34 van de 55
« Eerste  < Vorige 32 33 34 35 36 Volgende >  Laatste »
   
Renovatie CX Turbo2: Le Général :: Hij rijdt!!!!
le look le plus cool
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 351
Geregistreerd: 16-09-2014

Gepost: 10 september 2018 10:16 AM
  [ # 496 ]

Dit weekend de assen terug geplaatst. Die Ligarex banden werken idd geweldig! Veel sneller ook dan ik dacht. De linkeras was lastig aangezien daarvan de tripoidepot in de bak was blijven zitten (ook George van Hydraulique heeft die met subtiele mokerslagen niet los kunnen krijgen. Daarbij heb ik dus de band die de hoes op de pot moet houden improvisatorisch moeten aandraaien….ik denk dat ie goed (genoeg) vast zit.
Alleen mijn rechter as moet ik er nog een keer uithalen, bij het insteken van het uiteinde van de as in het wiellager wilde het allemaal alleen in de aller uitstrekte stand en met veel moeite passen (zo ken ik het niet van het loshalen). Toen in alles vast had, wilde alles niet meer sturen, er zat dus ergens veel teveel druk. Toen de fusee weer los was, stuurde alles weer goed. Ik vrees dat de as nog niet goed in de bak stak…mogelijk dat daar iets ingekomen is waardoor de as er niet diep genoeg in kon zakken.

Ander ding waar ik me wat zorgen om maak is de koelvloeistof die ik had aangevuld toen het systeem gesloten was. Ik heb hierbij uiteraard het vendeltje op de waterpomp wat open gedraaid. Daar is met al het geborrel dus ook wel wat vloeistof uitgekomen. Maar ik zag dit weekend, een week later of zo, dat er nog druppels onder hingen. Dit lijkt dus op een lekkage. Dat vind ik toch vreemd met overal nieuwe pakkingen (of zijn nieuwe pakkingen juist wat lekfevoelig en moeten die eerst wat inweken of zo?). Zoals je begrijpt heb ik de broer nog niet kunnen achterhalen. Wel zag ik op drie (!) plekken plekken onder de auto: onder de waterpomp, ongeveer recht onder het blok/carterpan en aan de rechterkant van het blok (daar lag het rechter voorwiel en daar was ook wat op gekomen. Of dit 1 bron is en via het blok naar drie verschillende punten is gelopen of drie lekkage dat weet ik niet. Ik hoop alleen niet dat het de kanalen door de koppakking zijn, dan moet dat misschien weer open?

Profiel  
 
break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7527
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 10 september 2018 10:35 AM
  [ # 497 ]

Op zichzelf kan een papieren pakking iets opzwellen - maar als het goed is wordt de boel juist zo samengeperst dat de pakkingen daar geen kans toe krijgen. De koppakking zou toch niet moeten lekken, maar de pakking van de pomp zelf toch ook niet. Zijn alle bouten al een keer nagetrokken?

Profiel  
 
le look le plus cool
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 351
Geregistreerd: 16-09-2014

Gepost: 10 september 2018 11:37 AM
  [ # 498 ]

Die bouten zijn aangetrokken via de bijgeleverde tabel (moet in een aantal stappen zoals je weet). De laatste stap zou 60Nm zijn. Daarna moet de motor nog een keer warm draaien en moeten de bouten een keer los (meen ik) en opnieuw met 60Nm vast. deze laatste stap is nog niet gedaan, maar het aanhaal moment wordt niet meer, alleen het werken van het blok is nog niet gebeurd. Ik wil hem ergens komende weken voor het eerst starten.

Mijn idee was dat die papieren pakking, inderdaad ingeklemd, door een klein beetje water opname zich helemaal zet naar de kleine oneffenheden en daardoor volledig afsluit. Maar wat je zegt, dan blijft de lek zoals ik m zie toch wel veel.

Ik kan me ook niet voorstellen dat een druppel koelvloeistof een weeklaag blijft hangen en niet opdroogt…

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27808
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 10 september 2018 07:15 PM
  [ # 499 ]

Ik heb de kop na 1500 km laten natrekken, zover ik weet staat het zo ook voorgeschreven. Dat was ook nodig, er komt dan een aardige slag bij.

Het ontluchten moet overigens op 3 punten, niet alleen op de waterpomp.

Profiel  
 
le look le plus cool
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 351
Geregistreerd: 16-09-2014

Gepost: 10 september 2018 07:58 PM
  [ # 500 ]

^^ Waar zitten die twee andere punten dan? Eentje op de radiator schat ik in?

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27808
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 10 september 2018 08:15 PM
  [ # 501 ]

Klopt, die andere achterop de kop. In de buurt van cilinder 1.

Profiel  
 
break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7527
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 10 september 2018 08:35 PM
  [ # 502 ]

Mijn ervaring is dat het systeem zichzelf op een of andere manier zelf redelijk ontlucht. Bij mij gaf alleen de nippel op de waterpomp wat lucht.

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27808
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 10 september 2018 08:48 PM
  [ # 503 ]

Bij mij zat het kanaaltje naar de nippel op de kop dicht. Toen ik het kanaaltje had vrij gemaakt was het duidelijk dat het nodig wat daar ook te ontluchten in mijn geval.

De waterpomp is wel het hoogste punt, dus zeker belangrijk.

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9127
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 10 september 2018 08:52 PM
  [ # 504 ]

Ik zou het gewoon doen zoals het hoort.
Men heeft niet voor niets op 3 punten een ontluchtingsmogelijkheid bedacht.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7527
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 10 september 2018 09:42 PM
  [ # 505 ]

Mee eens - maar als de boel na 30 jaar vast zit, is het toch fijn dat het ook simpeler kan.

Profiel  
 
le look le plus cool
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 351
Geregistreerd: 16-09-2014

Gepost: 11 september 2018 05:18 PM
  [ # 506 ]

dank jullie, daar ga ik mee aan de slag.

Ik heb wel zo iets dat ik nu geen nippeltje ga afbreken in het blok, dus enige voorzichtigheid daar en als het niet wil, dan wil het maar niet. (al moet ik zeggen dat het nippeltje na 10 minuten in de WD40 los kwam alsof er niks aan de hand was)

Profiel  
 
le look le plus cool
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 351
Geregistreerd: 16-09-2014

Gepost: 16 september 2018 09:24 PM
  [ # 507 ]

Ik heb even het hele blok afgespeurd en op verschillende plekken, eigenlijk rondom het blok, druppels blauwe koelvloeistof gevonden. Ik heb alles weggepoetst. Na een klein uurtje zag ik al weer her en der druppels. Het heeft er toch alle scheen van dat de koelvloeistof tussen kop en blok komt, dus via de koppakking. Hebben jullie een idee wat hier aan de hand is en wat ik moet doen?

De foto is van onderaf de auto genomen. Tussen het als deel van de de kop en het zwarte deel van het blok zie je kleine blauwe druppels….

Profiel  
 
erikkuiper
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2243
Geregistreerd: 13-09-2006

Gepost: 16 september 2018 11:09 PM
  [ # 508 ]

Het is in elk geval niet goed.

En ik vind 60 Nm ook wel erg weinig hoor, weet je zeker dat er niet nog een hoekverdraaiing bij hoort?

Ik heb al vaak een koppakking vervangen, maar nog nooit van dit blok hoor.

Misschien dat het dus wel klopt.

Weet je zeker dat de pakkingvlakken zuiver waren? en niet krom/butsen/oude pakking resten/scheuren?

Zitten er losse bussen in dit blok? en stonden die op hoogte?


succes met het vervolg!

CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v

Profiel  
 
le look le plus cool
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 351
Geregistreerd: 16-09-2014

Gepost: 17 september 2018 08:30 AM
  [ # 509 ]

Bij het aandraaien heb ik de aanwijzingen van de pakking gevolgd. Daarop stond 60Nm (wel zou nog het warmdraaien en nogmaals naar 60Nm aandraaien moeten volgen). De vlakken waren goed en ook de bussen heb ik op hun plek gehouden tijdens de werkzaamheden…

Profiel  
 
WebmasterGS
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 202
Geregistreerd: 01-03-2008

- CX 25 GTI AUT
Gepost: 17 september 2018 09:21 AM
  [ # 510 ]

De aanhaal momenten zijn veeeeeel te laag, hieronder het Citroen werkplaatshandboek dat je kan downloaden.

http://www.citrotech.se/data/pdf/cx/manual/Citroen_CX_Manual_series_2.CV.pdf

Het staat er een beetje cryptisch maar bestudeer het even. In hoofdstuk 1 (blz 65) kan je bij jouw motor het volgende vinden. Heb je nieuwe kopbouten gebruikt?

Eerst aanhalen tot 40 Nm daarna
eerste hoekverdraaiing van 100 graden
dan weer 100 graden
dan warmdraaien totdat de ventilatoren aanspringen
dan afkoelen minimaal 3 uur
dan natrekken met hoekverdraaiing van 45 graden

Controleer dit maar even maar ik denk dat dit de manier is.

Ik hoop niet dat je de koppakking nogmaals moet vervangen het is nog al een werkje.


Succes, Frank

Profiel  
 
 
34 van de 55
« Eerste  < Vorige 32 33 34 35 36 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook