en retourslang. Even geprobeerd of de boutjes een beetje los wilden komen. Dat was gelukkig geen enkel probleem. Ook de aftapplug kwam zonder probleem los. De in de tank aanwezige diesel in een vat opgevangen en de vulhals vervolgens losgenomen. Daarna de 4 bouten los en de tank wat ondersteund en toen kon ik er prima bij:

Nu is al wel te zien dat de slangen waarschijnlijk inderdaad uit 1978 zijn en hun beste tijd wel hebben gehad:


Dit kwam eraf aan slang:

gulp verbazingwekkend dat het slechts wat drupte en dat er zich geen echte plassen onder de camper vormden en ook dat de boel niet enorm ruk liep door lucht die het systeem ingezogen werd.

De volledige vergane slangen vervangen door nieuwe brandstofslang en deze met nieuwe klemmetjes goed vastgezet. Gelukkig zijn het maar 2 stukken van ruim een meter, dan gaat de boel over in Rilsan kunststof slang die wel gewoon goed is. De tank weer op zijn plek gehangen, de vulslang (die nog mooi soepel is) ook weer vastgezet en de slangen aangesloten op de Rilsan leidingen.
Vervolgens de camper weer laten zakken en de diesel weer in de tank gegoten. Starten was gelukkig geen probleem omdat er in het filter en de pomp nog gewoon diesel zat. Op wat onregelmatigheden na bleef de camper ook gewoon lopen gelukkig. Ik heb de boel niet hoeven ontluchten. Ik heb niet veel ervaring met diesels, dus uitvinden hoe te ontluchten was wellicht een uitdaging geworden Laughing

Nadere inspectie onder de camper levert een her en der een hangende druppel olie op en wat vet dat ontsnapt uit de nieuwe hoezen van de aandrijfassen. Deze zijn aan de bakzijde driehoekig en dus wat lastiger vast te zetten. We hebben de klembandjes wat strakker gezet. Dat zou wellicht genoeg kunnen zijn. Anders maar eens aan de slag met Ligarex denk ik. Ook zitten er in de uitlaat een paar mindere plekken waar al eens aan gesmeerd of gelast is. Voor de APK in juni is dit waarschijnlijk wel dicht te krijgen.

Wat verder opviel was dat de snaar van de waterpomp (en de fan) wel erg slap hing. De oorzaak daarvan was snel gevonden: de spanner zat niet vast. Helaas geen kwestie van goed zetten en boutjes aandraaien. Het tapeind waar het spanwieltje om moet scharnieren is afgebroken. Bij verwijderen van de spanner brak de kop van het boutje dat de spanner moet fixeren ook af. Ik heb dus nu een losse spanrolsamenstelling:

Het lagertje van de rol is overigens ook gaar. Ik heb begrepen dat deze rollen niet meer te krijgen zijn en zal dus een alternatief moeten gaan improviseren. Heb al de tip gehad dat de spanrol van een Bx 1400 serie 1 met wat aanpassingen te gebruiken moet zijn.
Om er iets mee te kunnen zal ik waarschijnlijk het front los moeten nemen en de radiateur verwijderen. Een goed moment om eens na te denken om een elektrische fan te installeren ipv de altijd meedraaiende mechanische.

En als nabrander schoot er bij gebruik van de handrem ergens wat los zodat deze nu niets meer doet Evil or Very Mad

De Fiat 242 wordt dus niet voor niets gedoogd op CiFo. Het ding heeft echt groen Citroën bloed en als je 1 probleem verhelpt, krijg je er 2 voor terug!  Laughing

Afgesloten met een uitstekende maaltijd bij de Griek. Bedankt Anthonie en Marcel voor gebruik van de brug, assistentie, camerawerk en de gezelligheid!

Profiel  
 
furriegurrie
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2091
Geregistreerd: 11-03-2006

- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Gepost: 21 maart 2015 08:28 PM
  [ # 36 ]

Vandaag wat rondgevraagd voor zo’n v snaar spanrol, maar nog niets kunnen vinden. Automaterialen zaak had zo geen alternatief, sloop had niets en ook bij Ton van Soest hadden ze niets liggen helaas.
Mocht iemand dus iets hebben liggen dan houd ik me van harte aanbevolen!

