De BMW 540iA Touring van Lucas, vakantieklaar maken
Lucas
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5375
Geregistreerd: 07-07-2004

- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
- CX CX2000
Gepost: 24 april 2018 08:34 PM

De rest van mijn wagenpark is al vertegenwoordigd dus laat ik nu ook mijn guilty pleasure maar opbiechten. Ik ben al een tijdje in bezit van dit apparaat. Om de ruimtebehoefte van de huisvader op een prettige manier in te vullen heb ik maar een lifestylehut gekocht met 4,4 liter motorinhoud. Hij komt uit Zwitserland en de hele historie is er bij. Ik heb ‘m inmiddels al een tijd en heb er al een hoop aan gedaan, maar rij er niet zo veel mee. Ik gebruik ‘m eigenlijk alleen voor vakanties. Een impressie van dat wat al de revue is gepasseerd; nieuwe balgen voor de luchtvering, nieuwe banden, bak gespoeld en voorzien van nieuwe filters, 8 nieuwe bobines, alle filters en vloeistoffen, nieuwe gasklep, nieuwe injectoren, alle pakkingen van de inlaat vernieuwd, carterventilatiemembraan vernieuwd, parrot ingebouwd.

Ik zocht eigenlijk een handgeschakelde omdat je daar zo lekker dwars meet kunt gaan, maar zie maar eens een nette auto E39 540 Touring te vinden in een beetje een speciale kleurstelling. Voor 30K lukt dat wel, maar dat vond ik wel erg gortig. Ik ben uiteindelijk gevallen voor de kleurstelling rood op rood en ben er nog steeds erg blij mee.

Dit jaar wil ik er niet zo veel aan doen, alleen de gasveren van de achterklep en achterruit moeten echt vervangen worden. Volgend jaar ga ik de distributiekettingen maar eens vervangen.






Die laatste foto is trouwens in de Harz gemaakt toen we daar de routes voor de Harzrun aan het proefrijden waren.

Profiel  
 
eXpelliarMus
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4870
Geregistreerd: 13-08-2006

- Xsara Scootertje.
Gepost: 24 april 2018 10:24 PM
  [ # 1 ]

Topperrrr. Cool

” Citroën amateur monteur in ruste!?  Mijn scootertje Kymco PeopleS 4T 50 “

Profiel  
 
wimb
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2534
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 25 april 2018 07:24 AM
  [ # 2 ]

Mooi apparaat.
Wel dapper dat je de distributiekettingen gaat doen bij een V8. Alhoewel, het is niet moeilijk. Gewoon rustig doorsleutelen en zorgen dat alles op tijd blijft.

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
Lucas
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5375
Geregistreerd: 07-07-2004

- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
- CX CX2000
Gepost: 25 april 2018 08:26 AM
  [ # 3 ]

Het is inderdaad eerder veel werk dan dat het moeilijk is. Je kunt er ook allemaal prima bij, dat verhoogt het sleutelplezier ook aanzienlijk. Reden om de distributie te vervangen is tweedelig. Bij deze M62 motor zijn ze overgestapt van een dubbele ketting naar een enkele. Deze heeft meer de neiging om uit te rekken dan de dubbele. Daarnaast is de geleiding onder in de V niet meer een meedraaiend tandwiel, maar een V-vormige ski. Die wil net als de andere geleiders wel eens desintegreren. Ik ga ook even uitzoeken of de nieuwe versie van metaal is in plaats van kunststof, volgens mij is dat bij de originele geleiders wel het geval.

Profiel  
 
2cvMaarten
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 926
Geregistreerd: 30-04-2006

- C3 1.6 e-HDi Collection
- C5 Break 2.0 16v
- 2CV 2cv6 special
Gepost: 25 april 2018 08:28 AM
  [ # 4 ]

Mooiste model van BMW IMHO.

Huidig assortiment: C3 1.6 e-HDI 2012, 2cv6 special 1986, C5 2.0 16v 2006
De exen: ZX 16v 1997, C5 2.0 16v 2001, 2cv6 1983, C4 1.6 HDI 2005, C2 1.4i 2004

Profiel  
 
Eemspoort
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 347
Geregistreerd: 25-10-2008

- C35 Neba Coryfee Special 2.5D integraal-camper
Gepost: 25 april 2018 08:34 AM
  [ # 5 ]

Niet alleen 1 van de mooiste BMW’s, ook 1 van de fijnste en beste ooit gebouwd. En die V8 is een hele fijne machine, goed voor veel km’s rijplezier.
En dit is ook een heel knap exemplaar. Ze zijn duur om te hebben, maar je krijgt er wel wat voor terug.

Ex Citroëns:
‘87 Acadiane
‘92 BX Deauville 1.4 LPG
‘03 C5 Break Ligne Prestige HDi-110

Profiel  
 
wimb
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2534
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 25 april 2018 08:41 AM
  [ # 6 ]
Lucas schreef:

Bij deze M62 motor zijn ze overgestapt van een dubbele ketting naar een enkele. Deze heeft meer de neiging om uit te rekken dan de dubbele. Daarnaast is de geleiding onder in de V niet meer een meedraaiend tandwiel, maar een V-vormige ski. Die wil net als de andere geleiders wel eens desintegreren.

Interessant, dezelfde problemen als bij de AJ26. Je zou toch verwachten dat fabrikanten van elkaars fouten leren.

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
Lucas
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5375
Geregistreerd: 07-07-2004

- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
- CX CX2000
Gepost: 24 mei 2018 03:11 PM
  [ # 7 ]

Gisteren is hij voor de APK geweest, geen bijzonderheden, gewoon goedkeur. Ik wil voor de zomervakantie olie en filter nog vervangen, want hoewel de indicator aangeeft dat het nog niet nodig is, zit de huidige Castrol Edge FST 5W30 er al bijna twee jaar in en dat vind ik lang genoeg. Deze keer ga ik voor Castrol EDGE 0W40. Dat is wat Castrol nu adviseert en op internet heeft ‘men’er goede ervaringen mee.

Profiel  
 
Lucas
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5375
Geregistreerd: 07-07-2004

- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
- CX CX2000
Gepost: 01 juli 2018 11:25 PM
  [ # 8 ]

De olie is inmiddels binnen, een filter had ik nog op voorraad. Ook heb ik een nieuw dekse besteld voor de beker waar het filter in zit. Het oude kunststof dekse is namelijk iets beschadidgd. Om het af te toppen uiteraard ook een nieuw koperen ringetje voor de aftapplug en een nieuwe vuldop omdat van de oude het rubber niet helemaal soepel meer is.

Over drie weken gaan we er mee op vakantie naar Bretagne dus er staan nog wat andere klusjes gepland.

-Nieuwe gasveren voor de achterklep en achterruit.
-Nieuw pompje voor de sproeier van de achterruit.
-Nieuwe wisserbladen
-Nieuwe draagarmen voor. De rubbers van de achterste twee draagarmen aan de voorzijde zijn gaar, veel te soepel. Ik heb gekozen om geen losse bussen in te persen, maar ga compleet nieuwe Lemförder draagarmen monteren.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2019 | adverteren
Facebook