5 van de 5
« Eerste  < Vorige 3 4 5
   
ZX 1.4i Avantage
Gepost: 07 september 2019 12:29 PM
  [ # 61 ]
KoenvanderLee schreef:

Dat laatste moet met een infrarood thermometer wel te checken zijn denk ik; maar ik weet niet wat het beste punt is om op te meten.

De opnemer voor de aanduiding in het dashboard zit in de zijkant van de kop, net achter het thermostaathuis.
Dat is dus het punt waar te meten.

Profiel  
 
kilian
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 125
Geregistreerd: 22-05-2006

Gepost: 07 september 2019 12:38 PM
  [ # 62 ]

Op basis van je beschrijving denk ik dat de radiateur onvoldoende koelt. Heb je die eruit gehad en ook inwendig doorgespoeld, zoals beschreven in Haynes? Het is me nl niet duidelijk of je mogelijk alleen de buitenkant gereinigd hebt. Het lijkt voor mij sterk op een inwendige verstopping van de radiateur. Mijn koelwatertemperatuur komt net onder de 100 graden, volgens het metertje op het dashboard.

Profiel  
 
KoenvanderLee
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 20
Geregistreerd: 08-06-2019

Gepost: 07 september 2019 12:58 PM
  [ # 63 ]

Oh vergeten te vermelden maar heb een week of 2 zonder thermostaat gereden inderdaad, daarbij kwam de temperatuur met stadsritjes meestal niet boven de 90 graden. Het verschil lijkt dus in de thermostaat te zitten; maar ik weet zeker dat nu de goede er in zit (staat letterlijk “89 C” op gedrukt), en ook goed om gemonteerd (het deel met de veer aan de motor-kant). Nou lijkt het me dat ook een juiste thermostaat altijd de stroming van het water íets remt tov helemaal geen thermostaat dus een kleine verhoging in de temperatuur lijkt me logisch maar ik ben geen koelwaterexpert om het zo maar te zeggen

@Rene: Dank voor de info! ga ik maandag even de IR-thermometer van m’n werk lenen

@Kilian: Yes heb de radiateur er uit gehad en binnen en buitenkant gereinigd. Behoorlijke tijd de tuinslang op alle openingen gezet, in alle posities gehouden dus flink doorgespoeld. Maar als er een stevige verstopping in zit heeft de lage waterdruk van een tuinslag natuurlijk niet veel zin. Ik houd er wel rekening mee dat er voor het goede functioneren gewoon een nieuwe in moet.

Profiel  
 
Gepost: 07 september 2019 01:01 PM
  [ # 64 ]

Het feit dat de juiste thermostaat er goed om in gemonteerd zit, wil nog niet zeggen dat die ook goed werkt.
Heb het ook al eens meegemaakt dat iets nieuws toch niet goed was.

Welke temperatuur bereik je met de oude thermostaat erin?

Profiel  
 
KoenvanderLee
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 20
Geregistreerd: 08-06-2019

Gepost: 07 september 2019 01:19 PM
  [ # 65 ]

Heb ik toentertijd niet genoteerd, maar @MicDis (van wie ik de auto heb overgenomen) schreef dat hij altijd iets boven het midden (90C) stond. Binnenkort even wat tijd vinden om deze weer uit te bouwen, te checken in een pannetje water en evt de oude thermostaat er in zetten om te kijken wat er dan gebeurd.

Profiel  
 
kilian
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 125
Geregistreerd: 22-05-2006

Gepost: 07 september 2019 01:36 PM
  [ # 66 ]

Wellicht niks nieuws voor je maar een zwak punt van deze motor is de koppakking links voor. Daar lopen een oliekanaal en een koelkanaal dicht bij elkaar, waardoor er motorolie in je koelwater kan komen. Dat vormt een majonaise-achtige sludge in je koelwater die aan de wanden van het koelsysteem gaat plakken. Vaak zichtbaar in de vulopening van de radiateur. En ik heb nog geen methode gevonden om die rommel er helemaal uit te krijgen. Spoelen met water doet niks.

Ik heb mijn radiateur een keer eruit gehad en gevuld met soda en kokend water. Daarna spoelen. Misschien nog niet de juiste concentratie gevonden, maar helemaal eruit kreeg ik het niet, wel verbetering. Ik heb ook al een keer het hele koelsysteem gevuld met water en een kopje soda en daarna wat ritjes gemaakt. Ook hier weer een verbetering, maar niet helemaal weg.

Ik denk dat Dasty van de Wibra misschien wel iets zou doen, maar dat heb ik nog niet aangedurfd. Mijn vrouw heeft daarmee ooit de opdruk op een placemat compleet weggemaakt en sindsdien ben ik wat voorzichtig met dat spul. Kortom, als het in de radiateur zit zou het die sludge kunnen zijn die de doorstroming belemmert.

Overigens is een 89C thermostaat gewoon goed, mits niet defect natuurlijk. Het enige wat dat ding doet is zorgen dat je koude motor zo snel mogelijk op bedrijfstemperatuur komt, door de circulatie binnen de motor te houden tot de temperatuur van 89C bereikt is. Na het openen van de thermostaat gaat de flow via de radiateur en die bepaalt uiteindelijk de koelwatertemperatuur. Stadsritjes zeggen overigens niet zo veel. Je moet echt wel een stukje snelweg of zo rijden.

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9418
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 07 september 2019 05:27 PM
  [ # 67 ]

Je hebt ook busjes spoelmiddel, die giet je bij de inhoud van je radiator, dan ga je kwartiertje rijden, daarna aftappen, doorspoelen met tuinslang, opnieuw vullen met koelmiddel.

http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9418
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 07 september 2019 08:44 PM
  [ # 69 ]

Forte is goed spul, zelf heb ik pas deze gebruikt, preventief bij motorwissel https://www.wynns.be/product/cooling-system-flush/

http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986

Profiel  
 
kilian
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 125
Geregistreerd: 22-05-2006

Gepost: 07 september 2019 09:51 PM
  [ # 70 ]

Als jullie zeggen dat het echt werkt om sludge te verwijderen, dan zal ik dat een volgende keer eens proberen. Eerlijk gezegd ben ik wat sceptisch ten aanzien van wondermiddeltjes in flesjes, spul dat lekkages stopt enzo, werkt bij mij nooit. Maar misschien doet dit wel wat het belooft.

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9418
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 07 september 2019 10:07 PM
  [ # 71 ]

Spul dat lekkage stopt moet je van weglopen, dat is rotzooi.
Net als preventief anti lek in je airco gooien, als je dan eens je systeem moet open doen heb je direct heel veel kans om de boel weg te mogen gooien, ook na vacumen.

http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986

Profiel  
 
 
5 van de 5
« Eerste  < Vorige 3 4 5
 
© Citroën-Forum 2003 - 2019 | adverteren
Facebook