Hallo allemaal!
Ik ben DJ Pierre en ben sinds kort de trotse bezitter van een origineel hollandse CX25 GTI Automaat uit 1988. Ik heb deze wagen voor een prikkie gekocht om mijn klassieke VW bus een beetje te ontlasten en toch een leuke daily te kunnen rijden. Een resto wordt het gezien de km stand van 250.000 niet maar ik wil hem wel een beetje gaan opknappen tussendoor.
Het gaat om een Blauwe CX GTi met zwart leer, airco en automaat. Een leuk uitgeruste auto dus. Alle relevante zaken werken aan boord en de auto voelt betrouwbaar aan.
Het is mijn eerste hydro Citroen(ik heb wel een Visa chrono en een DS3 gereden) en heb geen andere CX gereden tot nu toe. Ik heb zodoende wel wat vragen…
- De automaat schakelt vrij bruusk bij volgas, bij halfgas valt het wel mee. Ik hoor geen geluiden of bonken. is dit normaal voor deze bakken of is ie aan z’n eind?
- De hydropomp ratelt flink naar mijn idee als ie koud is maar werkt wel naar behoren denk ik. Hij veert en rijdt super. Opstijgen gaat redelijk vlot. De voorste 3 bollen zijn nieuw, de achterste niet zover ik weet. In de auto hoor je niets van het geratel maar buiten dus wel. Is dit normaal?
- Zijn er eigenaren die de airco hebben omgebouwd naar R134A? Zijn er bijzonderheden of kan dit probleemloos?
Dit is mijn aanwinst:
Totaal aantal Berichten: 1481
Geregistreerd: 31-10-2007
- CX 2500 diesel
- GS/GSA GS break club
welkom op het forum, altijd leuk een nieuwe CX rijder erbij. Automaten in een CX zijn inderdaad wat ouderwets, wat zeker helpt is deze eens goed laten spoelen bij Garage Johan Oldenhage http://www.oldenhage.com/ in nieuw vennep, dat is echt de automaat expert bij uitstek.
Bestuur Citroen Contract, organisatie 100 jaar Citroen eiland van Maurik en ICCCR 2016, nu een GS 1220 club break, ex CX 2500 diesel 1984, CX2400 special break c-matic 1980, GSA 1.3 special 1984, BX 1.9 diesel 1991, BX 1.4 1990, DS 23 Pallas, 1973
Totaal aantal Berichten: 1039
Geregistreerd: 03-11-2006
- CX 25ie Prestige
- BX 16 TZI Automaat
Airco ombouw hoeft niet (meer). Er bestaat een goedje dat je gewoon in het system kunt stoppen ter vervanging van r12
mijn Prestige: http://www.mijnalbum.nl/Album=DQOIQAKQ
ex: BX 16TRS, BX 16TRI, XM 2.0, DSuper 5, Xantia 1.8 16v, BX 16TZI
Totaal aantal Berichten: 27808
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Echter dit heeft ook nadelen, niet elke aircoboer heeft het in de aanbieding. Ze willen er ook niet in de buurt komen omdat het niet in hun R134a machine mag.
Dus voor de lange baan kan je beter het systeem laten ombouwen. En zoveel werk hoeft dat ook weer niet te zijn. Daarna kan je het wel gewoon overal laten vullen.
@dj pierre
Gefeliciteerd met je aankoop! Veel plezier ermee.
Je lederen interieur ziet er goed uit, maar is wel achteraf ingebouwd, net als de spoiler achterop
Zoals al eerder genoemd indien de geschiedenis onbekend is zou ik zeker de automaat olie laten verversen.
Wellicht kan het geen kwaad alle vloeistoffen te laten verversen.
Wat een plaatje.. heel veel plezier ermee!
Lijkt me de ultieme reisauto
Totaal aantal Berichten: 479
Geregistreerd: 28-10-2010
- Xsara Picasso
- Ami 8 berline
- Berlingo 1.4 grijs kenteken
Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst, veel plezier er mee.
Misschien leuk om lid te worden van de CX club.
Groeten van Henk uit Steenwijk.
Totaal aantal Berichten: 9126
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Welkom!
En mocht je tot de puristen behoren, dan mag je op zoek naar een andere spoiler.
Dit is de Turbo-versie.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 2355
Geregistreerd: 06-10-2005
- CX TRS 2.2 1987
- Xantia 20i-16V Exclusive Aut.
Citrobenz schreef:
Misschien leuk om lid te worden van de CX club.
Gefeliciteerd met je aanwinst
Misschien nog een beter idee om gewoon langs te komen bij de Najaarsrit! dan kunnen wij zijn “black beauty” bewonderen
Welkom,
Mooie wagen…
De airco kun je zonder problemen laten vullen. Ik heb goede ervaring met Richard Bolt. Neemt de tijd voor je en legt uit wat ie aan het doen is. Hij is nog nooit een CX tegen gekomen die niet gevuld kon worden. Zitten volgens hem prima airco’s in!
PM even voor de contact gegevens.
Veel plezier op het forum en idd lid worden van de CX-Club. Kun je meteen meerijden in de najaarsrit!
1986 CX 25 GTi TURBO1 S2, 140.000 KM, Leder en Airco!
“Wat een wagen”
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Schitterende CX, gefeliciteerd! Lijkt me totaal geen straf om dagelijks in te vertoeven.
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
dj pierre schreef:
- De automaat schakelt vrij bruusk bij volgas, bij halfgas valt het wel mee. Ik hoor geen geluiden of bonken. is dit normaal voor deze bakken of is ie aan z’n eind?
Dat is een producteigenschap. De drietrapsautomaat uit de CX is gewoon een beetje een lomp, ouderwetsch, ding. Wen d’r maar aan. Verse olie kan wel wat helpen. Het spoelen van deze bak wordt afgeraden trouwens.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Ik rijd met dezelfde configuratie echter wel een serie 1.
Mijn bak schakelt ongeveer zoals je beschrijft, het voordeel is wel dat als je wat rustiger gas geeft de bak prima en rustig schakelt en bij c.a. 30 km/h zit je al in z’n hoogste versnelling, hierna gaat het in een keer door naar top snelheid.
Ik heb mij airco destijds ook om laten bouwen via Tres Beau naar R134a en werkt goed.
Totaal aantal Berichten: 2355
Geregistreerd: 06-10-2005
- CX TRS 2.2 1987
- Xantia 20i-16V Exclusive Aut.
dj pierre schreef:Hallo allemaal!
- De automaat schakelt vrij bruusk bij volgas, bij halfgas valt het wel mee. Ik hoor geen geluiden of bonken. is dit normaal voor deze bakken of is ie aan z’n eind?
Het is logisch dat de automaat bruusk erin kleunt bij volgas. De kickdown komt er dan bij, maar bij rustig optrekken gaat het veel gemoedelijker.
Ik zat laatst te broeden: zou het niet fantastisch zijn als je een cvt/ variomatic in een CX kan klussen.
Lijkt me heerlijk.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 9126
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Broed ze!
Een kip doet er 3 weken over.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Dank voor alle reacties!
Zo te horen is de automaat gewoon brak van zichzelf, hij schakelt verder wel zonder dubieuze klappen of geluiden. Ik vind het echter jammer van de verder comfortabele rijervaring. Ik heb lange tijd een BMW met 5 bak automaat gereden(ZF) en dat is toch wel even wat anders… Ook de temperatuur van de bak maakt een hoop uit merk ik. Hij schakelt aanmerkelijk mooier bij warme motor. Ik zal de olie eens vervangen,dat scheelt vaak wel wat en het zal waarschijnlijk 250.000 geleden zijn…
De airco wil ik pas in het voorjaar aanpakken maar goede voorbereiding is het halve werk…
De spoiler laat ik mooi zitten. Hoewel het niet origineel is vind ik hem wel tof staan en het wordt toch geen showstopper.
Wel wil ik het interieur zover mogelijk opknappen. Nieuwe matten, leer verven, alle lampjes moeten het doen, alle knoppen werken gelukkig al en de meeste functies ook. De Hemel is nagenoeg perfect, dat scheelt weer. Ook wil ik de velgen een beurt gaan geven hoewel ik wel twijfel over TRX ivm de grotere velgmaat…
Verder een grote beurt, een specialist naar de algehele staat laten kijken en zorgen dat de auto in orde is en blijft.