1 van de 4
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
C32 - lekkend remsysteem
sanderversteegh
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 49
Geregistreerd: 27-10-2015

Gepost: 22 juni 2016 02:09 AM

Een goede avond.
Ik wou een stukje gaan rijden met m’n c32 camper en zet hem voor m’n huis neer om nog wat spullen te pakken. Hoor ik opeens een tikkend geluid dat ik niet gewend ben. Stap dus uit en zie onder de camper allemaal groene heldere olie er uit stromen. Ik dus meteen de motor uitzetten en toen ik de kap open deed zag ik meteen dat het reservoir van de remvloeistof op leeg stond.
M’n remsysteem liep dus leeg en niet zo’n klein beetje ook.

De camper met de handrem terug naar de parkeerplaats gereden en het luik tussen de 2 stoelen open ge schroeft want ik zag dat het daar ergens vandaan kwam.

Start de motor weer en zie dat er meteen een flinke fontein olie uit de dunne leiding van de H.D. regelaar komt.
Heb met een steeksleutel al gekeken of die moer was losgegaan. zat gewoon goed vast.

Iemand die weet wat hier het probleem kan zijn? ringetje versleten?

Alvast bedank voor de hulp.

Profiel  
 
furriegurrie
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2091
Geregistreerd: 11-03-2006

- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Gepost: 22 juni 2016 07:53 AM
  [ # 1 ]

weet je zeker dat het uit de metalen leiding komt? Klinkt een beetje als wat ik heb gehad namelijk:
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/227768/P105/#1902782

Als het de metalen leiding is zal je die moeten vervangen. De dunne kun je vervangen door nieuw te maken leiding van cunifer. Als het de dikke leiding is dan gaat dat minder goed omdat het materiaal daar eigenlijk te zwak voor is. Een gebruikte zoeken is dan een optie. Zorg er wel voor dat je de leiding zo veel als mogelijk spanningsloos monteert en de montage punten gebruikt zodat hij niet kapot kan trillen.

Profiel  
 
sanderversteegh
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 49
Geregistreerd: 27-10-2015

Gepost: 22 juni 2016 08:17 PM
  [ # 2 ]

Het komt niet uit de leiding zelf maar uit de koppeling tussen de leiding en de h.d regelaar.
De rechter aansluiting, tussen de leiding en de moer (zie foto)
Had gehoopt dat dit een kapot ringetje ofzo is, daarom vraag ik het eerst hier voor ik die helle zooi uit elkaar haal en fouten ga maken.

Bedank voor uw reactie.
Groetjes Sander

Afbeelding Bijlagen
rsz_2img_9060.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
furriegurrie
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2091
Geregistreerd: 11-03-2006

- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Gepost: 22 juni 2016 08:37 PM
  [ # 3 ]

Er zit wel een leiding rubbertje maar normaal gezien gaan die eigenlijk niet zo maar lekken. Het kan natuurlijk wel. Kwestie van los maken en inspecteren. Gebruik een goede leidingsleutel ipv een normale steeksleutel. Je loopt dan minder kans dat je de wartel rond maakt.
Als je het los hebt zul je kunnen zien of de leiding nog heel is en je alleen het rubbertje moet vervangen. Leiding rubbertjes kun je bij de dealer gewoon halen als je de diameter van de leiding even meet. Volgens mij zie ik wel wat roest op die leiding, dus misschien is hij jn de wartel lek doordat hij doorgeroest is. Maar dat moet je kunnen gaan zien als je het los hebt gehaald.

Profiel  
 
sanderversteegh
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 49
Geregistreerd: 27-10-2015

Gepost: 22 juni 2016 08:41 PM
  [ # 4 ]

Bedankt, dat is precies het antwoord wat ik zocht. ik zou het los halen en even kijken.
leiding sleutel heb ik niet. Zou t wel proberen met de waterpomptang.
Enig idee welke remolie d’r in moet?

Profiel  
 
furriegurrie
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2091
Geregistreerd: 11-03-2006

- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Gepost: 22 juni 2016 08:43 PM
  [ # 5 ]

Ja LHM of LHM+ !!! Zeker geen dot, daar kunnen je rubber delen in het systeem absoluut niet tegen!!!

Mocht je bij me in de buurt wonen (Breda / Roosendaal) dan kun je leidingsleutels wel lenen hoor…

Profiel  
 
sanderversteegh
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 49
Geregistreerd: 27-10-2015

Gepost: 22 juni 2016 09:21 PM
  [ # 6 ]

oke, dank u.
Nee helaas niet, woon in Lochem.
Niet bepaald om de hoek.

Profiel  
 
sanderversteegh
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 49
Geregistreerd: 27-10-2015

Gepost: 22 juni 2016 09:27 PM
  [ # 7 ]

iemand enig idee hoeveel LHM er in het systeem van een c32 gaat?
Kon het niet zo snel vinden in het handboek.

Profiel  
 
furriegurrie
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2091
Geregistreerd: 11-03-2006

- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Gepost: 23 juni 2016 09:46 AM
  [ # 8 ]

Dat zal ergens tussen de 2 en 3 liter zitten denk ik….

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3539
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 23 juni 2016 09:59 AM
  [ # 9 ]
Ruudolf schreef:

Bedankt, dat is precies het antwoord wat ik zocht. ik zou het los halen en even kijken.
leiding sleutel heb ik niet. Zou t wel proberen met de waterpomptang.
Enig idee welke remolie d’r in moet?

Als je geen leidingsleutel hebt neem dan een 9mm steeksleutel en zet die zo recht mogelijk op de wartel. Met een waterpomptang beschadig je de wartel en dan zul je waarschijnlijk de hele leiding moeten vervangen.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 23 juni 2016 12:06 PM
  [ # 10 ]

Zomaar uit nieuwsgierigheid: Wat doet een LHM systeem op een C32? Dat ding heeft toch wokkelvering?
Alleen remmen en stuurbekrachtiging?

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7696
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 23 juni 2016 12:23 PM
  [ # 11 ]

Stuurbekrachtiging weet ik zo niet, wat betreft de remmen: door de hoge werkdruk van de lhm-pomp hebben ze destijds de eerste bus op de markt gebracht die remt als een personenwagen.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3539
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 23 juni 2016 12:25 PM
  [ # 12 ]

Ken je Citroen geschiedenis:
Een C23/C35 heeft torsiestaaf vering en onafhankelijke wielophanging.
De remmen zijn hoge-druk LHM systeem. Daarvoor heeft een C35 een pomp, voorraadbol, LHM vat, en schrijfremmen rondom, voor zelfs geventileerd.
Besturing is met tandheugel onbekrachtigd.

Zoals 2D zegt: Remt als een personenwagen: Dat was “toen” uitzonderlijk, een bestelwagen moest je vaak remmen door op het pedaal te gaan staan….

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
furriegurrie
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2091
Geregistreerd: 11-03-2006

- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Gepost: 23 juni 2016 08:02 PM
  [ # 13 ]

In mijn Fiat 242 Instructieboekje staat dat de inhoud van het hydraulische circuit 3,3 liter is….

Profiel  
 
sanderversteegh
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 49
Geregistreerd: 27-10-2015

Gepost: 23 juni 2016 09:48 PM
  [ # 14 ]

Zo leer je nog eens wat. ik blij dat ik gewoon “normaal” kan remmen.
Nu natuurlijk niet want de vloeistof spuit er nog steeds uit…

Heb vandaag de leiding los gehad en het rubbertje d’r uit ge peutert.
Zaten niet echt scheuren in of verweert uit.
Toch langs de lokale auto onderdelen winkel. Hadden ze daar helaas geen rubbertjes of leiding op die dikte gemaakt tegen LHM. ze hadden wel “normale” slangen. in de buurt van die dikte. Heb daar een stukje van mee gekregen samen met een flesje LHM+

Terug aangekomen maar gewoon proberen of die buisjes passen: niet dus. na wat snijden het dr in gekregen en weer vast gedraaid. Dat werkte dus niet, spoot er gewoon uit.

Daarna het originele rubbertje op zijn kop terug gezet, kijken of dat iets uithaalde.
ook niet, werd juist nog erger. spoot er nu nog meer uit 1,5M ver de camper in…

Ik heb een foto toegevoegd van het originele rubbertje. (de groene dus)
Iemand die mij kan vertellen of die goed is?
Als ik hem vergelijk met de tekening in het werkplaats boek is die wat aan de korte kant. kan dit kloppen?
Heeft iemand misschien een vervangend rubbertje, of iets waar ik het mee kan vervangen, dat ik kan overkopen?

Nog een kleine vraag tussendoor: toen het systeem nog werkte werkte de remmen alleen als je de motor had lopen. stond de motor stil dan kan je het pedaal gewoon helemaal in trappen zonder dat er iets gebeurt of iet remt. is dit normaal?

Afbeelding Bijlagen
rsz_img_9082.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3189
Geregistreerd: 16-06-2005

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Gepost: 23 juni 2016 11:25 PM
  [ # 15 ]

Je moet echt wel naar een Citroen garage , daar alleen ga je de juiste rubbertjes vinden .

Ik ben bijna zeker dat de stalen leiding gebarsten is , kijk een keer hel goed juist boven de verdikking waar de wartel tegen aan komt .

een nieuwe leiding kan je bij de “betere ” garages ( die oude Citroens doen ) laten maken op lengte .

Cypharse en Citrotech kunnen je ook wel helpen denk ik .

Het systeem van de C35 zit zo ver weg , dat ik niet meer weet of er een remaccu in zit ,

anders moet hij zeker tien keer kunnen remmen met uitgezette motor .

zoniet is die remaccu kapot .

de bol van de drukregelaar vervangen is ook nog een goede zet ,

kost niet veel en dan heb je weer de juiste systeemdruk .

Succes ,  Walter

Meten is weten , gissen is missen

Profiel  
 
 
1 van de 4
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook