DS23 - stuur staat niet recht
Deux-Chevrons
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 141
Geregistreerd: 22-06-2016

- ID/DS DS23 Berline Carb
- Berlingo Bestel
- C6 (2005-2012) 2.2 HDIF
Gepost: 20 december 2016 12:06 AM

Uit het verleden weet ik dat het stuur van een Visa/BX recht staat.
Bij mijn DS23 staat-ie zo’n 25graden links van het midden.
Is dat nog recht te zetten?

Autoland is zoo saai zonder Citroën ....

Profiel  
 
charlesdegaulle21
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 581
Geregistreerd: 29-03-2006

- ID/DS DS21H
- ID/DS ID21F
- Traction Avant 11BL
Gepost: 20 december 2016 12:16 AM
  [ # 1 ]

Het stuur van een DS hoort links uit het midden te staan. Het is wel, niet traploos, te verstellen door het stuur incl stuurbuis in een andere stand aan het stuurhuis te monteren.

Als een kind naar zijn auto vraagt dient het niet te zeggen, papa geef mij mijn auto, maar papa geef mij mijn citroën

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9858
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 20 december 2016 12:48 AM
  [ # 2 ]

Hoort ongeveer op 8 uur te staan.
Hij staat dus wel recht Wink

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
25trd
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4911
Geregistreerd: 21-04-2005

- C15 GV (Grand Volume)
Gepost: 20 december 2016 09:44 AM
  [ # 3 ]

Zit daar een reden achter?

MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25378
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 20 december 2016 10:09 AM
  [ # 4 ]

In de manual staat een plaatje van de bestuurder met zn rechterhand op half twee en zn linkerhand op de spaak.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9858
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 20 december 2016 10:27 AM
  [ # 5 ]
25trd schreef:

Zit daar een reden achter?

Ik heb wel eens gehoord dat dit bedoeld is om bij een frontale aanrijding er voor te zorgen dat de bestuurder zijdelings wegschuift ipv op de stuurkolom gespietst wordt, wat in dit pre-gordel tijdperk nogal eens gebeurde.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
bartjes
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007

- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Gepost: 20 december 2016 07:12 PM
  [ # 6 ]

Klopt, Het onderste deel van het stuur komt bij een aanrijding in je maag/darmstreek en geeft meer mee als ie schuin staat dus lichtere verwondingen. Daar was toen al over nagedacht dus…

DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27808
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 20 december 2016 08:06 PM
  [ # 7 ]
25trd schreef:

Zit daar een reden achter?

Volgens mij heeft het 2 redenen.

Ten eerst wat hierboven al werd gezegd, voor de veiligheid.

De andere reden is zover ik wel eens heb begrepen dat DS sturen niet exact af te stellen zijn en elke dus net iets afwijkt. Als de spaak zoals bij een CX recht naar beneden zou staan zie je het direct als het een paar graden afwijkt. In de positie waar het stuur nu in staat zie je het verschil niet met een paar graden Wink

Maar ik ben wel benieuwd of andere dezelfde mening delen Wink

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 20 december 2016 08:09 PM
  [ # 8 ]

Niet eens met het laatste want ook een DS stuur kun je perfect op 6 uur zetten. Het hoort echter niet, en wel om de eerst genoemde reden: veiligheid was de overweging om het stuur scheef te zetten. Bij de eerste DS modellen staat het stuur zelfs bijna op 9 uur. Naar mate de jaren verstreken is het stuur steeds meer richting zes uur gegaan, maar het hoort nooit recht in het midden op zes uurt te staan. Het kan dus wel, het hoort niet.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27808
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 20 december 2016 08:35 PM
  [ # 9 ]

Oké duidelijk.

Ik kan me wel voorstellen dat het lastiger is om het exact op 6 te krijgen.
Zo tussen 8 en 9 zie je het verschil niet zo goed.

Profiel  
 
Deux-Chevrons
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 141
Geregistreerd: 22-06-2016

- ID/DS DS23 Berline Carb
- Berlingo Bestel
- C6 (2005-2012) 2.2 HDIF
Gepost: 21 december 2016 12:10 PM
  [ # 10 ]

bedankt allemaal, het is me duidelijk, en ik laat ‘m lekker staan zo…

Autoland is zoo saai zonder Citroën ....

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 21 december 2016 03:06 PM
  [ # 11 ]

En uiteraard ook een beetje Citroen: Het kan niet schelen of het beter is, als het maar anders is….

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
IDealist
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2088
Geregistreerd: 31-08-2011

Gepost: 21 december 2016 10:09 PM
  [ # 12 ]

En ik vind het ook prettig vasthouden als met je linker arm vanaf armsteun de spaak vasthoudt.

Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74 en cours de refection, Mehari ‘77

Copain Stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27808
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 21 december 2016 10:19 PM
  [ # 13 ]

Ach dat maakt eigenlijk minder uit dan je misschien zou denken Wink
Bij een CX zit die wel recht naar onderen, ik heb daar nog nooit de positie van het DS stuur gemist.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook