7 van de 10
« Eerste  < Vorige 5 6 7 8 9 Volgende >  Laatste »
   
De XM V6 12v Exclusive van Lucas: 7 keer is scheepsrecht!
Gepost: 28 oktober 2020 10:34 AM
  [ # 91 ]

WAs dan mischien oude voorraad met Zwitserse specs.

Profiel  
 
Lucas
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5656
Geregistreerd: 07-07-2004

- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Gepost: 28 oktober 2020 07:35 PM
  [ # 92 ]

Voor wie dacht dat de radiateursoap ten einde was, helaas, de radiateur is dus toch niet de juiste. Deze mist de aansluiting voor de retour van de warmtewisselaar op de bak aan de bestuurderskant. Ik ga eens zoeken naar iemand die de bakken op het aluminium net over kan bouwen. Origineel en NOS zijn beide Valeo en hebben een identieke opbouw dus het zou moeten kunnen…...

De leiding van ABS-blok naar remslang linksvoor was zo verwijderd, hij loopt langs de onderkant van de langsdrager naar voren, via de wielkast kon ik er makkelijk bij. Hier ga ik een cunifer leiding voor maken.

Ik heb eerst de neus even losgehaald zodat ik er beter bij kon.

Toen ik tussen radiateur en condensor naar beneden keek was mij direct duidelijk waarom de radiateur zo verrot was. Tussen de radiateur en condensor stond een vijftien centimer hoge laag bladeren, compost, peuken en andere troep. Dat hij wat warm liep kan ik dus wel begrijpen. Aan de onderkant van de condensor waren ook sporen te zien van de groene contrastvloeistof die de firma de Pee ooit helaas aan het aircosysteem heeft toegevoegd.

Er is ook goed nieuws, de spullen van Autodoc zijn inmiddels binnen. De NRF condensor ziet er prima uit en is het juiste type. In één keer goed, het kan dus wel!

Profiel  
 
Jaaps
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 46
Geregistreerd: 19-10-2006

- C3 Pluriel 1.4i exclusive
- XM 2.5TD Break
- C1 Ambiance
Gepost: 28 oktober 2020 07:48 PM
  [ # 93 ]

Lucas, kon die eerste foto niet goed zien. Is dit een ABS-sensor of een olieleiding?

Profiel  
 
Lucas
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5656
Geregistreerd: 07-07-2004

- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Gepost: 28 oktober 2020 07:50 PM
  [ # 94 ]

Een stalen hydrauliekleiding. Rechts zie je nog een afgeknipt stukje remslang.

Profiel  
 
Lucas
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5656
Geregistreerd: 07-07-2004

- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Gepost: 28 oktober 2020 08:18 PM
  [ # 95 ]

Ik moet dus nnummer 1301R2 hebben. Bij Valeo is dat dan weer 731184. ChrisB, ik heb het door jou geadviseerde Kühler Rath ook maar eens een bericht gestuurd, op hun site staat bij de 1301R2 dat beschikbaarheid en prijs op aanvraag zijn…...

Carpardoo lijkt ook iets te hebben, zonder foto en van het merk Superdeals. Op zich zou ik die ook kunnen bestellen, retourneren is bij Carpardoo heel makkelijk en gratis.

Profiel  
 
ChrisB
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 171
Geregistreerd: 18-03-2010

Gepost: 28 oktober 2020 08:45 PM
  [ # 96 ]

Das gek, de retour van de warmtewisselaar zit toch op de bovenste dikke koelslang? Heb net zelfs het wph er ff bijgepakt en daar staat het ook zo ingetekend. Aanvoer vanaf radiateur bijrijderskant en retour in de slang. Zal morgen bij licht nog eens naar mijn eigen xm kijken.

Mocht je een snelle fix willen, ik heb eventueel een passende koelslang voor je. (Al is dat wel mijn laatste…) De aanvoeraansluiting zie ik namelijk wel op je nieuwe radiateur zitten.

En Carpardoo, ben ik ook geweest destijds. Kreeg ik een Nissens. Misschien heb jij wel mazzel.

ex-en
Meerdere 2cv’s
Citroen BX Deauville
Citroën BX Palais, 1990 -> werd BX 1400 GTI ABS

Nu
XM V6 Exclusive 1991

Profiel  
 
Lucas
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5656
Geregistreerd: 07-07-2004

- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Gepost: 28 oktober 2020 08:55 PM
  [ # 97 ]

Bij mij is de aanvoer een slang die onderlangs de radiateur van de dikke slang vanaf de waterpomp komt. De retour is een korte slang van de wisselaar naar een aansluiting halverwege de zijbak van de radiateur aan de bestuurderskant. Ik geloof dat dif de configuratie is van maart ‘94 tot juni ‘95.

Profiel  
 
ChrisB
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 171
Geregistreerd: 18-03-2010

Gepost: 28 oktober 2020 09:00 PM
  [ # 98 ]

Je hebt dan dus ook geen oliekoeler voor de automaat denk ik.

Mmmm, niet makkelijk.

Dat ze die oliekoeler weggemodificeerd hebben snap ik eigenlijk niks van. Het is nou niet bepaald dat die 4HP18 het makkelijk heeft in de V6.

Mail maar ff als je eea wilt modificeren zodat je de radiateur toch kunt gebruiken.

ex-en
Meerdere 2cv’s
Citroen BX Deauville
Citroën BX Palais, 1990 -> werd BX 1400 GTI ABS

Nu
XM V6 Exclusive 1991

Profiel  
 
Lucas
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5656
Geregistreerd: 07-07-2004

- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Gepost: 28 oktober 2020 10:07 PM
  [ # 99 ]

Heb jij dan ook de warmtewisselaar voor op de bak of heb je die juist weer niet?

Bedankt voor het aanbod Chris, ik ploeter eerst nog even verder in mijn poging het conform d’origine te herstellen.

Profiel  
 
wimb
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2817
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 29 oktober 2020 07:45 AM
  [ # 100 ]

Lucas, voor je radiateursoap zou je ook eens een bezoek kunnen brengen aan Autotemp in Amsterdam. Daar heb ik voor zowel de Xant als de XM mijn radiateur gehaald. Gewoon aan de balie en ze lopen mee naar de auto om de werkelijkheid met het boek te vergelijken.
Destijds maakten en repareerden ze ook radiateurs.

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 40753
Geregistreerd: 26-02-2005

- C4 (2004-heden) C4 PureTech 110
- C4 (2004-heden) 1.6 16v ambiance bva
Gepost: 29 oktober 2020 08:10 AM
  [ # 101 ]
ChrisB schreef:

Dat ze die oliekoeler weggemodificeerd hebben snap ik eigenlijk niks van. Het is nou niet bepaald dat die 4HP18 het makkelijk heeft in de V6.

 

Ik snap het wel: dat ding ging best wel vaak lek en zat enorm in de weg. Extra slangen en troep, allemaal kans op gedoe.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
Citroensmgz
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2336
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 29 oktober 2020 08:59 AM
  [ # 102 ]

Die warmtewisselaar boven op de bak zorgt er ook voor dat de bak sneller op temperatuur komt. Die Dexron II olie kan best goed hoge temperaturen aan, maar je moet hem niet verbranden, dus zo’n warmtewisselaar zorgt ervoor dat ie niet boven de 120 graden uitkomt, dat werkt prima, en zoals Waterman zegt is veel minder gedoe.
Die 4H18’s hadden al een soort “mechanische” lockup in de 3e en 4e versnelling, dat scheelt enorm in het warm worden.
Ik heb er veel snelle kilometers mee gemaakt met een V6.24 eraan ( zelf ingebouwd) en dat leverde geen donkerrode of zwarte olie op.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3155
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C4 (2004-heden) 1,6-12V Sedan
Gepost: 29 oktober 2020 09:34 AM
  [ # 103 ]

Bij het aanschouwen van jouw radiateur moest ik weer denken aan een Mercury Sable, die ik ooit had. Dat ding werd steeds te warm, boven de 25° was er niet meer mee te rijden. In Zweden wees een garagist mij er op dat de radiator luchtzijdig vervuild was. Zweden zijn nogal “Amerikaans” georiënteerd. De man had er een speciaal kromgebogen hogedruk spuitpistool voor. Binnen 10 minuten schoon, nooit meer last gehad.

Ik las in het begin van je verhaal dat de originele nog niet lek is. Waarom niet ff schoonspuiten? Dan heb je in elk geval de boel weer origineel, inclusief de automaatkoeling. Zo koop je tijd voor een echte definitieve oplossing.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
ChrisB
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 171
Geregistreerd: 18-03-2010

Gepost: 29 oktober 2020 09:51 AM
  [ # 104 ]
Lucas schreef:

Heb jij dan ook de warmtewisselaar voor op de bak of heb je die juist weer niet?

In mijn XM zit een warmtewisselaar op de bak en een ATF oliekoeler achter de radiateur.

 

ex-en
Meerdere 2cv’s
Citroen BX Deauville
Citroën BX Palais, 1990 -> werd BX 1400 GTI ABS

Nu
XM V6 Exclusive 1991

Profiel  
 
Lucas
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5656
Geregistreerd: 07-07-2004

- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Gepost: 29 oktober 2020 03:33 PM
  [ # 105 ]

Die losse oliekoeler heb ik dus niet inderdaad. Ik heb nog de originele bak, inmiddels zo’n 285K op de teller. Hij schakelt nog steeds prima. Het kan dus wel heel blijven zo’n 4HP18. Ik heb al wel de verbeterde versie met de sterkere rembanden.

Schoonspuiten en terugplaatsen heb ik overwogen, maar de lamellen zijn in de onderste 10 centimeter volledig vergaan. Het kan als er echt niets beters te verzinnen is, maar ik heb nog hoop dat er andere opties zijn.

En ik heb geen haast, auto’s genoeg.

Profiel  
 
 
7 van de 10
« Eerste  < Vorige 5 6 7 8 9 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2020 | adverteren
Facebook