Vervolgens heb ik besloten de lambdasensoren te vervangen, de Jag heeft er totaal 4: 2 upstream en 2 downstream. Long story short: K*klus die niet voor herhaling vatbaar is.
De rechter upstream was nog wel te doen, maar de linker zit onder een hitteschild, dat daar zit omdat daarboven de pomp en klep voor de interieurverwarming en het expansievat zit.
Afijn, de downstream leken simpeler en rechts klopte dat ook. Echter, de linker was met geen mogelijkheid los te krijgen, dus dat heb ik aan de lokale beun uitbesteed.
En als je toch bezig bent, ook de LMM vervangen. Dat is gelukkig een 5 minuten werkje.
Tot slot het deurrubber vervangen dat al op half zeven hangt sinds ik de auto heb.
De donderdag voor Pasen nieuw besteld bij de fabriek in Engeland. En de volgende woensdag had ik het pakketje verzonden vanaf Abbey Road:
Oud er uit, nieuw er in:
Wim,
Disciplus Simplex












































Totaal aantal Berichten: 27263
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Ziet er allemaal weer fris uit!
Rare tijden door Corona: ik MOET thuiswerken en mag NIET op kantoor komen. Ach wat mis ik die reistijden en de slecht geventileerde kantoortuin.
Nee serieus, het bevalt me goed. Wel merk ik dat ik doordat ik de hele dag thuis ben anders met afspraken om ga en dus effectief minder tijd heb voor klussen. Dus van alles wat ik nog met de Jag had willen doen dit jaar is niet veel terecht gekomen.
Eind van de zomer kreeg ik bericht van de tussenpersoon dat de verzekeraar de all risk had opgeschort omdat het taxatierapport niet meer geldig was. De verzekeraar vindt het niet nodig daar een bericht over te sturen. Ach, shit happens.
De vorige keer is de auto gewaardeerd door Joël Verstrate en omdat hij het hele verhaal van de auto kent én een serieuze taxateur vinden ook een schot in het duister is, wilde ik dat hij het weer deed. Een klein probleempje is dat Joël in Maastricht woont en er dit jaar geen bijeenkomsten zijn waar ook getaxeerd wordt.
Tot een paar weken geleden ging ik elke zaterdagochtend naar Limburg en hij was bereid om dan de auto te taxeren. We hebben gezellig gepraat, om de auto heengelopen, nog even de vorige taxatie doorgenomen en de Jag is wederom geschat op €12.000. Ik is blij.
Vorige week heb ik de auto weggebracht voor APK naar de plaatselijke beun. Na reparatie van een kentekenlampje en een tik tegen de linker voorremklauw is de auto goedgekeurd met de aantekening: ongelijke bandenspanning op een as.
Met die klauw heb ik al jaren ruzie. Een klein jaar geleden heb ik nieuwe geleidepennen gemonteerd en nieuwe rubbers, maar om de een of andere reden blijft hij dus toch weer hangen. Ik ben er nu wel klaar mee en ga op zoek naar een gereviseerde.
Verder blijft het een heerlijk auto om mee rond te scheuren. It’s good to be bad.
Wim,
Disciplus Simplex
Dat blijft dikwijls ergernis zo’n klauw, met de C8 waren het de achterste, telkens dat handremmechanisme dat vastrot.
Met de Twingo ook eentje die net iets anders was, nieuwe geleidepennen, alles nagelopen, maandje later ging die weer aanlopen. Autodoc, volledig nieuwe klauwen, remzadels alles, sindsdien niets problemen meer.
Maar euh de remslang al eens vervangen?
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
De remslang is een paar jaar geleden vervangen door een nieuwe OEM. Maar dat is niet de oorzaak. Niet lekker vrijkomende klauwen komt vaker voor bij de XJ. Ik hoopte, tegen beter weten in dat het mij bespaard zou blijven. Gelukkig is het vervangen geen wereldklus.
Wim,
Disciplus Simplex