2 van de 3
 < Vorige 1 2 3 Volgende > 
   
Trillen bij 110 km/h
pavang
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1233
Geregistreerd: 19-08-2007

- ID/DS Dsuper5
- DS 5 Sport chic hdi160
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
- SM 2,7 Carb.
Gepost: 03 maart 2016 10:04 PM
  [ # 16 ]

Wat Roland hier boven aanhaalt is zeker een ding om na te kijken .
Je differentieel lagerhuis aan de bak veroorzaakt dit soort trillingen.
De diffstukken dus.

Profiel  
 
Rogier23
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 233
Geregistreerd: 21-02-2015

Gepost: 03 maart 2016 10:59 PM
  [ # 17 ]

Zijn de trillingen van het diffstuk alleen bij 100-120 km ?
De versnellingsbak is gereviseerd, (en zou goed moeten zijn, maar het is geen Harry Martens bak )

Profiel  
 
Rogier23
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 233
Geregistreerd: 21-02-2015

Gepost: 03 maart 2016 11:01 PM
  [ # 18 ]

En hoe controleer je dat?

Profiel  
 
Nielsje
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4722
Geregistreerd: 17-09-2012

- CX 2400 Pallas
Gepost: 04 maart 2016 01:19 AM
  [ # 20 ]

Zoek een DS rijder die geen trilling heeft in z’n aandrijflijn (of dat beweert).
Rij zijn auto, en indien goed bevonden, Wissel effe vier wielen en sluit uit of het dus jouw wielen + banden combi is, of iets anders.
(niet helemaal trefzeker, je hebt immers nog de kans dat de testwielen áán de auto zijn gebalanceerd en dus de eventuele onbalans van de donords assen meeneemt).

Specificeer vooral je probleem iets beter. Hij trilt bij 110 km/h.
- Is dat als de auto trekt (dus in versnelling, gas geven)
- En als je gas loslaat?
- En als je ontkoppelt?
- En als je remt?
- En hoe is het gedag in bochten met bovenstaande vragen?

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Stef Sep
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1330
Geregistreerd: 03-02-2011

- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Gepost: 04 maart 2016 10:58 AM
  [ # 21 ]

Wat vervelend dat trillen. Net in een gebied waarin je nu juist de DS veel zult gebruiken. Je praat over nagenoeg geen speling, misschien moet je toch naar helemaal geen speling? Mijn ervaring met mijn vorige 2 dssen is dat banden speling en uitlijning de grootste boosdoeners zijn van schudden. Weet iemand trouwens hoe effectief die trillingsdempers op de aandrijfassen zijn? Ik heb nog nooit een DS gereden waar ze wel op zaten en de mensen die ik hier ken zeggen dat het geen fluit verschil maakt. Iemand ervaring?

Bij Pierre was voor restauratie de voorruit sponning links en rechts boven in het hoekje ingescheurd van het trillen (mijn cabrio had voor de ombouw trouwens hetzelfde!). Pierre had dan ook overal speling, en vierkante banden. Trilde ook tussen 100 - 120, maar dat was geen probleem want vorige eigenaar reed er alleen mee naar het werk en dat was max 80 km/u Inmiddels alles met speling vervangen of aangedraaid en 4 nieuwe banden gekocht, wachten is nog op spuitwerk plaatdelen zodat ik weer kan rijden. De spuiter maakt er een beetje een potje van helaas

Profiel  
 
Rogier23
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 233
Geregistreerd: 21-02-2015

Gepost: 04 maart 2016 02:26 PM
  [ # 22 ]

De trilling van een gewone auto bij onbalans is bij banden/velgen vaak een snel heel en weer trillen van het stuur.
Bij mijn ds is dat meer een beetje schudden, minder snel dus. Dacht dat dat door de vering/ bekrachtiging zou komen.
Het verandert niet bij : optrekken, ontkoppelen, bergop of af, remmen geen invloed, sturen ook niet, in zn 4 of in zn 5 geen verschil.
Echt alleen snelheidsafhankelijk. Daarom dacht ik eerst aan de velgen/banden. (Wel vredenstein uit 2012)

De tripoiden heb ik veranderd, en heb van de beschikbare kogels de beste genomen, dus niet bij het difstuk gehouden, wist ik niet.
Maar omdat er bij belasting niets verandert, denk ik daar niet als eerste aan.

Ga nu als eerste stap maar eerst naar Herm Kroon, om te zien of er onbalans in de voorwielen zit.
Na de opmerking van Waterman, durf ik nu opeens niet meer zo goed nieuwe velgen te laten maken, zal er over nadenken.

Beste zou inderdaad zijn een set van iemand anders even te proberen.

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27811
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 04 maart 2016 02:48 PM
  [ # 23 ]

Veranderd er iets als je de koppeling intrapt tijdens het trillen?

Profiel  
 
pokke
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 85
Geregistreerd: 06-12-2015

- ID/DS D Super 5
Gepost: 04 maart 2016 10:50 PM
  [ # 24 ]

Hoi Rogier, weet niet of je hier iets aan hebt maar mijn D Super 5
had vergelijkbare symptomen alle wielen 100 keer verwisseld, opnieuw
laten balanceren en uitlijnen,alles natrekken en vastzetten. Toen verving
mijn versnelling bak steun en was het euvel verholpen. Weet niet of dit op jouw auto
van toepassing is maar misschien het controleren waard. Succes

Profiel  
 
robbertkars
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 817
Geregistreerd: 11-02-2007

- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
Gepost: 06 maart 2016 07:11 PM
  [ # 25 ]

interessante suggestie van Pokke, neem dan ook de motorophanging mee.

Profiel  
 
heinrich
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 246
Geregistreerd: 05-08-2008

Gepost: 30 april 2016 09:43 PM
  [ # 26 ]

Ff ontopic; is het een goed idee om een velggat in de velg te boren/frezen zodat ie om meest gangbare balanceermachine past?

Profiel  
 
Rogier23
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 233
Geregistreerd: 21-02-2015

Gepost: 01 mei 2016 09:23 PM
  [ # 27 ]

Daar gruwelen de meesten natuurlijk van, maar een boel minder gezeur.
Had steph niet zoiets in Z Afrika gedaan ?
Bij de moderne auto’s centreert het wiel om het centrale gat, zit altijd goed. Bij onze DS centreert de velg via de speciale bouten, maar dat lijkt me nooit precies. Dus wel beter balanceren, maar niet de hoogteslag er uit…....

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43073
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 01 mei 2016 09:26 PM
  [ # 28 ]
Rogier23 schreef:

Bij onze DS centreert de velg via de speciale bouten, maar dat lijkt me nooit precies. Dus wel beter balanceren, maar niet de hoogteslag er uit…....

Er zijn zat moderne auto’s met dichte velgen zonder centraal gat. Met een goed balanceerapparaat zijn ook die velgen perfect te balanceren. Het frezen/boren van een gat in het midden van de velg is dus nergens voor nodig. Gewoon een bandenboer zoeken die weet wat ie doet en over de juiste spullen beschikt. Ook een ds wiel is goed te balanceren zonder gebeun, ik heb 10 jaar lang niets anders gedaan voor onze klanten….

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
heinrich
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 246
Geregistreerd: 05-08-2008

Gepost: 02 mei 2016 09:03 AM
  [ # 29 ]

Ik heb de beschikking over een balanceermachine dus doe ik liever zelf, maar moet dus wel een gat boren/frezen( heb ik een metaal mannetje voor 😉) Maar is dit mogelijk, ik denk van wel…

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27811
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 02 mei 2016 12:32 PM
  [ # 30 ]

Kan je daar niet gewoon een adapter op zetten, zo doen ze dat bij de meeste machines.

Profiel  
 
 
2 van de 3
 < Vorige 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook