1 van de 5
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
DS-TT: film over Doorsmeren Voorwiellager
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2891
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 21 maart 2015 11:37 AM

Het vet van het voorwiellager van je DS is misschien al 40 jaar oud. Hoog tijd om het lager van nieuw vet te voorzien.

 

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline, C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive.
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
bogaard77
> 24000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 24920
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 21 maart 2015 12:30 PM
  [ # 1 ]

Leuke film Egbert!
Draai je niet te veel toeren met de boormachine? Daar worden je boren bot van!

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Leeuwis
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 493
Geregistreerd: 23-09-2008

- ID/DS D Special
Gepost: 21 maart 2015 12:32 PM
  [ # 2 ]

En tijdens het tappen af en toe een kwart slag terug om de spanen te breken (anders kan je tap vastlopen)

Leuk en instructief filmpje

Niels

Hier ligt as, er kwam een vonkje bij het gas

Profiel  
 
Hilko Schmitt
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 286
Geregistreerd: 12-09-2005

Gepost: 21 maart 2015 02:52 PM
  [ # 3 ]

Heel mooi! Altijd gedacht dat dat heel veel moeilijker was. Maar moet dat oude vet er niet eerst uit?
Ga ik in ieder geval eens proberen. Ik heb nog een overleden lager liggen.

Thanks,
Hilko

Citroen DS19A Pallas 1967
Citroen 2CV6 Special 1982
Citroen C4 Grand Picasso EAT8 Blue HDi 2019
Citroen C4 Grand Picasso EAT6 Blue HDi 2014

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2891
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 21 maart 2015 06:51 PM
  [ # 4 ]

Het oude vet kan geen kwaad. En om het oude vet er uit te halen zou je een 2e gat moeten maken en dan gaan spoelen. Daarmee veroorzaak je meer problemen, dan dat je er mee oplost.
Ik heb deze ingreep al bij heel veel DS-en gedaan. Ook heb ik het al lang geleden met mijn eigen 2 DS-en gedaan en sindsdien heeel veel km gereden met het nwe vet..

Tips over langzaam boren en af en toe terugdraaien bij tappen zijn inderdaad zeer nuttig.
Bij tappen voel je op een gegeven moment dat de tap vast gaat lopen, dan moet je zeker even terug draaien of hem er evt even helemaal uit draaien en schoon blazen. Ook is het raadzaam om bij het boren en tappen wat olie toe te voegen.

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline, C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive.
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
ijcobar
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 435
Geregistreerd: 12-05-2014

Gepost: 21 maart 2015 08:20 PM
  [ # 5 ]

Als je met een laag toerental boort, krijg je een mooie lange metaalspaanders. Bij hoge snelheid kleine stukjes. Een boormachine op lucht is ideaal voor dit soort klusjes.

Profiel  
 
bogaard77
> 24000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 24920
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 21 maart 2015 08:25 PM
  [ # 6 ]

een boor moet snijden. niet hakken. dan wordt ie ook nauwelijks heet…

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
furriegurrie
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2072
Geregistreerd: 11-03-2006

- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Gepost: 21 maart 2015 08:40 PM
  [ # 7 ]

ik zou nog wat toevoegen over het dragen van een veiligheidsbril tijdens het boren. Een spaantje in je oog heb je zo te pakken….zeker bij gebruik van perslucht en boren met hogere snelheid. En zo’n leesbril is daar natuurlijk niet echt geschikt voor Wink  Het gaat meestal goed, maar als je pech hebt ben je er wel even mee zoet….

Profiel  
 
ijcobar
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 435
Geregistreerd: 12-05-2014

Gepost: 21 maart 2015 09:42 PM
  [ # 8 ]

Mis het: Do not try this at home waarschuwing nog in dit filmpje…..

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27491
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 21 maart 2015 09:52 PM
  [ # 9 ]
Egbert schreef:

Het oude vet kan geen kwaad. En om het oude vet er uit te halen zou je een 2e gat moeten maken en dan gaan spoelen. Daarmee veroorzaak je meer problemen, dan dat je er mee oplost.

Dat je het oude vet er niet uit krijgt begrijp ik wel.
Als het lager eenmaal vol zit, is er dan de volgende keer genoeg ruimte voor nieuw vet? Verdwijnt het vet dan door de tijd heen? Dan zou je na X aantal jaar zo’n beetje droog staan?

Maar weer duidelijk leerzaam filmpje! Cool

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2891
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 21 maart 2015 10:12 PM
  [ # 10 ]
ijcobar schreef:

Mis het: Do not try this at home waarschuwing nog in dit filmpje…..

Wij wijzen zeer duidelijk op de rsicos van sleutelen in het begin en eind van onze films. Adviseer je om daar nog meer aandacht aan te geven?

Het grootste probleem is dat er op den duur niet meer genoeg vet in een lager zit. Het slingert er uit via de keerring die niet meer 100% is na al die jaren en verdroogt ook. Zolang er nog genoeg vet in zit, hoef je niet te herhalen. Misschien over 10 jaar weer doorsmeren.

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline, C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive.
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
bogaard77
> 24000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 24920
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 21 maart 2015 10:14 PM
  [ # 11 ]

Er zit een grote keerring inhet lager waar het vet eruit kan.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27491
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Profiel  
 
camemBert
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1497
Geregistreerd: 26-06-2006

- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Gepost: 23 maart 2015 02:54 PM
  [ # 13 ]

Moet je niet eigenlijk ook nog de as draaien tijdens het vet pompen?

Du pain, du vin et… Citroën!

Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!

Profiel  
 
vlietmansje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007

- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Gepost: 23 maart 2015 05:42 PM
  [ # 14 ]

In de jaren 80 eens de tip gekregen om een druklager (koppeling) van nieuw vet te voorzien door een blik kettingvet (motorfietsen) te verwarmen en daar het druklager in te laten weken, met de hand draaien en na poosje te laten uitlekken/afkoelen.

Is dit geen interessant alternatief voor een voorwiellager?
Hoef je verder geen gaten te boren.

knuffel

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2891
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 23 maart 2015 06:27 PM
  [ # 15 ]

Heel groot blik kopen en eerst de het lagerblok van de auto afhalen, of een nog groter blik kopen. Laughing

Even serieus. Om dat vet er in te krijgen moet de keerring wel heel erg lek zijn en je loopt het risico om zo ook zand van buiten meer naar binnen te krijgen, terwijl juist door er vet in te persen zand er uit perst.

Ronddraaien bij vet in pompen is inderdaad verstandig

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline, C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive.
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
 
1 van de 5
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2022 | adverteren
Facebook