1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
   
Even voorstellen en CX vraag
Lincos
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 11
Geregistreerd: 07-06-2017

Gepost: 07 juni 2017 06:02 PM

Hallo allemaal,

Mijn naam is Robert en heb mij aangemeld op dit forum omdat ik op het punt ben gekomen om een Citroen CX 2400 Pallas aan te schaffen.
Mijn laatste CX ervaring is alweer zo’n 30 jaar geleden.

Mijn doel is om een in redelijke staat verkerende CX aan te schaffen van minimaal 40 jaar oud. Nu heb ik er eentje gevonden die redelijk voldoet aan mijn verwachtingen (zo lijkt het, moet nog kijken) Mijn plan is om er een G3 installatie in te bouwen.

Mijn vraag aan jullie is of er mensen zijn die hier ervaring mee hebben, of al in zo’n wagen rijden op LPG. Waar op te letten of… liever helemaal niet doen.

Graag lees ik jullie bevindingen.

Profiel  
 
deusjevo
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 267
Geregistreerd: 15-12-2009

- 2CV Club
- CX 2.2 Pallas
Gepost: 07 juni 2017 06:52 PM
  [ # 1 ]

Welkom,
Ik heb een CX 2.2 Pallas uit 1976 op LPG.
Ik kan je verder weinig OV LPG vertellen, ik weet hoe ik moet tanken en daarbij houdt het op.
Ik rij ca 9 km op 1 liter LPG en dat is best netjes vind ik.

Citroen 2CV6 1985, Citroën CX Pallas 1976, Nissan Qashqai 2015, Fiat Panda 2010 , Dyane 1968
Meer even niet….bye2

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27808
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 07 juni 2017 07:59 PM
  [ # 2 ]

Volgens mij kan zo’n blok prima op LPG. Ik neem aan dat een 76er nog geen injectie heeft, anders verlies je veel vermogen.

Overigens zal het gewoon LPG worden, G3 goedkeuring zal niet lukken. Overigens maakt dat ook niet uit, want met 40 jaar is de auto toch MRB vrij.

Ik gok dat bij in een 76er ook nog een 4 bak ligt, je zal het zelf even moeten ervaren of je dat prettig vind.
De later modellen hebben afhankelijk van de motor een vrij lange 5 bak. Bij lange ritten is dat stiller en wat zuiniger.

Waar je vooral op moet letten: Roest, roest en natuurlijk roest.
Het is natuurlijk ook wel fijn als er aantoonbaar veel aan de techniek gedaan is de laatste jaren.

Profiel  
 
Lincos
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 11
Geregistreerd: 07-06-2017

Gepost: 07 juni 2017 10:29 PM
  [ # 3 ]

deusjevo en Arjan, bedankt voor jullie reactie. Zover ik tot nu toe kan beoordelen is het inderdaad een 4 bak. Dit zal zeker even wennen zijn.
Op dit moment weet ik nog niet zo veel behalve dat wat de verkoper verteld. Ik heb al wat rond gehangen op dit forum en ben al heel wat zwakke punten tegen gekomen om op te letten.
Ik ga morgen of vrijdag even kijken. De verkoper heeft een brug waar ik, gewapend met een stevige priem en lamp, even ga huishouden.

Wat gasinstallaties betreft daar weet ik weinig van af. Zijn er voorkeuren te vermelden welk systeem in te bouwen?

Profiel  
 
deusjevo
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 267
Geregistreerd: 15-12-2009

- 2CV Club
- CX 2.2 Pallas
Gepost: 08 juni 2017 11:03 AM
  [ # 4 ]

Helaas, wat de LPG betreft, ik heb geen idee wat voor merk ot type erin ligt bij mij.
Weet wel dat de aansluiting bij mij niet echt handig zit, moet op m’n knieën om onder de auto de gasslang aan te sluiten.
Het schijnt ook te kunnen om een gasaansluiting naast de benzinedop te frommelen alleen moet je dan standaard tanken met een verlengstukje.

Er zijn wel wat specialisten voor LPG in oldtimers trouwens, even googlen voor iets in de buurt.

Heb je een link naar je evt. auto?

Citroen 2CV6 1985, Citroën CX Pallas 1976, Nissan Qashqai 2015, Fiat Panda 2010 , Dyane 1968
Meer even niet….bye2

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25378
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 08 juni 2017 12:07 PM
  [ # 5 ]

De 2400 is het al oude DS blok. Kan prima op LPG. Je hebt een carbu dus zal een standaard LGP systeem krijgen. Zoek maar eens op GMS. Perfect voor dat blok.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9126
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 08 juni 2017 12:12 PM
  [ # 6 ]

In de jaren 80 heb ik een ‘79-er 2400 Super Break met 5-bak op LPG gereden, destijds zelf ingebouwd.

Kwam op een gemiddelde verbruik van 1 op 7,5.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Gepost: 08 juni 2017 01:23 PM
  [ # 7 ]

in mijn historische ervaring met CX’en wilde het nog wel eens gebeuren dat er backfiring optrad met LPG dat het hele papieren inlaatlucht systeem opblies. Het stukje luchtpijp dat voor de radiator uitkomt eruit halen bleek de oplossing.
Verder liep een CX 2400 als een trein op LPG. OP de Duitse autobanen veel Mercedessen en BMW eruit gereden in die tijd.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25378
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 08 juni 2017 01:33 PM
  [ # 8 ]

Yep. Mijn 24oo 5 bak liep ruim 200…

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Nielsje
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4721
Geregistreerd: 17-09-2012

- CX 2400 Pallas
Gepost: 08 juni 2017 02:37 PM
  [ # 9 ]
andre.smulders schreef:

Het stukje luchtpijp dat voor de radiator uitkomt eruit halen bleek de oplossing.

Wat gebeurde er precies dan? Bij mij mist op dit moment het rubber tussen het luchtfilter en de bocht die voor de radiateur uitkomt (niet terug gemonteerd). Je zou verwachten dat het ding dan juist makkelijker koude lucht aanzuigt..

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Lincos
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 11
Geregistreerd: 07-06-2017

Gepost: 08 juni 2017 07:23 PM
  [ # 10 ]

Beste mensen,

Mijn dank voor jullie reacties en meningen.

Ik heb vanmiddag de wagen bekeken. Het is volgens mij Brun Scarabee en heeft de originele lak nog nog waar ik met een paar middagen en een poetsmachine nog iets heel moois van kan krijgen denk ik. Alleen het spatscherm rechtsvoor heeft wat krassen gehad en is bijgewerkt met een iets te donkere kleur. Errugh jammer!

De wagen stond binnen en de motor was koud. Zij startte vrijwel meteen. Binnen een minuut kwam de wagen netjes omhoog. Ik heb een paar kilometer gereden om vervolgens de boel eens goed te bekijken. De motor en koppeling voelden redelijk goed aan.  Ik rij al jaren jonge(re) auto’s dus het is moeilijk beoordelen voor een wagen van 40 jaar oud.
Wagen trok iets naar rechts, en de klepjes kon ik horen. Voor de rest prima ritje, remmen als de beste en mooi recht. Geen drukopbouw in koelwaterreservoir en geen nare geluiden.

Na ruim een uur in, op en onder de wagen te zijn geweest heb ik alleen een paar (hele kleine) oppervlakkige roestplekjes kunnen vinden. Onder de kap, subframe, balken, kofferklep, benzineklep, achterlichten, dorpels (strip niet los gehad), onderkant deuren, spatborden en noem maar op, alles zo hard als staal.

Mijn vrouw is over een uurtje thuis en ik denk dat ik daarna kan zeggen: er is een nieuwe CX rijder bij in Nederland.

Profiel  
 
Lincos
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 11
Geregistreerd: 07-06-2017

Gepost: 08 juni 2017 07:25 PM
  [ # 11 ]
Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 08 juni 2017 08:05 PM
  [ # 12 ]
Nielsje schreef:
andre.smulders schreef:

Het stukje luchtpijp dat voor de radiator uitkomt eruit halen bleek de oplossing.

Wat gebeurde er precies dan? Bij mij mist op dit moment het rubber tussen het luchtfilter en de bocht die voor de radiateur uitkomt (niet terug gemonteerd). Je zou verwachten dat het ding dan juist makkelijker koude lucht aanzuigt..

Overdruk in de verdamper, drukte het membraan dicht. Pijp weghalen is de truc idd

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
Gepost: 08 juni 2017 08:38 PM
  [ # 13 ]

Mijn eerste CX was een 1977 2400 carb op gas in de kleur brun scarabee. Was nogal gevoelig voor roest. Versleet nogal wat accessoire riemen en dynamo steunen. Bij het model 1978 waren de riemen vervangen door verbeterde getande riemen. Motor verder excellent special op gas !

Profiel  
 
Nielsje
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4721
Geregistreerd: 17-09-2012

- CX 2400 Pallas
Gepost: 08 juni 2017 08:51 PM
  [ # 14 ]

Dat is een móóie cx! De stoelen en deurpanelen zien er nog zéér netjes uit, dat is een zeldzaamheid.
Ik zou zelf er geen gas in leggen, daar is de auto nog veel te mooi voor, tenzij je echt veel gaat rijden.
Enfin, zoek naar een mooie manier van inbouwen. Ik heb gasnippels gezien die net naast de tankopening zaten en bij de trekhaak.
Beiden aardige oplossingen. Laat in ieder geval niet zomaar een gat in je achterscherm boren met zo’n lelijk zwart klepje erop..

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
deusjevo
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 267
Geregistreerd: 15-12-2009

- 2CV Club
- CX 2.2 Pallas
Gepost: 08 juni 2017 08:53 PM
  [ # 15 ]
Lincos schreef:

Oja, het gaat om deze wagen: https://www.ebay-kleinanzeigen.de/s-anzeige/1977-citroeen-cx-2400-pallas/649244245-216-1295

Ziet er op de foto’s prima uit, denk alleen dat er een lederen interieur in hoort?
Verder wel redelijk hoog in prijs, goede Pallas wieldoppen en dorpelbescherming.

Voor mijn Brun Scarabée Pallas zie hier:

https://flickr.com/photos/55513929@N03/sets/72157673365972212

 

Citroen 2CV6 1985, Citroën CX Pallas 1976, Nissan Qashqai 2015, Fiat Panda 2010 , Dyane 1968
Meer even niet….bye2

Profiel  
 
 
1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook