Totaal aantal Berichten: 6312
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Vanavond heb ik het een en ander op kunnen lossen.
Om te beginnen de remlichtschakelaar. Bij een eerdere reparatie van het nokje in de pedaalschakelaar was een van de klemnokjes uit de kap gebroken, enige lompigheid van mijn zijde was hier de oorzaak van. Gelukkig had ik nog een zo goed als nieuwe kap. Die er op geklikt, getest, zo goed als nieuw.
Het probleem met de koelfans liet zich ook eenvoudig oplossen, het was een combinatie van corrosie op de relaisvoetjes,
corrosie op de pootjes van een op zich goed werkend relais
en een kapot relais van de laagste stand.
Ook heb ik de kickdownkabel afgesteld, de snaar van de HD-pomp wat nagespannen en de aircoslangen op de aircopomp aangesloten.
Een proefritje op eigen terrein wijst uit dat de remmen nog niet echt lekker aanvoelen en dat hij nogal duikt bij remmen. Ik ga de afbrokkelende remblokken voor toch maar vervangen door een set nieuwe, de LHM verversen en de boel nog eens goed rondom ontluchten. Dan de computerbak nog even fatsoeneren en dan maak ik maar eens een APK-afspraak.
Overigens verwacht ik op niet al te lange termijn nog een set nieuw geproduceerde veerschotels via een inkoopactie van de XM club. Een franse firma, Mecaplace is verantwoordelijk voor deze reproductie.
Totaal aantal Berichten: 621
Geregistreerd: 19-10-2006
- C3 Pluriel 1.4i exclusive
- XM 2.5TD Break
- C1 Ambiance
Duiken bij t remmen? Veerbollen voor wel goed?
Totaal aantal Berichten: 3437
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
andre.smulders schreef:Met 3 XM-en in mijn Citroen verleden (een heb ik nog) vanaf het begin en de laatste V6 kan ik de elektrische problemen zeker NIET bevestigen. De Airco zekering (40A werd warm en kon de behuizing verbranden). Eenmaal een breuke in een sensor sturingsprintje dat een intermitterend probleempje opleverde. Met hulp van Lubbers/Huisman printjes uitgewisseld enzo het probleem gevonden. Bij Bart Ebben een vervangend printje gevonden. Dus al met al zeer probleemloos.
Dan vermoed ik dat je geluk hebt gehad.
Ik heb er een stuk of 7 gehad. De eerste (begin 1990) een XMV6 ZPJ, was dramatisch. De dealer wist er ook geen raad me. Alles wat elektrisch was ging bij herhaling mis. Slechts enkele km’s hydractief gereden, de rest hobbelen.
Pas toen type II uitkwam heb ik me er weer aan gewaagd. Een kort lijstje standaard problemen:
De airco zekering uitgetikt (allemaal)
ABS storing tgv gecorrodeerde stekkertjes (allemaal)
Falende ventilatoren door gecorrodeerde relaisvoeten (sommige)
Uitvallend dimlicht door rotte relaisvoeten (allemaal)
Uitvallende ontsteking (ZPJ) door eindtrap 2x
Hydractiefstoring door falende VN015 (allemaal)
Digitale display (allemaal)
Raammechanisme (alleen alle type II) Verving ik steeds door raammechanisme uit type I, zolang te vinden op de sloop.
En dan hebben we het nog niet over lekkende DIRAVI na ca 250k
Slechts driemaal een lekkende koppakking (ZPJ). Standaard bij Duitse import, zou ik zeggen.
Verder: Heerlijke auto’s als ze het doen. Ze hebben me maar tweemaal laten staan (door die falende eindtrap).
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 27882
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Jaaps schreef:Duiken bij t remmen? Veerbollen voor wel goed?
Of de achterremmen grijpen niet of te laat in, rijdt eigenlijk voor geen meter.
Als de achterkant inzakt doet voor het te laat, doseert ook niet fijn.
Als het het goed voor elkaar is remt het gewoon erg fijn. Wat Lucas al zegt, nieuwe blokjes en ontluchten dan maar eens kijken wat de stand van zaken is.
Totaal aantal Berichten: 27882
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Lucas Unger schreef:Wat er nu allemaal aan het licht komt is standschade als gevolg van een jaar of 12 stilstand. Eigenlijk valt het allemaal best mee, maar als je eenmaal weet hoe BMW zoiets zou maken, dan weet je ook meteen waarom Citroëns zo lekker goedkoop waren in verhouding, het is allemaal gewoon net wat goedkoper en nonchalanter uitgevoerd. De techneut in mij wordt dan een beetje verdrietig, ik zou hier niet trots op zijn geweest als ik er voor verantwoordelijk voor was geweest.
Ja helemaal eens. Ik zie het maar zo, focus lag gewoon ergens anders, want het rijdt natuurlijk als een Citroën en dat ga je nergens anders zo krijgen en dat komt weer door een prachtig stukje techniek en ontwikkeling.
Totaal aantal Berichten: 43263
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
JanSr schreef:
Achteraf is de XM de meest storingsgevoelige Citroen die ik ooit reed.
Dat was bij mij dan weer het tegenovergestelde. De XM’s waren de beste auto’s met chevrons die ik ooit had. Een 2.0i 16v van 96, nooit wat mee gehad op onderhoud na en een nieuwe kop omdat meneer Citroën beweerde dat de distributieriem écht 120k mee kon. Niet dus, en na gezeik een nieuwe kop. Daarna een zo goed als nieuwe v6 exclusive gekocht, model 2000, en dat was echt een geweldige auto waar we echt nooit iets mee gehad hebben behalve onderhoud, banden en remmen. Alles deed het, altijd en overal. Bij -25 hoog in de Alpen maar ook bij +43 midden in Spanje. Ik bewaar goede herinneringen aan de xm’s die we zelf hadden.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 6312
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Een XM D12, dat was echt een topauto. Geen turbo, geen stress.
Totaal aantal Berichten: 6312
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Inmiddels is er 20 liter LHM onderweg, zeker genoeg om te verversen en de boel lekker door te spoelen. Eens zien of daar komend weekend tijd voor te vinden is.
Totaal aantal Berichten: 763
Geregistreerd: 02-11-2005
- XM 3.0 V6 bvm5 Exclusive 1998
- C6 (2005-2012) 3.0 HDI AUTO Exclusive 2009
- CX 25 GTi bvm5 ABS 1987
- SM 3.0 Carb bvm5 1974
- DS 3 DS 3 Opera
Mijn ervaring met autos met hydroactieve vering veel sneller vervuilen dan met standaard LHM citroens.
Totaal aantal Berichten: 6312
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Hoewel er bijna niet mee was gereden bleek verversen van de LHM toch een goed idee:
Filters schoon:
Vat schoon:
Vervolgens rondom de remmen goed doorgespoeld en dus ontlucht en de handremkabel linksvoor wat bijgesteld. Remmen gaat weer zoals het moet en ook de hand- of eigenlijk voet- of noodrem werkt ook weer prima.
Ik ga maar eens een APK-afspraak maken.
Totaal aantal Berichten: 6123
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Totaal aantal Berichten: 6312
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
De APK-afspraak staat genoteerd op 13 mei. Ik heb goede hoop op een positieve uitkomst.
Totaal aantal Berichten: 6312
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Ik ben toch nog even met het lager van de poelie op de aircopomp in de weer geweest.
Eerst maar eens onderzoek naar de oude pomp.
Met een trekkertje komt de koppelingsplaat er makkelijk af:
De oude poelie is behoorlijk ingesleten en ook aardig aangeroest. Na het lossen van de seegerring komt de poelie met lager er af.
Aan de achterkant zie je dan weer een seegerring. Na die er uit gehaald te hebben kon ik het lager makkelijk uit de poelie tikken. Het lager voelt als een koffiemolen, dat is dus echt wel gaar.
Vervolgens heb ik de nieuwe aircopomp maar weer even uitgebouwd en daar ook de poelie afgehaald. Het lager dat daar in zit heeft enige voelbare axiale speling en liep nogal stroef. Ik heb de naam van de fabrikant van het lager opgezocht en dat vond ik alleen terug op AliExpress. Vervelend is dat het lager in de poelie niet is geborgd met een seegerring, maar door de wand van het huis op enkele punten in te vouwen. Dat lager kan ik dus niet makkelijk vervangen door een beter exemplaar. Nog zorgelijker is dat het lager na er in de hand wat mee te hebben heen en weer gebogen plotseling veel soepeler liep. Voor het moment heb ik het maar teruggebouwd en in elkaar gezet. De poelie maakt nu ook geen bijgeluid meer. Voor de APK wel even voldoende, daarna moet ik er nog wel weer mee aan de slag.
Mijn idee is de nieuwe aircopomp te voorzien van een andere nieuwe poelie waar het lager wel van te verwisselen is en er dan een origineel nachi lager in monteren dat Sanden zelf ook gebruikt. Tot en met de 13e maar even duimen.
Totaal aantal Berichten: 6312
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Nou, maandag de 13e was op zich een goede dag, de XM is goedgekeurd zonder negatieve op- of aanmerkingen. Het ABS had ook een goede dag, daar dus geen adviespunt voor deze keer.
Nu moet ik nog wel dat lager van de poelie op de aircopomp vervangen door een Nachi lager, want zoals het nu is, is het niet goed.
Totaal aantal Berichten: 100
Geregistreerd: 20-08-2004
- C5 2.0 16V Exclusive Break
Geweldig Lucas, felicitados.