5 van de 11
« Eerste  < Vorige 3 4 5 6 7 Volgende >  Laatste »
   
De C6 van FurrieGurrie
furriegurrie
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2091
Geregistreerd: 11-03-2006

- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Gepost: 22 januari 2016 08:21 AM
  [ # 61 ]

Ik ga vandaag eens kijken bij Oldenhage.

Ik denk dat er bevroren vocht ergens zat. Of op het raam zodat de antiklem voorziening in werking trad, of ergens in de deur zodat de deur dacht dat hij nog dicht zat. Bij bedienen van de handle ging het raam naar beneden, maar daarna weer direct omhoog. Dat heb ik meerdere keren kunnen constateren. Uiteindelijk het raam iets laten zakken en de deur dicht gedaan. Na het rijden werkte de boel weer zoals het hoort…

Profiel  
 
Geo
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 445
Geregistreerd: 17-06-2005

Gepost: 22 januari 2016 11:39 AM
  [ # 62 ]

Bij deze omstandigheden kun je bij het openen het raam vaak ook met je hand nog wat verder naar beneden drukken. Meestal gaat-ie wel een klein stukje naar beneden, maar niet zover als geprogrammeerd. Bij open doen is dat meestal geen probleem, maar bij dicht doen soms dus wel…

Current:
Citroën C5 Aircross Shine 181 pk Puretech EAT 8

Predecessors:
Citroën C4 Cactus 1.2 110 PK Shine (2015)
Citroën C6 3.0 HDI Exclusive EAT6 (2009)
Citroën C3 1.6 Exclusive (2002)
Citroën C5 II Break Exclusive 2.0 16v HDIF 136 PK (2006)
Citroën C5 I Break Ligne Prestige 2.0 110 PK (2002)
Citroën Xantia 1.8 16v Tentation (1997)
Citroën Saxo 1.0 Ben (2000)
Citroën BX 1.6 Chic (1991)
Citroën BX 1.4 (1988)

Profiel  
 
ted.kampen
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 20-09-2007

- ID/DS DS23H Pallas
Gepost: 23 januari 2016 04:44 PM
  [ # 63 ]

Paar dagen geleden zaten mijn ramen tegen de rubbers vastgevroren. Paar keer klink bediend in de hoop dat raam stukje naar beneden zou komen: lukte dus niet…
Daarna heel voorzichtig aan de deur getrokken en inderdaad kwam het raam met moeite los van het rubber, maar ging niet het kleine stukje naar beneden! Ik kon echter wel voorzichtig de deur openen. Toen ik daarna de deur weer heel voorzichtig dicht wilde doen merkte ik dat het absoluut niet mogelijk was dat met omhoogstaand raam te doen. Ik heb dus de deur opengelaten en daarna met mijn handen de onderste rubber wat opgewarmd waarna de ruit uiteindelijk naar beneden kwam.
Als het donker was geweest dan had mijn ruit er ook uitgelegen!

Profiel  
 
furriegurrie
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2091
Geregistreerd: 11-03-2006

- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Gepost: 23 januari 2016 06:27 PM
  [ # 64 ]

Dat was nou net het verneukeratieve, mijn raam ging wel gewoon naar beneden. Ik had de rubbers allemaal ingesmeerd. Maar het ging dus ook weer omhoog en dat had ik niet gezien in het donker. Net als dat je een deurgreep maar gedeeltelijk beweegt. Je raam gaat dan iets omlaag en als je dan loslaat gaat het weer omhoog.

Gisteren bij GJO geweest en de C6 eens laten bekijken en wat vertroetelen. De bak is gesploeld, vering gekalibreerd, de software geüpdatet. Ook de waterpijp bekeken, deze was nog best behoorlijk. We hebben deze geschuurd, ingevet en daarna een ribbelslang overheen getrokken. Deze zou hopelijk de pijp uit de spray en de steenslag moeten houden. De slang is over de lengte open en de naad zit onder zodat water dat er in zou komen er ook weer uit loopt….

Lekker met Brian mee kunnen kijken om een goede indruk te krijgen van mijn C6. Gelukkig ziet het er allemaal goed uit en is het een nette wagen.
Ook de binnenste spoorstangkogel is vervangen, deze had wat speling zoals bij de APK al was geconstateerd. En de egr is voorzien van afblindplaatjes. Helaas was het vervangende raam dat men had kunnen bemachtigen ook kapot. Het kwam gescheurd uit de verpakking. Schijnt niet vlot leverbaar te zijn op het moment. Dus het gebarsten raam maar laten zitten voor nu. De C6 is ook nog aan de waterpijp gehangen om intern gecleand te worden.

Resultaat van al deze dingen is een heerlijk soepel rijdende C6 die goed oppakt, lekker reageert en een beter in balans zijnde vering!

Profiel  
 
arnobruin
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 121
Geregistreerd: 16-07-2013

- CX 2400 IE pallas Automatic
- ID/DS 23 Pallas
- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V Exclusive
Gepost: 23 januari 2016 11:55 PM
  [ # 65 ]

Dat is pech met je raam zeg.
Je kan wat slopers bellen misschien hebben ze een 2e kansje voor je.

Profiel  
 
furriegurrie
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2091
Geregistreerd: 11-03-2006

- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Gepost: 19 februari 2016 02:08 PM
  [ # 66 ]

Het raam is inmiddels vervangen door een tweedehands. Dat is nog best een gepruts als je dat nooit gedaan hebt.
Maar het is gelukt. Moet e.e.a. nog wel iets beter afstellen. Er is nu een klein beetje meer geluid te horen dat van onderaan de B stijl komt. De ruit zou daar iets meer naar binnen moeten. Hoe dat afstellen gaat, moet ik nog eens uitzoeken. Schijnt achter de sierstrip aan de buitenkant een verstelmogelijkheid te zitten. Weet iemand of je de sierstrip er gewoon af kunt klikken? Of moet je de deurbekleding losnemen en de strip van binnenuit losschroeven oid?


Sinds gisteren hoor ik ook iets anders, er piept iets. Het lijkt van de multiriem te komen. Moet dus eens onderzoeken waar precies. Heb wel gelezen op het UK forum dat de vrijlooppoelie van de dynamo regelmatig de geest schijnt te geven.
Misschien dat ik vanmiddag een beetje tijd heb om de diagnose iets beter te stellen…

Profiel  
 
arnobruin
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 121
Geregistreerd: 16-07-2013

- CX 2400 IE pallas Automatic
- ID/DS 23 Pallas
- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V Exclusive
Gepost: 19 februari 2016 11:29 PM
  [ # 67 ]

je kan hier op dit forum kijken bij c6 rvs raamstrips verwijderen.
ik heb ze er toen uitgehaald om eronder op te knappen, ben wel benieuwd hoe je dat afstelt.

Profiel  
 
furriegurrie
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2091
Geregistreerd: 11-03-2006

- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Gepost: 20 februari 2016 05:37 PM
  [ # 68 ]

Het zijn niet die strips, maar die grote stootlijsten onder op de deur. Heb je de boel weer netjes in de kleur gekregen trouwens na het schoonmaken onder die sierlijsten?

Profiel  
 
arnobruin
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 121
Geregistreerd: 16-07-2013

- CX 2400 IE pallas Automatic
- ID/DS 23 Pallas
- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V Exclusive
Gepost: 21 februari 2016 09:16 PM
  [ # 69 ]

Zit er onder die strip een afstelling dan?, als je wil kan ik een foto van die strip zoeken.
Die was toen verkeerd geleverd,ik moest een strip voor boven op de deur hebben, toen heb ik er gelijk foto’s van gemaakt.
volgens mij zit het net zo als bij een xm van de binnen kant deur losmaken.
Ik heb via het kleurnummer bijtip verf besteld en dat met een airbrush spuitje aangebracht, het is dat ik weet waar maar het is nagenoeg niet te zien en het belangrijkste het gaat niet verder, want ze komen allemaal.

Profiel  
 
furriegurrie
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2091
Geregistreerd: 11-03-2006

- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Gepost: 29 februari 2016 08:29 PM
  [ # 70 ]

Van het weekend heb ik de winterbanden gemonteerd op de C6. Wellicht over een paar weekjes nog even naar Oostenrijk voor een paar dagen skiën. Er zit nu 225-55 r17 op. Het zal wel tussen de oren zitten (heb nog maar een km of 10 gereden) maar ik heb het idee dat dat veel beter rijdt. Veel comfortabeler. Zijn er meer met deze waarneming? De 18 inch wielen staan wel wat beter…

Profiel  
 
furriegurrie
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2091
Geregistreerd: 11-03-2006

- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Gepost: 02 maart 2016 09:11 PM
  [ # 71 ]

Onlangs hoorde ik bij stationair lopende motor een soort piepje onder de motorkap vandaan komen. Binnenin de koets was dit niet waarneembaar. Het laat zich het best vergelijken met het getjirp van krekels. Het geluid kwam aan de kant van de multiriem vandaan.

Op het Engelse C6 forum had ik al eens gelezen dat dit geluid meestal veroorzaakt wordt door de dynamo. Of beter gezegd door de speciale poelie van de dynamo. De dynamopoelie is voorzien van een zogenaamde vrijloop. Deze poelie gaat, voordat hij echt kapot gaat, over het algemeen eerst dit geluid maken. Als je deze dan niet vervangt, gaat op een gegeven moment de poelie echt kapot waardoor deze slipt en de dynamo niet meer of niet voldoende meer draait en je dus met een lege accu stil valt. Preventief vervangen leek me wel zo fijn.

Deze poelie is los te koop, hoewel niet bij Citroën. Ik heb via internet een nieuwe multiriem gekocht en bij het lokale startmotor en dynamorevisie bedrijfje een vervangende poelie gekocht voor zo’n 45 euro. De poelie zit geschroefd op de as van de dynamo. Volgens het Engelse forum was de poelie te vervangen zonder de dynamo uit te bouwen.
Je hebt er wel een stukje speciaal gereedschap voor nodig. Dit kon ik kostenloos lenen van het revisiebedrijf! Het gaat om dit gereedschap:

Met zo’n zilverkleurige torx stift houd je de as van de dynamo vast en met de zwarte torx dop draai je vervolgens de poelie los is het idee.

Om hier bij te kunnen had ik gisteravond afgesproken met Pavang om bij hem op de brug de klus te doen. Je moet de poelie namelijk vanaf onder demonteren.
Om erbij te komen moet je wel eerst wat ruimte maken. Het rechter voorwiel moet eraf, de wielkuip moet gedemonteerd worden en de centrale afdekplaat onder de motor moet ook verwijderd worden.
Dit is allemaal redelijk recht toe, recht aan. Let wel even op de stekker/bekabeling van het Lane Departure Warning System. Als deze delen verwijderd zijn kun je de multiriem en de dynamo wel zo’n beetje zien.

Je kunt er helaas nog niet echt lekker bij komen. Om nog wat meer werkruimte te maken moet de luchtbuis van de intercooler ook verwijderd worden. Slechts 2 slangklemmen en 2 boutjes van een klembeugel moeten los. Dat klinkt eenvoudig, maar er is eigenlijk geen plek en dat maakt het toch een redelijke takkeklus Wink

Als de buis los is kan deze met wat aandringen verwijderd worden waardoor er net voldoende ruimte ontstaan om de poelie te bereiken. Als de poelie nog nooit is vervangen zit deze erg vast. Sleutel op de zwarte torx dop en een sleutel op de stift en na flink kracht zetten schoot hij los. Vervolgens is losdraaien erg eenvoudig. Voordat je dit kunt doen moet echter de multiriem verwijderd worden. Dit gaat door de veerspanner met een ringsleutel helemaal in in te drukken. Er is dan net voldoende slack om de multiriem van één van de poelies te wurmen. Vervolgens moet je de veerspanner ook volledig los maken om de riem te kunnen verwijderen. Ik wilde gelijk de riem vervangen, dus dit was noodzakelijk. Eén grote bout die de spanner fixeert in het blok en waaromheen hij draait en een kleinere bout waar de voet van de veer zich tegen af kan zetten.

Nu de poelie verwijderd en de nieuwe gemonteerd. Dan de nieuwe riem erom en vervolgens de spanner weer op zijn plek. Let goed op de nok in de voet van de veer. Deze moet in een gat vallen zodat de voet goed vastgezet wordt. Daarna de spanner weer volledig opspannen en riem op zijn plek leggen. De rest van de wielen en poelies voelden trouwens gelukkig allemaal nog heel solide aan en draaien zonder bijgeluiden.

Ik heb toen alles allemaal goed leek te zitten eerst de auto even gestart om te kijken of de riem netjes liep en er geen rare geluiden te horen waren. Gelukkig was dit het geval. Daarna de luchtbuis weer op zijn plek en de rest van de gedemonteerde delen weer gemonteerd. Al met al toch best een heel gepiel en we zijn met zijn 2-en toch wel een paar uur zoet geweest Laughing

Resultaat is gelukkig wel een netjes lopende nieuwe multiriem en geen krekelgeluiden meer vanuit het motorruim!

Veel dank aan Pavang voor de geboden hulp, de faciliteiten en de gezelligheid!


Overigens was de poelie inderdaad op:

Het zwarte, bruin, rode poeder komt uit de lagering zetten als je met de poelie op de tafel klopt. Dit is van zojuist terwijl er gisteren ook al een hoop kwam. Je kunt ook goed voelen als je de kern draait dat de lagering echt zijn tijd wel gehad heeft…

Helaas niet veel foto’s gemaakt van de rest van de klus, te druk met sleutelen Wink

Profiel  
 
pavang
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1233
Geregistreerd: 19-08-2007

- ID/DS Dsuper5
- DS 5 Sport chic hdi160
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
- SM 2,7 Carb.
Gepost: 03 maart 2016 12:25 AM
  [ # 72 ]

Geen dank hoor Gerrie, het was een leuke klus.😄
Nog wel een beetje een stijve nek van het gepriegel, maar de C6 ziet er heel goed uit.

Profiel  
 
furriegurrie
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2091
Geregistreerd: 11-03-2006

- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Gepost: 09 maart 2016 11:16 AM
  [ # 73 ]

Bij mijn werk rijdt regelmatig een C6 langs. Nou viel me op dat die C6 dagrijverlichting aan heeft. De lampen onderin de bumper, tussen de richtingaanwijzer en de mistlamp. Is dit een optie van de latere modellen (mijne is bouwjaar 2006) of is dit op alle in te stellen? En waar doe je dat dan?

Profiel  
 
compie
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 75
Geregistreerd: 25-08-2014

Gepost: 09 maart 2016 05:34 PM
  [ # 74 ]

De dagrijverlichting (Appelverlichting) kan je via het menu van de boordcomputer in en uitschakelen.
Staat beschreven op blz.47 van het instructieboekje.

C6 (2007) 3.0 V6

Profiel  
 
furriegurrie
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2091
Geregistreerd: 11-03-2006

- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Gepost: 09 maart 2016 06:37 PM
  [ # 75 ]

Thanks! Gevonden inderdaad!

Profiel  
 
 
5 van de 11
« Eerste  < Vorige 3 4 5 6 7 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook