2 van de 3
 < Vorige 1 2 3 Volgende > 
   
Ineens wist ik het.
wimb
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3221
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 26 november 2017 12:38 PM
  [ # 16 ]

Zelfs bij een Xantia is het een relatief makkelijke klus.
De 308 heeft een in de rijrichting geplaatste motor waarbij de dynamo rechts tussen onderkant blok en de draagarmconstructie van het rechter voorwiel zit geschroefd. Je kunt er van alle kanten dus net niet goed genoeg bij.
Sommigen tappen zelfs de olie af omdat ze vinden dat het oliefilter in de weg zit.gulp

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
wimb
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3221
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 26 november 2017 12:40 PM
  [ # 17 ]

Overigens zitten het oliefilter en de aftapplug dan wel weer zo bij de Jaaag dat als je dat een beetje handig loshaalt je dat kunt doen zonder vieze handen te krijgen of oliespatten op je zondagse pak.cool smile Daar hebben die Britten echt heel goed over nagedacht.

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
Feije
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016

- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Gepost: 26 november 2017 12:56 PM
  [ # 18 ]

Klinkt inderdaad als een rotklus… Rolling Eyes Die dynamo dan. Die olie juist niet.

Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)

Profiel  
 
cxj
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1232
Geregistreerd: 11-05-2007

Gepost: 03 december 2017 01:05 PM
  [ # 19 ]

Waarom ben je voor een 308 gegaan en niet voor een X300?

Profiel  
 
wimb
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3221
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 03 december 2017 01:11 PM
  [ # 20 ]
wimb schreef:

Uiteindelijk hebben we gezamenlijk besloten voor de X308 te gaan omdat dat dashboard wel bij de auto past. En de elektronica veel moderner is en je de horrorverhalen over de AJ26 toch wel moet relativeren.

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
wimb
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3221
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 03 januari 2018 03:50 PM
  [ # 21 ]

Nadat de dynamo vervangen was, bedacht de startmotor dat het tijd was om het tijdelijke voor het eeuwige te verruilen. En die koos daar een bijzonder geschikt moment voor uit; namelijk eerste Kerstdag. idiot
Over het vervangen kan ik kort zijn: dat is onmogelijk in Garage de la Rue. Dus een garage gevonden die tijd had tussen Kerst en Oud en Nieuw. ‘s avonds kwam de ‘tow truck’:

haha
En met een nieuwe startmotor start ‘ie als een tierelier.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik bijzonder te spreken ben over het elektriek van de Jag want het functioneert eigenlijk allemaal zonder gezeik. Dat mag ook wel want bijna al het spul is van Denso. En Japanners en elektronica is een gouden combinatie.

En vandaag heeft de voorruit na 318.000 km en 19 jaar afscheid genomen van de auto. Ik ben heel heppie met de nieuwe ruit want die is niet gepolijst door de ruitenwissers. Dus eindelijk geen halo’s meer van andere lichten.
Ik snap niet dat zo’n ruit geen afkeur voor de APK is. Rolling Eyes

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27791
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 04 januari 2018 06:40 PM
  [ # 22 ]

Nieuwe ruit is echt heel fijn!

Ik zou hem direct in de Gyeon Q2 View zetten, dan hoef je ook nagenoeg nooit meer te wissen in de regen, blijft de ruit lang krasloos Wink

Profiel  
 
wimb
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3221
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 28 maart 2018 10:53 AM
  [ # 23 ]

Afgelopen vrijdag een nieuwe dynamo er in gesleuteld en toen bedacht ik me ineens dat als ik toch onder de auto lag, ik meteen wel de carterpan van een laag Hammerite kon voorzien. Meer dan 3 jaar geleden werd me al op het hart gedrukt om daar eens naar te kijken dus het was intussen wel de hoogste tijd.
Afijn, staalborstel er over en ....
Vak! Ik zie langzaam een druppel ontstaan. smirk
Gelukkig is de verkrijgbaarheid van Jaguaronderdelen geen enkel probleem, dus vrijdag een carterpan besteld en die er vandaag onder geschroefd.

Omdat ik in tweede instantie bedacht dat ik ook de pakking wilde vervangen (wat volgens velen niet hoeft; een randje kit is genoeg) gisteren even bij Kroymans langs geweest. Met de magazijnmeester een heel leuk gesprek gehad, want hij had naar aanleiding van het VIN even in het systeem gekeken en kwam met een uitgebreid verhaal over de kettingspanners. Van het een kwam het ander en uiteindelijk de halve auto besproken inclusief de Hongaarse restauratie. Bij Kroymans willen ze graag de auto een keer in het echt op de brug zien. Fantastisch die oprechte interesse van een dealer voor een auto van 19 jaar oud. cool smile

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
wimb
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3221
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 05 november 2018 08:04 AM
  [ # 24 ]

Op de CiFo meeting van de gelegenheid gebruik gemaakt om een vervelende deuk op de motorkap er uit te laten halen:

De deuk zit boven de verstevingsbalk waardoor hij er van binnenuit niet uitgedrukt kan worden. Omdat de auto opnieuw gespoten is, was de uitdeuker bang dat hij de lak los zou trekken. Dat gebeurt wel eens, zeker bij broddelwerk.
Toch de gok genomen. Dus verschillende keren heeft hij er een pikkie op gelijmd:

En verder lekker hameren:

Het resultaat is een motorkap zo strak als een babyhuidje.

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
René
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 27724
Geregistreerd: 27-04-2004

Gepost: 05 november 2018 08:55 AM
  [ # 25 ]

Die gasten zijn wel vaklui.  strakke bak!

 

Profiel  
 
furriegurrie
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2090
Geregistreerd: 11-03-2006

- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Gepost: 05 november 2018 09:54 AM
  [ # 26 ]

Dat zijn ze zeker! Bij mijn C6 hebben ze ook wat deukjes verwijderd. Geweldig om te zien en super blij met het resultaat. Helaas vergeten foto’s te maken.
Hoop dat iemand anders die wel gemaakt heeft en even in het Cifo meeting topic plaatst….

Profiel  
 
wimb
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3221
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 20 januari 2020 08:08 AM
  [ # 27 ]

Hoppa! Ruim een jaar niets gepost over de Jaaag; voornamelijk omdat ik het voorbije jaar heel erg druk was en daardoor weinig aandacht aan de auto kon geven.

Toen ik de auto net had, heb ik er o.a. nieuwe bougies ingedraaid. Om onduidelijke redenen gekozen voor Bosch en er sindsdien spijt van gehad. En elke keer het goede voornemen om iridium versies in te zetten. Maar zoals het met de meeste goede voornemens gaat kwam het er niet van. Tot nu:

En dan meteen ook goed: Denso! Vrijwel alle elektronica in de Jaguar is van Denso en het functioneert zoals het hoort met Japanse elektronica: probleemloos.

Britten zijn dol op boutjes, dus om 4 bougies te wisselen moeten er 14 boutjes los:

Oud versus nieuw:

Al met al hebben de Bosch er ruim 71.000 km ingezeten.

Verder ook het lucht- en benzinefilter vervangen. Nu is het wachten tot het Deutsche PaketDienst behaagt om eindelijk een keer de bestelde olie af te leveren zodat ook die ververst kan worden.

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
Jeroen Simons
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1310
Geregistreerd: 27-03-2011

- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Gepost: 20 januari 2020 07:33 PM
  [ # 28 ]

8 kaarsjes Wink. Als die Boschen er 71000 kilometer in hebben gezeten, dan lijken ze toch niet slecht? Wat waren de klachten/ervaringen?

VrGrJ
Citroein, dat rijdt pas fijn
bye2

Profiel  
 
wimb
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3221
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 20 januari 2020 07:43 PM
  [ # 29 ]

De fabriek schrijft iridium voor en een vervangingsinterval van 64.000 km.
Ik heb de motor gisteren een tijdje stationair laten lopen en het verschil was al duidelijk te merken.
Zodra de nieuwe olie er in zit maar eens proefrijden.

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
wimb
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3221
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 18 april 2020 09:01 AM
  [ # 30 ]

Sinds de bougies- en oliewissel zijn er verschillende onderdelen vervangen. Om te beginnen de rubber bussen waar de geleidepennen van de remklauwen in zitten. De linker remklauw centreerde niet altijd goed en dan is de reactie al heel gauw: revisie. Maar ik heb het WPH eens goed bekeken en gokte er op dat het euvel waarschijnlijk zat in vuil omdat er een afdekdopje ontbreekt. Nieuwe rubbers kosten nog geen 12 Euro per setje, dus de moeite van het proberen waard.

En een klein uurtje later zaten die nieuwe er in.

Het resultaat was verbluffend: er is totaal geen trilling meer bij remmen. Dus heb ik achter ook de rubbers vervangen.

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
 
2 van de 3
 < Vorige 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook