5 van de 22
« Eerste  < Vorige 3 4 5 6 7 Volgende >  Laatste »
   
De 2400 GTi van Erik - hmm, een raar geluid uit de bak of de koppeling
Praxidus
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 236
Geregistreerd: 16-08-2016

Gepost: 06 januari 2017 07:43 PM
  [ # 61 ]

Dank je trxke.
Was er al een beetje bang voor.
Nou ja, het moet dan maar.
Gelukkig sleutelervaring genoeg, maar dit wordt mn eerste bak.

DS 21 Pallas ‘66, GS 1300 Pallas ‘77, CX 2400 GTI ‘78, SM 2,7, ‘73, Lancia Flavia 1800 Coupé ‘67, VW Golf 1 ‘78, Fiat 600 ‘72, Rap Imperial ‘59 (ex GSA X3, Peugeot 403 Familiale Diesel ‘65, 2CV club ‘79, MGB ‘69)

Profiel  
 
Praxidus
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 236
Geregistreerd: 16-08-2016

Gepost: 07 januari 2017 10:32 AM
  [ # 62 ]

Trouwens, moet het geheel van motor en bak er uit, of kan de bak alleen,
En, van boven uittakelen of van onder verwijderen op de brug?

DS 21 Pallas ‘66, GS 1300 Pallas ‘77, CX 2400 GTI ‘78, SM 2,7, ‘73, Lancia Flavia 1800 Coupé ‘67, VW Golf 1 ‘78, Fiat 600 ‘72, Rap Imperial ‘59 (ex GSA X3, Peugeot 403 Familiale Diesel ‘65, 2CV club ‘79, MGB ‘69)

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27792
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 07 januari 2017 10:54 AM
  [ # 63 ]

Bij een CX moeten bak en motor er samen uit, dat kan alleen bovenaf.

Ben je lid van de CX club? Er staat in het laatste clubblad een uitgebreid verslag over precies jouw probleem Wink

Profiel  
 
Praxidus
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 236
Geregistreerd: 16-08-2016

Gepost: 07 januari 2017 12:08 PM
  [ # 64 ]

Yep, ben uiteraard lid.
Wink
Nog niet thuisgeweest, dus clubblad ligt nog te wachten.

Zijn er trouwens werkplaatshandboeken te krijgen (heb de Haynes en de vraagbaak)?

DS 21 Pallas ‘66, GS 1300 Pallas ‘77, CX 2400 GTI ‘78, SM 2,7, ‘73, Lancia Flavia 1800 Coupé ‘67, VW Golf 1 ‘78, Fiat 600 ‘72, Rap Imperial ‘59 (ex GSA X3, Peugeot 403 Familiale Diesel ‘65, 2CV club ‘79, MGB ‘69)

Profiel  
 
Gepost: 07 januari 2017 01:11 PM
  [ # 65 ]

Inderdaad de motor moet er samen met de versnellingsbak langs boven uit.

Arjan Verkade schreef:

Bij een CX moeten bak en motor er samen uit, dat kan alleen bovenaf.

Ben je lid van de CX club? Er staat in het laatste clubblad een uitgebreid verslag over precies jouw probleem Wink

Er staat inderdaad een heel mooi en uitgebreid verslag in het laatste clubblad.
Hier staat oa mooi beschreven hoe je de krukaskeering + nokkenaskeering van de motor vervangt.
Ook komt de versnellingsbak aan de beurt echter het vervangen van de priseaskeering staat hier niet in beschreven, wel hoe je de differentieelkeeringen moet vervangen.

De prisaskeering kan je enkel vervangen als je de bak openmaakt en de assen met tandwielen er volledig uithaalt.
Dat ziet er dan zo uit:

De jongste CX is nu ook + 25j en die priseaskeering dus ook, begrijpelijk dat het vroeg of laat gaat lekken dus als je de koppeling vervangt is de priseaskeering eigenlijk een must.

Ik heb 2.5 j terug de koppeling vervangen bij mijn break (toen 140000km) en geen lekkage te bespeuren aan de prisas, koppeling vervangen en alle keerringen van de motor samen met de carterpakking vervangen.
Afgelopen zomer lekkage tussen versnellingbak en motor en een koppeling die flauw aangrijpt, ik wist hoe laat het was…

In het werkplaats handboek staat het vrij goed beschreven hoe je de versnellingbak moet open maken, op het Matraforum (de Murena heeft een CX-bak) staan veel foto’s die een duidelijk beeld geven.
Maar let op de 5de versnelling, want die veertje’s en kogeltjes springen elke kant uit zonder dat je het weet.

 

 

Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.

Profiel  
 
Praxidus
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 236
Geregistreerd: 16-08-2016

Gepost: 07 januari 2017 01:42 PM
  [ # 66 ]

Helemaal goed, dank jullie wel!!

Dat wordt sleutelen.
Ach, dat is onze hobby, toch?

DS 21 Pallas ‘66, GS 1300 Pallas ‘77, CX 2400 GTI ‘78, SM 2,7, ‘73, Lancia Flavia 1800 Coupé ‘67, VW Golf 1 ‘78, Fiat 600 ‘72, Rap Imperial ‘59 (ex GSA X3, Peugeot 403 Familiale Diesel ‘65, 2CV club ‘79, MGB ‘69)

Profiel  
 
Praxidus
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 236
Geregistreerd: 16-08-2016

Gepost: 08 januari 2017 03:40 PM
  [ # 67 ]

We kennen ze allemaal, deze klemmetjes. Is er een speciaal tangetje om dit aan te draaien, of gewoon een punttangetje?

Afbeelding Bijlagen
IMG_1132.JPG
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

DS 21 Pallas ‘66, GS 1300 Pallas ‘77, CX 2400 GTI ‘78, SM 2,7, ‘73, Lancia Flavia 1800 Coupé ‘67, VW Golf 1 ‘78, Fiat 600 ‘72, Rap Imperial ‘59 (ex GSA X3, Peugeot 403 Familiale Diesel ‘65, 2CV club ‘79, MGB ‘69)

Profiel  
 
Praxidus
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 236
Geregistreerd: 16-08-2016

Gepost: 09 januari 2017 11:18 PM
  [ # 68 ]

De lekkage van de versnellingsbakolie blijkt te komen via de linker keerring van het differentieel.

Heb het artikel van La Leo gelezen in het laatste clubblad.
De keuze is dus nu: keerring vervangen met motor en bak in de auto, of toch motor en bak er uit en dan ook maar de andere keerringen vervangen.

Wat is wijsheid, wat is jullie advies, wat is er lastiger en meer werk?

Wederom dank en groeten,

Erik

Trouwens, als ik de aandrijfas wil verwijderen, welke maat dop moet ik hebben om de naafmoer los te draaien?

DS 21 Pallas ‘66, GS 1300 Pallas ‘77, CX 2400 GTI ‘78, SM 2,7, ‘73, Lancia Flavia 1800 Coupé ‘67, VW Golf 1 ‘78, Fiat 600 ‘72, Rap Imperial ‘59 (ex GSA X3, Peugeot 403 Familiale Diesel ‘65, 2CV club ‘79, MGB ‘69)

Profiel  
 
erikkuiper
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2243
Geregistreerd: 13-09-2006

Gepost: 09 januari 2017 11:53 PM
  [ # 69 ]

de keerring is goed te vervangen met blok/bak in de auto.
je moet alleen het geluk hebben dat de as los gaat.

ik denk dop36

CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v

Profiel  
 
Praxidus
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 236
Geregistreerd: 16-08-2016

Gepost: 10 januari 2017 12:02 AM
  [ # 70 ]

Dank je.
Daar gaan we dan maar voor!

DS 21 Pallas ‘66, GS 1300 Pallas ‘77, CX 2400 GTI ‘78, SM 2,7, ‘73, Lancia Flavia 1800 Coupé ‘67, VW Golf 1 ‘78, Fiat 600 ‘72, Rap Imperial ‘59 (ex GSA X3, Peugeot 403 Familiale Diesel ‘65, 2CV club ‘79, MGB ‘69)

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9113
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 10 januari 2017 06:24 AM
  [ # 71 ]
erikkuiper schreef:

ik denk dop36

35 ! Weet ik zeker.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9113
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 10 januari 2017 07:40 AM
  [ # 72 ]

Ik zou dus eerst proberen de tripoide van de linker as los te krijgen.
Als dat lukt kan je de keerring vervangen zonder blok en bak te demonteren.

Komt ie echt niet los, dan moet de linker as uit elkaar en laat je de tripoide in het differentieel zitten.
Dan wel op slopershoogte, blok/bak kan er trouwens uit inclusief nog aanwezige linker tripoide.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Nielsje
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4705
Geregistreerd: 17-09-2012

- CX 2400 Pallas
Gepost: 11 januari 2017 12:32 PM
  [ # 73 ]
René Jongejan schreef:
erikkuiper schreef:

ik denk dop36

35 ! Weet ik zeker.

Ja, of volgens mij past dop 1 3/8” ook, dat komt neer op 34.9mm.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9113
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 11 januari 2017 12:35 PM
  [ # 74 ]

Ik heb daarvoor een speciale krachtdop.
Deze wel op de buitendiameter moeten verkleinen, anders past hij niet in het gat waar de aandrijfasmoer in zit.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Nielsje
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4705
Geregistreerd: 17-09-2012

- CX 2400 Pallas
Gepost: 11 januari 2017 01:22 PM
  [ # 75 ]

ik heb de goedkope oplossing: 35mm dop van BGS, 6 kant.
Werkt prima. De moer moet je officieel met 350 tot 400 Nm vastzetten, en dat gaat prima met die dop.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
 
5 van de 22
« Eerste  < Vorige 3 4 5 6 7 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook