9 van de 31
« Eerste  < Vorige 7 8 9 10 11 Volgende >  Laatste »
   
Xantia TCT Activa-avontuur
Feije
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016

- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Gepost: 17 februari 2017 09:12 PM
  [ # 121 ]

Door wat drukte ben ik al een tijdje niet meer zo actief, maar het beunen gaat gelukkig wel door. Helaas niet zo veel zelf gedaan als mijn bedoeling was, maar ik ben erachter gekomen dat dat wat lastig is als je die auto ook dagelijks gebruikt. Door Chyparse zijn vorige week vrijdag de veerbollen vervangen of indien mogelijk op druk gebracht (dat kon uit mijn hoofd maar bij drie bollen). Hydrauliekperikelen waren daarmee nog niet opgelost, maar het heeft wel een probleem verholpen waarbij de Xantia zichzelf telkens lanceerde over een bepaald type hobbel Shocked. Ik denk dat dat kwam doordat de hydractiefbol nog veel beter was dan de achterste twee veerbollen of zo. Bij Chyparse bleek verder dus dat de Xantia heel erg lekte, maar omdat ze verder geen reparaties of onderhoud aan auto’s doen hebben ze dat niet nader onderzocht. Daarom ben ik woensdag even bij Lijzenga geweest.
Bij Lijzenga bleek dat er eigenlijk maar één ding echt niet goed was: de aanvoerslang van de HD-pomp was inderdaad behoorlijk verrot. Geen wonder dat er veel lucht in het systeem zat Wink. Die slang is nu vervangen en vooralsnog doet de hydrauliek van de Xantia het perfect. Ze merkten op dat hij op een paar andere plekken ook wel een klein beetje zweet, maar ook dat dat wel vrij normaal is voor Citroëns als ze wat ouder worden. Activacilinders bleken gelukkig nog vrij goed te zijn. Misschien niet helemaal dicht, maar het was niets dramatisch.
En met al die dingen wordt het to do-lijstje best kort eigenlijk Wink :
- Distributieriem vervangen
- Hemelbekleding vastplakken
- Bestuurdersstoel beter vastzetten -> de hele stoel kan nu een beetje naar voor of naar achter kantelen. Weet iemand waar dat in kan zitten?
- Stoelverstelling repareren: Die dingen die voor zijdelingse steun zorgen krapper zetten kan wel, maar ruimer kan niet. Dat is erg vervelend natuurlijk. Is dat een bekend probleem bij de “sportstoelen”, zoals Citroën ze noemde, en zo ja, wat is dat vaak het probleem? Het klinkt een beetje alsof het motortje wel stroom krijgt. Klinkt zeg maar als een startmotor die vastzit. Je hoort wel iets klikken als je het knopje naar beneden drukt.
- Recirculatie repareren: Als je die knop naar links drukt gaat hij meteen vanzelf weer naar rechts Laughing. Ergens een klepje waar iets tussen zit of zo?
- Auto mooi maken. Er zitten nogal wat deukjes in.

Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)

Profiel  
 
Feije
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016

- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Gepost: 02 maart 2017 08:22 PM
  [ # 122 ]

Het valt me op dat de motor volgens mij niet helemaal lekker op temperatuur komt. Ik dacht dat dit aan het koude weer lag maar nu het iets warmer wordt merk ik eigenlijk geen verschil. Bij normaal rijden wordt het koelwater hooguit 70 graden en de olie meestal rond de 50 (naald komt zeg maar net van zn plek). Die olie heb ik sowieso nog nooit boven de 60 gezien. Bij filerijden wordt het koelwater wel gewoon 80 graden maar dan warmt de olie niet echt op natuurlijk… Zijn deze temperaturen toch gewoon normaal of klopt mijn vermoeden dat er iets niet goed zit, en zo ja, wat kan dat dan zijn?

Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)

Profiel  
 
Timo1990
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007

- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Gepost: 02 maart 2017 08:35 PM
  [ # 123 ]

Als ik de waarde van de koelvloeistof vergelijk met de temperatuur van mijn TCT is die wel wat laag ja, die van mijn staat altijd iets boven de 80 graden.
Ervan uit gaande dat je temperatuurmeter de juiste waarde aan geeft, lijkt mij de thermostaat niet meer goed dicht te gaan. Die zou ik dus vervangen. Kan nooit kwaad, is niet duur en niet moeilijk Smile

Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc.        Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw

Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.

“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”

Profiel  
 
Feije
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016

- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Gepost: 02 maart 2017 09:22 PM
  [ # 124 ]

O en de koelvloeistof moet toch vervangen worden realiseer ik me nu. Maar dat zal niet zozeer het probleem zijn lijkt me toch? Je kunt volgens mij ook gewoon water gebruiken als het niet vriest… Heeft jouw TCT geen olietemperatuurmeter? Daar maak ik me eerlijk gezegd meer zorgen om aangezien die niet eens in de búúrt komt bij wat het volgens mij hoort te zijn. Ik zag gister in een filmpje van Autoweek (geloof Klokje Rond) dat die monteur zei dat bepaalde bestanddelen in de olie pas goed gaan werken bij 80 graden. Dat haalt mijn olie bij lange na niet….
Ik zal eens naar die thermostaat kijken!

Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)

Profiel  
 
BasisBIX
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4323
Geregistreerd: 17-10-2007

Gepost: 02 maart 2017 09:36 PM
  [ # 125 ]
Feije schreef:

Je kunt volgens mij ook gewoon water gebruiken als het niet vriest…

Nouwuh…

...wat doet metaal als dat in aanraking komt met water?

Profiel  
 
Timo1990
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007

- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Gepost: 02 maart 2017 10:01 PM
  [ # 126 ]

Exact, juist NIET water gebruiken. Google maar eens, kom je leuke verhalen tegen. Kalkaanslag, verstoppingen, aangeroeste onderdelen. Alleen in noodgevallen kan er met water aangevuld worden, maar dient daarna ook zsm weer afgetapt te worden. Zie ook je instructieboekje.

En uiteraard heeft mijn TCT ook een oliemeter. Maar over die olietemperatuur zou ik me dus het minst zorgen om maken. Dat duurt nou eenmaal lang en blijft doorgaans wat koeler, vooral met koud weer. Alleen na een stuk blazen of een lang stuk snelweg en je vervolgens de afrit neemt wordt die bij mij wel wat warmer maar verder ook zelden. Zo ken ik dat ook wel van andere modellen.

Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc.        Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw

Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.

“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”

Profiel  
 
Feije
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016

- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Gepost: 02 maart 2017 10:07 PM
  [ # 127 ]
BasisBIX schreef:
Feije schreef:

Je kunt volgens mij ook gewoon water gebruiken als het niet vriest…

Nouwuh…

...wat doet metaal als dat in aanraking komt met water?

Logisch nadenken is ook een vak inderdaad Rolling Eyes. Maar goed dat ik me daar nog niet mee bezig heb gehouden dan… Olietemperatuur is dus niet echt iets om me druk om te maken. Misschien maar een keertje proberen als dit probleempje met de koelwatertemperatuur is opgelost Twisted Evil.

Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)

Profiel  
 
Feije
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016

- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Gepost: 08 april 2017 09:08 PM
  [ # 128 ]

Wat ben ik stil! Er is dan ook weinig te melden. De Xantia doet het helemaal goed, en ik heb er niet echt meer aan gesleuteld tot dusver. Ik heb gister wel geprobeerd om de startcode eraf te halen door het stekkertje van het paneel met draaiende motor los te trekken, maar toen sloeg hij af! Rolling Eyes Code C1C werkt ook niet. Ik vermoed dat dat alleen bij (late) XM’s werkt. Code veranderen in 0000 werkt ook niet. Is er, behalve de ECU vervangen, nog een andere manier om de startcode eraf te halen, of zit ik aan de startcode vast?

Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)

Profiel  
 
Timo1990
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007

- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Gepost: 08 april 2017 09:18 PM
  [ # 129 ]

Daar zit je aan vast. Er zijn 2 types codepanelen gebruikt bij de Xantia en XM. Bij de ene werkt het wel en de andere niet. Helaas dus!

Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc.        Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw

Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.

“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”

Profiel  
 
Feije
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016

- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Gepost: 09 april 2017 10:24 AM
  [ # 130 ]

Ach, het is jammer maar ik ga er ook niet dood aan. Dankjewel!

Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)

Profiel  
 
Feije
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016

- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Gepost: 09 april 2017 07:33 PM
  [ # 131 ]

Als ik dan toch weer bezig ben met dit draadje, heb ik meteen nog een vraag: de Xantia is binnenkort aan nieuwe bandjes toe en gelet op de kalender heb ik besloten voor zomerbanden te gaan. Helaas levert Michelin in de maat van de Xantia alleen nog maar Energy Savers, en die weten me eerlijk gezegd niet direct te overtuigen. Ze schijnen niet beter te presteren dan veel concurrentie, maar wel duurder te zijn huh. Tot dusver ben ik door wat ik heb gelezen in recente zomerbandentests het meest overtuigd door de Continental PremiumContact 5, de Pirelli Cinturato P1 Verde, de Bridgestone Turanza T001 (al dan niet Evo?) en de Goodyear EfficientGrip Performance. Maarja, welke van die banden presteert nou het beste onder een Xantia Activa? Kan iemand mij verlichten over deze keuze, of heeft er iemand nog een andere suggestie?
Het is nu allemaal nog een beetje toekomstmuziek. Ik ben van plan ergens de komende twee maanden of zo nieuwe bandjes te kopen.

Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)

Profiel  
 
Lucas Unger
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6241
Geregistreerd: 07-07-2004

- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Gepost: 11 april 2017 08:20 PM
  [ # 132 ]

Met de Energy Savers heb ik gemengde ervaringen. Op zich is het een fijne allround band, maar ik heb de ervaring dat hij heel snel uitdroogt. Ik koop ze daarom niet meer. Ook met de Continental PremiumContact 5 heb ik ervaring met veel vermogen, achterwielaandrijving en de maat 225/55 R16 en W snelheidscodering en die ervaring is louter positief. Stil, ruime reserves op alle vlakken en voorspelbaar in het grensgebied.

Origineel schreef Citroën als ik het goed heb voor de Activa ook een band voor met W-codering vanwege de stijvere wang. Ik denk dat het goed is daar ook in jouw geval naar te zoeken hoewel dat niet mee zal vallen. Bij een Activa ligt het punt waarbij je grip verliest erg ver weg, maar is het ook moeilijk de auto op dat punt nog in bedwang te houden. Ik zou daarom in dit geval echt alleen een A-kwaliteit band kopen.

Profiel  
 
Feije
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016

- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Gepost: 11 april 2017 09:05 PM
  [ # 133 ]
Lucas schreef:

Ik zou daarom in dit geval echt alleen een A-kwaliteit band kopen.

Dat was ik sowieso al van plan! Je banden zijn je enige contact met de weg. Slechtere banden kopen is daarom m.i. de domste bezuiniging op een auto die je kunt doen (hoewel ik me best kan voorstellen dat dat in bepaalde gevallen misschien wat genuanceerder ligt).
Continentals zijn dus inderdaad een aanrader. Fijn om daar ook hier positieve ervaringen over te lezen!
Helaas kan ik in de maat van de Xantia bar weinig banden met een W vinden, dus ben ik bang dat dat hem niet zal worden (tenzij je het me toch héél erg sterk zou aanraden. De enige die ik kan vinden zijn de Continental PremiumContact 2 (een verouderde band lijkt me?) en de Uniroyal RainExpert (doet het op droog wegdek dus niet zo goed? Confused)).
Zijn er ook specifieke banden en/of bandenmerken die onder een Xantia (al dan niet Activa) ineens veel beter of juist veel slechter gaan presteren dan onder de gemiddelde testauto (lees: een Golf VII)?

Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)

Profiel  
 
Lucas Unger
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6241
Geregistreerd: 07-07-2004

- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Gepost: 11 april 2017 10:11 PM
  [ # 134 ]

Je hebt inderdaad weinig keus. Met die Uniroyals heb ik ervaring op een AX en op een Audi 80. Op die AX deden ze het geweldig en op die Audi deden ze het ook wel goed, de grip op droog was ook prima, maar ze sleten erg hard en maakten al snel een hoop herrie. Ik zou ze niet zo snel weer kopen.

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3420
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 12 april 2017 09:06 AM
  [ # 135 ]

Sommige mensen durven het woord niet in de mond te nemen, maar Hankook’s doen het prima. Niet alleen in testen, maar ook onder auto’s en in je portemonnaie. Ik heb ervaring met C6 en een reeks C5 -en.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
 
9 van de 31
« Eerste  < Vorige 7 8 9 10 11 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook