13 van de 13
« Eerste  < Vorige 11 12 13
   
De Athena van ZWRTW
zwrtw
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 272
Geregistreerd: 30-08-2016

Gepost: 20 juli 2023 09:39 PM
  [ # 181 ]

Ik heb de deurrubbers van mijn CX vernieuwd. Ik hoopte daarmee op minder windgeruis. Dat viel tegen, d.w.z. het windgeruis nam weinig af. Toen kreeg ik een tip van een gewaardeerde CX clubmagazijn-medewerker: kijk eens naar de bovenhoeken van de rubbers van de raamgeleiding. Hij had deze tip weer van Leontien (La Leo).
En inderdaad… Hier bij een achterportier waar de kier het grootste was:

Bij het magazijn zag ik dat bij jongere CX-en deze profielen één geheel zijn, maar in de hoek wel vaak open scheuren.

Ik heb de kieren met MS-polymeerkit gevuld. Toen de kit nog zacht was heb ik een stukje triplex met dezelfde dikte als de ruit in de geleiders geduwd (met een laagje verhoudfolie ertussen omdat de kit daar niet op hecht). Dit verzekert dat de ruit nog goed dicht kan na uitharding van de kit.

Ik heb dit bij alle portieren gedaan. Het resultaat is erg duidelijk: veel minder windgeruis.

Vectrix VX1; Vespa GL150 1960; BMW R1100R zijspan; WMZ3; Fiat Panda Elettra 1992; Fiat Panda 4x4 1984; CX Athéna 1980

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 20 juli 2023 10:13 PM
  [ # 182 ]

Dat heb je mooi opgelost zeg! Ik kwam er bij m’n eigen auto’s ook achter dat nieuwe raamsnorren een ongelofelijk verschil maakte en vooral nadat ik de hoeken goed aansluitend had gemaakt.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
Nielsje
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4717
Geregistreerd: 17-09-2012

- CX 2400 Pallas
Gepost: 21 juli 2023 10:57 AM
  [ # 183 ]

Goeie tip! Ik ga straks mijn hoeken eens bekijken!

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
zwrtw
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 272
Geregistreerd: 30-08-2016

Gepost: 22 juli 2023 09:29 AM
  [ # 184 ]

@Waterman: dank!
@Niels: Leuk knutsel-klusje op de camping Wink

Vectrix VX1; Vespa GL150 1960; BMW R1100R zijspan; WMZ3; Fiat Panda Elettra 1992; Fiat Panda 4x4 1984; CX Athéna 1980

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7696
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 22 juli 2023 02:45 PM
  [ # 185 ]
Nielsje schreef:

Goeie tip! Ik ga straks mijn hoeken eens bekijken!

Bedoel je nou echt dat je je minnares alle hoeken gaat laten zien? Van de camping?

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
zwrtw
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 272
Geregistreerd: 30-08-2016

Gepost: 15 augustus 2023 10:15 PM
  [ # 186 ]

We zijn vorige twee weken weer lekker met de CX op vakantie geweest. Kamperend met een klein tentje, op de bonnefooi. Eerst naar de Ardeche, vervolgens verder naar het zuidoosten om wat ten noorden van Nice de “Route des Grandes Alps” op te pakken die ons uiteindelijk naar het meer van Geneve voerde. Het leverde weer mooie plaatjes op, de onderste twee met dank aan de commerciële fotografen die langs de passen staan.

De CX deed het weer uitstekend. Er moest na de nodige alpenpassen wat motorolie bij en bij een nachtelijke terugreis door Duitsland was het onhandig dat het lampje van de tankmeter ermee was gestopt. We hebben genoten!

Vectrix VX1; Vespa GL150 1960; BMW R1100R zijspan; WMZ3; Fiat Panda Elettra 1992; Fiat Panda 4x4 1984; CX Athéna 1980

Profiel  
 
pbrink
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 16
Geregistreerd: 24-11-2012

Gepost: 18 september 2023 12:22 AM
  [ # 187 ]

Wat een lange thread en geweldig dat deze vandaag de dag nog aktueel is. Ik kwam hierop omdat ik zocht naar de voorwiel lagers hoe eea. in elkaar zit. Dus daar wel wat wijzer van geworden. Tevens mijn bewondering voor alles wat je al aan je CX hebt gedaan. Ik kwam diverse herkenbare zaken tegen zoals 5e versn. en vliegende kogeltjes, overkwam mij ook bij mijn XM. Aldoende leert men! Nu ook een CX project maar dan een serieII TRS maar ik zie veel overeenkomsten met de Athena hier. Vermoedelijk heb ik wel wat meer werk want body en subframe zijn gescheiden aangezien er toch op sommige plaatsen op het subframe bulten waren ontstaan en het is altijd erger dan het lijkt dus ik was een beetje verbaasd dat dat bij jouw Athena niet het geval is, echt bijzonder lijkt mij. Hoe dan ook: na 6 maanden(ik werk er niet elke dag aan) is het subframe gereed en kunnen alle onderdelen na schoonmaak en ontroesten weer worden gemonteerd. Daarna de body aanpakken. Ik zal nog wel eens teruggrijpen op deze thread zeker vwb. de klepsteelrubbers. Heel mooi gedaan!

Elke CX heeft roest alleen wist je het nog niet.

Profiel  
 
zwrtw
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 272
Geregistreerd: 30-08-2016

Gepost: 18 september 2023 12:17 PM
  [ # 188 ]

Bedankt voor je bericht. Leuk om te lezen dat iemand wat aan mijn schrijfsels en foto’s heeft.
Technisch lijken de Athena en TRS sterk op elkaar. Dat mijn wagen nog zo roestvrij is, komt m.i. omdat de wagen heel weinig of geen strooizout heeft gezien. Alle hydraulische leidingen zijn nog origineel en netjes, zelfs de leidingen die langs de ronde buis van het achter-subframe lopen. Als die leidingen origineel en roestvrij zijn, is het doorgaans met de rest van de CX qua roest ook goed. Succes en veel plezier met het opknappen/restaureren van je TRS!

Vectrix VX1; Vespa GL150 1960; BMW R1100R zijspan; WMZ3; Fiat Panda Elettra 1992; Fiat Panda 4x4 1984; CX Athéna 1980

Profiel  
 
zwrtw
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 272
Geregistreerd: 30-08-2016

Gepost: 08 oktober 2023 11:03 PM
  [ # 189 ]

Afgelopen week is mijn CX weer APK (goed)gekeurd. Tot mijn verbazing werd ik aangesproken op de luchthoorns die niet zouden mogen. Keurmeester: “je hebt luchthoorns ingebouwd en dat mag niet voor de APK”. Toen heb ik maar even uitgelegd dat niet ik, maar Citroën deze luchthoorns al had ingebouwd en dat het origineel is. Ook heb ik uitgelegd over Claxon “ville” en Claxon “route” (toeterknopje licht induwen laat alleen de elektromagnetische toeter herrie maken, knop volledig induwen dan gaan ook de luchthoorns meedoen). Uiteindelijk heeft de keurmeester het toch goedgekeurd zonder de bedrading van de compressor los te maken. M.i. mag het ook gewoon voor de APK. Een melodie mag niet. Maar als de verschillende tonen tegelijk loeien mag het wel.

De garage waar ik de keuring liet uitvoeren is overigens prima, ze hebben wel lol aan oldtimers. Maar ze zijn niet gespecialiseerd in b.v. oude Citroëns.

Vectrix VX1; Vespa GL150 1960; BMW R1100R zijspan; WMZ3; Fiat Panda Elettra 1992; Fiat Panda 4x4 1984; CX Athéna 1980

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 08 oktober 2023 11:08 PM
  [ # 190 ]

Het mag in deze uitvoering zeker voor de apk. Daar is geen discussie over mogelijk. Een melodie mag niet.

Zie 5.2.71 Regeling voertuigen

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
zwrtw
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 272
Geregistreerd: 30-08-2016

Gepost: 09 oktober 2023 12:49 PM
  [ # 191 ]

We zijn het eens. Ik hoop dat de keurmeester ook nog eens dat artikel erbij haalt.

Vectrix VX1; Vespa GL150 1960; BMW R1100R zijspan; WMZ3; Fiat Panda Elettra 1992; Fiat Panda 4x4 1984; CX Athéna 1980

Profiel  
 
pbrink
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 16
Geregistreerd: 24-11-2012

Gepost: 09 oktober 2023 01:53 PM
  [ # 192 ]

Mooi dat je weer “gekeurd” bent. Vraagje over die claxon: heb ik dit dan ook in mijn TRS? ik moet zeggen dat bij de demontage er 2 gewone claxons uitkwamen en 1 z’n kleine hoorn dat vond ik al vreemd maar aangezien het een elektrische chaos is in mijn project CX dacht ik het zal wel.

Nog even terug komen over de voorwiellagers: je zei dat die beschadigen bij demontage en gebruik van een poelietrekker. Nu vind ik poelietrekkers sowieso al ondingen maar je kan gewoon aan dezelfde kant van het lager de 6 stuks 8mm bouten erin draaien, deze zetten zich dan af tegen de wielflens en drukt de boel uitelkaar en dat gaat super easy! Ik vond nu de voorwiellagers zelfs makkelijker dan de achterwiellagers want daar moet er erg goed bij nadenken tijdens de montage.

Elke CX heeft roest alleen wist je het nog niet.

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27808
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 09 oktober 2023 04:04 PM
  [ # 193 ]
zwrtw schreef:

Ook heb ik uitgelegd over Claxon “ville” en Claxon “route” (toeterknopje licht induwen laat alleen de elektromagnetische toeter herrie maken, knop volledig induwen dan gaan ook de luchthoorns meedoen).

Bij een luxe serie 2 met luchthoorns is de claxon weggelaten, ook dat mag voor de APK.
De wat meer basis uitvoeringen hebben dan weer alleen een claxon.

Profiel  
 
zwrtw
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 272
Geregistreerd: 30-08-2016

Gepost: 04 maart 2024 08:30 PM
  [ # 194 ]

Dit was ik dus niet gewend: lekkage van motorolie!

Het lijkt bij de mechanische benzinepomp vandaan te komen. Zie de oliedruppel op het zwarte deel tussen de twee slangklemmen:

Dus de pomp er vanaf gepakt:

Oude pakkingen en een afstands-schijf van staal:

Ik maak hiervoor zelf pakkingen van pakkingpapier. Links de twee oude pakkingen. Rechtsboven de afstandshouder, rechtsonder één van de nieuwe pakkingen.

Toch heb ik twijfels of de boel nu dicht is. Misschien lekten de pakkingen niet, maar laat de mechanische pomp de olie door en sputtert het uit dit kleine gaatje (aangeduid met de rode pijl).

Eerst zo maar eens proberen. Ik heb nog een nieuwe pomp liggen als het nodig mocht zijn.

 

Vectrix VX1; Vespa GL150 1960; BMW R1100R zijspan; WMZ3; Fiat Panda Elettra 1992; Fiat Panda 4x4 1984; CX Athéna 1980

Profiel  
 
 
13 van de 13
« Eerste  < Vorige 11 12 13
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook