3 van de 4
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende > 
   
Jawohl: Rogier toch weer XM!
PBO
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 647
Geregistreerd: 23-05-2004

- C5 Tourer 2.0 HDiF Exclusive
- CX 25 GTI Turbo 2
- ID/DS DS 21 Pallas
Gepost: 13 januari 2020 09:40 PM
  [ # 31 ]

Mooie uitbreiding van je wagenpark, Rogier. Wel ééntje met wat werk, maar dat komt met de nodige tijd, geldelijke investeringen en vloeken vast goed. Heb zelf de juiste Xm V6 nog niet gevonden, helaas en ik geloof, de lijst met aandachtspunten lezend, ook niet dat deze een optie zou zijn geweest. In elk geval succes met de Xm.

Hoeveel verwacht je er op jaarbasis mee rijden? Op de vorige pagina lees ik 40.000. Is dat nog steeds de planning?

C5 Tourer 2.0 HDiF Exclusive (2008), CX 25 GTi Turbo 2 (1988), DS 21 Pallas (1972)

Profiel  
 
Rogier 1975
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1148
Geregistreerd: 17-09-2004

- XM V6 Pallas
- GS/GSA X1
Gepost: 13 januari 2020 09:57 PM
  [ # 32 ]

Oh nee die 40K was toen als alternatief idee voor de leasebak. Dit is hobbywerk, 5.000-10.000 per jaar zal ‘t worden.

En de lijst met werk is vandaag nog niet korter geworden.

Voor de RDW-keuring (die eigenlijk alleen identiteitscheck is tegenwoordig) de auto toch maar even gewassen, een half jaar mos kwam er af:

Glanzend bij de RDW
Keurmeester werd helemaal vrolijk van een XM V6, wilde nog per se het zelfcentreren van de Diravi even zien. Daarna een fijne 0 euro BPM-aangifte gedaan. Brak formulier op site van belastingdienst: interactieve PDF die het niet deed in Voorvertoning, niet in Safari, niet in Chrome, zucht uhhh, oh ja dan maar Acrobat Reader proberen: check die wel. Wel leuk dat je voor 25+ jarige auto’s geen nieuwwaarde hoeft in te vullen, die moet je al op 0 zetten. Hoppa, dat vereenvoudigd het rekenwerk nog verder!

Minder fijn: bij het wassen zag ik onder de modder toch een rotte dorpel verschijnen. Nog wel bij de meest rechte en harde kriksteun, vreemd - juist die had ik vrijdag in de Duitse regen (en met onhandige haast: de oprijwagen moest op tijd terug in Utrecht zijn) niet goed gecheckt blijkbaar. Dat wordt laten lassen binnenkort:

Dorpelhoek rechtsvoor

Daarnaast bij het leeghalen van de achterbank (4 Speedlines met winterbanden, keurig op folie liggend en met opberghoes erbij) verrassing 2: voetenruimte rechtsachter zeik- zeik- zeiknat. Echt alsof er een raam open gestaan heeft in een hoosbui. Maar de achterbank is kurkdroog, hmmm, daar ben ik nog niet uit. Rechtsvoor is ook droog, onder de voorstoel ook.

Ook de lekkage in de kofferbak aan het lokaliseren. Het lijkt vanuit de klep te komen, net links naast het slot. Daar is het schuim zeiknat:

Natte onderkant van isolatie in achterklep

Tja, dat druppelt dan vanzelf langs de slotvanger naar beneden natuurlijk. Vreemd genoeg heb ik na verwijderen van de hele plastieken kap nog niet gevonden waar ‘t nu echt vandaan komt. Gaatje van de kentekenplaathouder (terzijde: zijn er nog XM-club-kentekenplaathouders??)? Bevestiging van spoiler of achterwisser? Zoveel gaten zitten er toch niet in de klep, lijkt me. Misschien het raamrubber?

Verder nog wat rondgebeld voor de Diravi. Van der Laan zei me geruststellend dat ze ook de linkerkant aan kunnen pakken met hun truc, dat is optie 1. Optie 2 is bij Brian (CiFo/Facebook) of Dr. Emiel een hele revisie laten doen. Ik kijk eerst aan hoe erg ‘t is, heb tot eind februari voor APK en dan besluit ik wat ik doe. Als bijvoorbeeld ook de automaat hapert (reed vandaag best goed, denk na paar oliewissels prima) ga ik voor een pijnlijke investering, anders wellicht nog even de “quick fix” voor zolang als ‘t duurt. Kan ‘t bij ooit komende automaat- of motorklachten altijd nog grondig in praktische combinatieklus. Het ritje Eindhoven-Veldhoven (15 km?) had in elk geval geen meetbaar verschil in LHM-niveau opgeleverd. Eerst kenteken en wat meer proefkilometers maken dus.

Ook de zekering aan de achterkant van de Kenwood 2-DIN vervangen: nu wel geluid. Wel eng: geen idee waarom die er uit was geklapt. Ook het montageframe goed gemonteerd, zat helemaal los in de console… Ooit nog wel alle ongebruikte antennekabels verwijderen, dat zijn er maar 3 of 4 geloof ik. En de microfoondraad voor de handsfreefcnctie zit lelijk weggewerkt. Een keer de middenconsole helemaal openleggen dus om alle kabels te traceren.

Productief XM-dagje zo!

Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, BMW 325Ci Cabrio 2006
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012

Profiel  
 
Lucas
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5519
Geregistreerd: 07-07-2004

- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Gepost: 13 januari 2020 10:52 PM
  [ # 33 ]

Let op dat je de 4HP18 alleen ververst met Dexron 2 ATF en niet met Dexron 3. Van Dexron 3 gaat de 4HP18 meestal vrij snel dood.

Profiel  
 
Rogier 1975
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1148
Geregistreerd: 17-09-2004

- XM V6 Pallas
- GS/GSA X1
Gepost: 14 januari 2020 09:27 AM
  [ # 34 ]

Oh echt Lucas? Dank voor de waarschuwing, want ik had er n.a.v. een oud draadje hier juist ATF-D3 in willen kieperen:

https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/171250/P15/#241899

Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, BMW 325Ci Cabrio 2006
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012

Profiel  
 
Lucas
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5519
Geregistreerd: 07-07-2004

- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Gepost: 14 januari 2020 11:17 AM
  [ # 35 ]

Ik zou het niet doen, hier een ander oud draadje waar een Dexron 3 sterfgeval wordt beschreven:

https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/209322/#1379087

Profiel  
 
Rogier 1975
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1148
Geregistreerd: 17-09-2004

- XM V6 Pallas
- GS/GSA X1
Gepost: 14 januari 2020 06:54 PM
  [ # 36 ]

Hola dat klinkt wel anders ja. Natuurlijk geen n=200 statistiek, maar wel een aardige waarschuwing. Zal anders Brian nog even vragen wat hij van D3 vindt.

En had op zich al gezien dat D3 nauwelijks op ‘t schap staat hier. D2 van alle merken en allerlei nieuwere CVT- en andere olieën natuurlijk ook. Dus D2 wordt ‘t dan toch. Eerst wat interieurklussen aan het doen:
https://xmclub.nl/comment/69749#comment-69749

Automaat verversen doe ik pas na binnenkrijgen van het kenteken, want na die klus wil ik goed proef kunnen rijden.

Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, BMW 325Ci Cabrio 2006
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012

Profiel  
 
ChrisB
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 145
Geregistreerd: 18-03-2010

Gepost: 14 januari 2020 08:51 PM
  [ # 37 ]

Inderdaad, geen D3 in je bak. Men beweert backwards compatible te zijn, maar helaas niet. Vergeet niet het filtertje los te halen en even de magneet schoon te maken die daar in zit. Slecht schakelen kan ook veroorzaakt worden door versleten o-ringen op de “governor”. Google maar ff op zf 4hp18 en governor. Dat klusje heb ik al gedaan en is prima te doen.

De Diravi heb ik lekvrij laten maken door van der Laan. Wilde eigenlijk goed laten aanpakken door Brian of Rik, helaas kwam er wat gedonder privé tussendoor waardoor ik voor een snelle fix heb gekozen. Nu 12.000km verder is het nog steeds lekvrij. Uitlijnen bleek van der Laan niet goed te kunnen, net zoals vele anderen helaas. Dat is rechtgezet door mijn vaste adres is Dokkum.

Wat betreft die lekkerij, tsja, helaas herkenbaar. Het is een XM. Na heel veel moeite heb ik nog steeds af en toe een natte mat linksachter. Ik verdenk de verlijming van het ruitje naar de kofferklep. Andere bekende punten: de dakrubbers rondom kunnen los zitten en moeten opnieuw gekit worden, inderdaad de bevestigingspunten van spoiler en ruitenwisser en daar helpt alleen loshalen en monteren met nieuwe kit (die dus dan wel weer een loshaaleigenschap moet hebben). Last but not least, rubbers achterlichten, de doorvoer van de bekabeling bovenaan de klep en de kitnaden op de koets kunnen daar ook ingescheurd zijn.

Die “rotte dorpel” lijkt mij op de foto eerder een verrotte onderzijde van het voorspatscherm. De a-stijl en dorpel aan voorzijde en de holle ruimte onder de voeten zijn bekende aandachtspunten. Eigenlijk wil ik je aanraden om eerst die te bekijken met endoscoop of holle ruimte camera. Dat roest namelijk van binnenuit door, dus eenmaal zichtbaar buiten kan betekenen dat het binnenwerk vergaan is. Andere give away van roestproblemen kun je spotten door de vloerbedekking bij bestuurder en passagier op te tillen (na losmaken van kunststof dorpelbekleding) en even in de hoeken naast de voeten op het opstaande dorpel te kijken.

Als laatste wil je nog de tip meegeven om je radiateur te checken. Ik weet nog 1 adres in de UK waar nog 4 juiste nieuwe Valeo radiateurs liggen en dan is het echt op.

Veel plezier met je XM! (gaat wel lukken zo te zien) Mocht ik je ergens mee kunnen helpen, laat maar weten.

ex-en
Meerdere 2cv’s
Citroen BX Deauville
Citroën BX Palais, 1990 -> werd BX 1400 GTI ABS

Nu
XM V6 Exclusive 1991

Profiel  
 
Rogier 1975
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1148
Geregistreerd: 17-09-2004

- XM V6 Pallas
- GS/GSA X1
Gepost: 15 januari 2020 04:27 PM
  [ # 38 ]

Ha Chris e.a.,

Die rot daar wil ik als ervaren GSA-rijder eigenlijk niet teveel bij nadenken nog - maar moet dat wel, ik weet ‘t.

Dexron IID komt eraan. Kon hier in de buurt nergens 20+ lampjes B8.5D krijgen (want ik wil niet dat ene kapotte lampje achter de schakelindicator vervangen, maar nu ‘t dash open ligt natuurlijk alles tegelijk) dus kleine bestelling bij auto-onderdelen24 ervan gemaakt:
25 lampjes
8l Total Quart 10W40 plus carterstoppakking XM V6.12
Purflux LS880A oliefilter (hm, waarom niet gelijk een schoon luchtfilter, had best gekund)
3l Total ATX (= Dexron IID)

Als de ATF erg vervuild blijkt nog een ronde bestellen, eerst eens kijken wat voor drap eruit komt Idea

Nu eerst eerst dat kenteken verdorie duurt al twee hele werkdagen. Uhmmm geduld, waar heb ik dat gelaten?

Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, BMW 325Ci Cabrio 2006
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 40163
Geregistreerd: 26-02-2005

- C4 (2004-heden) C4 PureTech 110
- C4 (2004-heden) 1.6 16v ambiance bva
Gepost: 15 januari 2020 04:55 PM
  [ # 39 ]

Inloggen bij de rdw, via je DigiD naar “mijn voertuigen” (ofzo) en dan kun je zien of het kenteken er al bij staat. Card krijg je na een paar dagen tot een week.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
Rogier 1975
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1148
Geregistreerd: 17-09-2004

- XM V6 Pallas
- GS/GSA X1
Gepost: 15 januari 2020 05:01 PM
  [ # 40 ]

Dank je Waterman - die truc doe ik al twee dagen. Maar pas maandagmiddag de envelop met het 0 euro BPM formulier weggebracht, dus zal nog wel even duren?

Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, BMW 325Ci Cabrio 2006
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012

Profiel  
 
Lucas
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5519
Geregistreerd: 07-07-2004

- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Gepost: 15 januari 2020 05:20 PM
  [ # 41 ]
Profiel  
 
Rogier 1975
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1148
Geregistreerd: 17-09-2004

- XM V6 Pallas
- GS/GSA X1
Gepost: 15 januari 2020 07:49 PM
  [ # 42 ]

Uhh… zijn dit niet de gesoldeerde of met die lange omgevouwen pootjes?
Die zaten wel in andere auto’s. Volgens mij had de GSA wel van die uittrek-lampjes, ken ze wel, maar ben ook vergeten wat nu in welke auto zat.

Die ene die ik uit de XM heb gedraaid zit echt muurvast in de fitting, daar zou ik met een tang moeten werken (en dan het glas breken). Ach die met fitting zijn vast iets duurder, maar nu al besteld.

Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, BMW 325Ci Cabrio 2006
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012

Profiel  
 
Lucas
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5519
Geregistreerd: 07-07-2004

- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Gepost: 15 januari 2020 08:19 PM
  [ # 43 ]

Ik herinner mij van alle XM’s toch echt alleen maar lampjes die je uit het voetje kan trekken. Toegegeven het is heel wat jaren terug, maar ik heb van heel wat XM’s lampjes in het dashboard vervangen.

Profiel  
 
Rogier 1975
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1148
Geregistreerd: 17-09-2004

- XM V6 Pallas
- GS/GSA X1
Gepost: 15 januari 2020 09:05 PM
  [ # 44 ]

Vingers: lampje wiggelt alleen wat.

Tangetje: angst om lampje aan duizend scherpe gruzels te knijpen maar ploppp, lampje eruit

stupid

Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, BMW 325Ci Cabrio 2006
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012

Profiel  
 
Lucas
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5519
Geregistreerd: 07-07-2004

- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Gepost: 15 januari 2020 10:07 PM
  [ # 45 ]

Al doende leert men. Het voordeel is dat deze lampjes veel goedkoper zijn dan die met voetje.

Profiel  
 
 
3 van de 4
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2020 | adverteren
Facebook