1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Vragen en opmerkingen over de C3
Wik
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10
Geregistreerd: 26-07-2015

- C3 Exclusive 1.6 VTi 120
Gepost: 27 juli 2015 05:04 PM

Hallo alle C3 rijders.
Sinds kort rijd ik dus ook in een C3 (benzine) met o.a. myway navigatie.

Mijn eerste ervaringen met deze auto zijn als volgt.

ECO-MODE
Ik snap helemaal niks van die zogenaamde ECO-mode die je auto elektronica uitschakeld?
Ik vind het super irritant en vervelend dat ik niet mijn autoradio aan kan doen.
Ja dat kan eventjes maar als je beetje met de auto bezig bent en je wilt muziek, dan schakelt die ECO-mode alles uit?
Idem voor de lampjes van kofferbak en interieur, als je kofferbak een tijdje openstaat gaat lampje uit?
Als je moet wachten in de auto en je wilt de lucht ventilator even aandoen of aanhebben, dan kan dat niet zonder dat de motor loopt?
Dat is erg raar vind ik, ik heb nog nooit een lege accu gehad omdat de radio aan zou blijven staan, dat gebruikt zo weinig stroom!
Ik heb al wat rondgelezen en gezocht en dit is blijkbaar niet uit te zetten in de boordcomputer, wel lees ik dat bijna iedereen dit vervelend vind.
Citroen zou hier wat aan kunnen doen vind ik als er zoveel gebruikers hierover klagen.

AIRCO.
Als ik rijd met de ventilator uit, omdat ik dat wil, en ik schakel dat weer aan, dan schakelt de auto ook meestal meteen de airco weer aan?
Ik weet nog niet precies onder welke omstandigheden de airco ook aangeschakeld word, moet ik nog uitzoeken.
Maar feit is, dat ik niet altijd de airco aan wil, of de ventilator.
Als je dan de ventilator uitschakelt, dan schakelt ook de ingestelde luchtstroom zich in een andere (default?) stand.
Dus je voorruit ontwaseming stopt bijvoorbeeld, de lampjes van de knopjes van o.a. de achteruitverwarming gaan ook uit?
heeft hier niks mee te maken?
Kortom wat vreemde acties van de auto als je alleen de ventilator uit wilt hebben.

Klopt het dat als je de airco inschakeld (als deze uit stond) dat je dan een soort klonk hoort vanonder de motorkap?
Alsof er iets gekoppeld moet worden?
Bij mijn vorige auto (geen citroen) loopt de airco pomp altijd mee en hoorde je niks bij aan of uitschakelen van de airco.
Bij deze C3 hoor ik echt een klonk, alsof er iets mechanisch geschakeld word, motor moet ook iets zwaarder lopen alsof hij iets extra aan te drijven krijgt?
weet iemand hoe dat werkt bij deze C3?

Verder is het comfort en rijden met deze C3 helemaal in orde maar deze vraagjes houden me nu even bezig.

groet Wik

Profiel  
 
Wik
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10
Geregistreerd: 26-07-2015

- C3 Exclusive 1.6 VTi 120
Gepost: 09 augustus 2015 08:20 AM
  [ # 1 ]

hmmm.
Ik ben zeker dan de enigste C3 rijder die dit zo ervaart?

Of zijn er gewoon weinig C3 rijders?

het blijft wel erg stil, maar dat kan uiteraard ook een heel goed teken zijn. Wink

groet
Wik

Profiel  
 
furriegurrie
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2091
Geregistreerd: 11-03-2006

- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Gepost: 09 augustus 2015 09:02 AM
  [ # 2 ]

Volgens mij was een gedeelte van je vragen al in een ander topic beantwoord (over het inschakelen van de compressor). Ik ken de C3 niet, maar er zijn dingen waarbij inderdaad de airco automatisch mee aan gaat. Zoals de voorruitontwaseming bijvoorbeeld.

Heb je een gebruikershandleiding bij de C3? Lijkt me dat daar dit soort info wel grotendeels in zal staan.

Profiel  
 
lesage
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 150
Geregistreerd: 30-05-2014

- C3 Picasso 14 vti 95 pk
- C4 (2004-heden) Cactus 1.2 feel etg 82
Gepost: 09 augustus 2015 12:07 PM
  [ # 3 ]

wij hebben de c3 14 hdi exclusive (automatische airco) gehad geduurd 5 j.
de eco modus is nu bijna overall in de gamma te vinden .
alles gebruik stroom .
fijn is dat niet als je je radio wil luisteren en dat na een korte tijd uit gaat, maar idd na een tijd ontlaad zich deze batterij zo gevaarlijk dat de levensduur van deze ingekort wordt .
laat een achter koffer 1 nacht slecht gesloten en de batterij zal zich ontladen onder de 10,5v omdat de lampje aan blijft wat de dag erna resulteert dat je auto niet meer start.
tegenwoordig zijn er zo veel apparatuur in een wagen dat alles tijdig moet uitschakelen worden om de levensduur van de batterij te kunnen optimaliseren .
Fijn, neen !.
noodzakelijk? ja!
Als wij de airco niet aan wou en toch kunnen genieten van de “blazer” konden wij gewoon op a/c duwen en alles functioneerde zonder de airco .

-citroën c4 cactus etg 82 2015
-citroën c3 Picasso 14 vti 95 2014

Daarvoor,dyane6,visa club,visa superE,ax 11tre,bx 19D,zx break 19d,jzx 14 advantage,jumpy19D,saxo 11sx,Berlingo 19D,c8 tentation,c3 14 hdi 70

Profiel  
 
Wik
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10
Geregistreerd: 26-07-2015

- C3 Exclusive 1.6 VTi 120
Gepost: 13 augustus 2015 05:58 PM
  [ # 4 ]

Toch kan ik me niet voorstellen dat een lampje van kofferbak en/of interieur en/of een autoradio, zoveel stroom verbruikt tegenwoordig.
Lampjes zijn vaak al LED, of 5 watt, dus die trekken zomaar geen accu leeg.
Of de accu moet erg slecht zijn.

Wat betreft de auto clima/airco regeling,  als je de ventilator uitzet, dan gaat ook de temperatuur indicatie uit?
Dus die staat dan uit?
Dat zou toch ook gewoon moeten kunnen blijven werken zonder ventilator?
En helaas dit soort dingetjes staat niet in de gebruiksaanwijzing van de C3.

Wat stroom vreet is dat je het contact AAN moet zetten om naar de radio te kunnen luisteren.
Dat kost veel stroom omdat alle rij electronica ook aanstaat. (bobine, dasboard etc.)
Ik mis een gewone accessoire stand- optie bij de sleutel,

Vandaag weer met de airco aan gereden, maar ik vind dat die ook erg hoorbaar is.
Soort jank geluid,  als ik de airco weer uit zet,  dan is dat geluid weg.

ben ik nou zo kritisch?

Profiel  
 
lesage
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 150
Geregistreerd: 30-05-2014

- C3 Picasso 14 vti 95 pk
- C4 (2004-heden) Cactus 1.2 feel etg 82
Gepost: 13 augustus 2015 07:11 PM
  [ # 5 ]

probeer op a/c te drukken om de airco uit te zetten en dan je ventilatie op te zetten ,normaal is dan de airco uit maar ventilator moet functioneren .

-citroën c4 cactus etg 82 2015
-citroën c3 Picasso 14 vti 95 2014

Daarvoor,dyane6,visa club,visa superE,ax 11tre,bx 19D,zx break 19d,jzx 14 advantage,jumpy19D,saxo 11sx,Berlingo 19D,c8 tentation,c3 14 hdi 70

Profiel  
 
Boofle
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 164
Geregistreerd: 12-08-2011

- C3 Puretech 68 Collection
Gepost: 29 december 2015 08:25 PM
  [ # 6 ]

Ik ga wellicht een c3 aanschaffen ik twijfel tussen en 1.2 met 82 pk en een 1.4 met 95 pk
mijn oude auto is helaas in auto ongeluk is overleden .

uiteraard ga ik een uitgebreide proefrit maken en neem ik weer mijn “automakelaar ” mee
en overweeg ik een aankoopkeuring .

enkele vragen : hoe goed is de standaard radio, ik kijk nu voornamelijk VTI of line business uitvoering in een luxe uitvoering . ik luiter naar trance / dance / pinkfloyd, top2000 eigenlijk van alles wel.

alvast bedankt voor de reacties

de volgende auto gaat de Taffy mobiel heten naar de nieuwe mascote

geniet nu het nog kan van je Creature Technologie !

Profiel  
 
RuudR
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 790
Geregistreerd: 13-05-2005

- (Grand) C4 Picasso 1.2 Pure Tech
- C2 Furio
- DS 4 Airdream 1.6 eHdi
- 2CV Special
Gepost: 29 december 2015 11:09 PM
  [ # 7 ]

Ik rij sinds een ruime week in een C3 1.6 eHDi uit 2011. Geen automatische airco, maar een handmatige. Het inschakelen wat je hoort, is de pomp, die loopt mee met de multiriem. Uitgeschakeld loopt de poulie vrij, ingeschakeld wordt deze gekoppeld. Dit hoor je dus. De radio vind ik zeer goed geluid geven. Let wel, ik kom uit een C1, waar alles, zelfs met dure Helix-speakers, relatief blikkerig klonk. Tot nu toe ben ik zeer tevreden. Maar ik heb er pas ongeveer 1000 km mee gereden.

Het vierde weekend van 2024 staat weer vast. Ook dan zijn jullie weer welkom in Oldeholtpade voor het, inmiddels, ZESTIENDE Lindetreffen!!

Profiel  
 
GSPallas
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 372
Geregistreerd: 09-09-2010

- DS 3 SoChic 1.2 VTi
- DS 5 Business Executive
Gepost: 30 december 2015 08:54 AM
  [ # 8 ]

Om hier uitleg te geven over de ventilatie/airco en achterruitverwarming is teveel van het goede, dan moet ik het boekje overtypen, maar alles kan gewoon apart in- en uitgeschakeld worden. De enige koppeling die er is, is dat als je de ontwaseming van de voorruit aanzet, dat dan ook de airco automatisch wordt ingeschakeld (lijkt me overigens vrij logisch)

Ik weet niet hoe een 1.4 rijd, maar wij rijden een 1.2 en dat vinden wij een fijn motortje; ik lees wat klachten over het wegrijden vanuit stilstand (blijkbaar een bekende eigenschap bij 3-cilinders), maar dat ervaren wij totaal niet.

Volvo V60 Cross Country en een DS3 1.2 VTi

Profiel  
 
lesage
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 150
Geregistreerd: 30-05-2014

- C3 Picasso 14 vti 95 pk
- C4 (2004-heden) Cactus 1.2 feel etg 82
Gepost: 30 december 2015 09:29 AM
  [ # 9 ]

wij hebben de 1.4 95pk in onze c3 Picasso en de 1.2 82pk in onze cactus .
de 1.4 is soepeler en aangenamer geluid en het verbruik is en halve liter meer voor 100km.
de 3 cilinder is niet slecht maar vibreer wat meer op ralenti (stationeer) verbruik iets minder maar mis ik toch de 1 cilinder.
wij hebben de c3 hdi 14 70pk exclusieve gehad en als je voor de c3 gaat ,neemt geen c3 exclusieve of een met de grote panoramische dak.
omdat bij zonschijn moet je de zonneklep naar beneden doen en deze ontwerp is niet ideaal.
probeer het en je zult heel snel de zonneklep als irritant vinden .

succes.
le sage

-citroën c4 cactus etg 82 2015
-citroën c3 Picasso 14 vti 95 2014

Daarvoor,dyane6,visa club,visa superE,ax 11tre,bx 19D,zx break 19d,jzx 14 advantage,jumpy19D,saxo 11sx,Berlingo 19D,c8 tentation,c3 14 hdi 70

Profiel  
 
ronama
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3660
Geregistreerd: 27-02-2005

Gepost: 30 december 2015 10:25 PM
  [ # 10 ]

Tja wat gspallas schrijft ervaren wij wel…
Mijn vrouw en ik zijn ook geen fan van de 1,2 vti..
Je mist gewoon iets bij vertrekken uit stilstand…
En je moet de motor altijd in toeren houden om prettig te kunnen rijden..

Maar gewoon met de 1,2 en de 1,4 proefrijden..

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3539
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 31 december 2015 11:47 AM
  [ # 11 ]
Wik schreef:

Toch kan ik me niet voorstellen dat een lampje van kofferbak en/of interieur en/of een autoradio, zoveel stroom verbruikt tegenwoordig.
Lampjes zijn vaak al LED, of 5 watt, dus die trekken zomaar geen accu leeg.
Of de accu moet erg slecht zijn.

Wat stroom vreet is dat je het contact AAN moet zetten om naar de radio te kunnen luisteren.
Dat kost veel stroom omdat alle rij electronica ook aanstaat. (bobine, dasboard etc.)
Ik mis een gewone accessoire stand- optie bij de sleutel,

Vandaag weer met de airco aan gereden, maar ik vind dat die ook erg hoorbaar is.
Soort jank geluid,  als ik de airco weer uit zet,  dan is dat geluid weg.

ben ik nou zo kritisch?

Ja en Nee.
Je conclusie dat je Accu slecht is is terecht: Moderne auto’s met alle electronica zijn gewoon gevoelig voor een matige accu. Wil je de eco-stand inschakeling verlengen: Koop een nieuwere en grotere accu, neem de grootste die past, dan kun je gemakkelijk 30 minuten radio luisteren. Die eco-stand reageert op de accu spanning, een nieuwe accu hotd dat veel langer vol!.

Die “electronica” vreet niet zoveel stroom, de bobines bijvoorbeeld gaan pas aan als de motor loopt etc.

Succes,

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
Wik
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10
Geregistreerd: 26-07-2015

- C3 Exclusive 1.6 VTi 120
Gepost: 02 januari 2016 11:48 AM
  [ # 12 ]

Hoi Citroensmgz
Dank voor je reply.
Ik blijf toch zeggen dat het “meedenken” van de auto enorm vervelend is.  Vind IK tenminste.
Ik heb nog nooit een lege accu gehad omdat de radio of binnenverlichting wat langer aanstond.

het zou uitschakelbaar moeten zijn vind ik,  keuze van de gebruiker.
Is de bobine echt uit als wel het contact aanstaat?  lijkt me vreemd.
Ook de extra dasboard lampjes etc staan aan dan.
Maar bijv de fan werkt dan weer niet, als je even de beslagen ramen wilt voorkomen. (als je bijv. even moet wachten op iemand en niet de motor aan wilt houden)
Kortom, ik vind het mateloos irritand. Wink
Verder bevalt de C3 prima hoor,  rijd lekker.
Alleen als deze motor (1.6 Vti) kkkkoud is, dan maakt ie nogal wat klepstoter (denk ik) geluidjes onder de motorkap, en loopt niet lekker soepel, als ie dan warm is dan is dat weer over.
Kheb ergens gelezen dat dat “normaal” is voor deze motoren . . . . .

vr gr
Wik

Profiel  
 
Wik
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10
Geregistreerd: 26-07-2015

- C3 Exclusive 1.6 VTi 120
Gepost: 02 januari 2016 11:52 AM
  [ # 13 ]
Boofle schreef:

Ik ga wellicht een c3 aanschaffen

enkele vragen : hoe goed is de standaard radio, ik kijk nu voornamelijk VTI of line business uitvoering in een luxe uitvoering . ik luiter naar trance / dance / pinkfloyd, top2000 eigenlijk van alles wel.

Hoi,

Geluid van mijn C3 Vti radio is PRIMA, beetje spelen met de bas en treble, en je hebt een prima sound.

Alleen niet als het contact uit staat, dan gaat alles uit.
(geen idee of dit bij de nieuwste types ook nog steeds zo is?)

Veel succes met je keuze.
vr gr
Wik

Profiel  
 
Boofle
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 164
Geregistreerd: 12-08-2011

- C3 Puretech 68 Collection
Gepost: 29 januari 2016 07:35 PM
  [ # 14 ]

@ wik

Dank , heb inmiddels een mooie witte c3 uit 2015 gekocht , morgen is het Ecoduck dag (dat wordt de koosnaam)
zal zeker met het geluid gaan experimenteren hou wel van een beetje geluid in de auto.
voorlopig wat mooie albums op een stikkie gezet nu maar hopen dat ie mp3 afspeelt

foto’s in mijn je vou presente acoduck post !

geniet nu het nog kan van je Creature Technologie !

Profiel  
 
Ries
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005

- C3 1.4 VTi Exclusive
Gepost: 06 februari 2016 02:46 PM
  [ # 15 ]

Voordeel van de ECO modus is wel dat je ‘s morgens nimmer wordt verrast doordat je accu leeg is.
Dezelfde nadelen ervaar ik ook soms wel, vooral de radio die na 10 minuten uitgaat.

De klonk van de airco-compressor is normaal, ik vind zelfs dat rijden met airo aan merkbaar vermogensverlies geeft, terwijl die 1.4 al geen krachtpatser is.

Verder geen problemen in de 3 jaar dat ik hem nu heb, alleen dat enorme panoramaraam had er voor mij niet in hoeven te zitten, maar dat hebben ze niet allemaal.

Verder zit er vanaf het begin een tik in de motor, die zachter wordt naar mate de motor warmer wordt, maar nooit echt weg is, kon geen kwaad volgens de geleerden.

Ik heb er eens een opname van gemaakt, luister…

https://youtu.be/q_SJgyElwRI

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook