1 van de 4
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
DS20 halfautomaat 1970 weer op de weg krijgen
klinkenbijl
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 64
Geregistreerd: 21-01-2016

- C5 Break 2.0 Hdi
Gepost: 19 februari 2016 07:17 PM

Hallo allemaal,
Sinds 20 jaar hebben wij een huis in Noord-Frankrijk. Na jaren bouwen nu daar met pensioen en tijd om een andere hobby weer op te pakken: DS! Ik rijd mijn hele leven Citroen. Zoals velen begonnen met 2CV, daarna Ami, GS, BX en tot 2005 ID waarvan ik er 2 in Frankrijk heb gehaald destijds. Nu al weer een jaar of wat C5. En in 2009 die DS20 gekocht. Er zat wel wat werk aan het chassis en de carrosserie is niet mooi maar wel hard.
Destijds zonk de moed me in de schoenen nadat het dak eraf was: dakrand compleet verroest; vreemd met een gave kofferbakbodem.

Inmiddels stellig van plan die dakrand over te zetten; ik denk dat het wel lukt hier in de buurt een gave te vinden. Is er iemand die hiermee ervaring heeft? Ik bedoel vooral het uitmeten (hoe doe je zoiets) en het ondersteunen van het chassis.
Een tweede probleem is de vastzittende motor (kennen jullie dat: ik had zo’n aversie tegen dat dak dat ik met een boog om de auto heenliep. Nu zit ie vast). Heb de zaak een royaal in de ontroestmiddelen gezet en een lijst van alle tips op deze site gemaakt. Ik houd er overigens rekening mee dat ik een ander blok moet zoeken.

Als dat allemaal in orde is moet ik plaatwerk kaal maken (wat is beter stralen of chemisch verwijderen? Of gewoon schuren? De binnenkant opnieuw bekleden en afbouwen.

Zoals gezegd: tips zijn welkom en ik zal je hier op de hoogte houden van mijn vorderingen!

Jan

Profiel  
 
robbertkars
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 732
Geregistreerd: 11-02-2007

- ID/DS DS21 Pallas Hydraulique
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
- ID/DS IDF 20 break ambulance
Gepost: 19 februari 2016 08:47 PM
  [ # 1 ]

Moderator, ik probeer TS door te verwijzen naar de site van JP maar er lijkt een soort filter op te zitten. Elke keer als ik de sitenaam opgeef valt hij weg in dit bericht. Censuur?

Profiel  
 
bogaard77
> 23000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 23823
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 19 februari 2016 10:30 PM
  [ # 2 ]

dat wil JP zo. we mogen hem niet diep linken….ff googlen.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Voor een DS Techniek cursus ga je naar DS-TT!! of naar http://www.ds-tt.nl

Profiel  
 
bogaard77
> 23000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 23823
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 19 februari 2016 10:33 PM
  [ # 3 ]

Jan, DS motoren gaan zelden echt vast zitten. Trek de bougies eruit en vul de cylinders met een mensel van kruipolie en diesel. Laat dat staan en probeer na een week de motor te tornen met de slinger. hen en weer. tot ze los komt.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Voor een DS Techniek cursus ga je naar DS-TT!! of naar http://www.ds-tt.nl

Profiel  
 
H@ns
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4908
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 19 februari 2016 10:34 PM
  [ # 4 ]
klinkenbijl schreef:

Een tweede probleem is de vastzittende motor

Ik heb wel eens een motor losgekregen door beetje kruipolie op de zuigers, in de hoogste versnelling zetten en dan voor- en achterwaarts “schommelen”.
Er zal wel schade achterblijven op de cilinders, maar de auto die ik zo los heb gekregen heeft nog wel een paar jaar gereden…
De kans is groot dat er maar 1 zuiger vast zit, behalve als er water in je blok is gelopen….

Profiel  
 
H@ns
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4908
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 19 februari 2016 10:42 PM
  [ # 5 ]
bogaard77 schreef:

Laat dat staan en probeer na een week de motor te tornen met de slinger. hen en weer. tot ze los komt.

Slinger werkt maar één kant op Wink

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 26873
Geregistreerd: 21-09-2004

- Xsara Coupé 1.6 16v VTR Différence II LPG G3
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
Gepost: 19 februari 2016 10:46 PM
  [ # 6 ]
H@ns schreef:
klinkenbijl schreef:

Een tweede probleem is de vastzittende motor

Ik heb wel eens een motor losgekregen door beetje kruipolie op de zuigers, in de hoogste versnelling zetten en dan voor- en achterwaarts “schommelen”.
Er zal wel schade achterblijven op de cilinders, maar de auto die ik zo los heb gekregen heeft nog wel een paar jaar gereden…
De kans is groot dat er maar 1 zuiger vast zit, behalve als er water in je blok is gelopen….

Krijg je een BVH gemakkelijk in de 4de versnelling zonder druk van het systeem?

Profiel  
 
klinkenbijl
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 64
Geregistreerd: 21-01-2016

- C5 Break 2.0 Hdi
Gepost: 19 februari 2016 10:48 PM
  [ # 7 ]

Bedankt voor de snelle reactie. DS-TT had ik al gevonden; nuttig nu en in de toekomst! Hoe zet je een halfautomaat in z’n 4? Door het systeem op druk te brengen. Ik heb na kruipolie op elke zuiger een kwart litertje petroleum gegoten een weekje geleden. Was van plan een maandje te wachten.

Profiel  
 
bogaard77
> 23000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 23823
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 19 februari 2016 10:48 PM
  [ # 8 ]

nee. de plunjers hebben veren.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Voor een DS Techniek cursus ga je naar DS-TT!! of naar http://www.ds-tt.nl

Profiel  
 
H@ns
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4908
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 20 februari 2016 08:00 AM
  [ # 9 ]
Arjan Verkade schreef:
H@ns schreef:
klinkenbijl schreef:

Een tweede probleem is de vastzittende motor

Ik heb wel eens een motor losgekregen door beetje kruipolie op de zuigers, in de hoogste versnelling zetten en dan voor- en achterwaarts “schommelen”.
Er zal wel schade achterblijven op de cilinders, maar de auto die ik zo los heb gekregen heeft nog wel een paar jaar gereden…
De kans is groot dat er maar 1 zuiger vast zit, behalve als er water in je blok is gelopen….

Krijg je een BVH gemakkelijk in de 4de versnelling zonder druk van het systeem?

Euh… red face daar had ik even overheen gekeken…
Je kan wel druk krijgen door de HD pomp handmatig aan te drijven met een lange V-snaar.
Met een boor is me het nog niet gelukt om de volledige druk op te bouwen. Alleen het beginstuk, maar zodra er wat druk opbouwt gaat de snaar slippen.
Ben benieuwd hoe anderen dat voor elkaar krijgen…
Geen idee of het in de versnelling zetten wel lukt zonder draaiende motor.
Hydrolique is niet mijn kopje thee..

Profiel  
 
dickesse
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 352
Geregistreerd: 03-01-2007

- ID/DS 23ei
- ID/DS ID 19P
Gepost: 20 februari 2016 08:22 PM
  [ # 11 ]

De daklijst helemaal vervangen? Of een paar delen terwijl er nog een verband blijft in het frame?
Ik heb in de jaren ‘90 een stukje van 20 cm van de dakrand boven de voordeur eruit geslepen en vervangen door een donordeel. Dat kon omdat ik de profielen onder de daklijst liet staan.
Boven de voorruit is het belangrijk dat de maatvoering exact gelijk blijft. Zo niet dan krijg je problemen bij het plaatsen van het dak en de rvs sierlijsten.

Bij mijn ID19P heb ik 50 cm van de daklijst in de lengterichting doorgeslepen en vervangen. Dat gaat prima, het dak zit er nu in en past perfect. Maar de essentie was: zorg dat het verband er in blijft.
Ik heb begrepen dat de namaak daklijsten een matige pasvorm hebben. Een donordeel verdient de voorkeur.

Als de hele daklijst vervangen moet worden zou mijn aanpak (in hoofdlijnen) zijn:
Op de longerons en dwarsover hoekstalen 50.50 lassen.
Op de hoeken stijlen plaatsen tot boven het dak, gefixeerd door schragen onder 45 graden.
Boven het dak weer hoekstalen in langs en dwarsrichting, maar zo dat ook boven de voorruit en de achterruit staal zweeft. Ook een diagonaal inlassen om eventueel schranken in het dakvlak te voorkomen. Op de longerons hoef je dat niet te doen omdat de bodemplaat voor stijfheid zorgt.
De stijlen boven vastlassen aan de verstevigingsconstructie
Met tape op de hoekstalen de maatvoering van de dakrand in 3 richtingen (verticaal, langsrichting en dwarsrichting) vastleggen
In drie delen de dakrand vernieuwen, te beginnen met de voorkant (dan heb je referentiepunten van de oude daklijst links en rechts nog)

Al met al een fikse klus…

Profiel  
 
AZ
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1581
Geregistreerd: 16-04-2007

- C3 c3 1.0 collection zenith
- 2CV 2CV-6
- ID/DS 21 Pallas BVH
- CX 25 prestige automatic
Gepost: 21 februari 2016 04:56 PM
  [ # 12 ]

zo kan t ook Smile Inmiddels is t klaar…

Profiel  
 
klinkenbijl
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 64
Geregistreerd: 21-01-2016

- C5 Break 2.0 Hdi
Gepost: 21 februari 2016 07:06 PM
  [ # 13 ]

Dank voor alle suggesties. Ik zoek hier nog een kompleet dak en dan een lasser met ervaring. AZ, je foto is interessant. Ik meende dat een constructie ter ondersteuning van het chassis nodig is maar zo gaat het kennelijk ook. Had je het chassis aan de onderkant gesteund?

Ben de hele middag zoet geweest met het motortje dwz. ik heb wat ruimte gemaakt om de hd-pomp aan te kunnen drijven met een boor. Nou dat gaat prima zo.  Versnelling in 4 gezet en het rechtervoorwiel vrij gemaakt en met hefboom “aangedreven”. Het draait wel met wat kracht overigens zonder dat er beweging komt in het blok. Verder een uurtje heen en weer gereden. Ook zonder succes. Maar weer een bus kruipolie achtergelaten. Ik heb het idee dat ik slachtoffer ben van een motor die op het dooie punt vastzit: zuiger 1 en 4 staan even hoog en de andere twee even laag. Ben inmiddels wel op zoek naar een ander blok. Er zit nu een DY2 motor in. Weet iemand of je er straffeloos een DY3 of liever nog een DX2 in kunt zetten? Kun je de automaat dat zonder aanpassingen over zetten?

Hoe plaats je een foto op dit forum?

Profiel  
 
capt kok
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 356
Geregistreerd: 19-05-2009

Gepost: 21 februari 2016 07:46 PM
  [ # 14 ]

Ik las op dit forum dat met een vetnippel & -spuit ook de nodige druk opeenvaste cilinder kan worden uitgeoefend.in combinatie met de stelling dat de blokken bijna nooit echt vst zitten is dat wel een poging waard lijkt me…

en…. niet vergeten: zelf de slingers ophangen cool smile

Profiel  
 
Gepost: 21 februari 2016 07:54 PM
  [ # 15 ]

ze kunnen echt vreselijk vastzitten, motor uit elkaar nemen en dan de cilinders open slijpen nw zuigers en bussen monteren, of een andere monteren mss heeft ton er nog eentje die zit in de buurt van capdenac

doei

Profiel  
 
 
1 van de 4
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2019 | adverteren
Facebook