4 van de 4
« Eerste  < Vorige 2 3 4
   
TU1 motor problemen (Bosch a2.2 monopoint)
scatt
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 170
Geregistreerd: 22-10-2012

- Saxo 1.4 VTS
- Saxo 1.4
Gepost: 06 mei 2017 11:21 AM
  [ # 46 ]

hallo sedert vrijdag is m’n auto ingeschreven als oldtimer en zojuist een eerste ritje gemaakt (zonnetje schijnt).
Er is echter nog één probleem wat ik niet snap :

Het darmpje van de vacuumvervroeging gaat naar een solenoïde en van daar naar het inlaatspruitstuk.
Ik heb gelezen dat die solenoïde dient omwille van milieu-eisen, bij hoge temperatuur wordt in bepaalde gevallen de vacuümvervroeging uitgeschakeld. Ok tot daar alles prima.
Nu wou ik dat circuit vacuumvervroeging, solenoide en darmpjes eens checken of alles wel prima werkt.
Dus darmpje aan solenoide (kant inlaatspruitstuk) eens losgekoppeld en erop geblazen. Maar tot mijn verwondering had ik daar geen doorgang van lucht. Darmpje zelf is ok, dus ik dacht dat het plastic tuitje dat in de collector zit verstopt was.
Het afdekplaatje van de collector gedaan (2 vijsjes), plastic tuitje eruit en op geblazen, alles prima.
De ‘verstopping’ ligt dus aan het gaatje in de collector. Maar tot mijn grote verwondering is dat geen gaatje in de collector maar een blinde opening. Het plastic tuitje zit daar dus in, maar er is géén doorgang naar het vacuum van de inlaat.
???  Maar ernaast zit een gaatje wat wél doorgang geeft.
Ik weet dus niet hoe het moet. Ik denk niet dat er ooit veel aan de auto gewerkt is, is nog als nieuw met z’n 33.000 km (en je ziet dat er nog niet aan de wagen ‘geprutst’ is.  Nu vraag ik me dus af of het mogelijk is dat het ganse systeem van vacuumvervroeging dus aangesloten is op die blinde ingang en dus geen nut heeft ?
Of zou het toch de bedoeling zijn dat het geheel op de andere ingang aangesloten wordt ???? Die trekt nu dus valse lucht maar de auto rijdt normaal ? ??? 
Anders zal ik misschien een foto nemen. De koolstoffilter is ook daar aangesloten en die ingang werkt ook prima.
Dus 3 ingangen op de inlaatcollector : koolstoffilter tankontluchting, blinde ingang en andere ingang (nu niet gebruikt).
Ik weet het dus niet of die vacuumvervroeging op de andere ingang moet of niet ???
Hopelijk verstaan jullie m’n uitleg Smile

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9113
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 08 mei 2017 12:36 PM
  [ # 47 ]

Ik zal een dezer dagen wel even een plaatje schieten van hoe het bij mijn TU3 zit.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9113
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 10 mei 2017 09:44 PM
  [ # 48 ]

Bij deze.

Achter op het monopointhuis zitten bij mij dus maar 2 aansluitingen.
1 die naar de rechterzijde van de auto wijst, daar zit het slangetje met de groene ring naar de verdeler op, welke via het magneetklepje loopt
En 1 die naar de linkerzijde van de auto wijst, daar zit de slang van de tankdampafzuiging op, welke via het taktventiel gaat.

Overigens wordt het magneetklepje door het “stationair contact” in de stappenmotor gestuurd, d.w.z. bij stationar toerental sluit het klepje en wordt de onderdrukvervroeging uitgeschakeld.
Wil je het klepje dus testen, dan moet het contact aan en de gasklep iets open.
Als je dan zuigt aan het slangetje wat achter op het monopointhuis zit aangesloten kan je het hele circuitje testen.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
 
4 van de 4
« Eerste  < Vorige 2 3 4
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook