3 van de 5
 < Vorige 1 2 3 4 5 Volgende > 
   
Prestige in aanbouw
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 26590
Geregistreerd: 21-09-2004

- Xsara Coupé 1.6 16v VTR Différence II LPG G3
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
Gepost: 15 juli 2018 02:18 PM
  [ # 31 ]

CX-Basis heeft de droger voor een CX.

Die overdrukklep is anders, ik denk dat de druk in bij R12 gewoon net iets anders is dan bij R134a.

Profiel  
 
Patrick Kessels
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 332
Geregistreerd: 22-12-2012

- CX CX25GTI turbo 2 met VEMS + John Gold Cruisecontrol
- CX Citroen CX25 Prestige Automatic
Gepost: 19 juli 2018 07:58 PM
  [ # 32 ]

Goedenavond allemaal.

Heb even een vraag omtrend de koeling van de Prestige. Na een behoorlijke reparatie waaronder radiateur en thermostaat vernieuwd en thermocontact in de radiateur liep de temperatuur weer aardig op 96 tot 98 graden wat zeker te hoog is onder de kap. Na diverse keren bij de garage te zijn geweest hiervoor , vandaag na een rit toch maar eens zelf gekeken. Fans klikten niet aan en bij het aanraken aan het thermocontact sloegen ze meteen in. Deze stekker is zo slecht dat ik hem ga vervangen. Echter na het lussen en nu valt me achteraf ook in als ze inslaan dat de display’s beetje knipperen bij meer vermogen afname koelt ze weer prima en loopt ze op tot 89 en terug tot 87 wat me normaal lijkt. Bij 96 graden gaat de fan parallel maar dan schakelt 1 uit en de andere voor de auto rechts staant draait op volle kracht is dit normaal ? Horen ze niet beide op full speed dan te lopen ? En als hier een relais voor zit wat ik aanneem waar zit dat dan ?

Graag hoor ik van jullie ?

Mvg Patrick

Profiel  
 
Wim Rutten
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 162
Geregistreerd: 21-08-2015

- CX Athena
- BX BX
- Xantia 1.8
Gepost: 19 juli 2018 08:19 PM
  [ # 33 ]

HalloPatrick,
Bij mijn Athena was t relais ook stuk, de fan wilde niet aan slaan. Het betrof de 2e relais vanaf de motorzijde. Maar of dit voor iedere cx geldt?
Succes!
Wim

Profiel  
 
Patrick Kessels
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 332
Geregistreerd: 22-12-2012

- CX CX25GTI turbo 2 met VEMS + John Gold Cruisecontrol
- CX Citroen CX25 Prestige Automatic
Gepost: 19 juli 2018 08:28 PM
  [ # 34 ]

Haa die Wim.

Dank voor de reactie maar ik heb een serie 2 Prestige.
Dubbele fans serie schakeling werkt goed als de kabels gefixt zijn.
Paralel ook alleen draait dan maar 1 Fan op volle kracht en de andere
staat dan stil wil weten of dit zo hoort of dat ze allebei op volle kracht
dan moeten draaien en als er een relais voor is welk het is en waar het zit.
Ze koelt nu prima. Alleen die verrotte stekker en kabels moet ik maken.
Maar dat is iets voor na de vakantie.

Mvg Patrick

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 26590
Geregistreerd: 21-09-2004

- Xsara Coupé 1.6 16v VTR Différence II LPG G3
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
Gepost: 19 juli 2018 08:32 PM
  [ # 35 ]

Ze horen beide op volle kracht te draaien.

In het elektrisch schema staat heel duidelijk hoe dat precies werkt. Mogelijk heb je te maken met een slechte verbinding ergens in het circuit bij paralelle schakeling.

Profiel  
 
Patrick Kessels
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 332
Geregistreerd: 22-12-2012

- CX CX25GTI turbo 2 met VEMS + John Gold Cruisecontrol
- CX Citroen CX25 Prestige Automatic
Gepost: 19 juli 2018 08:45 PM
  [ # 36 ]

Dank je wel Arjan.

Goed dan moet ik ondanks ze goed koelt gaan kijken waar dit probleem zit ?
Dacht meer aan een relais of iets dergelijks. Maargoed begin bij de brakke stekker op het thermocontact en ga van daaruit kijken waar het probleem in de parallel schakeling zit of kan zitten.

Mvg Patrick

Profiel  
 
Patrick Kessels
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 332
Geregistreerd: 22-12-2012

- CX CX25GTI turbo 2 met VEMS + John Gold Cruisecontrol
- CX Citroen CX25 Prestige Automatic
Gepost: 19 juli 2018 10:07 PM
  [ # 37 ]

Hallo allemaal

Even nog een vraag omtrend de Fans. Hebben beide fans een eigen relais ? ( Sorry Arjan heb geen schema ) vandaar de vraag. Heb met de turbo 2 destijds problemen gehad dat een relais met 30 ampere beide fans aanstuurde en kapot ging. Uiteindelijk vervangen voor een 50 Ampere schakel exemplaar en nooit meer last gehad dit is de Turbo 2 met Vems dus niet meer origineel. De Prestige is dat wel en het relais wat nu 1 fan schakelt heeft contacten van 25 ampere. Kan het dus kloppen dat er 2 relais zitten en er alsnog misschien 1 kapot is waardoor 1 fan niet draait op parallel. Serieschakeling klopt dus wel en in serie koelt ze ook al voldoende. Maar wil je weet nooit het parallelgedeelte ook goed hebben ?

Mvg Patrick

Profiel  
 
Gepost: 19 juli 2018 10:19 PM
  [ # 38 ]

Zie onderstaand het schema voor de aansturing van de koelventilatoren i.c.m. airco.

Als de ventilatoren wel beide in serie draaien, maar slechts 1 in parallelschakeling, dan ligt dat aan relais 773.

Is dat wel een 5-polige, dus met een wisselcontact?

Profiel  
 
Patrick Kessels
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 332
Geregistreerd: 22-12-2012

- CX CX25GTI turbo 2 met VEMS + John Gold Cruisecontrol
- CX Citroen CX25 Prestige Automatic
Gepost: 09 augustus 2018 06:43 PM
  [ # 39 ]

Hallo Rene.

Ik heb vandaag weer eens even in de Prestige gekeken het betreft inderdaad wel een 5 polig relais en je hoort het klikken en heb het zelfs uitgewisselt om te kijken of iets defect zou zijn echter resultaat blijft hetzelfde. Zie ook nergens iets van gebroken kabels of iets dergelijks. Zitten er nog meerdere relais in voor het schakelen van de Fans of alleen dit ? Zoals gezegt met de Turbo 2 heb ik de pech gehad dat een relais in het Vems systeem kapot was dit was een relais met 30 Ampere contacten voor 2 fans. Lijkt me wat aan de slappe kant niet ? En in de Prestige zit er een van 25 Ampere. Zit er niet erachter een apart relais wat schakelt als de fans parallel gaan ?

Mvg Patrick

Profiel  
 
Patrick Kessels
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 332
Geregistreerd: 22-12-2012

- CX CX25GTI turbo 2 met VEMS + John Gold Cruisecontrol
- CX Citroen CX25 Prestige Automatic
Gepost: 10 augustus 2018 01:20 PM
  [ # 40 ]

Dit Relais Rene heb ik erin zitten.

Mvg Pstrick

Afbeelding Bijlagen
Relais_CX_1.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
Gepost: 10 augustus 2018 01:27 PM
  [ # 41 ]

Ook al met een Fluke o.i.d. doorgemeten in onbekrachtigde en bekrachtigde toestand?

Dus zonder spanning op 1 en 2, is 3 en 4 doorverbonden?

En met spanning op 1 en 2, is 3 en 5 doorverbonden?

Ik heb al genoeg relais gezien, die wel klikken, maar in werkelijkheid geen doorverbinding maken.

Profiel  
 
citroen23
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6578
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
- Xantia activa V6
Gepost: 10 augustus 2018 01:35 PM
  [ # 42 ]

Is het niet handiger om het fff uit te wisselen met een ander relais ?

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
Gepost: 10 augustus 2018 01:38 PM
  [ # 43 ]

Heeft hij al gedaan toch?

Profiel  
 
citroen23
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6578
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
- Xantia activa V6
Gepost: 10 augustus 2018 01:40 PM
  [ # 44 ]

Ah, duidelijk: overheen gelezen…........Surprisedops:

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
Gepost: 10 augustus 2018 09:09 PM
  [ # 45 ]

Even wat toelichting op de werking van de schakeling van de koelventilatoren.

Component 850 is het dubbelpolige thermocontact, beide contacten schakelen naar massa.
634 en 635 zijn de beide koelventilatoren.

Het linker contact van 850 schakelt beide ventilatoren in serie in, het wordt dus een spanningsdeler, over elke ventilator staat dus 6 V.
Relais 772 en 773 zijn dan beide onbekrachtigd.
Contact 3-4 van 773 zorgt voor de serieschakeling.
De stroom van beide ventilatoren loopt nu dus door het thermocontact.

Het rechter contact van 850 schakelt beide ventilatoren parallel in.
Dit gebeurt niet direct maar indirect omdat dan zowel relais 772 als 773 bekrachtigd worden.

Het contact 3-5 van relais 772 schakelt de min van 635 direct aan massa, waardoor er 12 V over 635 komt te staan en de ventilator hoog toeren gaat draaien.

Het contact 3-5 van relais 773 schakelt de plus van 634 naar 12 V, waardoor ook deze ventilator hoog toeren gaat draaien, omdat de ventilator naar massa geschakeld blijft via het linker contact van 850.

Als de ventilatoren wel in serieschakeling werken, maar in parallelschakeling er maar 1 draait. dan kan dat 2 oorzaken hebben.
Ten eerste, contact 3-5 van relais 773 wordt niet werkelijk gemaakt of ten tweede, er staat geen 12 V op pootje 5 van dit relais.
Deze 12 V komt rechtstreeks van de accu en is dus ook ongezekerd.

Een prestige heeft standaard airco, dus heb je ook nog relais 733.
Deze wordt bekrachtigd door aircomodule 60 en overbrugt a.h.w. het thermocontact 850.
Dat houdt in dat de ventilatoren ook gaan draaien als de airco ingeschakeld wordt.

Profiel  
 
 
3 van de 5
 < Vorige 1 2 3 4 5 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2018 | adverteren
Facebook