14 van de 15
« Eerste  < Vorige 12 13 14 15 Volgende > 
   
1.2 pure tech motor
lucvw_1975
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 7
Geregistreerd: 22-08-2023

Gepost: 29 augustus 2023 09:24 PM
  [ # 196 ]

Het enige dat ik op mijn factuur zie staan is dat ze er Total Ineo ECS olie in doen. Ken er zelf niks van, dus heb geen idee of dit oké is…

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9125
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 29 augustus 2023 09:45 PM
  [ # 197 ]

Total Ineo ECS is 5W-30.
Je hebt een 110 pk, dat is een EB2ADT.
Daar MOET nu 0W-20 in.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3537
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 29 augustus 2023 10:09 PM
  [ # 198 ]

Ik dacht dat dat in 2019 nog een Eb2DT was van 110 pk.
Daar moet dus 0w30 in, Ineo First dus. ( Ik vindt die 0W20 erg dun, maar de latere ADT en ADTS motoren zullen daar wel op aangepast zijn). 
Conclusie blijft: Geen Total Ineo ECS 5W30. ( Dat is PSA B21 2290 spec olie, die spec is van 2009 !).
Zeker weten: Kijk in je VIN, daar staat op positie 6 , 7 en 8 je motorcode.

Maar: Ik zou die riem na 4-5 jaar gewoon vervangen. Inderdaad, die “nieuwe riemen” zijn beter dan de “eerste series” en je garage mag ook wel eens aan de juiste olie denken. De benzine speelt ook een rol: “98” gebruiken kost je een paar tientjes per jaar, het geld waard als je zo weinig rijdt, en korte stukje zijn slecht voor alle motoren.

( En als het een officiële Citroen garage is dan zou ik ze toch eens vragen waarom ze ECS gebruiken, die zouden echt beter moeten weten. Zelfs als het in het instructieboekje staat dan nog dienen zij te weten dat Citroen “note technique” uitgeeft met aanwijzingen voor de garages !).

 

 

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
lucvw_1975
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 7
Geregistreerd: 22-08-2023

Gepost: 29 augustus 2023 10:44 PM
  [ # 199 ]

Op basis van mijn VIN heb ik idd een HNP motor. En daar zou dus, volgens het schema, 0W20 in moeten.

Maar zoals ik al in een eerder bericht vernoemde, vrees ik dat, als ik met deze info naar de garagist stap, hij weer heel lastig gaat doen. Ik kan altijd naar een andere bedrijf stappen, maar het is gemakkelijk als je in je eigen dorp kan gaan natuurlijk. Heb sowieso beslist om in de toekomst (na vervanging riem) “98” te tanken. Dat in combinatie met een (hopelijk) betere kwaliteit van riem, zal er dan hopelijk voor zorgen dat ik langer verder kan met de riem.

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2034
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 29 augustus 2023 11:31 PM
  [ # 200 ]

Een garagist die “lastig gaat doen” over de strikte voorwaarden die PSA stelt aan de olie voor deze motor?
Denk je dat echt question Rolling Eyes

Hoe dan ook: hij moet daarmee bekend zijn, dan wel gemaakt worden. En dat gewoon uitvoeren.
Dat is van “levensbelang” voor deze motor.

En voor de duidelijkheid: het gaat niet alleen om die 0W20.
De olie moet voldoen aan de specificatie B71 2010 Idea

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9125
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 30 augustus 2023 08:00 AM
  [ # 201 ]
lucvw_1975 schreef:

Ik kan altijd naar een andere bedrijf stappen

Ik zou eerst naar jouw garagist gaan en hem de volgende keus stellen, òf hij vult na de riemwissel de motor met de juiste olie òf hij is een klant kwijt.
Dan is het aan hem.
Laat je hem er weer ECS in kieperen sta je er over 3 à 4 jaar weer met dezelfde problemen en dan zijn wel alle kosten voor jouw rekening.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
lucvw_1975
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 7
Geregistreerd: 22-08-2023

Gepost: 30 augustus 2023 11:38 AM
  [ # 202 ]

Oké, maar stel dat ik hem idd zeg om de juiste olie er in te doen. Hoe weet ik of hij dat wel degelijk doet ? Ik kan toch niet op zijn vingers staan kijken ?

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2034
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 30 augustus 2023 11:51 AM
  [ # 203 ]

Doe jij zaken met iemand die je niet vertrouwt?

Als jij denkt dat je garagist je daarmee zou kunnen belazeren, wat doe je dan nog bij hem?

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9125
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 30 augustus 2023 11:57 AM
  [ # 204 ]

Inderdaad, als je niet kan vertrouwen op het nakomen van gemaakte afspraken, dan moet je daar per direct weg gaan en een partij zoeken, waar je wel van op aan kunt.
En die dan ook de riemwissel laten doen.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 30 augustus 2023 07:34 PM
  [ # 205 ]

Het klinkt alsof de topic starter gegijzeld wordt door z’n eigen garage. Ik zou die toko heel erg snel links (of rechts) laten liggen en op zoek gaan naar een dealer die wel serieus is.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
RijeV
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 2
Geregistreerd: 19-09-2023

Gepost: 25 september 2023 05:01 PM
  [ # 206 ]

Beste Allemaal,

Van de zomer zijn we op de terugweg uit zuid Frankrijk in het noorden van Frankrijk gestrand met onze auto (C4 grand Picasso, 1.2 puretech motor, handgeschakeld, 2015)
De auto gaf soms de oranje melding dat er mogelijk een probleem met de motor was dat we een garage op moesten zoeken. Deze melding verdween steeds wanneer we hadden stilgestaan en kwam soms weer als we onderweg waren, vooral als we bergop gingen. In het noorden van Frankrijk verscheen STOP, toen zijn we echt gestopt.

De garage in Frankrijk gaf aan dat ze deeltjes van de distributieriem in de olie hebben gevonden. Dit hebben ze geconcludeerd door het uitlezen van de auto en door gebruik te maken van een speciaal controlegereedschap van citroën, dat ze via de vuldop naar binnen wilden doen. Dat lukte niet. (Als we het goed begrepen hebben, omdat de riem gezwollen is).

Naar aanleiding van de conclusie van de Franse garage hebben we bij de dealer aangegeven dat we van hen verwachten dat zij de kosten van de reparatie op zich nemen aangezien de distributieriem pas 2 jaar en 2 maanden oud was (met terugroepactie vervangen) en we er nog geen 30.000km mee hebben gereden. 
Inmiddels is de auto in Nederland. De dealer heeft de auto uitgelezen. De foutcode P15A1 (foutcode oliedruk) komt naar voren. De dealer geeft aan dat het oliepeil laag was en dat de problemen zijn opgelost door het toevoegen van twee liter olie. Dit lijkt ons onwaarschijnlijk, het oliepeil was goed toen we vertrokken. De motor staat natuurlijk ook niet bekend om zijn geweldige kwaliteit distributieriem. Iemand advies? Kan het kloppen wat de dealer zegt?

Alvast bedankt!

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3537
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 25 september 2023 05:25 PM
  [ # 207 ]

Ta, da’s geen makkelijke.

Dat je zegt dat het oliepeil goed was toen je vertrok wil niet zeggen dat het op de terugreis nog hetzelfde was, want je hebt waarschijnlijk wel een paar duizend km gereden?
En als er echt 2 liter bij moest dan was het veel te laag.
Kan ook goed zijn dat je op vakantie je C4 Picasso zwaar beladen hebt, de motor zwaarder belast als in Nederland en dus het olieverbruik hoger is dan je verwacht. Daarbij moet je bij volle belading en het vragen van prestaties die motor op toeren houden, en dus bergop terug schakelen.

Een P15A1 is een foutcode van de oliepomp, niet alleen de oliedruk. Dat kan door te weinig olie, maar ook doordat de aanzuiging verstopt raakt. Dat zou kunnen door “deeltjes” van de distributieriem, maar dat hoeft niet als die maar 30.000 km oud is.
Maar omdat er een “gestuurde” oliepomp in zit ( d.w.z. een pomp die door de computer gestuurd wordt om meer olie volume te leveren als dat nodig is), kan het ook aan de pomp zelf of aan de besturing van de pomp liggen en zelfs in de stekers en draden. 
Bij deze motoren is de eerste hamvraag: Welk olie is er gebruikt ?
Wat is de kilometer stand ? Welke motor exact ?

Je zou eens een andere dealer naar de distributieriem kunnen laten kijken: Het is redelijk goed te zien voor iemand die deze motoren echt kent of de riem deeltjes verliest, and dat zie je ook terug in de olie.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
lucvw_1975
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 7
Geregistreerd: 22-08-2023

Gepost: 25 september 2023 05:54 PM
  [ # 208 ]

Nog even inpikken op mijn laatste bericht. Mijn distributieriem was al uitgevezeld na 4 jaar en amper 12000 km. Garagist zei dat de riem op zich niet zo’n probleem is, maar dat de vezeltjes de oliepomp (of filter ?) kunnen verstoppen. Dus heb het vorige week dan toch maar laten doen. Gelukkig komt Citröen de eerste 5 jaar tussen in de materiaalkosten, dus daarmee zo’n 500 euro bespaard, maar het was evengoed een serieuze rekening (er moest nl. ook nog een groot onderhoud gebeuren).

Heb nog eens gevraagd welke olie ze erin doen en dat blijkt 0W30 te zijn ipv 50 (wat ik dacht). De beste zou 0w20 zijn, maar volgens de garagist moet je dan regelmatig zelf bijvullen omdat de olie zo dun is. Ik ga vanaf nu ook Euro 98 tanken ipv 95, deze benzine zou minder (bio)ethanol bevatten en daardoor minder slijtage aan de riem veroorzaken. Dus in principe moet ik nu toch wel 6 jaar verder kunnen (Citroën schrijft nl. voor dat om de 6 jaar de riem vervangen moet worden, zelfs indien er geen slijtage is of je weinig kilometers gemaakt hebt…).

Profiel  
 
RijeV
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 2
Geregistreerd: 19-09-2023

Gepost: 25 september 2023 06:12 PM
  [ # 209 ]

Bedankt voor het snelle bericht.

Het gaat om een Puretech 1.2 motor met turbo uit 2015. In totaal heeft de auto zo’n 166.631 km gereden.

Inmiddels nog een keer contact gehad met de garage in Frankrijk. Zij hebben het oliepeil gecontroleerd toen we daar zijn gestrand, toen was het oliepeil goed.
Auto was inderdaad zwaarder belast dan normaal, maar we schakelen netjes terug bij bergop.
Waar die 2 liter olie is gebleven in de anderhalve maand dat ie daar stil heeft gestaan weet ik niet.

De dealer hier in Nederland heeft tegen mijn partner ook gezegd dat het remmen wat ‘hard’ aanvoelt. Iets met de rembekrachtiging ofzo (weten het niet meer precies). In dit forum las ik volgens mij ook ergens dat dat mogelijk ook met deeltjes van de riem te maken kan hebben?

In april is er door (een andere garage dan de dealer) Mobil-super 3000 formula P 0W30 ingedaan. De dealer heeft aangegeven dat dit de juiste olie was, dat heb ik nagevraagd. Maar klopt dat?

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7696
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 25 september 2023 08:12 PM
  [ # 210 ]

Die Mobil voldoet aan de PSA norm B71 2312 en is daarmee de juiste olie. Desondanks zou ik altijd de Total Ineo First 0W30 aanraden.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
 
14 van de 15
« Eerste  < Vorige 12 13 14 15 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook