1 van de 10
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
Misschien een CX aanschaffen?
DS rijder
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 388
Geregistreerd: 01-09-2009

- 2CV 2cv6
- ID/DS DS21 pallas
Gepost: 07 februari 2017 09:08 PM

Beste forummers,

Sinds enige tijd zit ik er over na te denken om een CX aan te schaffen, al een poosje aan het lezen op het CX gedeelte om een beeld te krijgen. Nog wel in het bezit van een DS maar er zit wel behoorlijk laswerk aan en spuiten, dat kan ik niet zelf, dus wil ik de DS van de hand doen.M’n voorkeur gaat uit naar type 1 liefst een smalspoor. Smalspoor heeft toch een mindere bolling aan het voorscherm en dan ook waarschijnlijk een smallere spoor breedte voor. Ik heb wel ervaren dat een DS behoorlijk warm kan worden van binnen, hoe is dat bij een CX de motor is daarbij anders geplaatst.  Natuurlijk wel een behoorlijke oppervlakte aan glas dat zal dan op een andere manier ook wel warmte geven in de zomer. Een airco als optie zou kunnen maar geen idee hoe die z’n werk doet zeker in de zomer. Ook kan je bij een DS makkelijk met de voorste ramen open doen zonder dat dat al te veel hinderd, hoe is dat bij een CX. De punten om een CX te kopen moet ik nog maar eens goed doorlezen. Misschien heeft iemand nog tips waar ik nog tips die ik vergeet.

Groet Cor

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 07 februari 2017 09:12 PM
  [ # 1 ]

In een type 1 cx wordt het zomers minstens zo heet als in een ds zoniet heter.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
DS rijder
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 388
Geregistreerd: 01-09-2009

- 2CV 2cv6
- ID/DS DS21 pallas
Gepost: 07 februari 2017 09:22 PM
  [ # 2 ]

Kan je dan makkelijk met de ramen open rijden zonder al te veel geruis, in de DS was dat wel goed te doen.

Profiel  
 
AZ
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1626
Geregistreerd: 16-04-2007

- C3 c3 1.0 collection zenith
- 2CV 2CV-6
- ID/DS 21 Pallas BVH
- CX 25 prestige automatic
Gepost: 07 februari 2017 09:56 PM
  [ # 3 ]

Wel leuk, een 68-er ds…

Cx wordt flink benauwd zonder airco…

Profiel  
 
DS rijder
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 388
Geregistreerd: 01-09-2009

- 2CV 2cv6
- ID/DS DS21 pallas
Gepost: 07 februari 2017 10:01 PM
  [ # 4 ]

M’n DS ook hoor vooral de warmte van de motor is goed te voelen. Is ook leuk maar voor nu te veel werk. Het leukste is toch wel het rijden.

Profiel  
 
verkuilm
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2063
Geregistreerd: 05-12-2004

Gepost: 07 februari 2017 10:11 PM
  [ # 5 ]

Ja CX ook wel warm. Veel mee gereden, alleen nooit DS dus het verschil weet ik niet.
Maar de motorwarmte was niet het probleem, dat lees ik wel van de DS.
Puur zon.
Aantal CX’n met schuidak gehad dat scheelt enorm. Bij type een, chroom bumpers een goeie optie.
type 2 schuifdak vaak roest, niet doen dus.

Ramen open das geen pretje, achter ging wel.

Ik heb ook tweemaal een 22trs gehad met airco. Maar verwacht niet teveel van een airco.
De eerste heb ik nog illegaal laten vullen met R12. Die deed het wel iets beter leek het.
Airco’s laten checken en waren technisc wel goed.

Als ik mn cx in schaduw parkeerde dan ging rijden hield je m wel soort van koel.
Het scheelde zeker.
Maar niets vergeleken met een moderne auto of een xm.

Serie 1 cx wel meer last van roest.

Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980

Profiel  
 
DS rijder
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 388
Geregistreerd: 01-09-2009

- 2CV 2cv6
- ID/DS DS21 pallas
Gepost: 07 februari 2017 10:15 PM
  [ # 6 ]

Getinte ramen scheelt dat nog, of is het mogelijk om ramen van een folie te voorzien

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 07 februari 2017 10:25 PM
  [ # 7 ]

Cx serie 1, smalspoor, is zeer slecht geïsoleerd. Koud in de winter, heet in de zomer. Door het ontbreken van de isolatie is het met name zeer veel warmte van de motor en de uitlaat die in de auto komt. Een serie 1 breedspoor of serie 2 is echt veel minder heet. Een smalspoor cx is echt geen ideale auto, de breedsporen zijn echt veel beter.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
DS rijder
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 388
Geregistreerd: 01-09-2009

- 2CV 2cv6
- ID/DS DS21 pallas
Gepost: 07 februari 2017 10:27 PM
  [ # 8 ]

Vanaf welk jaar zijn de breedsporen?

Profiel  
 
Stefan Willems
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 127
Geregistreerd: 27-07-2015

- CX Prestige
Gepost: 07 februari 2017 10:29 PM
  [ # 9 ]

Ik heb een CX Prestige uit 1976 sinds Augustus 2015.Smalspoor dus en laagdaks.. Heb ook nooit DS gereden.

Ik nu vind nu wel dat het met ramen open rijden best wel te doen is in een CX, dat viel me meteen op. Ik heb een C4 Picasso Exclusive als bedrijfwagen, en dat is haast onmogelijk om met het raam meer dn halfopen te rijden. MEt de CX lukt dat wel.

Ik heb wel airco, maar die moet nog steeds gevuld worden, dus heb ik geen ervaring mee.

Wel is het zo dat de rubber mof die het ventilatorhuis in de motorruimte verbindt met het kachelhuis in het interieur bij alle CX’en van die leeftijd vergaan is. Je zuigt dan hete motorlucht het interieur binnen en dat is in de zomer niet te doen. JE ziet die rubber mof haast niet, dus dat ontsnapt wel eens aan de aandacht.

Persoonlijk vind ik de smalspoor serie 1 nogal het meest iconisch en doet alle eer aan het ontwerp van Robert Opron. Serie 2 is best mooi ook, maar is nogal typisch jaren 80, terwijl serie 1 echt vintage jaren 70 is.

Ik heb wel begrepen dat de CX stiller is dan de DS. Mijn CX heeft (jammergenoeg) een 4 bak, en draait 4000 toeren bij 120 km/u. Een akoestische meting in de CX en mijn C4 P:icasso uit 2014 geeft een verschil van 5 dB aan op autosnelweg bij 120 km. (De C4 is een diesel met 6-bak en draait iets meer dan 2000 tpm bij 120)Dat is ongeveer een verdubbeling van geluid. Te refereren aan de C4 waar je aan 120 km/u een zacht gesprek kunt voeren, dus valt eigenlijk voor een ontwerp van haast 45 jaar oud best wel mee. Te danken aan de stroomlijn en het subchassis waar de carosserie op bevestigd is middels 16 silentblox. Ik heb mijn Prestige wel voorzien van zo’n 25 kg bitumenplaten in de deuren, op de vloerplaat en de kofferbak. Dit helpt enorm bij het dreunen op minder goede weg. Kost niet zoveel, en je CX klinkt als een vintage Mercedes…maar wel met het Citroen comfort…..
Ik denk dat de CX een logisch vervolg op de DS is, maar zeker niet zo iconisch als de DS in 1955 was….veel success!

Citroen CX Prestige Millésime 1976

Profiel  
 
Stefan Willems
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 127
Geregistreerd: 27-07-2015

- CX Prestige
Gepost: 07 februari 2017 10:34 PM
  [ # 10 ]

Mijn allereerste auto (in 1988) was een CX2200D smalspoor , daarna een CX25TRD Turbo Diesel1 in 1991. DAt is inderdaad een ander soort auto, een stuk dynamischer meer aangepast aan verkeer en rijstaal van die jaren.

Een smalspoor is een wagen emaakt voor de jaren 70, ik denk dat je het zo dient te bekijken.

Citroen CX Prestige Millésime 1976

Profiel  
 
Stefan Willems
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 127
Geregistreerd: 27-07-2015

- CX Prestige
Gepost: 07 februari 2017 10:36 PM
  [ # 11 ]

Maar vergeleken met de CX Prestige uit 1976 is het veercomfort van de Picasso C4 Exclusive uit 2014 vreselijk, het valt gewoon ernorm op….

Citroen CX Prestige Millésime 1976

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 07 februari 2017 10:44 PM
  [ # 12 ]
DS rijder schreef:

Vanaf welk jaar zijn de breedsporen?

medio 81.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
DS rijder
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 388
Geregistreerd: 01-09-2009

- 2CV 2cv6
- ID/DS DS21 pallas
Gepost: 07 februari 2017 10:50 PM
  [ # 13 ]

Leuke reacties hoor.

Profiel  
 
verkuilm
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2063
Geregistreerd: 05-12-2004

Gepost: 07 februari 2017 11:23 PM
  [ # 14 ]

Serie 1 nooit echt serieus mee gereden. Maar serie 2 zou veel beter moeten zijn inderdaad.
Ik had altijd wat luxere versies. En de serie2 heeft heel snel het isother pakket.
Dat was met getint glas en extra isolatie in het dak en ik meen ook schutbord.
In serie 2 geen last van motorwarmte. En zelfs met zwart leer, ging wel goed.

Smal spoor, ja snap meer het oer model. Maar wel een wat mindere auto, principeel wat bouw betreft en echt ouder.
Ook sommige onderdelen lijken wat lastiger te zijn als ik dat zo lees her en der.

2500 injectie handbak rijdt echt prima. Kan prima mee komen.

Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980

Profiel  
 
Palas
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 256
Geregistreerd: 26-01-2016

Gepost: 08 februari 2017 04:41 AM
  [ # 15 ]

Wat bij een CX ook uitstekend werkt: achterramen gedeeltelijk open i.p.v. voorramen, maar zelf vind ik een open dak de ideale oplossing, zeker in combinatie met een ‘déflecteur’, oftewel windkap. Overigens heb ik ook goede ervaringen met windkappen voor de voorramen. De ventilatie in een CX is in mijn beleving aanzienlijk beter dan in een DS. Evenals de verwarming.

Ook nog een waarschuwing: als je een DS weg gaat doen wegens de kosten, is een CX niet noodzakelijkerwijs een goed alternatief. Ik heb beide, als dagelijkse auto, maar de DS is toch echt de HELFT goedkoper in onderhoud, nog daargelaten de belastingtechnische voordelen. Hoewel je een benzine CX natuurlijk altijd onder de ophokregeling kunt laten vallen.
Verder is het laten uitvoeren van conserverend laswerk aan een DS meestal een werkzaamheid die niet alleen geld kost, maar ook de auto in waarde doet stijgen. Voor de CX betwijfel ik dat sterk. Bij een CX kan je met zulke kosten in het zicht vaak beter een andere auto kopen.

Wat ook sterk verschilt: het gedrag van mede-weggebruikers! Daar waar de DS een gewaardeerd klassiek voertuig is, waarvoor zelfs de bestuurders van snelle bolides afremmen en hun duimpje opsteken en waar naar andere oldtimer-bestuurders zwaaien, wordt de CX doorgaans volledig genegeerd Sad.

Profiel  
 
 
1 van de 10
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook