1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Max verstappen of slechte serie XAS’sen (16000km en slick!)
charlesdegaulle21
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 581
Geregistreerd: 29-03-2006

- ID/DS DS21H
- ID/DS ID21F
- Traction Avant 11BL
Gepost: 27 oktober 2015 12:54 PM

Beste forummers,

Vorig jaar juni heb ik nieuwe Michelin 180HR XAS laten monteren aan de voorzijde. Momenteel, zo’n 16000 km verder is 1 daarvan nagenoeg slick en de andere band volgt op de voet. Iets van slechte(re) series van de XAS’sen bekend of heb ik simpelweg teveel gevergd van de bandjes?

Als een kind naar zijn auto vraagt dient het niet te zeggen, papa geef mij mijn auto, maar papa geef mij mijn citroën

Profiel  
 
smullink
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 142
Geregistreerd: 16-05-2011

Gepost: 27 oktober 2015 01:28 PM
  [ # 1 ]

Volgens mij voor XAS-en niet heel slecht. Heb ze zelf alleen achter gehad en op de vooras XVS. Volgens mij staat de XAS niet bekend als een erg duurzame band.

‘67 DS21 Pallas Hydraulique -  http://www.sandermullink.nl/ds
‘10 C6 3.0 HDiF

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27808
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 27 oktober 2015 01:29 PM
  [ # 2 ]

Of is klopt iets niet met de wielophanging waardoor er overmatige slijtage is opgetreden?

Het is wel bekend dat een XAS het niet zo lang vol houd als een XVS, echter is dat natuurlijk met 185HR15 net een iets andere maat.

Profiel  
 
Gepost: 27 oktober 2015 07:05 PM
  [ # 3 ]

Ik zeg het niet graag want hier spreekt een echt Michelin mannetje… Wink maar…weet niet of dit toevallig een set banden is waarop staat ‘Made in Serbia’? 
Ik weet wel dat de Michelins uit Frankrijk een stuk langer meegingen.
Heb nu een set nieuwe Michelins X onder de eend zitten uit Serbia en die slijten echt beduidend sneller dan de Franse.. 
Nu 5000 km verder zijn ze echt zichtbaar aan het slijten…en dat was vroeger echt niet zo, als het zo door gaat ben ik bang dat mijn voorbanden ook met 15k weg zijn.

Profiel  
 
charlesdegaulle21
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 581
Geregistreerd: 29-03-2006

- ID/DS DS21H
- ID/DS ID21F
- Traction Avant 11BL
Gepost: 27 oktober 2015 10:24 PM
  [ # 4 ]

Betreft inderdaad ‘made in serbia’ banden….

Als een kind naar zijn auto vraagt dient het niet te zeggen, papa geef mij mijn auto, maar papa geef mij mijn citroën

Profiel  
 
verkuilm
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2063
Geregistreerd: 05-12-2004

Gepost: 27 oktober 2015 10:44 PM
  [ # 5 ]

oei dat was me niet bekend. Ga snel ff bij mijn eend kijken. Net 4 nieuwe michelins.
Wel een tegenvaller als dit zo is.

Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980

Profiel  
 
Citroenuden
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 81
Geregistreerd: 12-09-2015

Gepost: 28 oktober 2015 08:42 AM
  [ # 6 ]

Dat klinkt niet goed !

Bandenspanning wel regelmatig gecontroleerd ?

Don’t fix it, if it ain’t broken!

C6 2,7 HDI Exclusive, DS20 Pallas 1974, DS19 Pallas 1964 en nog wat overige ...

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 28 oktober 2015 09:22 AM
  [ # 7 ]

Er wordt de indruk gewekt dat het verplaatsen van de productie van die michelin bandjes naar Servië “het probleem zou zijn”. Laat even duidelijk zijn dat de locatie niets te maken heeft met de kwaliteit maar dat sneller slijten veel meer ligt aan de rubbercompound. Tegenwoordig zie je dat er meer en meer gekozen wordt voor een wat zachtere compound o.a. Wat banden maken in Servië betreft:  de Servische Michelinfabriek is één van de meest moderne bandenfabrieken in Europa ( slechts een paar jaar oud!) waar banden gemaakt worden met machines die jawel, uit Nederland komen.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
Gepost: 28 oktober 2015 10:15 AM
  [ # 8 ]

Michelin denkt natuurlijk aan jullie veiligheid, al die oldtimerrijders die met een paar duizend kilometer per jaar wel klaar zijn en het zonde vinden om oude banden met nog goed profiel weg te gooien. De beste oplossing, zorgen dat je zelfs bij 5000 km per jaar na drie jaar toe bent aan nieuwe sloffen.


(is het al 1 april?)

Profiel  
 
repelsteeltje
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 423
Geregistreerd: 26-02-2006

Gepost: 28 oktober 2015 01:53 PM
  [ # 9 ]

Grapjas.

Ik denk dat Michelin vooral aan zijn eigen omzet denkt. Die mannen die die exclusieve en dure ds-sen willen rijden moeten maar goed geld over hebben voor een goede band.

Daar koop ik in ieder geval een stuk veilgheid mee. Dat is mijn argument. Ik ben dagelijkse rijder (behalve pekel), rijd scherp, en wil onder alle omstandigheden en bij iedere snelheid een goed wegcontact hebben. Dat is mijn plezier en daar betaal ik voor.
Vergeet niet dat je achterbanden veel minder vaak vervangen hoeven te worden, dus die kosten zijn relatief laag. Voorbanden op een ds slijten zowiezo harder, het meeste gewicht en de aandrijving/sturing zit voorop.

Mijn ervaring, en die van bevriende ds-rijders op Michelins, is, dat sinds een aantal jaren de geleverde XVS en XAS een beperkte levensduur hebben, ook bij normaal gebruik (niet scheuren door de bochten omdat al het moderne spul je opjaagt, en relatief veel snelwegkilometers). 15 tot 18.000 km is tegenwoordig normaal. Ik (persoonlijk) vind dit belachelijk, en zie het als arrogantie van de (Michelin)macht.

Het moet maar eens gezegd.

Profiel  
 
charlesdegaulle21
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 581
Geregistreerd: 29-03-2006

- ID/DS DS21H
- ID/DS ID21F
- Traction Avant 11BL
Gepost: 28 oktober 2015 02:00 PM
  [ # 10 ]

Supersofts voor de super prijs. Vind de prijs- kwaliteitsverhouding (ja ok, zal wel heerlijk aan de weg plakken onder alle omstandigheden)nu niet meer helemaal kloppen. Gisteren 4 nieuwe XAS’sen voor de berline aangeschaft (krappe 1000 euro). Het is te hopen dat ik er nu wat langer mee ga doen (wens is de moeder van de gedachte). De overige opties voor wat betreft banden onder een DS is het ook niet echt (denk aan Vredesteins).

Als een kind naar zijn auto vraagt dient het niet te zeggen, papa geef mij mijn auto, maar papa geef mij mijn citroën

Profiel  
 
Gepost: 28 oktober 2015 02:40 PM
  [ # 11 ]
waterman schreef:

Er wordt de indruk gewekt dat het verplaatsen van de productie van die michelin bandjes naar Servië “het probleem zou zijn”. Laat even duidelijk zijn dat de locatie niets te maken heeft met de kwaliteit maar dat sneller slijten veel meer ligt aan de rubbercompound. Tegenwoordig zie je dat er meer en meer gekozen wordt voor een wat zachtere compound o.a. Wat banden maken in Servië betreft:  de Servische Michelinfabriek is één van de meest moderne bandenfabrieken in Europa ( slechts een paar jaar oud!) waar banden gemaakt worden met machines die jawel, uit Nederland komen.

Ik wil inderdaad niet zeggen dat het probleem in Servië ligt maar het is wel een feit dat sinds de verhuizing van de productie die klassiekerbanden anders aanvoelen en dus zachter zijn. Een zachtere compound zal daar zeker de oorzaak van zijn. Ze rijden ook nog steeds heerlijk, alleen was ik een dergelijk kilometrage van een Michelin band niet gewend. Ik rij vrij fors en ben me bewust dat banden bij mij korter meegaan dan bij de gemiddelde bestuurder maar als ik zie wat een profiel ik nu al mis na 5k bevreemd me dat wel, dat heb ik nog niet eerder meegemaakt bij Michelin banden… En aangezien er voor een 2cv geen echte andere optie is voor mij dus vervelend…

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 28 oktober 2015 03:09 PM
  [ # 12 ]

Ja, dat snap ik. Het is inderdaad niet lachen als je dure bandjes na 15k km glad zijn. In zo’n geval zou ik er een brief aan Michelin aan wagen.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
Gepost: 28 oktober 2015 03:10 PM
  [ # 13 ]

Heb ik inderdaad al gedaan… Smile

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25378
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 28 oktober 2015 03:25 PM
  [ # 14 ]

Ik deed vroeger rond de 60k met een XVS en de XZX op de achterwielen gingen 140.000 km mee..

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
charlesdegaulle21
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 581
Geregistreerd: 29-03-2006

- ID/DS DS21H
- ID/DS ID21F
- Traction Avant 11BL
Gepost: 28 oktober 2015 03:30 PM
  [ # 15 ]

De XVS op de break (voorzijde) waren vorig jaar na 30k er al aan….

Als een kind naar zijn auto vraagt dient het niet te zeggen, papa geef mij mijn auto, maar papa geef mij mijn citroën

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook