CX 25ie Pallas 1984   problemen brandstofdruk
DrLosch
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 31
Geregistreerd: 25-04-2014

Gepost: 29 februari 2016 08:49 PM

Hallo iedereen,

Ik heb een klein probleempje met m’n cx; Het gaat als volgt:

Wanneer ik de wagen start en laat draaien werkt de benzinepomp normaal en gaat de motor vlot boven de 2500 toeren bij gas geven.

Echter na 3 à 4 straten rijden begint de pomp te janken en kan je met de wagen niet boven de 2500 toeren gaan. de motor begint te schokken; met andere woorden, er is nie genoeg brandstoftoevoer.

De benzinepomp en brandstoffilter zijn nieuw.
-Ik dacht aan vacuumtrekken van de tank; snel een gaatje in de dop geboord, Probleem blijft hetzelfde.
-Ik dacht een een verstopte brandstoffilter (wagen had 20 jaar stilgestaan en is het voorbije jaar in orde gezet en heeft dus een aantal keer gedraaid; ik dacht dat misschien residu van in de leidingen de nieuwe filter hadden verstopt) Opnieuw een nieuwe filter geplaatst; Probleem blijft.

Ik ga nu zaterdag de tank ervanonder halen en nieuwe leidingen steken, maar ik wou alvast eens polsen naar jullie meningen.

Wordt de pomp bijvoorbeeld anders aangestuurd als de motor warm komt ofzo? Misschien wordt het debiet wat opgevoerd bij een warme motor en is dat de reden dat de pomp in het begin wel probleemloos draait en na een tijdje niet meer?

Ik hoor graag jullie meningen en alvast bedankt!


(Een fotootje of 2 maakt een post altijd leuker:)

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27808
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 29 februari 2016 09:33 PM
  [ # 1 ]

Brandstofdruk regelaar?
Al zou dat misschien niet helemaal verklaren waarom de pomp gaat janken.

Of anders een probleem met de aanzuiging? Als je inspectieklepjes in de kofferbak heb (afhankelijk van het bouwjaar) kan je de aanzuiging eruit halen zonder de tank te laten zakken.

Volgens mij wordt de pomp alleen tijdens het starten anders aangestuurd, enkele seconden na het starten loopt het koud en warm hetzelfde.

Profiel  
 
furriegurrie
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2091
Geregistreerd: 11-03-2006

- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Gepost: 29 februari 2016 09:52 PM
  [ # 2 ]

Zit er een filter in de tank net als bij de Ds?
Hoe vol is de tank, bij de ds wil de zuigleiding wel eens losraken van de bodem waardoor deze kan gaan drijven. Als de tank dan leeg raakt gaat hij lucht aanzuigen…

Geen idee of dit voor een cx ook geldt Surprisedops:

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7275
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 29 februari 2016 09:57 PM
  [ # 3 ]

Ik zie dat de 25IE ook een koud start injecteur heeft:

http://www.citrotech.se/data/pdf/cx/manual/CX_Turbocharging.pdf

Na 3 a 4 straten is deze niet meer nodig en moeten DE 4 injecteurs het doen. zijn deze wel ultrasone gereinigd ?? kan me voorstellen dat na lang stilstaan zo’n naald van de verstuiver blijft hangen. als eentje niet opengaat dan komt de motor niet op toeren…. Is de bedrading na de injecteurs nog goed ??? “been there,done that”.
Indien de extra luchtschuif na 3 a 4 straten niet meer goed dichtgaat/afsluit krijg je schokerig
gedrag (te veel lucht i.c.m. te weinig brandstof).

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27808
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 29 februari 2016 10:39 PM
  [ # 4 ]
furriegurrie schreef:

Zit er een filter in de tank net als bij de Ds?
Hoe vol is de tank, bij de ds wil de zuigleiding wel eens losraken van de bodem waardoor deze kan gaan drijven. Als de tank dan leeg raakt gaat hij lucht aanzuigen…

Geen idee of dit voor een cx ook geldt Surprisedops:

Een DS Injectie heeft het filter niet in de tank, maar voor de pomp in de aanzuigleiding.
Echter bij een CX zit het filter na de pomp.

Bij een CX zit de aanzuigleiding niet los in de tank. Dat bedoelde ik ook met die inspectieluikjes, dan kan je even het onderdeel eruit halen dat in de tank zit, zelfde gedachte dus Wink

citroen23 schreef:

Ik zie dat de 25IE ook een koud start injecteur heeft:

http://www.citrotech.se/data/pdf/cx/manual/CX_Turbocharging.pdf

Na 3 a 4 straten is deze niet meer nodig en moeten DE 4 injecteurs het doen. zijn deze wel ultrasone gereinigd ?? kan me voorstellen dat na lang stilstaan zo’n naald van de verstuiver blijft hangen. als eentje niet opengaat dan komt de motor niet op toeren…. Is de bedrading na de injecteurs nog goed ??? “been there,done that”.
Indien de extra luchtschuif na 3 a 4 straten niet meer goed dichtgaat/afsluit krijg je schokerig
gedrag (te veel lucht i.c.m. te weinig brandstof).

Ik dacht dat de koude startinjector alleen mee werkte tijdens het starten.

Als de luchtschuif open blijft staan loopt de auto stationair gewoon hoger. Er komt niet teveel lucht binnen, want de lucht die door de schuif gaat is immers ook gemeten door de luchtmassameter.

Over de luchtmassameter gesproken, ik sluit ook niet uit dat het probleem hierin zit. Misschien zit de flap wel vast? Check ook even het luchtfilter, het huis kan soms letterlijk een huis worden voor knaagdieren Wink

Profiel  
 
DrLosch
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 31
Geregistreerd: 25-04-2014

Gepost: 01 maart 2016 07:00 PM
  [ # 5 ]

Bedankt voor de reacties,

De injectoren werken echter perfect. Ze zaten geblokkeerd toen ik de wagen van stal gehaald heb en ik heb ze toen gereinigd.
Naar mijn gevoel zit het probleem em in de leidingen. Ik ga zaterdag de tank ervanonder halen, reinigen en alle leidingen vernieuwen. Het lijkt wel alsof de tank of een leiding vacuum trekt door een blokkage door vuil ofzo..

Het inhouden van de motor hangt echt wel samen met het janken van de pomp. Wanneer de pomp normaal draait, doet de motor ook normaal.
Het luchtfilter is een nieuwe, dus daar is alles in orde.

De CX is alvast gekeurd en de nummerplaten zijn aangekomen; Dus als dit euvel verholpen is kan ik er eindelijk, na anderhalf jaar eraan gewerkt te hebben, mee rondrijden en meetings doen!

Groeten,

Jens

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9858
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 01 maart 2016 07:55 PM
  [ # 6 ]

Je beschrijving geeft mij het idee dat er aan de zuigzijde van de pomp iets niet in orde is. Misschien inwendig vervuild?
Bij een ds injectie zit het filter halverwege de longeron, dus aan de perszijde.
De koudstartinjecteur, indien aanwezig, werkt alleen tijdens het starten, dus met de injecteurs is niets mis.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27808
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 01 maart 2016 11:20 PM
  [ # 7 ]

Ik dacht dat bij een DS het filter voor de pomp zat, al is dat hier minder relevant.

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9858
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 02 maart 2016 01:56 PM
  [ # 8 ]

Carburateur heeft het bekende ringetjesfilter in de tank. Een injectie heeft het filter tegen de longeron onder de rechter achterdeur.

Edit: Je hebt gelijk. Het zit op de plaats die ik aangaf, maar inderdaad aan de zuigzijde van de pomp.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Gepost: 06 maart 2016 04:04 PM
  [ # 9 ]

Als ik eerst dit lees:

DrLosch schreef:

Echter na 3 à 4 straten rijden begint de pomp te janken en kan je met de wagen niet boven de 2500 toeren gaan. de motor begint te schokken; met andere woorden, er is nie genoeg brandstoftoevoer.

En vervolgens dat de wagen 20 jaar heeft stilgestaan, denk ik echt als eerste aan een roestige benzinetank!! Die is namelijk helaas van metaal.
Ben benieuwd wat je treft wanneer je hem eronder vandaan hebt, maar ik vermoed dat je veel gruis en roest gaat tegenkomen. Daar is geen filter tegen bestand, aangezien de pomp (ver) voor het filter zit. Dat jankende geluid van de pomp is vrijwel altijd vuiligheid, de weerstand wordt dan te groot.

Dus tank eronderuit, vervangen (of intensief cleanen + coaten) en grote kans dat het probleem dan is opgelost.


P.S. Een 25 IE heeft nooit een koudstartinjecteur, alleen de 25 GTI Turbo 1 had dat (en alle 24IE modellen). Dus dat kan het niet zijn.

P.s.P.S. Een injectie (zonder Turbo) heeft het filter zelfs onder motorkap, dus véél verder dan de pomp. Alleen Turbo’s hebben hem bij de longeron

Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D  Cool

Profiel  
 
DrLosch
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 31
Geregistreerd: 25-04-2014

Gepost: 18 april 2016 06:44 PM
  [ # 10 ]

Ik heb, mits een beetje vertraging, de tank ervanonder gehaald.

Gruis en roest viel heel goed mee; vanonder aan de aanzuiging zat wel een zeefje dat ik proper gemaakt heb. Eveneens heb ik de leidingen vervangen die naar de tank gingen.

de overige leidingen die naar de motor lopen heb ik uitgeblazen, hier lijken geen obstructies te zitten..

de brandstofdruk lijkt me wel in orde (ik heb deze echter niet gemeten).

Maar het probleem met de jankende benzinepomp is er nog steeds. Ik zie wel dat er bij de motor, aan de brandstofrail op de retour een vacuumgestuurde klep zit. zou hier iets mis mee kunnen zijn?

Ik begin langzaamaan te denken om toch gewoon een nieuwe pomp te halen; Misschien is er alsnog iets mis mee..

Profiel  
 
Gepost: 19 april 2016 01:07 AM
  [ # 11 ]

Veel gruis, zeker als het jaren in die tank zat, is zó fijn dat je het niet kunt zien. Het kan ook sludge of lakresten zijn. Het filter zit vér na de pomp, dus de kans dat de pomp toch vol rotzooi zit, is nog altijd groot. Jankend geluid is vrijwel altijd omdat hij te hard moet werken.

Ik zou een andere steken en dan nogmaals proberen. Als het membraan van de brandstofdrukregelaar kapot is, stuurt hij meer benzine retour, maar daarvan gaat de pomp niet janken.
Ergo: mijn geld staat nog steeds op vuil in de pomp.

Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D  Cool

Profiel  
 
DrLosch
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 31
Geregistreerd: 25-04-2014

Gepost: 21 april 2016 12:27 AM
  [ # 12 ]

Ik heb de pomp vandaag vervangen door een nieuwe en het probleem lijkt opgelost!

Profiel  
 
F.SvM
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9321
Geregistreerd: 25-05-2010

- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Gepost: 21 april 2016 08:53 AM
  [ # 13 ]

very good

De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/

Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook