15 van de 15
« Eerste  < Vorige 13 14 15
   
1.2 pure tech motor
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3537
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 25 september 2023 08:59 PM
  [ # 211 ]

Als je remmen “anders” aanvoelen dan kan dat inderdaad met de slijtage van de riem te maken hebben: De terugroepactie is er niet gekomen omdat de motoren kapot gingen, maar omdat door die deeltjes de remmen niet goed meer werkten. ( Die deeltjes beïnvloeden de effectiviteit van de rembekrachtiging). Dat is een veiligheidsrisico: Toen dat in Duitsland geconstateerd werd kreeg PSA de verplichtingen om een EU wijde terugroepactie te doen!

Om te weten wat er aan de hand is zou je de olie moeten laten analyseren. En misschien naar een andere garage gaan voor een second opinion.
Wat me bevreemd is dat je garage zegt dat er 2 liter bij moet, terwijl er in totaal maar 3.5 liter olie in zit in zo’n blokje. Dan zat er nog heel weinig olie in. Daarnaast zegt je franse garage dat er olie genoeg in zat ? Dat roept op z’n minst vragen op.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
GS1970
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 459
Geregistreerd: 29-12-2010

- GS/GSA GS Club
- GS/GSA GSA Club
- GS/GSA GS Confort
- GS/GSA GS Pallas
- GS/GSA GS 1220 Club
Gepost: 11 oktober 2023 11:18 AM
  [ # 212 ]

Gisteren een webinar gevolgd van Gates over de riem in olie technologie.

Super interessant. De hele procedure die je moet doorlopen voor een riemwissel, wat je wel en niet moet meevervangen en schoonmaken. Veel al wel bekend, en het is duidelijk dat Gates er ook mee worstelt. Wat wel duidelijk werd is dat de degradatie van de riem volledig is toe te schrijven aan de olie, niet alleen de juiste samenstelling, maar vooral ook de vervuiling die de riem afbreekt. Er kwam een voorbeeld voorbij van een EB-motor die na 225.000 km nog met de oorspronkelijke riem reed. Daar was dan elke 5000km de olie gewisseld.

Gates gaat binnenkort ook een riem op de markt brengen die beter moet zijn dan de OEM-riem. Verder het advies om ethanol-vrij te tanken, ook de ethanol-resten in de olie brengen schade toe aan de riem.

PSA heeft plannen om voor nieuwe motoren weer een ketting te gaan gebruiken. Geeft wel de ernst van het probleem. Maar dat geeft weer andere problemen. Duidelijk werd wel dat de droge distributieriem veruit superieur is wat betreft betrouwbaarheid en levensduur.

Ik probeer het voor mijn dagelijks vervoer dan ook nog zo lang mogelijk te doen met mijn 1.8 EW motor….

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9125
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 11 oktober 2023 11:25 AM
  [ # 213 ]
GS1970 schreef:

Gisteren een webinar gevolgd van Gates over de riem in olie technologie.

Is deze terug te zien? Zo ja, linkje?

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2034
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 11 oktober 2023 11:35 AM
  [ # 214 ]
GS1970 schreef:

PSA heeft plannen om voor nieuwe motoren weer een ketting te gaan gebruiken. .....

Die plannen zijn (deels?) al omgezet en uitgevoerd.
Ook de vernieuwde versie van de 1.2, zoals onder ander gebruikt wordt in de mild-hybride, is uitgerust met een ketting.

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3537
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 11 oktober 2023 12:24 PM
  [ # 215 ]
GS1970 schreef:

Er kwam een voorbeeld voorbij van een EB-motor die na 225.000 km nog met de oorspronkelijke riem reed. Daar was dan elke 5000km de olie gewisseld.

Gates gaat binnenkort ook een riem op de markt brengen die beter moet zijn dan de OEM-riem. Verder het advies om ethanol-vrij te tanken, ook de ethanol-resten in de olie brengen schade toe aan de riem.

 

En wat leren we hieruit: 1: Erg regelmatig olie verversen is nodig om je 1.2 Puretech heel te houden, d.w.z. veel sneller dan PSA etc aanbeveelt.

2: Wie bij PSA heeft die ontwikkeld zonder te testen op Ethanol??  Dat gebruiken we nu al 15 jaar in de benzine. Je zou denken dat ze dat “toen” ook al zagen aankomen ?  Of voeren ze helemaal blind op de mooie verhalen van Continental ? ( De EB2 kwam in 2012 op de markt).
Als PSA nu gaat zeggen dat je E98 moet gaan tanken worden en die EB2’s onverkoopbaar maar ook krijgen je miljoenen claims aan hun broek.

 

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
johan b
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 25
Geregistreerd: 17-03-2008

Gepost: 06 maart 2024 12:23 PM
  [ # 216 ]

Goedenmiddag! Ik heb dit draadje al vaker, en met veel interesse, gelezen. Mijn huidige C3P heeft twee keer een storingsmelding gedaan en uiteindelijk heb ik een nieuwe riem laten monteren.

Anyway: ik overweeg nu de aanschaf van een Berlingo uit 2020, met datzelfde motorretje. Mag ik ervan uitgaan dat motoren uit die tijd geen last meer hebben van Het Probleem?


vriendelijke groeten,

Johan

~~~/\___Flevoland___/\~~~

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7275
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 07 maart 2024 12:44 PM
  [ # 217 ]

Nee ; daar mag je niet van uitgaan. Check onderhoud historie van berlingo. Olie om de 25000 ververst ? Is de db riem vervangen bij 100.000 km ? Indien hij meer dan een ton gedraaid….

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
johan b
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 25
Geregistreerd: 17-03-2008

Gepost: 08 maart 2024 11:06 AM
  [ # 218 ]

Dank voor je reactie. Wat ik op het oog heb heeft (meestal) rond de 50.000 op de teller dus daar kunnen ze nog niet zo gek veel aan verprutst hebben Smile
Maar ook wel vaak import met een onduidelijke historie. Ik zal je tip ter harte nemen.

johan

~~~/\___Flevoland___/\~~~

Profiel  
 
vliegerke
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 7
Geregistreerd: 27-10-2006

Gepost: 12 maart 2024 06:20 PM
  [ # 219 ]

Na enkele maanden miserie, de picasso c4 pure 1.2.mogen achterlaten in de garage.
Het begon vorig jaar met een aantal keer de foutmelding dat de auto onderhoud nodig had.
Dit was nog ver van zijn gewoonlijke onderhoudsbeurt, dit gedaan , toen zijn de 3 bougies ed vervangen.
Foutmelding weg, na een paar dagen hield de wagen plots fel in en we konden niet rapper dan 20 kmph.
Auto binnen, probleem, ze vonden niet direct de oorzaak.
Dan maar preventief de distributieketting vervangen, alhoewel bijnlange niets aan.
Dan na enkele dagen terug hetzelfde voor, terug binnen.
Om het kort te maken, dan zijn de injecteurs vervangen, het volgende onderdeel was de benzinepomp, in totaal 5 x in de garage geweest.
Nu vandaag het oordeel gekregen dat de motor “stuk” is!
Auto nieuw gekocht in 2018 en na amper 55.000 km , afgeschreven !!!
Voor mij allesinds nooit meer een f.. .. citroen.
Dank u citroen voor uw klotemotor en al uw klanten in de kou te laten staan!!

Na 25 jaar Rover, overgestapt naar Citroen.

Profiel  
 
bibberkip
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 390
Geregistreerd: 10-09-2021

Gepost: 12 maart 2024 08:35 PM
  [ # 220 ]

Volgens de garage-jongens, die elke dag met de nieuwerwetse wagens te maken hebben is dat de moderne tijd, de kwaliteit van vroeger is helaas aan het voorbij gaan; wen er maar aan, auto’s worden gemaakt met een ‘‘hoger doel’’ en dat heet zuinigheid en schoon rijden.

Dat is geen absoluut citroen gerelateerd issue, alle merken hebben er mee te maken en de drama’s zijn niet van de lucht helaas. Moderne auto’s gaan vaker stuk, en de dealers hebben beperkte ruimte om e.e.a. op te lossen. 

Vroeger had een 2 liter benzine 80 pk, en kon ie 5 ton draaien , en nu halen we uit een 1400-tje 150+ pk, en offeren we een lange levensduur op aan zuinigheid ( soms valt het ook errig tegen) en aan milieu.

Profiel  
 
RonK.
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2947
Geregistreerd: 06-03-2004

- CX 22TRS Blanc Meye
- C1 Collection 5d Noir
- Overig VW T-Cross R-line Pure White
Gepost: 12 maart 2024 09:09 PM
  [ # 221 ]

Er zijn echt nog wel betrouwbare motoren te vinden hoor,,,, ook moderne varianten.

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9858
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 13 maart 2024 11:04 AM
  [ # 222 ]
vliegerke schreef:

Na enkele maanden miserie, de picasso c4 pure 1.2.mogen achterlaten in de garage.
Het begon vorig jaar met een aantal keer de foutmelding dat de auto onderhoud nodig had.
Dit was nog ver van zijn gewoonlijke onderhoudsbeurt, dit gedaan , toen zijn de 3 bougies ed vervangen.
Foutmelding weg, na een paar dagen hield de wagen plots fel in en we konden niet rapper dan 20 kmph.
Auto binnen, probleem, ze vonden niet direct de oorzaak.
Dan maar preventief de distributieketting vervangen, alhoewel bijnlange niets aan.
Dan na enkele dagen terug hetzelfde voor, terug binnen.
Om het kort te maken, dan zijn de injecteurs vervangen, het volgende onderdeel was de benzinepomp, in totaal 5 x in de garage geweest.
Nu vandaag het oordeel gekregen dat de motor “stuk” is!
Auto nieuw gekocht in 2018 en na amper 55.000 km , afgeschreven !!!
Voor mij allesinds nooit meer een f.. .. citroen.
Dank u citroen voor uw klotemotor en al uw klanten in de kou te laten staan!!

Zo te lezen hebben ze bij deze garage onderdelen naar het probleem gegooid.
Is de wagen uitgelezen met diagbox? Dat is de uitleessoftware voor PSA.
En dan moet er met de eventuele foutcodes ook nog een goede analyse gemaakt worden.
Ik heb geen enkele foutcode voorbij zien komen en vraag me dus af of dit wel gedaan is.
En ja. moderne auto’s zijn niet per definitie betrouwbaarder dan oude. Integendeel zelfs.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 13 maart 2024 11:42 AM
  [ # 223 ]
vliegerke schreef:

..preventief de distributieketting vervangen..

Ding heeft een riem, dus hoezo ketting?

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2034
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 13 maart 2024 12:08 PM
  [ # 224 ]

...en dat die distributieriem “preventief” vervangen is, is verklaarbaar.

Dat heeft alles te maken met het loskomen van deeltjes van de oorspronkelijke riem, met mogelijke breuk en/of verstoppingen in het oliecircuit tot gevolg.

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
 
15 van de 15
« Eerste  < Vorige 13 14 15
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook