1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
   
Trillen bij 110 km/h
Rogier23
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 233
Geregistreerd: 21-02-2015

Gepost: 19 december 2015 11:52 AM

toen ik mijn DS 23-IE kocht, trilde de auto enorm tussen de zeg 100-120 km op de teller. Daaronder en daarboven geen centje pijn.
Op het forum vond ik vele mogelijke oorzaken, en vele waren inderdaad aanwezig.
Zo repareerde ik :
- kogels buitenste en binnenste spoorstangen
- stuurhuis (was toch gaar)
- hulpstuurhuizen, ook uitgelijnd met speciaal hulpgereedschap
- doorlassen gescheurde bussen halve voortreinen
- fusees hebben minimale speling
- andere velgen
- banden 2 x gebalanceerd
- tripoiden/kogels
- uitlijnen

Heeft allemaal echter niets geholpen ! Korte tijd nadat ik de losse voorbanden had laten balanceren bij de ciitroendealer (voor maar liefts € 36) leek de trilling even goed, maar dat duurde hooguit 20 minuten , dubieus.
Het trillen is eigenlijk meer een soort schudden, en je voelt het niet zozeer in het trillen van het stuur zelf, zoals bij moderne auto’s. Zit wel duidelijk vooraan.
De aandrijfassen verdenk ik niet, omdat ze geringe speling hebben, en belasting geen enkele invloed heeft (optrekken, helling op of af). Bochten hebben ook geen invloed.
De tripoiden zijn vervangen, deze hadden een groef. Ik heb van 2 andere sets de beste gemonteerd. Sommige kogels hadden invreetplekjes, leek een soort roestplekjes ondanks het vet. Nu las ik in de bombe, dat je de kogels beter bij de tripoiden kunt houden,omdat er verschillende zijn.
Zou dat een reden voor het trillen kunnen zijn ? ( lijkt zo onlogisch)

De kwaliteit van balanceren is naar mijn mening altijd dubieus, ook bij het moderne blik. Nu zag ik dat Steph zijn velg heeft laten uitdraaien, zodat hij op het moderne balanceerapparaat past. Is dat een goed idee, of verzwak je de velg dan teveel ?

Wie geeft raad ?

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 19 december 2015 12:02 PM
  [ # 1 ]

Mijn eerste opwelling is balanceren bij een specialist.
Een dealer is dat dus niet, Kwifit en andere massa bandencentra ook niet.
In elke regio vind je er wel één.

In mijn buurt bijvoorbeeld ABC in Bunschoten. Daar zijn ze niet tevreden als er meer dan ca 50 gram aan moet. Lucht er uit, band een stuk verdraaien en weer opnieuw, net zo lang tot er een minimum aan gewicht op zit.
Daarmee voorkom je ook dat na slijtage van de band en toch weer onbalans optreedt.

Ze hebben ook balanceermachines waar blinde velgen op kunnen.
Voor de kosten hoef je het niet te laten, goedkoper dan bij de dealer.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7275
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 19 december 2015 12:24 PM
  [ # 2 ]
Rogier23 schreef:

Korte tijd nadat ik de losse voorbanden had laten balanceren bij de ciitroendealer (voor maar liefts € 36) leek de trilling even goed, maar dat duurde hooguit 20 minuten , dubieus.

Wie geeft raad ?

Balanceren AAN de auto/ds

http://ababanden.nl/auto-balanceren/

Oh ja, je kan eerst fff de voorwielen omwisselen met de achterwielen om het uit te sluiten dat het niet achter zit want:

Het trillen is eigenlijk meer een soort schudden, en je voelt het niet zozeer in het trillen van het stuur zelf,

ababanden: Onbalans in de achterwielen zijn moeilijker te herkennen, meestal ervaar je dit als onrustig onder de auto of onder de stoelen.

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
CLL Martin
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1413
Geregistreerd: 19-10-2007

- 2CV 6 Club
- C3 1.2 Shine smile
- ID/DS DS21 M Pallas '67
Gepost: 19 december 2015 12:30 PM
  [ # 3 ]

Veel DS-en trillen, de meest voorkomende rede zijn de velgen. Voor mijn DS heb ik 15 velgen (zonder banden) op een balanceer apparaat gechecked voordat ik 3 redelijke had. Bij de meeste velgen zit de kern niet helemaal recht in het wiel, waardoor je het wiel van links naar rechts ziet gaan als je rijdt. Dat geeft het schuddende gevoel. (en dat merk je het meest op je achteras)
Omdat zeker 8 a 9 van de 10 velgen dit probleem hebben kan je er dus niet vanuit gaan dat als je wat wielen wisselt het probleem is opgelost.

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 19 december 2015 12:31 PM
  [ # 4 ]

Aan de auto balanceren is pas zinvol ls het wiel al gebalanceerd is.
Je compenseert er de onbalans van de aandrijfas mee en dat is maar heel erg weinig.
Zeker bij een DS, waar de remschijf tegen de bak zit.

Zodra je het wiel van de auto haalt moet je er voor zorgen dat het er weer op dezelfde wijze op komt.
Dus dezelfde bout door hetzelfde gat.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7275
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 19 december 2015 12:35 PM
  [ # 5 ]

Dus 80 a 90 % van de ds rijders rijd in een trillende DS haha

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
JanO
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 673
Geregistreerd: 27-08-2006

Gepost: 19 december 2015 01:59 PM
  [ # 6 ]

Gaat het om een constante trilling of om een soort golfbeweging van harder en zachter trillen?

XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand cry
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders

https://picasaweb.google.com/103064345882443643149

Profiel  
 
robbertkars
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 817
Geregistreerd: 11-02-2007

- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
Gepost: 19 december 2015 09:35 PM
  [ # 7 ]
CLL Martin schreef:

Veel DS-en trillen, de meest voorkomende rede zijn de velgen. Voor mijn DS heb ik 15 velgen (zonder banden) op een balanceer apparaat gechecked voordat ik 3 redelijke had. Bij de meeste velgen zit de kern niet helemaal recht in het wiel, waardoor je het wiel van links naar rechts ziet gaan als je rijdt. Dat geeft het schuddende gevoel. (en dat merk je het meest op je achteras)
Omdat zeker 8 a 9 van de 10 velgen dit probleem hebben kan je er dus niet vanuit gaan dat als je wat wielen wisselt het probleem is opgelost.

Na vele velgen is dit absoluut de moeite, checken of je velgen (4x) echt recht en in balans zijn.
Eventuele onbalans wordt met kleine loden plakstrips op de achterzijde verholpen.
Enigszins golvende trilling onder de billen komt van achter.

Profiel  
 
demuywo
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3205
Geregistreerd: 05-04-2008

- ID/DS Dspécial
- CX Prestige automatic
Gepost: 29 februari 2016 08:11 PM
  [ # 8 ]

Ik heb bij mijn DSpecial ook zoiets, met name rond 110km/h begint hij te trillen. Drie golven van trillingen en dan net evenlang niets, dan weer drie trillingen, weer evenlang niets, vreemd. Ik ga dit weekend de wielen eens wisselen van kant, dan weet ik zeker of het in de velgen zelf zit of niet. De velgen komen van mijn vorige Dsuper, en die had het niet, maar goed…

Profiel  
 
Rogier23
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 233
Geregistreerd: 21-02-2015

Gepost: 02 maart 2016 11:01 PM
  [ # 9 ]

Ben benieuwd !
Ik hoorde dat er nieuwe velgen op de markt zijn, maar die voldoen blijkbaar slecht en zouden worden teruggenomen (?)
Misschien ben ik iemand op het spoor, die het middenstuk uit de velg Wil halen, dan een nieuw centrum er in en dan gecentreerd vast lassen.
Optioneel met tubeless rand er in en centraal gat voor balanceren. Zijn we er eindelijk echt van af.
Merkwaardig toch, dat dat niet al veel eerder door iemand anders is geregeld bij zoveel zwabberende dssen ?

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 02 maart 2016 11:04 PM
  [ # 10 ]

Het hart er uithalen en dan een nieuwe gaan vastlassen? aan een velg?  huh Welke garantie wordt er gegeven? TUV-test? TNO?

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7275
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 02 maart 2016 11:07 PM
  [ # 11 ]

Bovendien wie zegt dat het aan de velgen ligt en niet aan bijv. de banden, het balanceren, onbalans steekassen, de las v/d wielophangingbussen uitgebroken/los, etc,etc.

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 02 maart 2016 11:08 PM
  [ # 12 ]

Precies.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
Gepost: 03 maart 2016 09:21 AM
  [ # 13 ]

Heb je toevallig Vredestein banden?
Ik had destijds een DS gekocht waar ze onderzaten (nieuwe) en die ook trilde vanaf 100-110 km/h.
Ik heb ze gelijk vervangen voor Michelins en daarna geen last meer van trillingen gehad.

Succes met het vinden van de oorzaak!

Profiel  
 
roland
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 266
Geregistreerd: 05-01-2004

Gepost: 03 maart 2016 08:36 PM
  [ # 14 ]

Wat het ook nog kan zijn is speling op de uitgaande as van de versnellingsbak, dit was bij mij de oorzaak toen ik de assen eruit had ja toen pas voelde ik het goed.

Heb gereden in xantia 2.0 8v ber .ax volcane bx 1.4 saxo 1.1 en 1.4 xantia br 2.0 16v, C5 br 2.0 excl 2004 Rij nu C5 tourer 2.0 exclusive van 08.08.08 en een GSA 1981 en DS 21 pallas 1968.
Ja, je hebt nu eenmaal auto’s en Citroeën

Profiel  
 
Rogier23
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 233
Geregistreerd: 21-02-2015

Gepost: 03 maart 2016 09:19 PM
  [ # 15 ]

Waarom vraag je dat, waterman ? Ben je bang dat het dan onveilig wordt ?
Er bestaan zoveel bedrijven die bv stalen velgen produceren voor winterbanden of rally auto ’ s. Geen hard-core business, bekende en beproefde techniek om velgen te produceren, toch?
Maar ik heb ook geen zin om tegen een boom te rijden…....

Toch moet ik iets doen om verder te komen. 100 km per uur rijd je nu eenmaal vaak. En ik kom er niet door te zeggen, dat het wel overal aan kan liggen , natuurlijk ! Zie begin topic, ik heb al veel gedaan zonder enig effect.
Hoe kan je er toch achter komen ? Wat is het meest logische om te doen ?

Profiel  
 
 
1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook