1 van de 4
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
TU1 motor problemen (Bosch a2.2 monopoint)
scatt
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 170
Geregistreerd: 22-10-2012

- Saxo 1.4 VTS
- Saxo 1.4
Gepost: 04 oktober 2016 11:05 AM

hallo,
omdat ik goede ervaringen heb op dit forum kom ik hier ten rade.
Ik heb een peugeot 106 van april 92 gevonden met 30.000km op de teller en het is als nieuw (!!!), geen spatje roest (van een oude dametje) het is ongelooflijk.
Het is de eerste reeks 1.1 met de bosch monopoint a2.2 injectie. Omdat het ook in AX voorkomt stel ik hier m’n vraag. Omdat het wagentje zo uitzonderlijk is wil ik het absoluut bewaren, enkel het motortje geeft wat problemen.

Om te beginnen heb ik alle benzine afgelaten en verse ingedaan en het benzinefilter alvast vervangen.
De motor start maar als ik gas geef begint hij te haperen (alsof hij dan veel te rijk draait)
Als ik een beetje met het gas speel slaag ik erin van hem in toeren te jagen (en draait netjes rond in hoge toeren dus ontsteking zelf lijkt me ok). Plots op het gas drukken doet bijna stilvallen.
Ik heb een manometer aangesloten en de benzinedruk blijft netjes constant op 0.9 bar onder alle omstandigheden.
Ik heb dan een reset gedaan (warmlopen tot venitlator aan, ecu klem los, cntact 10s aan en dan starten etc…) probleem blijft en diagnoselampje gaat branden. Ik heb dit dan uitgelezen (schakelaar en kabel via massa aan diagnosestekker etc) en krijg volgende sequentie :
12
41
21
11
blijkbaar problemen met de potentiometer en het toerentalsignaal.

Klopt het dat de gaskleppotmeter bij dit model niet afzonderlijk kan vervangen worden maar het ganse injectiebody moet vervangen worden ?

Wat betreft de ontsteking : er loopt een vacuumdarmpje van de vacuumvervroeging via een pneumatisch schakelaartje naar het inlaatkanaal.
Als ik op het darmpje dat naar de verdeler gaat zuig of blaas, dan kan ik blijven zuigen of blazen.
Het darmpje zelf is ok als ik het loskoppel en één zijde afsluit, als daar op blaas krijg je druk. Dus kan het zijn dat het membraan van de vacuumvervroeging defect is ? Kan dat afzonderlijk vervangen worden of moet de hele verdeler vervangen worden ?

alvast bedankt !

Bart

Profiel  
 
CitRoel
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 397
Geregistreerd: 19-01-2005

- C1 Ambiance
- 2CV AZAM6
Gepost: 27 oktober 2016 08:26 PM
  [ # 1 ]

Die potmeter is een typisch euvel wat bij dit injectiesysteem hoort. Naar mijn weten kan je alleen het hele huis wisselen. Er zij er vast een hoop in omloop maar of ze goed zijn of niet…
Dat membraantje klinkt kapot. Je zou het vacuum moeten kunnen trekken.

Profiel  
 
scatt
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 170
Geregistreerd: 22-10-2012

- Saxo 1.4 VTS
- Saxo 1.4
Gepost: 27 oktober 2016 08:47 PM
  [ # 2 ]

hoi, bedankt !

Ik heb ondertussen een nieuwe verdeler gestoken, het membraan was inderdaad defect.
Alles lijkt nu iets beter te zijn, maar nog niet perfect.
Ik heb de ecu proberen resetten maar misschien doe ik het niet op de juiste manier voor een A2.2.

warm draaien tot ventilator aanslaat. Accu enkele minuten loskoppelen
contact aan en 10 seconden wachten tot starten.
Starten, motor laten draaien en geen gas geven. Hierbij heb ik de vraag hoelang dit moet duren zonder gas geven ?
Misschien wacht ik niet lang genoeg want ik heb het volgende probleem:

na het starten laat ik de motor een 10-tal seconden draaien. ALs ik dan heel langzaam gas geef dan gaat de motor in toeren, als ik echter abrupt gas geef dan stottert de motor en dreigt stil te vallen, tot ik het gas los.
Als ik de motor dan, door een beetje met het gas te spelen eens heel hoog in toeren laat gaan, dan is het ok. Het diagnoselampje gaat dan branden, maar verder draait de motor normaal….raar ...

Aangezien bij lichtjes gas geven de motor heel vlotjes reageert kan ik me niet voorstellen dat de koolstofbanen versleten zijn ? (auto heeft ook maar 30.000 km)

groeten !

Profiel  
 
Gepost: 27 oktober 2016 10:29 PM
  [ # 3 ]

Mijn AX heeft ook nog de A2.2 van Bosch.

Maar het resetten en opnieuw inleren van de ECU doe ik anders.

De procedure die ik volg is:
. breng de motor op bedrijfstemperatuur, de koelventilator hoeft dus niet gedraaid te hebben
. zet de motor uit en maak dan de ECU spanningsloos, door dit met de veelpolige steker op de ECU te doen hoef je niet de klok en de radio opnieuw in te stellen
. laat die steker er minstens 10 minuten af en plaats ‘m dan weer terug
. dan contact aan gedurende 10 seconden, maar niet starten
. contact uit en weer aan en starten, maar niet het gaspedaal beroeren
. de motor minstens 3 minuten zo laten lopen, je hoort dan eerst het toerental variëren, maar daarna stabiliseert dat
. klaar is Kees!

Daarna kan je nog even opnieuw de ECU uitlezen, als er geen nieuwe foutmeldingen zijn gekomen, zie je alleen startcode 12 en sluitcode 11.

Succes!

Profiel  
 
scatt
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 170
Geregistreerd: 22-10-2012

- Saxo 1.4 VTS
- Saxo 1.4
Gepost: 27 oktober 2016 10:41 PM
  [ # 4 ]

hoi hoi dankjewel !

ga ik morgen proberen.
Ik heb een vraagbaak van de 106 maar daar wordt de A2.2 niet vermeld.
Ik wist dat er AX-jes ook met die eenheid zijn vandaar dat ik het hier navraag.

Nog een vraagje : ik heb ergens op een forum gelezen dat die foutcode 41 mag genegeerd worden, heeft iets te maken met de ontsteking (draden die van de krukassensor komen zijn er wel maar zijn nergens verbonden, zouden enkel gebruikt worden voor bepaalde diagnose gevallen).  De ontsteking lijkt me prima, zowel op lage als hoge toeren.

Wordt vervolgd, bedankt in ieder geval

Profiel  
 
Gepost: 27 oktober 2016 10:49 PM
  [ # 5 ]

41 komt inderdaad niet voor in het lijstje wat bij de A2.2 hoort.
21 staat trouwens voor ‘stationair contact in gasklepstelmotor’.

Profiel  
 
scatt
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 170
Geregistreerd: 22-10-2012

- Saxo 1.4 VTS
- Saxo 1.4
Gepost: 27 oktober 2016 10:57 PM
  [ # 6 ]

die 21 zou dan steek kunnen houden als ik plots gas geef dat hij dreigt stil te vallen.

Benzinedruk is ok, ik heb een manometer aangesloten en de druk blijft steeds mooi constant ( ong. 0.9 bar)
Morgen eens jouw reset proberen en als dat niet helpt dan het stappenmotortje eens vernieuwen.
Wil dit autootje echt perfect krijgen want het is na 25 jaar nog als nieuw ongelooflijk (moest het een Citroen zijn had ik natuurlijk al een foto gepost ... )

bedankt voor de reactie !

Profiel  
 
Gepost: 27 oktober 2016 11:04 PM
  [ # 7 ]

Het stationair contact heeft 2 funties.
1. als je het gas loslaat boven 1700 rpm stopt de inspuiting totdat het toerental daar weer onder daalt
2. met gas los wordt de onderdrukvervroeging uitgeschakeld door het magneetklepje in het slangetje naar de onderdrukdoos op de verdeler

Profiel  
 
scatt
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 170
Geregistreerd: 22-10-2012

- Saxo 1.4 VTS
- Saxo 1.4
Gepost: 28 oktober 2016 07:45 PM
  [ # 8 ]

hoi,

iets meer nieuws :

-reset gedaan zoals boven beschreven.

- na het starten hoor je de motor ‘zoeken’ en het toerental op en neer gaan. Na een tijdje stabiliseert dit.
- Als ik na een aantal minuten aan het gas kom is er nog steeds hetzelfde probleem : de motor stottert en lijkt stil te vallen, bij het lossen van het gas gaat de motor terug normaal draaien.
- Als ik dan heel hard gas geef stottert hij, maar hij komt er door en gaat dan heel hoog in toeren.
- Vanaf dan gaat het diagnoselampje branden maar de motor reageert wel terug normaal op het gas.
- uitlezen van de foutcode geeft 12/41/21/11.

Ik veronderstel dat bij het gasgeven het systeem ziet dat er iets mis is met het schakelaartje en dit als fout opgeeft. Maar de motor reageer vanaf dan wel normaal.
Ik veronderstel dat een defect schakelaartje geen echte invloed heeft op het rijgedrag ? (dient voor deceleratie en aanpassen voorontsteking en dus voornamelijk goed voor het milieu en brandstofverbruik).

Dat zou dus het schakelaartje van het stappenmotortje zijn ? Waarschijnlijk het volledige motortje vervangen ?


2 filmpjes gemaakt (eentje met behuizing eraf, daar kon ik zien dat de injector niks meer doorgeeft)
https://www.youtube.com/watch?v=O4jHUHmFo-M
https://www.youtube.com/watch?v=3PX_KGaX_no

bedankt !!

Profiel  
 
Gepost: 28 oktober 2016 08:45 PM
  [ # 9 ]

Controleer eerst even de werking van het stationair contact.
Pin 3 en 4 in de aansluiting, gasklep stationair is 0 Ohm, gasklep iets open dus oneindig.

Als je de gasklep met de hand opent, moet de drukstift van de stappenmotor verend aanvoelen, dat is dus het stationair contact.
Mogelijk blijft het contact hangen, dus gesloten.

Als je dan gas geeft krijgt de ECU van de éne kant het signaal “gasklep dicht” , maar van de gaskleppotentiometer het signaal dat de klep toch open staat.
Wellicht weet die het dan even niet en geeft dan de inspuiter niet het signaal voor de bijpassende hoeveelheid benzine.

Code 21 behoort tot de categorie D (grote storing, ECU gaat in noodloop)

Profiel  
 
scatt
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 170
Geregistreerd: 22-10-2012

- Saxo 1.4 VTS
- Saxo 1.4
Gepost: 28 oktober 2016 09:45 PM
  [ # 10 ]

ok bedankt!
morgen eerste werk het contactje uitmeten !

Profiel  
 
Gepost: 28 oktober 2016 09:51 PM
  [ # 11 ]

Noodloop houdt in dat motor wel weer op het gas reageert, maar de ECU gaat aan de veilige kant zitten met als gevolg een verhoogd verbruik.

Profiel  
 
scatt
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 170
Geregistreerd: 22-10-2012

- Saxo 1.4 VTS
- Saxo 1.4
Gepost: 29 oktober 2016 09:47 AM
  [ # 12 ]

inderdaad, contactje geeft geen leven meer, bedankt voor de tip !
https://youtu.be/lWiScVszpmg

Zal ‘m er straks afhalen, weet niet of dit te herstellen valt ?

Er is wel een goedkoop model van Era, Bosch is een stuk duurder, zou die Era te betrouwen zijn ?

http://www.autoonderdelen24.be/spares-search.html?keyword=0+132+008+600

groeten!

Profiel  
 
Gepost: 29 oktober 2016 09:56 AM
  [ # 13 ]

Niets ergens op een autosloop te vinden?

Profiel  
 
scatt
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 170
Geregistreerd: 22-10-2012

- Saxo 1.4 VTS
- Saxo 1.4
Gepost: 29 oktober 2016 09:56 AM
  [ # 14 ]

op mijn klepje staat bosch 0 132 008 600

als ik zoek in onderdelenlijsten zou er nog een
3 437 010 524 bestaan ook

mocht ik weten dat de laatste ook werkt (zou op recentere modellen zitten) dan zou ik misschien sneller eentje kunnen vinden op de sloop als de 2 nummers bruikbaar zijn

Profiel  
 
Gepost: 29 oktober 2016 10:02 AM
  [ # 15 ]

Hier ook de 0 132 008 600.

In deze add op Ebay http://www.ebay.com/itm/NEW-TPS-Actuator-repl-0132008600-0-132-008-600-3437010524-4-pins-/261549405009 wordt dat andere nr ook genoemd.

Profiel  
 
 
1 van de 4
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2020 | adverteren
Facebook