1 van de 15
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive, olieperikelen & de rest
Gepost: 02 november 2016 12:32 PM

Ondertussen al weer enige tijd geleden beland in een nieuwe levensfase, we hebben weer luiers en een wandelwagen in huis. Smile
En aangezien oma een dag per week de oppas verzorgt, wilde mijn eega iets meer automobiele ruimte voor kleindochter, buggy en hond dan haar Pluriel bood.
Een aantal potentiele kandidaten van ons geliefde merk met elkaar vergeleken, d.w.z. een Berlingo, een Cactus, een Nemo en een C3 Picasso.
Nu biedt de Berlingo de meeste inhoud van de vier, maar die heeft wel een heel hoog bestelwagen- en seniorengehalte en viel om die reden af.
De Cactus vind ze een kekke auto, maar toch minder praktisch en ook niet echt passend binnen het beschikbare budget.
De Nemo te klein, dus een zoektocht naar een C3 Picasso gestart in de Exclusive-uitvoering en met de 1.6-motor.

Sneller dan verwacht iets gevonden, een spierwitte uit juni 2009 met nog geen 55.000 km op de teller en onderhoudshistorie bekend, overigens van Duitse herkomst.
Wel ontdekt dat in dat modeljaar, athans bij onze oosterburen, de Exclusive nog wat minder rijk was uitgevoerd dan de latere modeljaren, zo ontbreekt het Pack Voyage, wat nu wel standaard is.
Ook geen dakrails, maar die zitten er ondertussen al op.

Nu heeft de gemonteerde EP6-motor helaas niet een geheel smetteloze reputatie, is namelijk de ongeblazen versie van de THP, o.a. problemen met de distributieketting en een hoog olieverbruik zijn zaken die voor zouden kunnen komen.

Voor de THP is er een modificatie van de ketting, maar is dat ook voor de EP6 zo?
En zo ja, is die modificatie vanaf een bepaald moment af-fabriek al uitgevoerd?

Wat het olieverbruik betreft, reeds meer dan 1500 km gemaakt en nog geen meetbaar verbruik.
De 60.000 km-beurt is al in volle voorbereiding en daar heb ik nog een vraag over.
Voorgeschreven is een 0W30 of een 5W30, heeft de keuze voor 1 van de 2 nog invloed op het olieverbruik?
Zo ja, welke heeft de voorkeur?

En is het te adviseren om eventueel een “carbon cleaning”-beurt uit te laten voeren?
Heeft dit een preventief effect op een mogelijk toekomstig verbruik?

Foto’s volgen, eerst even een wasbeurt laten uitvoeren. Wink

Trouwens, de Pluriel is gepromoveerd tot zomerbolide en gaat even een winterslaap houden.

Profiel  
 
alen
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 27
Geregistreerd: 20-10-2016

- (Grand) C4 Picasso 1.8 16 v Ambiance
- Saxo 1,1 SX
Gepost: 03 november 2016 10:09 AM
  [ # 1 ]

Gefeliciteerd!
Altijd leuk zulke enthousiaste Citroen eigenaren Wink
foto’s zijn welkom Wink

Citroen C4 Grand Picasso 1.8 16v bj2007 voor mijzelf Wink
Smart Forfour voor de betere helft Wink

Profiel  
 
René
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 26972
Geregistreerd: 27-04-2004

- C1 5 deurs
- C5 Break 1.8 16 V Ligne Prestige
Gepost: 03 november 2016 10:28 AM
  [ # 2 ]

En is het te adviseren om eventueel een “carbon cleaning”-beurt uit te laten voeren?
Heeft dit een preventief effect op een mogelijk toekomstig verbruik?

Over het verbruik weet ik nog niets.

Ik heb een aantal weken geleden de Carbon Cleaning beurt bij GJO laten doen. Aanvankelijk was ik pessimistisch over dit “amazing” fenomeen. Toen ik naar huis aan het zweven was merkte ik meteen de toegenomen souplesse van de motor.

Even later ben ik met vijf personen naar Walibi gereden en merkte toen pas hoeveel power de tamme 1,8 er bij heeft gekregen. Rotondes pak ik weer in de derde versnelling, ik moest echt altijd terug naar twee.  Nu niet meer.

 

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Elektrisch rijden doe ik op de kermis!

Profiel  
 
Gepost: 03 november 2016 10:32 AM
  [ # 3 ]

Mijn verhaal nogmaals lezend kom ik er achter dat “verbruik” inderdaad ook anders gelezen kan worden.

Ik bedoelde eigenlijk olieverbruik, maar als het tevens een gunstig effect heeft op het brandstofverbruik is dat ook welkom! Wink

Profiel  
 
2cvMaarten
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 935
Geregistreerd: 30-04-2006

- C5 Break 2.0 16v
- 2CV 2cv6 special
Gepost: 03 november 2016 11:40 AM
  [ # 4 ]

Leuk René, weer een nieuwe auto erbij! Volgens mij heeft het carbon cleaning alleen invloed op het inspuit-, inlaattraject en niet zozeer op het olieverbruik.

Huidig assortiment: 2cv6 special 1986, C5 2.0 16v 2006
De exen: ZX 16v 1997, C5 2.0 16v 2001, 2cv6 1983, C4 1.6 HDI 2005, C2 1.4i 2004,C3 1.6 e-HDI 2012

Profiel  
 
Gepost: 03 november 2016 11:44 AM
  [ # 5 ]

Volgens deze informatie http://carbon-cleaning.nl/olie-verbuik/ heeft het wel degelijk effect op eventueel vastzittende zuiger- en olieschraapveren.

Profiel  
 
alen
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 27
Geregistreerd: 20-10-2016

- (Grand) C4 Picasso 1.8 16 v Ambiance
- Saxo 1,1 SX
Gepost: 03 november 2016 01:14 PM
  [ # 6 ]

Rene, wat kost deze behandeling bij GJO en waarom zie ik hem niet in de overzicht op de http://www.carbon-cleaning.nl  ?

Citroen C4 Grand Picasso 1.8 16v bj2007 voor mijzelf Wink
Smart Forfour voor de betere helft Wink

Profiel  
 
René
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 26972
Geregistreerd: 27-04-2004

- C1 5 deurs
- C5 Break 1.8 16 V Ligne Prestige
Gepost: 03 november 2016 02:17 PM
  [ # 7 ]

De prijs bij GJO is €75,00

Dat valt weer mee.


Over carboncleanen kunnen we verder in het speciale topic.

Klikkerdeklikkerdeklakkerdeklak

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Elektrisch rijden doe ik op de kermis!

Profiel  
 
2cvMaarten
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 935
Geregistreerd: 30-04-2006

- C5 Break 2.0 16v
- 2CV 2cv6 special
Gepost: 03 november 2016 03:43 PM
  [ # 8 ]
René Jongejan schreef:

Volgens deze informatie http://carbon-cleaning.nl/olie-verbuik/ heeft het wel degelijk effect op eventueel vastzittende zuiger- en olieschraapveren.

Klopt inderdaad, ik doelde eigenlijk meer op mechanische slijtage en daar kan dit (en alle andere) middel niets aan doen. In principe zou je er het beste zo vroeg mogelijk mee kunnen beginnen met die carboncleaning toe te passen. Hoe eerder je begint hoe langer plezier van je motor!
Blijft een zeer doeltreffende methode want voorkomen is beter dan genezen!

 

Huidig assortiment: 2cv6 special 1986, C5 2.0 16v 2006
De exen: ZX 16v 1997, C5 2.0 16v 2001, 2cv6 1983, C4 1.6 HDI 2005, C2 1.4i 2004,C3 1.6 e-HDI 2012

Profiel  
 
Gepost: 07 november 2016 12:09 PM
  [ # 9 ]
René Jongejan schreef:

Voor de THP is er een modificatie van de ketting, maar is dat ook voor de EP6 zo?

Kan hier ondertussen zelf al een antwoord op geven.
Ja, dus.

Voor zowel de distributieketting als beide nokkenastandwielen en ook wat afdichtingen zijn er vervangende onderdeelnummers.

Nu nog uit zien te vinden of deze modificatie vanaf een bepaalde productiedatum af fabriek is doorgevoerd.
En zo ja, of dat in mijn geval dan zo is.

Profiel  
 
waterman
> 30000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 39881
Geregistreerd: 26-02-2005

- C4 (2004-heden) C4 PureTech 110
- C4 (2004-heden) 1.6 16v ambiance bva
Gepost: 07 november 2016 12:27 PM
  [ # 10 ]
2cvMaarten schreef:
René Jongejan schreef:

Volgens deze informatie http://carbon-cleaning.nl/olie-verbuik/ heeft het wel degelijk effect op eventueel vastzittende zuiger- en olieschraapveren.

Klopt inderdaad, ik doelde eigenlijk meer op mechanische slijtage en daar kan dit (en alle andere) middel niets aan doen. In principe zou je er het beste zo vroeg mogelijk mee kunnen beginnen met die carboncleaning toe te passen. Hoe eerder je begint hoe langer plezier van je motor!
Blijft een zeer doeltreffende methode want voorkomen is beter dan genezen!

Het olieverbruik bij de VTI wordt niet door slijtage veroorzaakt maar door vervuiling die er voor zorgt dat zuigerveertjes kunnen gaan vastzitten…

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
Gepost: 07 november 2016 12:39 PM
  [ # 11 ]

En dus kan een CC-beurt wel aanbevelenswaardig zijn.

Profiel  
 
Gepost: 13 november 2016 01:25 PM
  [ # 12 ]

Afgelopen vrijdag bij GJO geweest en wat adviezen gekregen:

. te gebruiken olie Total Quartz INEO ECS 5W-30
. verversingsinterval halveren, dus om de 15.000 km of jaarlijks
. zolang er nog geen noemenswaardig olieverbruik is, geen restrictor in de carterontluchting plaatsen

En wellicht dat ik bij 60.000 km als preventieve actie een Carbon Cleaning-beurt laat uitvoeren.

Profiel  
 
Gepost: 18 december 2016 10:18 PM
  [ # 13 ]

Vandaag even de ergste prut van de Picasso afgehaald, de lokale bollenboeren zijn nog volop lelies aan het rooien, dus hier en daar een behoorlijke teringzooi op straat.

Tijdens deze actie zag ik dat de condensor in terminale staat verkeert, in het onderste deel zijn de lamellen aan het loslaten of erger nog, ze hebben dit al gedaan.
Overigens is er nog geen sprake van lekkage, het systeem functioneert nog normaal, al zal de capaciteit wel verminderd zijn.

Op basis van het onderdeelnummer 6455HF al eens gekeken wat een nieuw exemplaar zou moeten kosten.
Ik verbaas mij over het prijsverschil tussen de goedkoopste en duurste aanbieder, een factor groter dan 3!
Ben dus eigenlijk wel benieuwd naar het kwaliteitsverschil tussen de diverse fabricaten, zijn er die te prefereren zijn boven andere?

Profiel  
 
Gepost: 16 januari 2017 12:10 PM
  [ # 14 ]

Vorige week de 60.000 km gepasseerd, gister even de bijbehorende beurt uitgevoerd:
. verse motorolie + filter
. vers luchtfilter
. vers interieurfilter
Overigens wel sludge aangetroffen aan de binnenzijde van de olievuldop en de aansluiting van de carterontluchtingslang op het kleppendeksel.
Bij deze beurt hoort ook de vervanging van de bougies, bij gebruik aan het juiste gereedschap helaas nog niet kunnen doen.
De bougies hebben namelijk een 14 mm 12-kantig profiel, dit vereist een speciale dop, direct maar even besteld.
Een soortgelijke bougie zit in meerdere BMW-motoren.

Wel gezien dat in 3 van 4 bougieschachten wat motorolie stond, met remmenreiniger en wat lucht al schoongemaakt.
Een kleppendekselafdichtingsset te scoren dus.

En dan nog even naar GJO voor een “carbon cleaning”-beurtje.

Profiel  
 
Gepost: 16 januari 2017 09:24 PM
  [ # 15 ]

Vanavond ook de bougies vervangen, kon de benodigde bougiesleutel even lenen.

De gedemonteerde bougies, goed zichtbaar dat 3 stuks in de olie hebben gestaan.

Is Bosch overigens “eerste montage” tegenwoordig?
Of zijn de bougies mogelijk al eens vervangen?

Gister de olievuldop volledig schoon gemaakt, na nog geen 40 km al weer sludge-afzetting!

Was wel een woon-werk-ritje over 60 en 80 km-wegen, dus echt goed belast is het blok niet geweest.

Profiel  
 
 
1 van de 15
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2019 | adverteren
Facebook