4 van de 8
« Eerste  < Vorige 2 3 4 5 6 Volgende >  Laatste »
   
De ijsblauwe plek, de C5 Break van Lucas -> Exit
Lucas Unger
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6255
Geregistreerd: 07-07-2004

- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Gepost: 30 april 2017 08:07 PM
  [ # 46 ]

Nee, en ondanks dat ik er al van alles aan heb gedaan is het nog steeds een heel voordelige auto zowel in aanschaf als in gebruik.

Ik ben in de post over de LPG-vulslang en vulpot vergeten te melden dat ik op dat moment ook het sproeierpompje heb vervangen met als resultaat dat ik ook weer kan sproeien op de achterruit. Het oude pompje was zodanig stuk dat of ik nu aangaf achter of voor te willen sproeien er altijd op de voorruit werd gesproeid.

Gisteravond heb ik ook de voet van de antenne nog even gedemonteerd en heb het veertje dat contact moet maken tussen het printje en dat kommetje waar je de daadwerkelijke antenne inschroeft weggegooid en er een draadje tussen gesoldeerd. De verbetering is werkelijk verbluffend, de radio-ontvangst is waanzinnig veel beter. Ik kan veel meer zenders ontvangen en de ontvangst valt niet meer weg als je onder de bovenleiding van ‘n tram door rijdt.

Er zijn nog maar weinig klusjes over. De airco doet het niet en ik gok maar dat dat de condensor is dus heb een frisse besteld. Normaal zou ik kiezen voor Nissens, maar een Valeo was nu even duur in combinatie met bestelling van wat ander spullen en Valeo is over het algemeen ook wel OK. Verder zijn er nog wat plakkende schakelaars in het interieur, echt onwijs smerig. De volumeknop van de radio en wat knoppen in de deur heb ik met alcohol kunnen ontdoen van die ranzige coating, maar het is wel een rotwerkje. De remklauwen achter staan ook scheef op de draagarm dus daar moet ik ook nog iets aan doen en er mogen dan ook wel een paar nieuwe schijven en blokken op.

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 01 mei 2017 10:08 AM
  [ # 47 ]

Lekken in airco’s kan je vakkundig laten opsporen door bijvoorbeeld Bendex Airco Service in Huizen.
Voor een luttel bedrag snuffelen ze met een sensor waar het lek zit.
Dit bedrijf levert koelinstallaties aan de horeca, met name ook in busjes en trucks.
Zeer aan te bevelen, je weet dan tenminste wat je doet.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
Lucas Unger
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6255
Geregistreerd: 07-07-2004

- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Gepost: 01 mei 2017 11:40 AM
  [ # 48 ]

Ik zet er eerst een andere condensor in, want dat is in veruit de meeste gevallen de oorzaak van een lekke airco bij de C5 en hij ziet er ook niet zo best uit. Helpt dat niet, dan is het inderdaad tijd voor een serieuze diagnose.

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27806
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 01 mei 2017 05:29 PM
  [ # 49 ]

Dat gaat toch in 1 moeite door, na het vervangen moet je hem vullen, dus dan kan je direct het systeem vacuuem laten trekken.

Profiel  
 
Lucas Unger
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6255
Geregistreerd: 07-07-2004

- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Gepost: 01 mei 2017 05:30 PM
  [ # 50 ]
Profiel  
 
Lucas Unger
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6255
Geregistreerd: 07-07-2004

- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Gepost: 09 mei 2017 09:42 PM
  [ # 51 ]

Vandaag kwam een pakketje met wat onderdelen binnen, onder andere een setje NGK LFR5B bougies als reserve voor onderweg, ik heb ze meteen maar afgesteld op 0,7mm. Daar kun je als LPG-ridder maar beter mee dan om verlegen zitten. Daarnaast een pollenfilter van het derderangs-merk MAPCO, meteen even gemonteerd en dat was zo gepiept. De pasvorm was boven verwachting goed.

Wat weer tegenviel was de Valeo condensor, wat een ongelofelijke bagger. Lelijk afgewerkt, geen o-ringen meegeleverd en heel slecht ingepakt. Ik weet weer waarom ik vorig jaar een Valeo radiateur voor een BMW heb teruggestuurd naar de leverancier en mij toen had voorgenomen Valeo te mijden. Als het 50 euro zou kosten zou je nog zeggen, mwa vooruit, maar dit is echt zwaar overpriced troep die ik zelfs niet in deze knaken-C5 wil hebben.

Op Citromobile had ik gehoopt nog een nieuwe originele mattenset te vinden, maar dat was mij helaas niet gegund. Wel vond ik bij garage Knobbout een weliswaar plastic, maar compleet nieuw stuur. De beste man wilde er echter een ambitieuze 100 euro voor hebben en dat is meer dan opnieuw met leer bekleden van het bestaande stuur kost. Aangezien het allemaal niet te veel mag kosten bij deze wagen ga ik eerst het bestaande stuur nog proberen op te lappen met iets ontvettends/reinigends en een leerverzorgingsproduct. Levert dat geen bevredigend resultaat op, dan gaat het alsnog naar de bekleder.

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 10 mei 2017 09:07 AM
  [ # 52 ]

Waarom rij je niet even langs Van Rijn in ‘s Graveland? Even bellen of ze een C5 hebben.
Meestal mag je het er zelf even uithalen.
Doorgaans niet duur, al dikwijls gescoord.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
Lucas Unger
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6255
Geregistreerd: 07-07-2004

- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Gepost: 10 mei 2017 09:16 AM
  [ # 53 ]

Voor een stuur? Alle lederen sturen die ik tot nu toe heb gezien zijn smerig en/of plakkerig. Ik ga dus liever voor een duurzame oplossing.

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7696
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 10 mei 2017 08:22 PM
  [ # 54 ]

Als het leer maar intact is (dus niet opgeribbeld of diep versleten) dan kun je met reinigen en eventueel opnieuw verven een heel eind komen. Heb er wel eens wat over gelezen hier op het forum.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Lucas Unger
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6255
Geregistreerd: 07-07-2004

- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Gepost: 10 mei 2017 08:48 PM
  [ # 55 ]

Dat wil ik ook proberen. Ik heb eerst maar eens een flesje lederontvetter besteld.

Profiel  
 
Lucas Unger
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6255
Geregistreerd: 07-07-2004

- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Gepost: 28 mei 2017 04:25 PM
  [ # 56 ]

Het naderende tropische weer heeft mij er afgelopen zaterdag toe gebracht die lelijke Valeo condensor toch maar te monteren. Dat ging best soepel. Leidingen er uit, radiateur uit zijn houders en iets richting het motorblok kantelen en je pakt de condensor er zo tussenuit. De oude was van productie 2003 dus nog de originele en er niet al te best meer aan toe. Uiteraard heb ik wel een paar verse O-ringen gebruikt bij de montage. Dat zijn vrij specifieke ringen dus het was handig geweest als ze er zoals bij een Nissens gewoon bij hadden gezeten.


En dan heb je op zaterdagmiddag iemand nodig die die airco z.s.m. kan vullen. Google bracht mij bij Airco Service Mijdrecht. Ik kon om 16:00 terecht en ben keurig en vlot geholpen. De vriendelijke meneer heeft het systeem eerst onder druk gezet en de koppelingen met sop op dichtheid gecontroleerd. De druk in het system liep in een half uur niet terug dus was verder teste niet nodig en kon het aircostation er aan. Dat heeft z’n truc gedaan en vervolgens sloeg de pomp ook weer in en gaf de thermometer bij de uitstroomopening een keurige 5,5 graden aan. Een certificaatje en een werkende airco rijker en 79 euro armer reed ik weer huiswaarts.


Het plezier was echter van vrij korte duur, dinsdag gaf het ventilatiesysteem aan de bestuurderskant alleen nog maar maximaal warme lucht, pfoe! HEET! Ik dacht aan de beruchte servo van de kachelklep en een kort consult bij Dokter Oldenhage in nieuw vennep leverde mij bevestiging: ik had een 6447TK nodig, een kachelservo met langere as die dan de ingescheurde as van de kachelklep de komende jaren wel weer meepakt. Woensdagmiddag na de lunch naar Nieuw Vennep gereden om ‘m op te halen, meteen gemonteerd en bevrijd van die vreselijke hitte kon ik richting Texel. Ik begrijp dat er mensen zijn die voor deze klus een gat zagen in de zijkant van het dashboard, maar als je geen bezwaar hebt tegen blauwe plekken en krassen op je handen en armen kan het ook zonder zo’n gat als je de radio en paneel van de climate control demonteert evenals de zijbekleding van de middenconsole die je ook moet verwijderen voor vervangen van het pollenfilter. Op de tweede foto heb ik een van de boutjes waar hij mee vast zit al een eind los.



Het verraste mij overigens enorm dat de kampeeruitrusting voor een heel gezin zonder enig probleem in de C5 verdween. Ik had verwacht op z’n minst het reservewiel thuis te hebben moeten laten.

De Airco heeft meteen goed zijn best moeten doende afgelopen dagen, maar de werking stelt helaas enorm teleur. Ook met de temperatuur op 16 graden en de blower vol aan is de capaciteit absoluut onvoldoende om het in de auto aangenaam te houden. De luchtstroom uit de roosters vind ik sowieso erg matig. Ik heb al een nieuw pollenfilter gemonteerd en de bak van het filter zo goed mogelijk schoongemaakt met de stofzuiger, maar dat heeft wat dat betreft niets uitgemaakt. Wel lijkt er aardig wat bladertroep in de paravan de liggen, dat zal ik nog ‘ns schoonmaken. Ook lijkt de koelende werking na starten van de motor goed te zijn, maar naarmate de tijd verstrijkt steeds verder af te nemen. Iemand tips? Zo wil ik er in de zomer namelijk echt niet mee naar Frankrijk.

Dan nog een laatste punt. Vooral bij wegrijden uit stilstand reageerde de auto slecht op het gaspedaal. Tussen intrappen en wegrijden zat een dikke seconde, soms gewoon gevaarlijk als je vlot een rotonde op wilt rijden in het drukke stadsverkeer. Daarnaast had ik al gemerkt dat de auto zijn topsnelheid niet haalde, rond de 155 kilometer per uur was de koek gewoon op. Accelereren van 100 naar 130 duurde ook een eeuwigheid, vooral omdat de kickdown niet werd geactiveerd hoe je het gaspedaal ook vloerde. Ik had met mijn OBD-dongle en de Auto Doctor app al gezien dat het gaspedaal een heel stuk dode slag had en de gasklep nooit verder dan 70% opende. Aangezien ik een electronische gasklep heb had ik bij een vlotte blik onder het dashboard ook een electronisch gaspedaal verwacht. Groot was de verrassing toen ik hier een gaskabel door het schutbord zag lopen. Na deze te hebben gevolgd bleek deze uit te komen bij een VDO kastje onder de computerbak dat waarschijnlijk een mooie variabele weerstand huisvest. De gaskabel had een speling van hier tot Tokyo en die heb ik strakker afgesteld. Wegrijden uit stilstand gaat nu een stuk beter. De AL4 blijft een beetje een slome ridder, maar het is niet gevaarlijk meer. En misschien wel het belangrijkste, de kickdown werkt weer! Accelereren van 100 naar 130 gaat nu een stuk vlotter en de topsnelheid zit er misschien ook wel weer in. Ik vind het kwalijk dat zo’n Buurman & Buurman constructie in een eindproduct terecht komt.


Profiel  
 
eXpelliarMus
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4870
Geregistreerd: 13-08-2006

- Xsara Scootertje.
Gepost: 28 mei 2017 06:43 PM
  [ # 57 ]

Toch weer een interessante inhaalslag voor uwe pakezel. very good

” Citroën amateur monteur in ruste!?  Mijn scootertje Kymco PeopleS 4T 50 “

Profiel  
 
Lucas Unger
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6255
Geregistreerd: 07-07-2004

- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Gepost: 28 mei 2017 06:54 PM
  [ # 58 ]

Ja, je moet blijven vechten he, ik geloof nog steeds in een overwinning.

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 29 mei 2017 03:05 PM
  [ # 59 ]
JanSr schreef:

Lekken in airco’s kan je vakkundig laten opsporen door bijvoorbeeld Bendex Airco Service in Huizen.
Voor een luttel bedrag snuffelen ze met een sensor waar het lek zit.
Dit bedrijf levert koelinstallaties aan de horeca, met name ook in busjes en trucks.
Zeer aan te bevelen, je weet dan tenminste wat je doet.

Waarom rijd je hier niet even langs?
Met een sopje kijken of er een lekje zit is waarachtig beunwerk van aandoenlijk niveau. Bendex doet dat professioneel. Kosten zijn hetzelfde.
Beste kans dat ze in no time een diagnose hebben.

Het kan goed zijn dat je toch een lek hebt. En ook dat de koelventilatoren niet correct hun werk doen. Of beide.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
Lucas Unger
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6255
Geregistreerd: 07-07-2004

- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Gepost: 29 mei 2017 03:14 PM
  [ # 60 ]

Ik denk dat het probleem niet in de airco zelf zit, maar in het kachelhuis of de aansturing daarvan. Vrij nemen en iemand geld betalen om een deel van het syteem te testen waarvan ik vrij zeker ben dat het goed werkt staat laag op mijn prioriteitenlijst.

In de koelfans had ik eerder wel een defect, maar na vervangen van de weerstand voor de lage stand werkt dat allemaal prima.

Profiel  
 
 
4 van de 8
« Eerste  < Vorige 2 3 4 5 6 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook