7 van de 21
« Eerste  < Vorige 5 6 7 8 9 Volgende >  Laatste »
   
C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive, olieperikelen & de rest
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9139
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 01 mei 2018 09:53 PM
  [ # 91 ]

Vandaag de zomerwielen gemonteerd, meteen even naar de remblokken gekeken.
Daar ligt het dus niet aan.

Ook vanmorgen gezien dat het rechter dimlicht niet meer mee deed, even een nieuwe H7 erin.
Niet dus, want de voorraad was geslonken tot 0.

Op pad om nieuwe halen, maar wat andere verlichting gevoerd, de parkeerlichten i.c.m. de mistlampen voor.
En wat raadt je de koekkoek, SERVICE-melding weg!
Het blijkt een verlichtingsprobleem te zijn, want zodra de mistlampen aan de voorzijde worden ingeschakeld verdwijnt de melding.

Linksvoor bleek het parkeerlicht ook defect te zijn, nieuwe W5W erin, melding blijft helaas.
Rechts de nieuwe H7 erin, doet het niet!
Lamp stuk? Ook niet.
De Fluke erbij, bij ingeschakeld dimlicht staat er zonder lamp gewoon 12 V tussen de beide polen van de steker, maar wanneer de lamp erin gestoken wordt gaat deze NIET aan.
Rara?!?!?
Ook hoor je de verstelmotor in de lampunit brommen bij ingeschakelde verlichting zonder geplaatste lamp, zodra de lamp in de steker zit stopt dit.
Het probleem zit dus in de unit.
Zou ook nog iets van een massaprobleem kunnen zijn.
De overige lampen, grootlicht, knipperlicht en parkeerlicht, doen het wel gewoon.
Morgen maar verder op zoek, heb helaas geen elektrisch schema van de Picasso.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Rene Hoekstra
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1794
Geregistreerd: 13-05-2007

- (Grand) C4 Picasso Exclusive, Panoramadak, 18 Inch Atacama velgen
Gepost: 01 mei 2018 10:08 PM
  [ # 92 ]

Zou dat in Sedre staan?

C4 Picasso 2.0 16v Exclusive automaat AL4.
Lexia/Diagbox (7.60).
ServiceBox Citroën en Peugeot (11-2013).

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9139
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 01 mei 2018 10:21 PM
  [ # 93 ]

Geen idee!

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Rene Hoekstra
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1794
Geregistreerd: 13-05-2007

- (Grand) C4 Picasso Exclusive, Panoramadak, 18 Inch Atacama velgen
Gepost: 01 mei 2018 10:28 PM
  [ # 94 ]

Stuur anders even je vin via pb en je mail dan ga ik even zoeken in Sedre zodra ik tijd heb (ik had je vin al maar moest me inbox leeghalen zat te vol)

C4 Picasso 2.0 16v Exclusive automaat AL4.
Lexia/Diagbox (7.60).
ServiceBox Citroën en Peugeot (11-2013).

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9139
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 02 mei 2018 09:35 PM
  [ # 95 ]

Aan de hand van het door René H. aangereikte schema even aan het meten geweest.

Tot de conclusie gekomen dat de oorzaak ligt in de aansturing van het dimlicht.
Bij ingeschakeld dimlicht zonder gemonteerde lamp is op de steker 12 VDC te meten, zodra de lamp wordt geplaatst en er dus een stroom moet gaan lopen, stort het spanningsverschil volledig in elkaar.
Dit aan de linkerkant, die wel brandt, gecontroleerd, hier wel over een brandende lamp 12 VDC te meten.

Gemerkt trouwens dat ook daar een probleem aanwezig is, de lamp gaat niet altijd direct aan, soms met een paar seconden vertraging, soms ook helemaal niet.

Blijft de vraag, wie is de boosdoener?
Is dat de zekeringkast onder de motorkap (BSM) of de BSI onder het dashboard bij de linkerknie?
Op het schema is het weergegeven als een soort transistorschakeling.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3540
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 02 mei 2018 11:07 PM
  [ # 96 ]

De BSI heeft geen echte relais maar “solid state” schakelaars, speciale schakeltransistoren ook wel mosfet’s/bipolaire en zo genoemd Het zou best kunnen dat zo’n “switch” kapot is, want die kunnen bijvoorbeeld slecht tegen kortsluiten. ( En gloeilamp kan kapot gaan met een kortsluiting… wel eens een gloeilamp aangezet, gezien dat ineens veel meer licht als gewoon geeft en dan kapot gaat?  Je zou kunnen proberen of je nog een 10 of 21 watt lamp kunt aansturen, dat zegt al iets over de werking van de BSI.  Links en rechts hebben waarschijnlijk een eigen “relais”.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9139
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 03 mei 2018 12:19 PM
  [ # 97 ]

Blijft de vraag waar het dimlicht wordt geschakeld.
Uit het bovenstaand schema maak ik op dat dat plaatsvindt in dezelfde elektrische unit waar de betreffende zekeringen gemonteerd zijn.
Die zitten in de BSM, d.w.z. de zekeringenkast onder de motorkap.
En die is ten eerste simpeler te vervangen, hoeft namelijk niet getelecodeerd te worden, en is ten tweede goedkoper als de BSI.
Die laatste wordt gebruikt alleen aangeboden in combinatie met de motor-ECU en de startdeblokkering.

Dus wie weet het antwoord op de vraag in regel 1?

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9139
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 03 mei 2018 08:03 PM
  [ # 98 ]
Citroensmgz schreef:

Je zou kunnen proberen of je nog een 10 of 21 watt lamp kunt aansturen.

Net gedaan met een 5 W lampje en die gaat inderdaad nog branden.

Op basis van de tot nu toe ontvangen informatie, dank aan René H. hiervoor, maak ik op dat het schakelen van beide dimlichten plaats vindt in wat in het schema de PSF1 wordt genoemd, dit is dus de BSM.

Volgende actie dus, een ander exemplaar hiervan begaan.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Rene Hoekstra
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1794
Geregistreerd: 13-05-2007

- (Grand) C4 Picasso Exclusive, Panoramadak, 18 Inch Atacama velgen
Gepost: 03 mei 2018 08:18 PM
  [ # 99 ]

Kan je die tweedehands aanschaffen of nieuw?

C4 Picasso 2.0 16v Exclusive automaat AL4.
Lexia/Diagbox (7.60).
ServiceBox Citroën en Peugeot (11-2013).

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9139
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 03 mei 2018 08:19 PM
  [ # 100 ]

Beide. Eerst maar een gebruikte met garantie.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Rene Hoekstra
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1794
Geregistreerd: 13-05-2007

- (Grand) C4 Picasso Exclusive, Panoramadak, 18 Inch Atacama velgen
Gepost: 03 mei 2018 08:21 PM
  [ # 101 ]

Dat lijkt me ook de beste oplossing, hoop dat het meevalt voor je, succes very good

C4 Picasso 2.0 16v Exclusive automaat AL4.
Lexia/Diagbox (7.60).
ServiceBox Citroën en Peugeot (11-2013).

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9139
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 17 mei 2018 09:16 PM
  [ # 102 ]

Goed, het vervolg.
Sinds vorig weekeinde al een vervangende BSM in huis, maar pas vanavond èn ik tijd èn de Picasso thuis.

Accu losgekoppeld, alle stekers los en toen de BSM eruit gevist.
Maar wat schetst mijn verbazing, in één van de locaties van de stekers staat gewoon water!

Geen idee hoe dat daar gekomen is en hoe lang het er al zit.
Daarnaast, de BSM zit onder een kunststof deksel en de steker zelf heeft nog een afdichting.
En in het vocht zag ik drie contactpennen drijven!

Dus droog geblazen en de defecte met de vervangende BSM vergeleken.


Er bleken er wel meer weg te zijn, wel een stuk of acht, twee dikkere en de rest dunne.

Direct de steker bekeken en ja hoor, op 4 plekken zit de afgebroken contactpen nog in de steker. Grrrr
En die zijn er met geen mogelijkheid uit te krijgen.
Al met een dunne naald en een pincet staan te pielen.

Ook al geprobeerd de steker uit elkaar te krijgen, maar geen idee of dat wel kan zodanig dat hij ook weer in elkaar kan.

Wat nu?
. toch de afgebroken pennen uit de steker zien te krijgen?
. een vervangende steker aan de kabelboom zetten?
. de complete kabelboom vervangen?
Wat dat laatste betreft, die blijkt ten eerste al NFP te zijn en ten tweede kost deze de lieve som van € 627,-

En dat alleen omdat er 4 miniscule stukjes metaal zijn afgebroken.

Wie weet raad?
Ik sta open voor alle slimme tips.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
furriegurrie
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2091
Geregistreerd: 11-03-2006

- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Gepost: 17 mei 2018 09:24 PM
  [ # 103 ]

Die stekkers kunnen wel open. Niet makkelijk en het is ook niet echt bedacht voor frequente demontage. En de contacten kunnen er ook uit, maar daar heb je eigenlijk speciale tooltjes voor nodig omdat je ze anders uit model drukt.
Voor mijn c6 heb ik er extra contactjes ingezet voor een kvs niveau sensor. Gekocht bij de dealer. Deze zou je waarschijnlijk ook kunnen kopen. Je zou dan nieuwe contacten aan de draden kunnen zetten. Misschien is het stekkerhuis ook wel te koop via de dealer…

Profiel  
 
furriegurrie
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2091
Geregistreerd: 11-03-2006

- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Gepost: 17 mei 2018 09:30 PM
  [ # 104 ]

Weet je zeker dat het water is en geen kvs??? Het schijnt voor te komen dat kvs niveau sensors stuk gaan en kvs doorlaten naar de bekabeling. Via capilaire werking komt die kvs uiteindelijk helemaal door de kabel heen aan de andere kant bij de bsm. Dat is voor zover ik heb kunnen achterhalen ook de reden geweest dat die sensor op de c6 is komen te vervallen….

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9139
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 17 mei 2018 09:46 PM
  [ # 105 ]
furriegurrie schreef:

Weet je zeker dat het water is en geen kvs???

Je doelt op hetgeen bijna onderaan in het verhaal van deze link staat.
https://sites.google.com/view/bjgdiagnostics/prince-motoren/ep3-ep6-vti
Dat is bedrading die op de motor-ECU eindigt en niet op de BSM.

M’n jongste spruit herinnerde zich net nog dat de verkopende partij de motorruimte had laten schoonmaken.
Mogelijk met dusdanig geweld dat dat vocht daar terecht gekomen is.
In dat geval zit het er al dus ruim anderhalf jaar.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
 
7 van de 21
« Eerste  < Vorige 5 6 7 8 9 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook