41 van de 55
« Eerste  < Vorige 39 40 41 42 43 Volgende >  Laatste »
   
Renovatie CX Turbo2: Le Général :: Hij rijdt!!!!
voormaligcitrofiel
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2119
Geregistreerd: 18-11-2007

Gepost: 23 december 2018 11:28 AM
  [ # 601 ]

mooi werk!

Profiel  
 
le look le plus cool
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 351
Geregistreerd: 16-09-2014

Gepost: 23 december 2018 08:40 PM
  [ # 602 ]

Dank jullie!

Meteen maar even een eerste vraag. Ik heb beide schakelstangen vervangen (dus nieuwe nylon busjes) en het nylon scharnier tussen de delen van het schakelmechanisme is ook vervangen. Dit geeft sowieso een beter gevoel. Maar ik merk ook dat ik zeker de eerste versnelling, maar eigenlijk ook de 2e en de 5e versnelling de pook helemaal naar het uiterste hoeken moet duwen. Hierdoor druk ik ook makkelijk de poolhoes uit zijn bevestiging.

Ik vraag me dus af of ik met de lengtes van de schakelstangen kan spelen om de versnellingen, qua pooluitslag, dichter bij elkaar kan brengen? En zo ja, heeft iemand enig idee welke lengte wat to gevolg heeft (dit zijn toch ietsje teveel variabelen om te doorgronden)

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9124
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 23 december 2018 09:27 PM
  [ # 603 ]

Hoe is de nylon kogel op de schakelpook?

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
F.SvM
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9321
Geregistreerd: 25-05-2010

- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Gepost: 23 december 2018 10:20 PM
  [ # 604 ]

De schakelstang wie um op tilt korter maken.

VgF

De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/

Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.

Profiel  
 
F.SvM
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9321
Geregistreerd: 25-05-2010

- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Gepost: 23 december 2018 10:22 PM
  [ # 605 ]

Mooi dat je weer kunt zweven.

De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/

Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.

Profiel  
 
voormaligcitrofiel
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2119
Geregistreerd: 18-11-2007

Gepost: 24 december 2018 11:48 AM
  [ # 606 ]
le look le plus cool schreef:

Dank jullie!

Meteen maar even een eerste vraag. Ik heb beide schakelstangen vervangen (dus nieuwe nylon busjes) en het nylon scharnier tussen de delen van het schakelmechanisme is ook vervangen. Dit geeft sowieso een beter gevoel. Maar ik merk ook dat ik zeker de eerste versnelling, maar eigenlijk ook de 2e en de 5e versnelling de pook helemaal naar het uiterste hoeken moet duwen. Hierdoor druk ik ook makkelijk de poolhoes uit zijn bevestiging.

Ik vraag me dus af of ik met de lengtes van de schakelstangen kan spelen om de versnellingen, qua pooluitslag, dichter bij elkaar kan brengen? En zo ja, heeft iemand enig idee welke lengte wat to gevolg heeft (dit zijn toch ietsje teveel variabelen om te doorgronden)

afstellen en gaan rijden en weer afstellen en gaan rijden net zo lang tot dat je de juiste afstelling hebt en je moet de startstand als nul nemen dus een slag er af of een slag erbij ,,succes

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9124
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 24 december 2018 12:23 PM
  [ # 607 ]

De voetplaat van de schakelpook is ook nog te verschuiven.
Ik zou daar mee beginnen.
De schakelstangen hebben een voorgeschreven lengte.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
F.SvM
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9321
Geregistreerd: 25-05-2010

- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Gepost: 24 december 2018 12:56 PM
  [ # 608 ]

Pook is blijven zitten .
En door de pook naar achteren te zetten gaat alleen het uiteinde naar voren staan ( en vice versa ) de uitslag links en rechts blijft het zelfde en die is juist te groot.
Dus alleen de schakel stangen veranderen moet voldoende zijn.

VgF

De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/

Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27808
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 26 december 2018 11:39 AM
  [ # 609 ]
le look le plus cool schreef:

Lijkt het zo of is het satijn zwarte deel op de achterklep te klein?
Op de foto lijkt het alsof het maar net onder de raampjes uit komt.

Profiel  
 
Jeroen Simons
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1314
Geregistreerd: 27-03-2011

- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Gepost: 26 december 2018 06:21 PM
  [ # 610 ]
le look le plus cool schreef:

uiteraard heb ik als laatste stap de spanrol aangebracht (de naam geeft het immers al een beetje aan, spannen doe je niet als eerste). Een andere volgorde is volgens mij ook niet eens mogelijk.

Maar wat anders is dat ik me afvraag of er nu echt een significant verschil is tussen de belasting door vlakke of getande snaren. Goed ik ben geen werktuigbouwer, maar Industrieel Ontwerper, maar aan de TU Delft krijg je toch ook iets mee van dit soort mechanica/dynamica. En het gaat er dus om hoe die riemen over de spanrol lopen.

De aanname is dat de vlakke rol een soepel contact geeft en er een trilling komt door de getande rol. Maar ik vraag me af waar die trilling vandaan moet komen. Ik ga er gemakshalve even vanuit dat bij beide snaren de rol gelijk met de snaren meedraait en er dus geen slip is. Dat zou ook een trilling kunnen geven maar acht ik onwaarschijnlijk gezien het verschil in wrijving tussen rol-riem en het lager in de rol.

Bij het aangrijpen van de riem op de rol krijg je volgens mij trillingen als het aangrijppunt buiten het vlak van de rol en/of de riem ligt. Dat zou bijvoorbeeld zijn als er een oneffenheid op de rol zit of tanden van de riem buiten het vlak van de andere tanden komen. Dat is niet het geval.

Wat eventueel zou kunnen is dat de tanden, wanner de riem de bocht maakt over de rol, naar elkaar toe buigen (de tanden nemen immer de binnenbocht ten opzichte van de riem). Dit buigen zou dan schuren van de tanden over de rol betekenen. Maar volgens mij is de buiging van het stukje riem al zo goed als voltooit als het volgende tandje aangrijpt.

Het resultaat van deze redenering zou zijn dat de tanden zonder spanningen en trillingen over de rol lopen en er dus geen extra spanningen op de rol komen.


Het zijn niet de tanden maar de wanden die het echte werk doen. Tanden maken de snaar mogelijk buigzamer. Weet je wat ook leuk is? Op de SM zit een snaar met de tanden aan de buitenkant…..

VrGrJ
Citroein, dat rijdt pas fijn
bye2

Profiel  
 
le look le plus cool
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 351
Geregistreerd: 16-09-2014

Gepost: 02 januari 2019 07:04 AM
  [ # 611 ]

^^ klopt, de grip tussen riem en rol komt doordat de riem tussen de wangen van de poelie klemt, met of zonder tanden maakt in die situatie dus niks uit. Dus tie tanden raken de “kern” van de poelies dus ook niet. Maar volgens mij ging de discussie over eventuele trillingen die de tanden op, bijvoorbeeld, de spanrol zouden kunnen geven. Maar ook dat leek me eigenlijk niet reëel.

Profiel  
 
le look le plus cool
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 351
Geregistreerd: 16-09-2014

Gepost: 02 januari 2019 07:09 AM
  [ # 612 ]
Arjan Verkade schreef:
le look le plus cool schreef:

Lijkt het zo of is het satijn zwarte deel op de achterklep te klein?
Op de foto lijkt het alsof het maar net onder de raampjes uit komt.

OK….scherp….ik heb helaas de verkeerde maat doorgegeven aan de spuiter. Ik was toen nog in de veronderstelling dat die zwarte strook voor alle achterkleppen gelijk was. De auto had voor de renovatie zo’n belabberde lak dat de hele auto mat was en er tussen het donkerblauw en zwart op de achterklep niet heel veel verschil meer zat. Daardoor is het me toen ook niet goed opgevallen.

Laten we het mijn persoonlijke handtekening noemen Wink

Profiel  
 
le look le plus cool
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 351
Geregistreerd: 16-09-2014

Gepost: 02 januari 2019 07:11 AM
  [ # 613 ]
F.SvM schreef:

Pook is blijven zitten .
En door de pook naar achteren te zetten gaat alleen het uiteinde naar voren staan ( en vice versa ) de uitslag links en rechts blijft het zelfde en die is juist te groot.
Dus alleen de schakel stangen veranderen moet voldoende zijn.

VgF

@Frank, je hebt goed opgelet! De pook is idd blijven zitten (een van de weinige onderdelen die is blijven zitten). De nylon kogel tussen de twee scharnierarmen is vervangen. Dus vandaar dat ook mijn redenering was dat ik wat moest met de twee directe schakelstangen. Dank voor de tips, daar ga ik mee aan de slag.

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9124
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 02 januari 2019 12:06 PM
  [ # 614 ]
le look le plus cool schreef:

Dus vandaar dat ook mijn redenering was dat ik wat moest met de twee directe schakelstangen.

Afstellen op de voorgeschreven lengtes? Wink
Volgens mij staan die maten in de Vraagbaak.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
F.SvM
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9321
Geregistreerd: 25-05-2010

- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Gepost: 07 januari 2019 11:45 PM
  [ # 615 ]

En gelukt metafstellen…..

VgF

De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/

Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.

Profiel  
 
 
41 van de 55
« Eerste  < Vorige 39 40 41 42 43 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook