1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Berlingo Coupé Multispace
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7696
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 19 februari 2017 02:20 PM

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7696
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 19 februari 2017 05:08 PM
  [ # 1 ]

De drie Xsara Coupés die ik heb gehad (de eerste was officieel van moeder, maar ik heb ‘m total loss gereden) waren natuurlijk gewoon driedeurs hatchbacks. Vandaar dat deze driedeurs Berlingo dus óók gewoon als Coupé door het leven mag.

Voor een heel klein prijsje heb ik deze auto over kunnen nemen van de Tassenkoning, jullie wellicht bekend. Het is een 97’er Multispace in de kleur Rouge d’Enfer. Geen schuifdeuren dus, en ook geen deelbare achterbank, maar wel centrale deurvergrendeling en elektrieke raambediening van hetgeen naar beneden schuift. Van binnen is het allemaal nog wel te doen, de bekleding is her en der wat sleets maar dat is bij allemaal zo. De kilometerstand zit tegen de 223 duizend. Het TU3’tje kan wat liefde gebruiken: walmpje uit de uitlaat en harde slangen, plus een vettig hoekje. Ook moeten de/een aandrijfas/sen vervangen worden. En de achterruitenwisser werkt niet.

Verder rijdt het ding prima, maar zal ik me voorlopig wat in moeten houden qua rechtervoet. De reden van aanschaf: een verhuisauto!

Overigens wel prioriteiten stellen: eerst een vervangende bluetoothradio gescoord met een moddervette Kenwood actieve subwoofer voor onder de stoel. Het wordt anders nooit wat met die 10cm Alpine coaxials die bij de auto zaten Smile

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Gepost: 19 februari 2017 05:31 PM
  [ # 2 ]

pas op berlingootjes kunnen zeer verslavend werken het zijn zeer multifunctionele fijn rijdende autootjes

doei

Profiel  
 
RensKorevaar
> 17000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17339
Geregistreerd: 15-10-2006

Gepost: 19 februari 2017 05:46 PM
  [ # 3 ]

Een mooie aanvulling op onze Berlingo-kleurenwaaier! cool smile

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7696
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 20 februari 2017 08:31 PM
  [ # 4 ]

Vanmorgen bij GJO pakkingen, keringen, riemen, spanners en aandrijfassen besteld. Alles bij elkaar duurder dan de hele auto bij elkaar! Morgen alles ophalen en dan een klein stukje rijden. Naar Frankrijk.

Vandaag gedaan waar ik het ding voor gekocht heb: zooi verplaatsen. In dit geval een mid-century slaapkamersetje Smile

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7696
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 20 februari 2017 08:34 PM
  [ # 5 ]

Rijden gaat prima overigens, mits niet teveel aandrijfkrachten bij ingestuurde wielen. Ook niet te hard trappen, dan braakt ‘ie wat KVS uit de overloop. Als het goed gaat is dat komende week allemaal gefixt!

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7696
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 26 februari 2017 09:50 AM
  [ # 6 ]


Untitled by 2d, on Flickr

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27806
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 26 februari 2017 10:51 AM
  [ # 7 ]

Je heb een oprijwagen gekocht om je verhuis coupé te vervoeren?

Profiel  
 
Gepost: 26 februari 2017 10:52 AM
  [ # 8 ]

Bummer…

Wat is er gebeurd?

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43027
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 26 februari 2017 10:58 AM
  [ # 9 ]

Iets vaags met het inspuit/ontstekingsgedoe wat ik lokaal (franse platteland, 660 km van huis) niet kon oplossen….

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7696
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 26 februari 2017 11:07 AM
  [ # 10 ]

Het succesverhaal volgt nog Wink

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7696
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 26 februari 2017 07:26 PM
  [ # 11 ]

Afijn, het succesverhaal Smile

Dinsdagmorgen om half negen stond ik bij de lokale Brezan voor wat laatste spullen: een tube vloeibare pakking en een fles injectorreiniger. Voorts via de stalling in Badhoevedorp (waar ik de omegakrik, een dop 35 en nog wat klein grut ophalen moest) door naar GJO voor de bestelde onderdelen: aandrijfassen, pakkingset, diverse riemen, spanners en filters. Afgezien van dat beetje naar rechts trekken en het nodige lagerkabaal uit het vooronder reed de Berlingo echt prima! Tijd om de radio te installeren heb ik niet gehad, maar voor het moment voldeed de bluetooth luidspreker prima.

Bij Johan vertrokken voor een tussenstop bij mijn ouders in Turnhout. Op de snelweg bleek 110 een prima tempo: de koelwatermeter blijft netjes in het midden. Helaas dan wel een irritante dreun/klop van de aandrijfassen. Na een boterham en een kopje bouillon (en de benodigde spullen) weer door: koers naar Martelange. De onder caravanners en vrachtwagenchauffeurs beruchte bulten na Luik - de enige reden voor vrees met deze auto en haar koelsysteem - in z’n vier met 90 op de klok bedwongen, het toerental op 3500 houdend. Vanwege de koppelpiek. Koelwatermeter schiet omhoog naar iets over driekwart, maar zolang er nog warme lucht uit de roosters komt is er nog circulatie houd ik mezelf voor, dus na de ergste twee hellingen raak ik er meer en meer van overtuigd dat ‘we’ gewoon heelhuids aankomen. Zo’n dertig kilometer voor de bewuste Shell waar ik altijd stop begint het reservelampje te branden. Daar aangekomen - koelbloedig - gaat er zo’n 56 liter super plus (98) in én de fles injectorreiniger. Volgens het boekje 55 liter maximaal, goed leeg gereden dus!

Vertrekken weer, langs Arlon af Luxemburg in, bij Stad rechtsaf naar beneden Frankrijk in dan maar, saai stuk, auto gaat goed.

Onderweg alleen nog bij een E. Leclerc gestopt voor een bus Facom kruipolie (fantastisch spul, zal later blijken), vijf liter koelvloeistof voor evenveel euro en (er is altijd wel een goede aanbieding) 5+2 liter Shell Helix 10W40 voor 24 euro. Oh, en nieuwe bougies.

Drie kwartier later kunnen we de snelweg af en op de glooiende D-wegen naar de eindbestemming kan en durf ik de Berlingo zelfs met enige ‘schwung’ te besturen: lekker laten grommen, doortrekken in de versnellingen en hangen in de bochten. Een Berlingo I is eigenlijk een ZX L1H3 (deze heb ik niet zelf verzonnen), en dus rijdt het echt heel leuk! De TU3 doet waar ‘ie goed in is: lekker gretig happen en vragen om véél toeren. Ik kan niet wachten tot het blokje weer helemaal fris is!

Daags na aankomst gelijk aan de slag:

Kopje eraf, alles los:

Kopje weer schoon, voorzien van nieuwe klepseals en klaar voor de kleppen:

En hier rechts op de foto de oorzaak van het slechte koelen..!

De distributie was al wel eens gedaan, maar daarbij is de waterpomp nooit vervangen. Wat een ongelooflijk foute zuinigheid. De kop zweette wel wat olie maar was niet echt door. Olie zuipen deed het ding overigens wel (klepseals!) en doordat de peilstok te diep bleek te steken kwam er bij het aftappen slechts anderhalve liter olie uit! Véél te weinig dus. De bakolie was even zwart als de motorolie..

Afijn, alles klaar gemaakt voor opbouw. Nieuwe aandrijfassen eronder. Kop er weer op. En daar is toch iets mis gegaan, want lopen deed ‘ie niet meer goed nadat alles weer in elkaar zat..

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
jakkerma
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 540
Geregistreerd: 23-01-2005

- Berlingo Berlingo 1.9D WJY DW8
Gepost: 26 februari 2017 08:36 PM
  [ # 12 ]

Daar moet WIJN in hoor, géén kleppen…

Citroen Berlingo 1.9D bestel uit 2004 nieuw, nu 280k km, en eigenlijk probleemloos..
Citroen Berlingo 1.6i Een ouwe Subaru Forester is toch beter…

Profiel  
 
Nielsje
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4715
Geregistreerd: 17-09-2012

- CX 2400 Pallas
Gepost: 26 februari 2017 10:37 PM
  [ # 13 ]

Ah, een échte Citroën! Diepteïnvesteringen qua geld, tijd en gezondheid en daarna nog steeds niet lopen.
Succes met de herstelpoging (waarvan ik vermoed dat die er gaat komen).
...welke Chevron rijdt het eerste weer?

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7696
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 06 maart 2017 04:25 PM
  [ # 14 ]

Ondertussen, in Nieuw-Vennep..

Trailer

‘Sortie de grange’

Tenzij er ineens een e-THP 130 in zit lijkt hier toch iets mis

Op de operatietafel

Stempeltje

Niet helemaal recht meer.

Komende zatedag nieuw klepje in de kop, en de boel weer in elkaar jassen. Scharnierpen bestuurdersportier vervangen. De week erop gelijk even de APK regelen. Verder vooral niet-vervelende klusjes waar de boel wat frisser van wordt: nieuw hoesje bestuurdersstoel, denk ook even de bekleding reinigen. Verder de radio en subwoofer inbouwen. Gaat helemaal goed komen Smile

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7696
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 11 maart 2017 04:41 PM
  [ # 15 ]

Nieuw klepje: ingeslepen en gemonteerd. Kop er weer op: gewoon met dezelfde pakking en bouten. Starten, niet lekker lopen: kleppen stellen, de vervangen inlaatklep stond dicht. Toen meteen mooi lopen zoals het hoort Smile

Hij komt nu netjes op temperatuur en blijft mooi halverwege de meter staan. De radiateurfan gaat af en toe blazen en doet dat dan niet lang. De kachel is weer heet zoals het hoort! Nu ook het van de sloop gerausde hitteschildje op het spruitstuk gemonteerd, ik geloof dat ik zeker een dozijn TU-tjes heb bekeken voor ik er eentje vond die net genoeg was. Hij lijkt alleen nog wel wat olie te lekken, even kijken of dat vanzelf stopt of dat ik daar nog iets aan moet doen.

Verder nog even laten uitlijnen, de Berlingo trok nogal naar rechts. De rechter veerpoot lijkt scheef te staan, maar ook de sporing was niet goed. Het eerste laat zich niet herstellen dus trekt de auto nog wel wat naar rechts, maar gaat dat niet meer zo dwingend.

Al met al rijdt het ding nu gewoon zoals het hoort! Geen rammelende aandrijfassen meer. Toeren maakt ‘ie ook graag, maar in het middengebied lijkt ‘ie af en toe wat in te houden. Is dat typisch voor deze blokken? Het luchtfilter en de olie is nieuw en de bougies ook, maar die laatste zijn wellicht wat vuil. Is dat een mogelijke oorzaak?

Omdat het in de basis nu een puike wagen begint te worden ook maar even de bestuurdersdeur van een nieuwe scharnierbout voorzien, deze ontbrak in het geheel. En de speakers (Alpine coaxiale 10cm units) met kooimoertjes goed vast gezet in het dash. Komende week die moddervette subwoofert maar eens monteren!

APK kan vanaf komende vrijdag, maar ik heb besloten dat dat op z’n tijd ook wel kan Smile

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook