3 van de 5
 < Vorige 1 2 3 4 5 Volgende > 
   
mijn zoektocht
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25364
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 19 september 2018 11:23 AM
  [ # 31 ]

LPG is cool!

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
mbender
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1481
Geregistreerd: 31-10-2007

- CX 2500 diesel
- GS/GSA GS break club
Gepost: 19 september 2018 11:44 AM
  [ # 32 ]

Leuk draadje om te volgen, gelijk maar eens op het net gekeken voor geschikte auto’s. Hier ook wat advies uit eigen ervaring voor welk type je wel of niet moet gaan. Alleen de eerste paar bouwjaren was Diravi een optie maar vanaf 77/78 hebben alle cx standaard Diravi en electrische ramen voor. Ik zou zelf altijd voor een breedspoor CX gaan aangezien deze onderdelen makkelijker te krijgen zijn, mijn persoonlijke ervaring is dat deze auto’s ook iets beter/moderner in elkaar zitten.

binnen budget maar weinig chroom/rvs wel een leuke auto:
https://www.autotrader.nl/auto/voertuig/-/01e1272a-d57f-4ebd-954e-eb02707df061/?utm_source=gaspedaal.nl&utm_medium=coop&utm_campaign=listings-thirdparty

prachtige kleur, voldoet aan de meeste wensen maar wel een stuk boven budget:
https://www.autotrader.nl/auto/voertuig/-/3662de56-65f8-9b09-e053-e350040ad14b/?utm_source=gaspedaal.nl&utm_medium=coop&utm_campaign=listings-thirdparty

CX GTI met airco en leer uit 1981, iet boven budget maar wel een nette auto volgens de foto’s
https://www.autotrader.nl/auto/voertuig/-/1c473b9a-e27f-484c-8e1c-c98e0ac8a6a6/?utm_source=gaspedaal.nl&utm_medium=coop&utm_campaign=listings-thirdparty

Als je goede ervaringen had met Hydrolique kan je daar natuurlijk ook een zoek opdracht uitzetten, Leontine heeft veel connecties binnen het CX wereldje

Bestuur Citroen Contract, organisatie 100 jaar Citroen eiland van Maurik en ICCCR 2016, nu een GS 1220 club break, ex CX 2500 diesel 1984, CX2400 special break c-matic 1980, GSA 1.3 special 1984, BX 1.9 diesel 1991, BX 1.4 1990, DS 23 Pallas, 1973

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43019
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 19 september 2018 12:42 PM
  [ # 33 ]
bogaard77 schreef:

LPG is cool!

In een moderne auto ja! In een cx kost het vermogen door dat mengstuk en heb je ook te maken met zeker 10% meerverbruik.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
ronvanzon
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 437
Geregistreerd: 25-04-2010

- CX 2400 Pallas
- Overig AK400 (besteleend)
Gepost: 19 september 2018 02:30 PM
  [ # 34 ]
waterman schreef:
bogaard77 schreef:

LPG is cool!

In een moderne auto ja! In een cx kost het vermogen door dat mengstuk en heb je ook te maken met zeker 10% meerverbruik.

Mengstuk is niet nodig bij een platte carb versie Smile En 10 % meerverbruik is ook van toepassing bij moderne auto’s.

Nielsje schreef:

Hmm, misschien moet ik ook maar eens gas inbouwen in dat ding…

Oh ja, een nadeel bij LPG, je wilt een grote tank (100L past net tussen de achterwielen) zodat de actieradius niet te klein wordt. En ja, die tank neemt wel de helft van je bagageruimte in beslag… Dus met 4 personen zonder aanhanger op vakantie zal niet meer gaan.

Ron

AK400 op LPG
CX2400 Pallas op LPG/123Ignition
C5 break voor de lange stukken

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25364
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 19 september 2018 03:22 PM
  [ # 35 ]

een carbu heeft ook een mengstuk hoor. Lekker belangrijk 10%... gas kost weinig.
Idd een 100 l tank zonder 80% klep!

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
dimi_v
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 66
Geregistreerd: 27-12-2017

- 2CV Special
- Overig Peugeot 504
Gepost: 19 september 2018 03:35 PM
  [ # 36 ]

De helft van de bagageruimte? Dat is nogal wat Very Happy Veel kleinere tank (als je geen honderden km’s per dag rijdt) zal ook niet veel verschil maken dan? Ligt altijd in de weg zo’n ding.

Profiel  
 
ronvanzon
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 437
Geregistreerd: 25-04-2010

- CX 2400 Pallas
- Overig AK400 (besteleend)
Gepost: 19 september 2018 04:00 PM
  [ # 37 ]
bogaard77 schreef:

een carbu heeft ook een mengstuk hoor. Lekker belangrijk 10%... gas kost weinig.
Idd een 100 l tank zonder 80% klep!

Ja, maar dat mengstuk kostte iig geen vermogen… En die 80% klep laat ik nog even zitten, anders lijkt het alsof ik mijn dikke tante Bertha altijd op de achterbank heb zitten.

dimi_v schreef:

De helft van de bagageruimte? Dat is nogal wat Very Happy Veel kleinere tank (als je geen honderden km’s per dag rijdt) zal ook niet veel verschil maken dan? Ligt altijd in de weg zo’n ding.

En een kleinere tank kan, maar dan krijg je zo’n rare hoek in je kofferbak waar net een weekend tas past. Ik merk het gemak van de grote tank vooral als ik op vakantie ga, dan moet ik ongeveer 1x per dag voltanken, en GPL is in Fnarkrijk ook niet op iedere straathoek te vinden (in NL lijkt het trouwens ook steeds minder aangeboden te worden). Maar ja, je hebt natuurlijk altijd nog 5 liter benzine in je tank zitten waar je op verder kan…

Ron

AK400 op LPG
CX2400 Pallas op LPG/123Ignition
C5 break voor de lange stukken

Profiel  
 
dimi_v
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 66
Geregistreerd: 27-12-2017

- 2CV Special
- Overig Peugeot 504
Gepost: 19 september 2018 04:03 PM
  [ # 38 ]

Kleinere tank, en dan in lengte richting. Mag dat niet (meer)? Hoe draait een 2400 GTi op LPG, net zo’n verhaal als de 2500 motor of zit daar een ander injectie/ontstekingssysteem op?

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43019
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 19 september 2018 04:41 PM
  [ # 39 ]
ronvanzon schreef:

En 10 % meerverbruik is ook van toepassing bij moderne auto’s.

nee joh, moderne gasinjectieinstallatie er in en weg is dat meerverbruik. Mijn moderne auto rijdt op gas net zo zuinig als op benzine. Hij loopt op lpg alleen geen 200 km/h maar 191 km/h, da’s wel een puntje. Maar goed: off-topic natuurlijk Wink

LPG is vooral een alternatief, het is zeker geen verbetering. Een goed afgestelde CX rijdt op benzine lekkerder dan op lpg en een cx 20, die maar 102 pk heeft, houdt op lpg nog maar 90 pk over. Dat merk je wel natuurlijk.

Een 2400 gti kan prima op gas, maar ook die heeft een dure installatie nodig omdat er anders een groot risico op back-fire bestaat die dan de luchtmassameter zal vernietigen. Zet je in een 2400/2500 gti een gas-injectieinstallatie dan heb je die problemen niet. Kost wel rond de 2000 euro zo’n systeem.

Ik heb zelf jaren een klassieker op lpg gereden. Het was inderdaad vooral goedkoop. Inmiddels rijd ik een klassieker op benzine, en dat ding loopt 1 op 10. Dat is te overzien en ik heb nog steeds de volledige kofferruimte wat heel fijn is met vakanties.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27805
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 19 september 2018 07:05 PM
  [ # 40 ]
zwrtw schreef:

Ik ben niet zo’n snelle jelle en heb ruim voldoende aan deze 2 liter. 0 naar 100 in ca 12 seconden: menig moderne eco-auto is niet sneller.

Die 12 seconden zijn leuk op papier. Maar in de praktijk rijdt elk eco hok je bij het stoplicht van je weg.
Met mijn CX Turbo ben ik ook niet als eerste weg bij het stoplicht, die kleine hokjes rijden zo weg.
Met mijn DS ben ik vaak nog wat langzamer weg bij het stoplicht dan de CX. Mijn inmiddels 15 jaar oude Xsara is bij normaal gedrag gewoon het vlotste weg.

Als ik echt wil kan ik vlot weg zijn met de CX, alleen daar moet je meer moeite voor doen. Dat ga je gewoon niet elke keer doen, de vraag is ook hoelang het dan allemaal heel blijft.
Van 80 naar 180 dat is een ander verhaal, dat gaat niet elke moderne auto bijhouden.
Ook de berg op heb je ook meer aan het vermogen, zelfs in de oude DS gaat dat nog lekker vlot.

Hoewel ik zelf nooit op de weg heb gereden met een Douvrin motor gok ik dat je het kleinere vermogen ook goed gaat merken als je een berg wil op rijden. Zo’n CX 2500 blok zal dat gemakkelijker doen.

 

Profiel  
 
dimi_v
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 66
Geregistreerd: 27-12-2017

- 2CV Special
- Overig Peugeot 504
Gepost: 19 september 2018 07:10 PM
  [ # 41 ]

Een installatie van 2000 euro, kun je ruim 2000 liter LPG voor tanken. Dat zijn toch wel heel wat kilometers met je belastingvrije auto. Mocht ik er tegenaan lopen zou het na 2 jaar wellicht al rendabel worden maar dan moet de aanschaf niet ook nog eens overdreven duur zijn “want oldtimer volgens onze fijne wetgeving”.

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27805
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 19 september 2018 07:14 PM
  [ # 42 ]

Een LPG installatie voor een carb motor is natuurlijk veel goedkoper.

Goed in Nederland is LPG op het moment niet interessant zolang je niet extreem veel kms rijdt, tenzij je auto dus minimaal 40 jaar is.

Profiel  
 
Nielsje
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4709
Geregistreerd: 17-09-2012

- CX 2400 Pallas
Gepost: 19 september 2018 07:28 PM
  [ # 43 ]

Nou, dit topic heeft me wel aan het denken gezet.. Ik heb eens berekend hoeveel km ik gereden heb in de afgelopen vier jaar en zeker nu het kreng blijvend (want Nederland..) belastingvrij is kan het prima uit. Maar ja, dan hou je wel minder vermogen over.. Toch eens uitzoeken wat de mogelijkheden zijn.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43019
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 19 september 2018 07:31 PM
  [ # 44 ]
Nielsje schreef:

Maar ja, dan hou je wel minder vermogen over…

Minder vermogen (-10% is niets, het kan ook -15% zijn) én je raakt OOK op benzine vermogen kwijt door dat mengstuk. En véél minder kofferruimte. Gas in een klassieker is leuk, voor de kosten. Maar dat is naar mijn idee dan ook écht het enige voordeel.

In in Frankrijk kost het 90 ct per liter. In Oostenrijk kun je vrijwel nergens tanken om maar wat te noemen.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
ronvanzon
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 437
Geregistreerd: 25-04-2010

- CX 2400 Pallas
- Overig AK400 (besteleend)
Gepost: 20 september 2018 08:35 AM
  [ # 45 ]
Nielsje schreef:

... zeker nu het kreng blijvend (want Nederland..) belastingvrij is kan het prima uit.

Ehm, “blijvend” belastingvrij is natuurlijk best relatief. Toen mijn CX en AK400 5 jaar geleden klassieker waren had ik ook niet het idee dat de wet zo makkelijk opgerekt kon worden dat 25 ineens 40 jaar werd…

Ron

AK400 op LPG
CX2400 Pallas op LPG/123Ignition
C5 break voor de lange stukken

Profiel  
 
 
3 van de 5
 < Vorige 1 2 3 4 5 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook