4 van de 4
« Eerste  < Vorige 2 3 4

ZX 1.4i Avantage (probleem na vervangen koppakking)
KoenvanderLee
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 15

Gepost: 29 juli 2019 04:10 PM
  [ # 46 ]

Ah toevallig! Ik kijk van de week even bij de lokale garage in t dorp waar ik dan wat langer verblijf of die een nieuw contact heeft voor een redelijke prijs, anders idd in Nederland.

We zijn inmiddels een paar dagen verder en ik heb met een stukje geisoleerd draad een bruggetje gemaakt zodat de fan altijd aan staat tijdens het rijden (en idd bij elke stop er weer uit trekken..) maar ik heb niet het idee dat het veel uithaalt. De temperatuur loopt nog steeds op tot ongeveer 110 graden. Ik vermoed dus toch dat het de thermostaat is die te laat opent. Zou dat kunnen? (Als in, zijn er voor dit type motor passende thermostaten in de omloop die pas bij hogere temperaturen openen?)

Profiel  

Gepost: 29 juli 2019 04:18 PM
  [ # 47 ]

Er hoort een thermostaat in die bij 89 gr C volledig open is.

En het thermocontact schakelt bij 97 gr C de ventilator in en bij 92 gr C weer uit.

Als alles werkt zoals het hoort mag je dus nooit hogere temperaturen zien dan die 97 gr C.

Je kan voor de terugweg ook de thermostaat even (laten) demonteren.
Kan ‘s zomers echt geen kwaad.

Profiel  

Feije
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1033

- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Gepost: 29 juli 2019 04:21 PM
  [ # 48 ]

Is je temperatuursensor wel goed? Die sensoren hebben ook niet altijd het eeuwige leven en die van mij zit er ook 10 graden naast (wel de andere kant op: mijn motor wordt altijd 70 graden en de fans slaan bij 80 al aan, volgens het metertje). Zou wel verklaren waarom de fan niet aanslaat en de thermostaat zo laat open gaat.

Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)

Profiel  

kilian
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 119

Gepost: 29 juli 2019 10:50 PM
  [ # 49 ]

Ik meen dat de koelwatertemperatuur bij mijn zx 1.4i bij normaal gebruik in NL rond de 100 graden ligt, maar zal er de volgende keer nog eens op letten. Als jij op 110 zit kan dat komen door zware belasting (vol bepakt de berg op) of erg hete buitentemperaturen, of een radiateur die bijvoorbeeld door verstopping niet optimaal koelt. Zolang je niet zonder de kachel aan te hoeven zetten richting de 120 graden gaat (rode lampje) zou ik me er pas terug in NL druk over maken. Of de thermostaat opent kun je simpelweg voelen aan de slang die naar de radiateur gaat. Blijft die koud, dan is de thermostaat dicht en wordt die heet dan is de thermostaat open. Ik verwacht niet dat het probleem in je thermostaat zit.

Profiel  

4 van de 4
« Eerste  < Vorige 2 3 4

© Citroën-Forum 2003 - 2019 | adverteren
Facebook