Heb het lampje van/in de gevarenlichtenknop vervangen. Nu knippert die ook doorschijnend rood mee met de knipperlichten. Het verklikkerlampje van de knipperlichten doet namelijk niet mee. Dus iets dat verraad dat de alarmlichten branden is wel handig. Zeker omdat de camper geen achteruitrijlichten heeft en je dus het overig verkeer wel wilt kunnen waarschuwen bij “bijzondere manoeuvres”. Het is dan zo gebeurd dat ze daarna vergeten worden….

Ook even gekeken wat er met de handrem mis is gegaan. Het “loodje” aan het eind van de kabel bij de handel is er af geschoten. En de binnenkabel is niet meer zichtbaar helaas. Verder nog niet naar gekeken.

Vanmiddag ook eens gekeken naar de luifel die aan de zijkant van de camper zit. Dat is nog best een heel gevaarte. Wel erg prettig denk ik, mochten per ongeluk we ergens belanden met warm weer en veel zon!

Nog wat plaatjes ter impressie:

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6065
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 21 maart 2015 08:54 PM
  [ # 37 ]
Profiel  
 
break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7527
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 21 maart 2015 11:49 PM
  [ # 38 ]

Een nieuwe V-snaar in de juiste maat (dus de maat die er op hoort) staat zonder spanrol strak genoeg om het een paar duizend km uit te houden is mijn ervaring. Ik heb geen geschikte vervanging voor dat wieltje kunnen vinden. Enige optie lijkt een nieuw lager er in laten persen. Ik heb lang moeten zoeken voordat ik dat wieltje van een sloper kon halen. In elk geval niet terug zetten: als het lager het definitief begeeft, vliegt het door de motorruimte. Been there…

Profiel  
 
puffel
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008

- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Gepost: 21 maart 2015 11:53 PM
  [ # 39 ]

Goed werk weer. Wat een leuk dashboard heeft die Fiat, lijkt verdacht veel op een 2cv?

Ben wel verbaasd dat die lucht in je leiding niet voor problemen zorgde zonder het primen van je dieselleiding Smile

Maar hoe rijdt zo’n auto nou?

Profiel  
 
scherpenhuysen
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 93
Geregistreerd: 26-02-2004

- 2CV 2CV6 Club
- BX Deauville
- C35 C32D
Gepost: 22 maart 2015 02:28 PM
  [ # 40 ]

volgens de “oud citroendealer” in heythyusen is het lager in de spanrol inderdaad te vervangen. de temperatuursensor van het waarschuwingslampje zit vooraan in de kop vlak bij de pomp. zelf heb ik daarin de sensor van de meter geplaatst en werkt het lampje dus niet meer. persoonlijk vind ik dat geen bezwaar. Je ziet het snel genoeg als de temperatuur oploopt tot hogere waarde dan normaal. de pook zit in een kunststof cupje en dat is waarschijnlijk uitgelubberd, waardoor de extra speling. Ik denk niet dat die cupjes nog leverbaar zijn, maar waarschijnlijk vrij simpel zelf te maken.
Lijkt overigens een prima buis, veel plezier ermee.

Groetjes, Tonie

C35 FOREVER

Profiel  
 
furriegurrie
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2091
Geregistreerd: 11-03-2006

- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Gepost: 23 maart 2015 09:25 AM
  [ # 41 ]

Het rijdt best goed en eigenlijk wel zoals je zou verwachten. Het is niet vlot, maakt geluid en voelt aan als iets waarin je nog echt moet rijden Wink

Het veert overigens soepel moet ik zeggen. Je verwacht soms een bonk bijvoorbeeld en die is er dan helemaal niet, de boel vangt een drempel netjes op en het deint toch ook niet na. Best prettig!
Qua sturen laat je je soms bij manoeuvreren verrassen door het grote aantal omwentelingen die je met het stuur moet maken in vergelijking met moderne wagens. Dat, in combinatie met het ontbreken van stuurbekrachtiging, maakt dat bij wegrijden het soms wat extra corrigeren nodig is Laughing

Ik ben toch nog niet tevreden over de remmen. Ik vind dat het net te lang duurt voordat het remt. Ook heb ik het idee dat het zwaartepunt van de remmen nu achter zit. Op de drukvalindicator zit een contact dat bij storing in voorrem- of achterremcircuit de remdruk omleidt. Ook zou er dan een lampje op het dashboard moeten gaan branden. Bij mij zat er geen stekkertje op. Ik heb dat stekkertje uiteindelijk wel gevonden. Bij monteren gaat inderdaad het lampje branden en blijft ook branden. Dus ondanks dat ik LHM uit alle 4 ontluchtingsnippels krijg bij remmen, zit er blijkbaar toch iets nog niet goed. Ik zal dus de drukvalindicator gaan demonteren en schoonmaken en inspecteren. Daar zal misschien ook wel vervuling in zitten. Als ik dan toch bezig ben maakt ik ook het manocontact maar schoon zodat ik met meer zekerheid weet dat de bewegende delen ook in orde zijn.

Profiel  
 
furriegurrie
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2091
Geregistreerd: 11-03-2006

- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Gepost: 25 maart 2015 08:40 AM
  [ # 42 ]

Gisteren de drukvalindicator uit de 242 gesleuteld en gedemonteerd. Dat ging soepel, alle leidingwartels kwamen netjes zonder problemen los. Best een verschil met de Xm waar deze vaak best vast zitten. Zal ongetwijfeld met de historie van de auto en de plek waar de wartels zitten te maken hebben.

De doorsnede van de drukvalindicator ziet er zo uit:

Bij demonteren kwam ik echter slechts dit tegen:

Er mist dus een veertje en plunjer P1 is ook afwezig Rolling Eyes

Grappig genoeg kwam ik tijdens de inspectie van de camper en het eerdere werk aan de remmen deze deeltjes tegen die vastgeplakt in vuil en klem tussen slangen en schutbord zaten. Ik heb ze toen niet herkend, maar wel bewaard. Pas na betere bestudering van het systeem had ik een vermoeden dat het messing deeltje uit de drukvalindicator kon komen:

Dat zijn dus de missende plunjer en veertje! Op miraculeuze wijze bewaard gebleven en niet onderweg verloren gegaan!  gulp

Meest waarschijnlijke theorie over wat er is gebeurd is denk ik dat iemand de afsluitdop links en het massacontact heeft gedemonteerd. Wellicht zijn de plunjer en de veer door de druk in het systeem eruit gevallen. Of ze zijn gedemonteerd en vergeten. Daarna is de dop er weer opgezet en de massaschakelaar er weer ingedraaid. Doordat nu plunjer P2 vanwege de veerdruk meer naar links is geschoven, kwam de massaschakelaar vast te zitten op plunjer P2. Deze is daardoor beschadigd en zat uiteraard vast. Hier zie je de beschadiging, de o-ring is doorgesneden en er is een gaatje in het messing groefje gedraaid waar precies het puntje van de massaschakelaar in past:

Hierdoor is de balans in de remmen verstoord. De bypassklep staat open en er staat dan druk op de achterremmen zonder dat de remkrachtbegrenzer in het systeem zit. Omdat er verder geen storing in het voorremcircuit zit hebben die wel druk. Maar het geheel voelt wat vreemd aan. De draad die de massaschakelaar verbindt met het verklikkerlampje in het dashboard zat er niet op. Die heb ik wel teruggevonden en aansluiten gaf uiteraard een altijd brandend lampje. Dat is waarschijnlijk ook de reden dat de draad er niet op zat Wink

Nieuwe onderdeeltjes zijn als het goed is onderweg.

Profiel  
 
GWHENDRIKS2
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5446
Geregistreerd: 01-07-2007

- 2CV 6 Charleston
Gepost: 25 maart 2015 08:53 AM
  [ # 43 ]

Huh das wel heel apart!

Maar interressant om te lezen over de functie van deze drukvalindicator.

Maar zit dus ook op de xm dus?

Profiel  
 
furriegurrie
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2091
Geregistreerd: 11-03-2006

- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Gepost: 25 maart 2015 10:01 AM
  [ # 44 ]

Nee, dit ding is volgens mij niet op de Xm gebruikt. Daar heb je volgens mij een vanne priorite die de verschillende systemen die hydraulisch werken bedient. De C35/242 heeft alleen een remsysteem op LHM, de Xm veert en stuurt ook op het zelfde systeem….

Profiel  
 
Harley
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 56
Geregistreerd: 08-05-2009

Gepost: 25 maart 2015 02:56 PM
  [ # 45 ]

Het blijkt een hele wetenschap het Citroën remsysteem…maar zo te lezen komt alles goed.
Grappig dat de missende onderdelen nog ergens vastgeplakt hingen…is vast niet van vandaag of gisteren.

Alle delen van het remsysteem blijken gewoon nog leverbaar? Komt het uit Olland of van over de landsgrenzen?

Groet, Niek

Profiel  
 
 
3 van de 28
 < Vorige 1 2 3 4 5 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook