Dank JW,
Update is vandaag gelukt. Nieuwe FW en nieuwe Kaarten. Wat me opviel is dat je met voor de Firmware via MacOS niet per definitie de verborgen bestanden hoeft te verwijderen; maar bij kaarten wel op een wat uitgebreidere manier. Mijn proces was al volgt:
FW: Via Citroen app op MacOS schrijven naar USBstick (FAT32) en update ging zonder problemen
Kaarten: Via Citroen app op MacOS schrijven naar USBstick. Via BlueHarvest (soort CleanMyDrive) USBstick opschonen en uitwerpen. Zie: http://www.zeroonetwenty.com/blueharvest/
Hoop dat dit mensen met een Mac helpt!
Weet er iemand toevallig van welk netwerk Citroën gebruik maakt met de connect box? Mijn cactus uit 2019 heeft een connect box en deze geeft de mobiele data door aan het navigatiesysteem voor de real time traffic van TomTom. Ik vind het al een tijd behoorlijk lang duren voordat hij deze gegevens pas binnen heeft gekregen. Kan het zijn dat er nog een 3G simkaart in zit en deze dus nu alleen nog maar met het tragere 2G kan verbinden?
Citroën BX 19TZi 1992 - C4 Cactus 1.2 PureTech 110 Origins 2019
Heb jij geen ConnectNav 2 of 4 in jouw Cactus?
Bij mijn weten zijn die uitgerust met 4G systemen. En 4G is al een kleine 10 jaar actief.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Jazeker. Het is een connectnav systeem. Goed om te weten dat er een 4G sim in zit, dan blijft dit de komende jaren in ieder geval ook functioneren. Ik heb verder dan geen idee waarom het de laatste tijd behoorlijk lang duurt voordat ik de live verkeersupdates binnen krijg.
Citroën BX 19TZi 1992 - C4 Cactus 1.2 PureTech 110 Origins 2019
Als ik in m’n telefoon kijk naar het systeem, en waaraan dat moet voldoen, staat er bij Services: “Voor een goede werking van de service is het nodig om een mobiele verbinding (3G/4G) te hebben…...”
Zoals ik het lees is dat de bevestiging dat ze (ook) via 4G communiceren.
En ja, ook ik heb af en toe een vertraagde opstart van TTTraffic.
Net als het soms lang duurt om van huis uit verbinding te maken met de auto, teneinde de voorverwarming te kunnen starten.
Communicatie daarover met Citroën heeft (nog?) niks opgeleverd.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
In het document ALGEMENE GEBRUIKSVOORWAARDEN: E-REMOTE CONTROL SERVICE kom ik in artikel 6 – SERVICE LOOPTIJD – OPZEGGING – DEACTIVERING de volgende opmerking tegen:
De Service is beschikbaar voor een duur van 3 jaar, ingaande op de eerste dag van de fabrieksgarantieperiode voor nieuwe voertuigen, zoals uiteengezet op de registratiekaart.
Gedurende deze periode van 3 jaar zal de Service automatisch worden beëindigd indien het (de) communicatienetwerk(en) die gebruikt worden voor de levering niet meer beschikbaar is (zijn) of sterk verzadigd zijn door het uitschakelen van het 2G- en/of 3G-netwerk, beslist door de telecombedrijven. De beëindigingsinformatie zal ten minste 30 dagen voor het einde van de Service beschikbaar worden gesteld op de website van het Merk.
Ik kan niet zien van welke datum dat document is…..
Het zet wel aan het denken, en nadere opheldering door Stellantis is wel gewenst.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Als deze info toch recent is dan lijkt het er dus op dat de auto’s dan toch zijn uitgevoerd met een 3G simkaart. Dat zou wel vervelend zijn want 3G en 2G netwerken worden steeds meer uitgefaseerd. Dat zou dan dus ook einde van deze service betekenen.
Citroën BX 19TZi 1992 - C4 Cactus 1.2 PureTech 110 Origins 2019
Inmiddels heb ik kunnen achterhalen dat het betreffende document uit begin 2021 komt, dat is althans de NL versie daarvan.
Het originele Franse document zal wel iets ouder zijn.
Hoe dan ook, dit vraagt om verduidelijking.
Ik zal daarvoor de klantenservice benaderen, eens kijken wat dat oplevert.
Wordt vervolgd dus
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
In de CitDoc’s kom ik via mijn VIN het Document E1AA012BP0 - 13 - 07/07/2023 COMPATIBILITEIT AUTO : INTERACTIEVE FUNCTIES tegen.
Daarin staat: Toegang via Simkaart van de afzonderlijke telematica-eenheid (BTA 3G)
Multifunctioneel display (touchscreen) (Audio-/navigatiesysteem NAC W3/W4)
Dat lijkt te bevestigen wat er in dat contract document staat.
Ben benieuwd naar de reactie van Citroen-Service, die ga ik zo nog mailen.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Inmiddels heb ik een uitvoerig bericht gestuurd naar de klantenservice.
Daar zou ik binnen 5 werkdagen antwoord op moeten krijgen, ik ben benieuwd.
Ik heb ook een nieuw topic hierover geopend op Planète, daar zijn inmiddels een paar reacties op geweest. HIER te lezen.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
....en een paar stappen verder…...
Zoekend op Service.Citroen, via de VIN van een nieuwe C5AC-Hy kom ik op een daarin gemonteerde 4G telematica eenheid
Nog wat verder zoekend vind ik dit totaal overzicht van alle units, met daarbij de nodige teksten over waar en hoe de verschillende units toegepast zijn.
Ik heb ook nog even de prijzen opgezocht van een paar units die via mijn VIN tevoorschijn komen, die van de 4G unit is (nog) niet in het systeem gezet.
Interessant is wél dat die 4G unit ook aan mijn VIN gekoppeld wordt
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Wat blijkt bij navraag: die 4G unit is nog niet leverbaar, hij is nog in ontwikkeling.
Dat is ook de reden dat er nog geen prijs vermeld is.
Ik hou het in de gaten, als er nieuws is meld ik me wel
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Is het echt veilig om de firmware van de C5 aircross zelf te updaten.
volgens Citroen zou de laatste versie het probleem met de niet juiste laadtijden verhelpen.
Werken bij jullie de Connected Services?
Bij mij werkt dat al een paar dagen niet, en daarmee ook geen TomTomTraffic
Dat komt me bar slecht uit, overmorgen moet ik een rit door de BRD maken.
En daar is goeie verkeersinfo van heel groot belang.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor :idea:
Totaal aantal Berichten: 60
Geregistreerd: 03-11-2017
- (Grand) C4 Picasso C4 Picasso PureTech 130 EAT 6
JW schreef:Werken bij jullie de Connected Services?
Beetje late reactie, maar bij mij werkte Connected Services de vorige week prima.