2 van de 4
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende > 
   
TU1 motor problemen (Bosch a2.2 monopoint)
scatt
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 170
Geregistreerd: 22-10-2012

- Saxo 1.4 VTS
- Saxo 1.4
Profiel  
 
scatt
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 170
Geregistreerd: 22-10-2012

- Saxo 1.4 VTS
- Saxo 1.4
Gepost: 29 oktober 2016 10:12 AM
  [ # 17 ]

ik ga het klepje er eens afhalen en kijken of dat niet te fiksen valt, anders straks eens naar de sloop.

bedankt !!!!

Profiel  
 
scatt
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 170
Geregistreerd: 22-10-2012

- Saxo 1.4 VTS
- Saxo 1.4
Gepost: 29 oktober 2016 01:05 PM
  [ # 18 ]

m’n filmpje van het contactje was verkeerd, ik zat op de connector van de injector/tempsensor te meten Smile
Heb het motortje uitgebouwd en nagemeten, is effectief defect. Op zoek naar een nieuw /sloop.

Profiel  
 
scatt
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 170
Geregistreerd: 22-10-2012

- Saxo 1.4 VTS
- Saxo 1.4
Gepost: 01 november 2016 11:21 AM
  [ # 19 ]

heb uiteindelijk deze besteld
http://www.autoonderdelen24.be/era-2474395.html

ik kijk er naar uit, ik laat iets weten zodra deze geïnstalleerd is

Profiel  
 
scatt
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 170
Geregistreerd: 22-10-2012

- Saxo 1.4 VTS
- Saxo 1.4
Gepost: 06 november 2016 11:31 AM
  [ # 20 ]

ok we zijn weer iets verder.
Ik heb het nieuwe klepje gemonteerd (merk ERA)
De motor geestart, bij koude motor liep de motor heel traag stationair (op randje van stilvallen), bij warme motor te snel.
Dan reset gedaan. Je hoort de motor wel een beetje variëren in toerental maar niet erg veel.
Motor reageert normaal op gas geven nadien.
Als ik echter achterruitverwarming, lichten en zo aanschakel dan valt de motor stil. De toerentalregeling werkt dus niet.
Heb wel gezien dat, na montage van het nieuwe stappenmotortje, dat er een opening is tussen de gasklepaanslag en het asje van het motortje (en deze opening is nog vrij groot lijkt me, zie foto).
Na de reset beweegt het stappenmotortje totaal niet.
Doe ik nog iets verkeerd ? Moet dat motortje ook geregeld worden of zo ?
Bij een warme motor draait deze te snel stationair, ik kan dat met het schroefje dat op de gasklep zit bijregelen, heb eens geprobeerd het uit te draaien tot de aanslag van de gaslep tegen het asje van het stappenmotortje komt maar dan draait de motor te traag en valt stil.
Het diagnoselampje gaat ook niet meer branden….

Iemand nog een idee ?

bedankt !

Afbeelding Bijlagen
BLOG0451.JPG
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
Gepost: 06 november 2016 12:40 PM
  [ # 21 ]

Het lijkt er op dat de nieuwe stappenmotor het niet doet.
De drukstift moet namelijk altijd bij gas los de hevel raken, anders werkt het stationair contact niet.

Je kan de werking van de stappenmotor controleren door op pin 1 en 2 12 V te zetten.
De drukstift moet dan naar buiten of binnen gaan, keer je de polariteit om, dan keert ook de werking om.

Verbaas je niet als hij het gewoon niet doet, heb dat ook al eens meegemaakt.

Profiel  
 
scatt
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 170
Geregistreerd: 22-10-2012

- Saxo 1.4 VTS
- Saxo 1.4
Gepost: 06 november 2016 12:42 PM
  [ # 22 ]

ok andermaal bedankt René !
We kunnen weer verder eerst even wachten tot het stopt met regenen Smile

edit : dus mocht het motortje wel reageren op 12V dan ligt de fout bij de ECU ?
In dat geval zou ik zelf een schakeling kunnen maken om het toerental bij te stellen Smile
(manueel dan toch)

Profiel  
 
Gepost: 07 november 2016 12:18 PM
  [ # 23 ]
scatt schreef:

dus mocht het motortje wel reageren op 12V dan ligt de fout bij de ECU ?

Draadbreuk kan ook een oorzaak zijn.

Van de gedemonteerde stappenmotor was toch alleen het stationair contact stuk?
Maar het stappenmotor-deel werkte toch wel?

Profiel  
 
scatt
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 170
Geregistreerd: 22-10-2012

- Saxo 1.4 VTS
- Saxo 1.4
Gepost: 11 november 2016 11:17 AM
  [ # 24 ]

hallo René,

ja, van de stappenmotor was alleen het contact defect (ik herinner me goed dat na een reset het toerental opmerkelijk omhoog en omlaag ging, dus zal dat motortje gewerkt hebben, ik heb het wel nooit gecontroleerd met +-12v.)

Ik heb nu het nieuwe motortje getest, het reageert mooi op +12 en -12 volt….uitschuiven in inschuiven.
Begin er steeds minder van te snappen.
Het enige waar ik nu kan aan denken :

1. kabelbreuk ? zal eens zoeken naar pinout van de ecu (tenzij iemand hier die heeft ? )
2. probleem ecu.
3. ik weet niet of dit steek houdt : ik heb de distributeur vervangen (vacuummembraan was defect en vervroegingsmechanisme zat vast), ik heb die gekocht via marktplaats (was een nieuwe) . Op die nieuwe distributeur was er een ontstekingsmodule aanwezig, ik heb die laten zitten.  Het typenummer van de nieuwe distri is niet 100% gelijk aan de oude).
Misschien is de ontstekingsmodule van de nieuwe distri niet 100% correct en geeft deze een foutieve terugkoppeling van het toerental naar de ecu ?

Ik heb de motor nog eens warm laten lopen en de spanning afgelegd. Ik heb handmatig via de batterij het de stappenmotor een heel eind laten uitschuiven. Als je na een reset het contact aanlegt (en 10s wacht), hoort het stappenmotortje dan te reageren ?

dankjewel !!
Bart

Profiel  
 
Gepost: 11 november 2016 11:25 AM
  [ # 25 ]

Op basis van jouw ervaringen zou ik kabelbreuk en een ECU-probleem uitsluiten, omdat met de oude stappenmotor het toerental wel geregeld wordt.

De nieuwe stappenmotor op zich is ook goed.

Blijft de verbinding tussen beide delen over.
Dus, maakt de steker op de stappenmotor wel goed contact op alle pinnen?

Profiel  
 
scatt
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 170
Geregistreerd: 22-10-2012

- Saxo 1.4 VTS
- Saxo 1.4
Gepost: 11 november 2016 11:34 AM
  [ # 26 ]

Ja, die stekker ziet er goed uit (op het eerste zicht, maar zou dit enkel met 100% zekerheid weten als ik via de ecu-aansluiting kan checken, daarom ga ik eerst een pinout van die ecu zoeken).
Misschien is door het veelvuldig loskoppelen een breuk/slecht contact ontstaan….

Profiel  
 
Gepost: 11 november 2016 11:38 AM
  [ # 27 ]

Pin 23 en 24 van de ECU-steker is de stappenmotor.

Profiel  
 
scatt
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 170
Geregistreerd: 22-10-2012

- Saxo 1.4 VTS
- Saxo 1.4
Gepost: 11 november 2016 12:02 PM
  [ # 28 ]

bedankt

klopt, die maken goed contact (bewegen van de connectoren geeft geen verandering op de meting)

het rare is : ik was aan het meten met een diodetester van de multimer (geeft piepje bij kortsluiting) :
de beide polen van het schakelaartje gaf een kortsluiting aan, heb dan ohms getest en tussen de 2 connectorpolen van het motorcontactje meet ik 33 ohm ? (met losgekoppelde ecu )

Profiel  
 
Midfriesland
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2724
Geregistreerd: 09-03-2008

- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- Berlingo 1.9d 600 (met zijdeur)
Gepost: 11 november 2016 02:33 PM
  [ # 29 ]

33 Ohm lijkt mij een plausibele waarde voor de spoel in de stappenmotor. Als je ‘m loskoppelt is de weerstand als het goed is oneindig. Als je vervolgens de contacten voor de stappenmotor aan elkaar verbindt zal de weerstand bijna nul worden. De draden zullen op z’n hoogst een weerstand van een Ohm of 3-4 hebben.

Ouwe meuk is leuk!

Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30

Profiel  
 
Gepost: 11 november 2016 05:08 PM
  [ # 30 ]

Wat je nog kan doen is de stappenmotor aansturen vanuit de ECU-steker.

+ op 24 en - op 23 is stift in, omgekeerd is stift uit, aldus de Vraagbaak.

Profiel  
 
 
2 van de 4
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2020 | adverteren
Facebook