30 van de 31
« Eerste  < Vorige 28 29 30 31 Volgende > 
   
Xantia TCT Activa-avontuur
Feije
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016

- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Gepost: 09 januari 2018 07:46 PM
  [ # 436 ]

Dankjewel! Voetverlichting komt er ook aan, ik heb de linker kant van de voetverlichting inmiddels ook opgehaald. Alleen nog even uitvogelen hoe ik dit ga aansluiten. Volgens Timo is het niet zo moeilijk Wink.

Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)

Profiel  
 
DS23IE pallas
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 175
Geregistreerd: 02-05-2006

- C5 1.6Hdi
Gepost: 09 januari 2018 09:56 PM
  [ # 437 ]

Waar word het langzaam uit gaan van de binnenverlichting door geregeld? Ik zou dat ook graag in mijn ds willen.

Profiel  
 
Feije
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016

- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Gepost: 09 januari 2018 10:19 PM
  [ # 438 ]

Bij een Xantia type 2 door de BSI (computer) geloof ik maar bij een type 1 nog niet. Heb alleen geen idee hoe dat bij mij dan wél zit…

Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)

Profiel  
 
Timo1990
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007

- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Gepost: 10 januari 2018 12:19 AM
  [ # 439 ]
Basfeijen schreef:

Weer eens iets anders dan blauwe LED strips cool smile staat inderdaad wel super fraai!

haha Ik was het eindelijk bijna vergeten….. Bedankt weer hè. hmz

Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc.        Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw

Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.

“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”

Profiel  
 
Timo1990
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007

- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Gepost: 10 januari 2018 12:24 AM
  [ # 440 ]
Feije schreef:

Bij een Xantia type 2 door de BSI (computer) geloof ik maar bij een type 1 nog niet. Heb alleen geen idee hoe dat bij mij dan wél zit…

Bij een type 1 door een kastje/module in je middenconsole. Het aansluiten is (inderdaad) simpel, je pakt de plus van je lampje in de b-stijl en trekt die door naar je voeteneinden. Je kan daar een massapunt pakken of ook de min aftappen van je b-stijl lampje en that’s it.

Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc.        Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw

Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.

“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”

Profiel  
 
ronjo
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 546
Geregistreerd: 15-07-2008

Gepost: 10 januari 2018 01:50 AM
  [ # 441 ]
Feije schreef:

De airco is vandaag gevuld dance. Vermoedelijk doet hij het ook nog, maar dat is niet zo makkelijk te testen als het buiten een graad of zes is… De pomp slaat wel netjes aan, alleen mijn koelventilators gaan niet draaien Rolling Eyes. Zouden ze wel moeten doen toch?
Het systeem is trouwens gevuld met 850g koudemiddel, aangezien ze niet precies wisten hoeveel er bij mij in moest (er schijnen meerdere varianten te zijn voor de Xantia). Weet iemand hier wel hoeveel erin had gemoeten? Het is een Turbo CT uit november ‘96 (airco komt uit een TCT van oktober ‘96).

Volgens Autodata

 

Afbeelding Bijlagen
aircoxant.gif
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
DS23IE pallas
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 175
Geregistreerd: 02-05-2006

- C5 1.6Hdi
Gepost: 10 januari 2018 11:11 AM
  [ # 442 ]

Timo is dat het zelfde kastje als voor de afstands bediening van de deuren?

Profiel  
 
Feije
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016

- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Gepost: 10 januari 2018 03:19 PM
  [ # 443 ]
Timo1990 schreef:

Het aansluiten is (inderdaad) simpel, je pakt de plus van je lampje in de b-stijl en trekt die door naar je voeteneinden. Je kan daar een massapunt pakken of ook de min aftappen van je b-stijl lampje en that’s it.

“Tnx” Wink. Klinkt inderdaad niet zo moeilijk.
@ronjo: Dat plaatje is ook ongeveer wat ze daar hadden liggen, maar hoe weet ik welke compressor ik heb? Mijn condensor is sowieso meer dan 16mm dik, dus neem aan dat er dan eigenlijk wat meer of juist wat minder in zou moeten dan ik nu heb…

Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)

Profiel  
 
Timo1990
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007

- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Gepost: 10 januari 2018 05:34 PM
  [ # 444 ]
DS23IE pallas schreef:

Timo is dat het zelfde kastje als voor de afstands bediening van de deuren?

Nee, dat kastje van de CV staat ‘Kiekert’ op, Die van de binnenverlichting ligt er naast.

Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc.        Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw

Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.

“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”

Profiel  
 
Feije
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016

- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Gepost: 22 augustus 2018 12:30 AM
  [ # 445 ]

clean Zo, al het stof van dit draadje gezogen. We kunnen weer. Op zich heeft de Xantia het nog een tijdje goed gedaan na de laatste update. In februari heb ik eens een beurtje gegeven. Olie verversen was door verschillende dingen een drama. Het begon allemaal al toen ik de verkeerde carterplug losdraaide en dus heb ik ook maar de versnellingsbakolie ververst Rolling Eyes. Maar het oliefilter kwam ook erg slecht los, niet in de laatste plaats doordat je er zo slecht bij kunt bij een TCT met airco…maargoed, we hebben het overleefd.
Om het gestotter en gebrek aan power te proberen te verhelpen heb ik ook het gasklephuis schoongemaakt. Dat was vrij vies en er zat wat olie in, maar het heeft niet geholpen. De motor loopt nog steeds net zo matig als eerst en er zit niet meer vermogen in. Later heeft de garage ook nog geprobeerd het te verhelpen. Een compressietest wees uit dat alle cilinders 11 bar compressie hebben. Dat lijkt me voor een vrij oude turbomotor prima. Ook door de CO-test kwam hij “perfect”. Hij verbrandt dus wel netjes. Volgens de garage moeten de kleppen gesteld worden.
Vervolgens kreeg ik in juni, nadat ik eerder ook al een paar kleine lekjes had gehad, mijn eerste grote hydraulieklekkage. Daar sta je dan langs de kant van de A37:

Gelukkig was ik niet alleen. Bij een inhaalactie een paar kilometer ervoor zag ik het stoplampje al even flitsen, en uiteindelijk bleef hij branden. “Toch maar even LHM peilen.” Dus ik rij de vluchtstrook op, ontgrendel de motorkap maar nog voordat ik die omhoog had zag een vriend van me, die erbij was, al dat er een plas onder stond… Dus ik de wegenwacht bellen. Die liet even op zich wachten, ondanks dat we op de snelweg stonden, maar gelukkig kwam een vriendelijke man van Rijkswaterstaat ons na een uurtje al plagen: “Kansloze auto’s, die Citroëns! Blijf met die dingen toch lekker in Friesland! Volkswagen, dat moet je hebben!” Vervolgens kletsen die vriend van me en ik wat over de XM die die vriend van me heeft. “Nou ik hoor het al, jullie zijn zelf ook kansloos! Blijf zelf ook maar lekker in Friesland!” Laughing Na deze bijzondere ontmoeting liet hij ons naar de ANWB-garage bij Geesbrug slepen. Daar was op dat moment nog niemand, maar na een uurtje wachten in de brandende zon kwam daar een man die ons heel vriendelijk hielp. Hij zag zowaar de charme van een Xantia Activa in! Helaas kon hij ter plekke niets aan het probleem doen. Volgens hem was de octopus lek. Dus voor de Xantia eindigde die dag zo:

We zijn zelf met de trein terug naar Friesland gegaan. Ironisch genoeg waren we onderweg om onderdelen voor de Xantia op te halen en zowaar zagen we de dag erna, helemaal niet op de route naar Friesland toe, ineens dit Exclamation :


We waren reden zelf tussen twee van onze bestemmingen die dag in. Dit was in de buurt van 2e Exloërmond en Drouwenermond.
Uiteindelijk bleek bij de garage dat er een retourleiding van de stuurbekrachtiging lek was gegaan, maar toen ze die vastpakten om te repareren ging de leiding ernaast weer lekken, en toen ze die vastpakten ging wéér een andere lekken, etc… Er was een complete slangenbundel verrot die helaas niet meer nieuw leverbaar was. Ik weet helaas niet precies welke bundel het was (geen octopus). Ze hebben eerst geprobeerd de bundel toch maar te repareren, maar toen hij binnen een uur nadat ik de Xantia weer ophaalde weer ging lekken zijn ze nog eens gaan zoeken, en werden ze gebeld: ergens in een magazijn in Duitsland lag nog zo’n nieuwe slangenbundel te verstoffen. Die zit er nu dus in Wink. Het slangenpakket zelf was niet extreem duur (€130), maar ze zijn er wel even mee bezig geweest… Ach, moest toch gebeuren. Het zijn de eerste grote kosten die ik krijg aan de hydrauliek van een complexe auto, die meer dan twintig jaar oud is en ook bijna twintig jaar lang zeer matig is onderhouden. Ik mag niet klagen.
Ik ben de Xantia in de tussentijd bijna een maand kwijt geweest, en om de pijn te verzachten had ik in de tussentijd wel vervangend vervoer. Dat zat niet bij mijn lidmaatschap in of zo, maar binnen de familie was op dat moment een auto over:

Een prachtige Golf IV TDI (90pk) uit 1998. Helemaal het basismodel maar wel met vier speakers, dus geen hoofdsteunen achter, geen afstandsbediening voor de cv, geen buitentemperatuurmeter, geen airco, wel ARKO, maar dan moest je rondom zelf slingeren…maar het reed vrij prima. Die motor trok best lekker, zeker voor maar 90pk. Een stoplichtsprint zou je er tegen de meeste auto’s niet mee winnen, maar hij had zoveel koppel onderin dat je in de dagelijkse praktijk echt niks tekort kwam. Hij stuurde ook lekker, koppelde heel erg makkelijk en het onderstel viel me helemaal niet tegen. Vrij comfortabel eigenlijk, tikje onderstuurd misschien en op hogere snelheden voelde het onderstel wat zweverig. De besturing trouwens niet. Aan de andere kant was dat ding loeizwaar (>1200kg. Een Passat was maar 68kg zwaarder), en zat hij eerlijk gezegd gewoon slecht. Schijnbaar hadden duurdere uitvoeringen betere stoelen. Deze waren Duits hard en er zat in de rugleuning een rare richel die bij vrouwelijke bijrijdsters nog wel eens precies tegen het bandje van een bepaald kledingstuk wou gaan zitten. En ik vond het als mannelijke bestuurder al vervelend! Verder vond ik die Golf érg lawaaiïg, vooral de motor. Ik moest in de Xantia later wennen dat ik de radio niet meer op oorverdovend niveau hoefde te zetten om het motorgeluid te overstemmen… Maargoed, die auto was maar tijdelijk en het had veel minder gekund dan een Golf IV. Onder de streep was ik er best tevreden mee. Liever dit dan een Aygo-achtige.
Begin deze maand heb ik ook nog wat met andere dingen zitten te klooien. Ik heb onder andere geprobeerd voetverlichting in te bouwen, maar dat ging niet helemaal goed. Uiteindelijk testte ik het lampje, en ging het lampje branden op het moment dat ik de deur dicht deed Laughing Confused. Weet iemand welke van de draadjes ik zou moeten aftappen? Ik had nu de meest rechter :

Dit is trouwens de linker kant van de auto. Ik trok een draad van dat draadje naar het lampje, en vervolgens van de min van het lampje naar dat goudkleurige gordelding op deze foto:

Staat er stiekem +12V op dat gordelding? Want dan had ik wel het goede draadje maar geen goeie massa Laughing. Anders zal ik denk ik een ander draadje af moeten tappen? Ik heb dit uiteindelijk maar opgegeven en heb alles weer terug geprobeerd te solderen (mislukt trouwens, mijn linker lampje gaat nu alleen branden als je hem zelf aanzet. Dit terzijde).
Ik heb diezelfde dag ook een relais geplaatst bij het contactslot zoals in dit draadje beschreven stond. Omdat ik er nooit meer geklooi mee wil hebben, heb ik een relais van 70A geplaatst. Moet genoeg zijn. Het werkt erg goed tot dusver.  Ik heb ook de knipperlichtstengel vervangen (voordat hij in de fik vloog. Hij begon steeds vaker willekeurig te tikken) en stuurbediening ingebouwd voor de radio, maar die werkt nog niet. Ik moet er nog eens een fabrieksradio in zetten.
Inmiddels dient een nieuw probleem zich aan: de verlichting van mijn Xantia doet gekke dingen. Ik zag laatst ineens dat van de achterlichten aan beide kanten één lamp niet werkt, en werkt één kentekenverlichtingslampje niet en mijn stadslichtje rechts deed niks. Niet veel later viel dimlicht aan die kant ook uit. Ik heb de lampjes vervangen, maar er staat geen spanning over. Ik hoopte dat dit met een nieuwe stengel opgelost zou zijn, maar dat was helaas niet zo. Weet iemand waar dit aan kan liggen?
Ik ben langzaamaan trouwens ook bezig met een opvolger voor deze Xantia…sneak peek:

Het plan met deze Xantia is om hem uiteindelijk te stallen voor een schappelijk bedrag. Lekker de tellerstand semi-laag houden (171.000km) Hij wordt zeker niet gesloopt! Er zijn alleen nogal wat dingetjes stuk zoals een motorsteuntje, de trekontlasting die daar ook zit, de krukaspoelie, de klepjes moeten dus gesteld worden en de ventilators gaan nog steeds niet draaien als je de airco aanzet (maar de airco doet het verder wel goed als die door de kvs-temperatuur toch gaan draaien). Als je die dingen optelt zit je ook al bijna aan de €1000 aan reparatiekosten en aangezien ik zo graag een v6 wil, geef ik zulke bedragen liever uit aan mijn volgende project… Het probleem met de verlichting moet nog wel opgelost worden, want het duurt nog wel een paar maanden voor ik dat volgende project op de weg heb. Daarover begin ik trouwens binnenkort (vanavond misschien nog wel?) ook een draadje Wink
EDIT: Dat draadje is er inmiddels: https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/236499/

Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)

Profiel  
 
Feije
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016

- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Gepost: 21 oktober 2018 03:20 PM
  [ # 446 ]







Afgelopen nacht om 2:10 is de Xantia bewerkt door een stel vandalen cry. Ik weet niet wat ze bezielde, maar ik weet wel dat ze behoorlijk dronken moeten zijn geweest. Die tegel die op de motorkap terecht is gekomen was vermoedelijk bestemd voor de voorruit. Aangifte gedaan, verzekering gebeld, etc… Ik weet nog niet of de Xantia nu total loss is, dat zal morgen blijken. Er zijn hier in de buurt vannacht meer auto’s vernield, naar verluidt met name spiegels.

Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)

Profiel  
 
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 21 oktober 2018 03:35 PM
  [ # 447 ]

Balen! Ik weet niet op hoeveel jouw Xantia wordt getaxeerd, maar een ruit, een spiegel en misschien het spuiten of polijsten van een motorkap hoeft niet zo héél veel te kosten, dus mogelijk wordt hij niet total loss verklaard. Hoe dan ook blijft het vervelend en geeft het vooral een hoop gedoe.

Profiel  
 
Menno
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1743
Geregistreerd: 29-07-2003

- C4 (2004-heden) Cactus 1.2 Shine EAT6
- DS 3 1.2 So Chic EAT6
- 2CV AZ-A
Gepost: 21 oktober 2018 03:51 PM
  [ # 448 ]

Wat een sneue figuren lopen er toch rond , triest!

Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.)
Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Blue Encre
Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien

Profiel  
 
Feije
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016

- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Gepost: 21 oktober 2018 05:19 PM
  [ # 449 ]

Polijsten gaat hem niet worden, hij zit echt door de lak heen. Ik zag net dat de rechter spiegel ook stuk is. Die leek alleen maar ingeklapt, maar er zitten fikse scheuren aan de binnenkant. En dat is nou net een zeldzaam model dat naar beneden kantelt als je ‘m in z’n achteruit zet… Volgens mij heb ik ze gelukkig nog wel eens nieuw te koop zien staan voor vijf tientjes of zo. Niet heel dramatisch en ook niet het duurste aan al deze dingen…

Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)

Profiel  
 
Feije
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016

- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Gepost: 18 januari 2020 10:13 PM
  [ # 450 ]

Tijd om hier maar weer eens wat te posten. Ondanks plannen om met een v6 te gaan rijden, is de Turbo CT nog altijd mijn dagelijkse auto. Er is sinds mijn laatste posts nog genoeg mee gebeurd. Laten we het eens samenvatten. De laatste keer dat ik over mijn tct postte, was er een stel vandalen langsgekomen om de Xantia te bewerken. Het was toen zelfs nog niet eens bekend of de Xantia total loss verklaard zou worden! De verzekering deed een beetje vreemd. Ik ben WA+-verzekerd. Omdat het vandalisme op een zaterdagnacht gebeurd was, wou ik de verzekeraar op zondag bellen. Gelukkig was mijn verzekeraar “24/7 bereikbaar”. Dat mochten ze dan wel eens waarmaken! Omdat ik op zondag belde, kreeg ik blijkbaar een andere partij aan de lijn dan ik normaal gekregen zou hebben. Dit was gelukkig geen enkel probleem. De maandag werd ik door de normale lijn gebeld om het één en ander te regelen en werd geregeld dat er een berger zou komen om de Xantia bij een schadehersteller te brengen. Ook kwam Autotaalglas langs om alvast een noodruit op de plek van de achterruit te zetten. Dat zag er zo uit:

Terwijl de berger onderweg was, realiseerde de verzekeraar zich iets cruciaals: ik ben helemaal niet verzekerd tegen vandalisme ,want dat zit alleen bij all-risk! Maar omdat de berger al onderweg was, is de Xantia toch bij de schadehersteller gebracht. Wel zeiden ze dat er, behalve dat transport en de noodruit, niets vergoed zou worden.
De schadehersteller heeft de Xantia wel even bekeken en was best enthousiast over de Xantia over het algemeen, maar niet zozeer over de mijne Laughing. Hij zei dat hij mijn Xantia zeker total loss had verklaard als alles door was gegaan, omdat hij er al helemaal niet mooi bij stond vóór het vandalisme. Ondanks dat het een Activa was, zei hij erbij. Ik kon hem geen ongelijk geven. Door een stevige hagelbui in Brussel in 2012 en een onhandige vorige bestuurder, zat de Xantia al vol met krassen en deuken. Ook bleek dat het rechter deel van de achterspoiler een keer is overgespoten. De lak bladdert daar iets af en de lak die daar nog wel goed is heeft een hele andere textuur dan de rest van de auto. Dit verbaasde me: De Xantia was op dat moment precies 20 jaar in de familie en aan schades was nooit iets hersteld. Blijkbaar was dit al beschadigd toen het nog een demo-auto was of vlak daarna, tussen november 1996 en oktober 1998. De hersteller heeft wel iets voor me kunnen doen, want hij heeft de spiegels op hun plek vastgetapet “Zo kun je er in ieder geval verantwoord mee rijden.” Met de noodruit was dat weliswaarnog steeds geen pretje, maar het kon inderdaad nu wel.
Na wat gesteggel met de verzekeraar werd overeengekomen dat ze ook een nieuwe achterruit voor me zouden vergoeden omdat de afspraak daarvoor al stond en Autotaalglas al een nieuwe achterruit had besteld. Prima, want de spiegels en motorkap zou ik zelf ook wel kunnen vervangen. Dus een paar dagen later was dit het beeld:


Na een tijdje werd het tijd voor de APK en moest ik toch maar eens die ingetapete spiegels vervangen. Eerlijk gezegd was het ook maar matig verantwoord om met zulke spiegels rond te rijden. Ze trilden op snelheid alle kanten op, ze waren niet bepaald makkelijk verstelbaar en door de tape waren ze ook gewoon kleiner dan ze horen te zijn (en ze zijn al niet zo groot…). Gelukkig had ik al eens een setje spiegels gekocht in Vert Véga. Ik had ze eigenlijk alleen voor de kapjes gekocht, maar de rest van de spiegels was nu ook nuttig! Helaas was de linker spiegel niet elektrisch verstelbaar. Daar heb ik nu een aftermarket spiegel van de v6 op gezet die niet in carrosseriekleur is. Het zij zo. Echt onder de indruk van de kwaliteit van die spiegel ben ik trouwens niet: hij trilt stevig op de snelweg en je lijkt hem niet uit elkaar te kunnen halen. In ieder geval niet zoals een originele spiegel. Maar beter dan een kapotte spiegel is het zeker. Op de v6 heb ik nu een nieuwe en originele spiegel van een t2 gezet, met asferisch glaasje.
Tijdens het monteren van de linker spiegel liep ik tegen een probleempje aan: ik miste een gele stekker bij de spiegel. Nadat alles weer in elkaar zat bleek ook waarom:

Ik vroeg me al af waarom de buitentemperatuurmeter van de v6 het niet deed… Ik dacht dat die sensor in de rechter spiegel zat, maar bij een Xantia type 1 zit hij blijkbaar in de linker spiegel. De originele sensor was toch stuk, dus uiteindelijk maakte het niet zo veel meer uit. Later heb ik de sensor van de rechter spiegel van de set die ik had gekocht er wel in gezet. Daarvoor waren wat kunstgrepen nodig. Ik heb het originele, gele stekkertje van de sensor die origineel in mijn Xantia zat op die sensor gezet, omdat een t2 origineel een rode sensor heeft die niet past. Bij een t1 wordt die stekker voor het alarm gebruikt.

Aan de rechter kant had ik ook struggles: mijn Xantia heeft een indexeerbare rechter buitenspiegel. Dat betekent dat het glaasje iets naar beneden en iets naar binnen kantelt als je de auto in z’n achteruit zet. Ik vind het best handig om stoeprandjes e.d. te zien, dus wou ik die functie eigenlijk wel houden. Dat is gelukt: ik heb het binnenwerk van de originele spiegel over weten te zetten in de spiegel die ik had gekocht. Het glaasje zelf kun je loshalen door een soort klemveertje naar binnen te drukken aan de boven- of onderkant van het glaasje. Het glas kun je er dan zo uit halen. Vervolgens kun je het verstellende gedeeltje met de motortjes en dergelijke (en in het geval van een indexeerbare spiegel een berg elektronica) zo losdraaien met drie torxboutjes. Die breken wel erg snel af, kwam ik achter… Daarna moet je de kabeltjes door de slurfjes heen trekken en alles weer terugzetten in de andere spiegel. Het is niet heel erg moeilijk, maar kost wel veel tijd. Toch kan het het waard zijn bij indexeerbare spiegels, want die zijn erg lastig te vinden voor de Xantia.

Toen zou de APK komen, maar dat liep allemaal net even wat anders dan gepland. Toen ik in de zomer van 2017 airco had inbouwde, bleek dat de dynamo versleten was. Ik heb hem toen laten reviseren. Kon er toch prima bij op dat moment, want het hele front en de multiriem lagen er al af. Helaas heeft die revisie niet lang stand gehouden, want na een paar maanden werkte de dynamo na een koude start een paar minuten niet. Onhandig, maar ik was er nog nooit mee gestrand. Tot een paar dagen voor de APK… Omdat de dynamo niet meer meewerkte en ik in de buurt van Sneek was, kon ik de Xantia nooit zoals gepland in Damwoude brengen want dat zou hij nooit redden. Ik heb even overwogen om snel de v6 op de weg te krijgen, maar die was ook nog lang niet klaar dus is uiteindelijk besloten om de Xantia te laten keuren bij een garage die ik kende in Nijland. Bekenden van mij hebben daar hun XM in onderhoud, dus wist ik dat ze in ieder geval iets van oudere Citroëns wisten en dat ze niet bang waren om hun vingers daaraan te branden.
Op zich ben ik heel tevreden over wat ze hebben gedaan, maar de score van de Xantia viel wel een beetje tegen (en de rekening dus niet). Ik had echt geen zin om die dynamo te vervangen en dus hebben ze dat bij de garage gedaan. Eigenlijk hebben ze hem laten reviseren bij dezelfde tent als waar ik dat had laten doen, maar tot dusver gaat het tenminste goed… Verder moesten de ruitenwissers vervangen worden en bleef de remklauw linksvoor plakken en waren niet alle leidingen van de hydrauliek goed. Omdat de hele hydrauliek in zekere zin deel is van het remsysteem, hebben ze daar wat aan gedaan. Dat waren de kosten ook niet.

Verder is het voor deze Xantia een saai jaar geweest. Hij ging nauwelijks stuk en de dingen die wel stuk gingen waren niet zo spannend. Ik heb een paar kleine dingetjes gedaan. Toen ik de kruiskoppeling in de stuurinrichting inspoot met wit wet (wat een kl*teplek bij een Turbo CT!), ging hij een stuk beter sturen. Tot dusver houdt dat zich erg goed. De verlichting was gefixt door een zekering te vervangen. Niet spannend. De oude was stukgegaan omdat één van de kentekenlampjes zichzelf had opgeblazen en daarbij blijkbaar zó veel stroom had getrokken dat hij de zekering meenam. Ook heb ik hem eens een beurtje gegeven, heb ik een accuklemmetje vervangen en heb ik er een ander houtstripje in gezet. Hij ziet er hetzelfde uit, maar de verstelling van de luchtroosters was bij de oude stukgegaan toen ik airco inbouwde. Dat is één geheel met het rechter deel van het houtstripje bij een t1. Nu werkt het weer perfect. Ik heb verder voetverlichting ingebouwd:

Matig soldeerwerk… Ik heb er wel wat tape omheen gedaan. Krimpkousjes zijn natuurlijk mooier, maar gaan wat lastig als je de originele bedrading niet door wilt knippen.

Het werkt wel perfect. Blijkbaar moet je de buitenste twee draden van de binnenverlichting aftakken.

Ook heb ik hier maar eens wat aan gedaan:

Het dopje dat hier hoort te zitten was nog nieuw te koop bij de dealer. Ik heb er meteen een paar gekocht. Helaas ben ik bang dat ik al iets te laat ben…

Gek genoeg zit het aan beide kanten ongeveer even erg. Het lijkt nu nog niet zo spannend, maar ik ben bang dat dit wel van binnenuit komt… Ach, het is nog steeds het ergste roestpunt aan mijn Xantia en hij heeft ook zestien jaar in de zoute lucht op Ameland gestaan. Niet zo gek dat het dan uitiendelijk een keer gaat roesten. Wel valt op dat het nu best wat verder heen is dan toen ik ermee ging rijden in 2017.

Iets ingrijpender was mijn gepruts met de speaker linksvoor. Die speaker was altijd al zachter dan de andere en was er nu helemaal mee opgehouden. De bedrading zag er niet al te best uit, dus besloot ik die te vervangen. Echt een leuke klus kon ik dat niet noemen. Blijkbaar zit er geen stekker naar de deur toe in een Xantia Rolling Eyes. Uiteindelijk heb ik het ongeveer zo gedaan:

De bedrading achter het dashboard geloof ik wel. Om die netjes te vervangen moet het dashboard eruit, want de bedrading loopt denk ik over het tellerblok heen of erachter langs. Op het punt waar ik het doorknipte zag het er nog netjes uit.
Na deze ingreep was de speaker linksvoor oorverdovend….stil :thumbdown:. Uiteindelijk bleek de radio de boosdoener en heb ik die vervangen. Mijn favoriete klus bij een Xantia! Evil or Very Mad Mijn “nieuwe"radio ziet er helemaal niet gedateerd en belachelijk zeroes uit gelukkig:

Ik heb al een mooie mp3-cd gebrand. Hij klinkt wel goed gelukkig, alle speakers doen het beter dan ooit tevoren! Helaas vond mijn versnellingspook het minder leuk. Daar kun je dus blijkbaar geen radioframe op laten rusten…

Mocht iemand nog een houten pookknop van een t1 hebben liggen, dan heb ik wel interesse! Die van een XM of Xantia t2 zijn iets anders en zo storend vind ik dit nou ook weer niet.

Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)

Profiel  
 
 
30 van de 31
« Eerste  < Vorige 28 29 30 31 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook