2 van de 4
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende > 
   
Precieze productie aantallen CX gti Phase 1
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27808
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 16 september 2019 05:34 PM
  [ # 16 ]

Ik zou ook vooral even in een vroege 2400 GTi en latere 2500 GTi rijden.

Ik vind een CX 2400 IE qua motor erg dicht bij een DS 23 IE komen. Korte versnellingen en je zit snel in 5.
Prima rijdt erg fijn, met net even wat meer geluid. Al met al erg leuke auto’s om in te rijden, wel lekker fel op het gas.
Ook de stoelen zijn net even anders, wil je echt fijn zitten en rust in het interieur dan is serie 2 een beter keuze.

In de latere serie 1 heb ik met alleen in 2500 IE automaat gereden, dat lijkt een stuk stiller te zijn.

Als je toch graag een serie 1 wil, je kan ook overwegen een serie 1 Turbo te zoeken.

Bedenk ook even of je airco wil, ventilatie is niet altijd top en kan soms snel warm worden.

Profiel  
 
guznax
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 416
Geregistreerd: 19-05-2008

- CX GTI 2400 1981
Gepost: 16 september 2019 09:40 PM
  [ # 17 ]

bedankt voor je tips Arjan,

Ik heb een keer twee dagen een DS 23 gehuurd en ook een keer in een turbo I testgereden.

Beide erg gaaf. De DS vond ik zwaar voelen. Je zit bijna vrachtwagen-achtig hoog ‘erop’.
reed geweldig. echt bizar zacht. maar een klein beetje gas in een hele flauwe bocht helt hij al gigantisch over en de banden begonnen al te piepen. Van wat ik me ervan herinner voelt de cx platter. alsof je meer erin zit, meer omsloten door het interieur. Ondanks het gevoel van onderstuur gaf de cx het gevoel alsof je veel sneller door de bochten kon.
Geen piepende banden. Je ‘trekt’ als het ware de rest van de auto achter de voorwielen aan. Heel gaaf gevoel. Voelt op een bepaalde manier heel stabiel. een beetje het tegenovergestelde als een 911.

Als ik op je omschrijving af ga, klinkt een vroege als een goede keuze.
Ik zoek eerder een hele specifieke rijbeleving dan comfort op lange ritten.

Als de ribstof heel gevoelig is, leer vind ik niet zo mooi.
welke CX bekleding doorstaat dan het beste de tand des tijds?

Profiel  
 
Nielsje
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4717
Geregistreerd: 17-09-2012

- CX 2400 Pallas
Gepost: 16 september 2019 10:08 PM
  [ # 18 ]

Leuk topic wordt dit. Er zijn nogal wat details waar je op kan gaan letten bij het zoeken van een auto. Dat is erg leuk, maar kan er ook voor zorgen dat je heeel lang moet zoeken, want de spoeling wordt dunner. Je kan ook binnen het GTi vlak gaan zoeken naar een auto in goede staat, en die goed houden. Dat is mogelijkerwijs op de lange termijn wat beter voor het rijplezier en de portemonnee.

Over ribstof en kwetsbaar, daar is nogal wat nuance in te maken. De meest kwetsbare stoffen zijn geleverd in de hele vroege CX-en én de Pallas stof (met chrevrons). De ribstof die in de Super zat is een stuk steviger, en in de Athena is hele sterke ribstof geleverd. Serie 2 VIP is buitengewoon robuust, maar staat ook buitengewoon slecht in een serie 1 auto. (en dat weet ik, omdat ik dat heb Smile )

Buiten het beschreven verschil in versnellingsbakken (de eerste GTi heeft écht een korte bak), zit er ook verschil in motoren.
Ik heb vanavond niet zo veel tijd om het helemaal uit te zoeken, maar er zijn bij mijn weten twee verschillende zuigers gebruikt in de 2400. De vroege versies hebben een variant die (schijnbaar) er niet zo goed tegen kan om langere tijd meer dan 4000 toeren te maken. Vanaf (ik meen modeljaar ‘81, maar dat weet ik niet zeker) is het zuiger ontwerp aangepast, waardoor deze wél beter geschikt is voor hogere toerentallen.

Of de bakken vanaf dat jaar, of eerder danwel later werden aangepast, weet ik niet uit m’n hoofd. Ik heb hier inmiddels 80 cm aan CX documentatie staan, maar weet nog niet alles uit m’n hoofd Smile

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
guznax
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 416
Geregistreerd: 19-05-2008

- CX GTI 2400 1981
Gepost: 16 september 2019 11:19 PM
  [ # 19 ]

Ha Niels(je),

bedankt voor de uitgebreide info!
Ja het zoeken is leuker dan het vinden, he Mr. Green
En ik denken dat van de serie 1 GTI maar twee type motoren waren, de 2400 (128pk) en de 25 (138pk) en ze dezelfde bak hebben. Leuk! lekker graven in unieke kleurtjes en stofjes! Op een Duitse GTI kwam ik dit stofje nog tegen. Ik blijf ribstof met gladde inleg het mooist vinden, maar het is inderdaad ook wel vaak stuk nono

Is er misschien een website of een boek waar ik per bouwjaar overzichten kan vinden?
Ik kwam dit boek de originele CX nog tegen. Is dit een goed boek of zijn er betere?

dank voor jullie hulp!

Xander

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27808
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 17 september 2019 05:16 PM
  [ # 20 ]
guznax schreef:

Ik heb een keer twee dagen een DS 23 gehuurd en ook een keer in een turbo I testgereden.

Beide erg gaaf. De DS vond ik zwaar voelen. Je zit bijna vrachtwagen-achtig hoog ‘erop’.
reed geweldig. echt bizar zacht. maar een klein beetje gas in een hele flauwe bocht helt hij al gigantisch over en de banden begonnen al te piepen.

Ik ben bang dat je in een niet al te best voorbeeld heb gereden qua DS…

In een DS stoel hoor je in te zakken, bij matige reproductie stoelen zit je er op niet zoals het hoort. Maar de Duitse markt vraagt naar een hardere stoel.

Het hellen in een DS is normaal, maar grip blijft behouden.
Het piepen van de banden had ik met mijn DS in het begin ook, dat was na 4 nieuwe Michelin XVS banden opgelost. Genoeg grip en veel stiller dan de oude banden.
Een DS waar alles goed is afgesteld heeft voor mij een heel fijn stuurgedrag, helaas wil dat er in de praktijk nog wel eens aan ontbreken.

Ik heb ook niet het idee dat een DS zwaar aan voelt, eerder licht doordat het altijd in beweging is en de DS 23 (IE) motor voldoende vermogen heeft om gewoon lekker te rijden.

guznax schreef:

Van wat ik me ervan herinner voelt de cx platter. alsof je meer erin zit, meer omsloten door het interieur. Ondanks het gevoel van onderstuur gaf de cx het gevoel alsof je veel sneller door de bochten kon.
Geen piepende banden. Je ‘trekt’ als het ware de rest van de auto achter de voorwielen aan. Heel gaaf gevoel. Voelt op een bepaalde manier heel stabiel.

Een CX voelt zeker platter, echter je heb met een Turbo gereden. De afstelling is compleet anders, waardoor deze veel minder overhelt. Dat verschil is eigenlijk best groot te noemen.

Zeker zo’n vroege CX helt ook flink over, haalt het niet bij de DS, maar zit daar meer in de buurt dan een CX turbo.

guznax schreef:

Als ik op je omschrijving af ga, klinkt een vroege als een goede keuze.
Ik zoek eerder een hele specifieke rijbeleving dan comfort op lange ritten.

Zo’n vroege heeft voor mij wat meer DS eigenschappen.

Zo’n Turbo waar je in gereden heb is eigenlijk een compleet ander feestje dan elke andere CX.
Een latere serie 1 of een een ander type serie 2 rijdt al heel anders dan een Turbo.

Ik zou er gewoon een aantal proberen, kijken wat je bevalt. Ook hetzelfde type kan anders doen overkomen door de staat van onderhoud.

Wellicht is het dan handiger om even in Nederland rond te kijken ipv in Frankrijk, net even praktische voor proefritje.

guznax schreef:

Ha Niels(je),
Is er misschien een website of een boek waar ik per bouwjaar overzichten kan vinden?
Ik kwam dit boek de originele CX nog tegen. Is dit een goed boek of zijn er betere?

Ja dat boek is goed, zeker over de serie 1 modellen staat daar heel veel info.

Normaal kan je dat boek hier kopen: https://citrovisie.nl/
Echter lijkt niet op voorraad, wellicht dat een mailtje je verder kan helpen.

 

Profiel  
 
Gepost: 17 september 2019 07:20 PM
  [ # 21 ]

De engelse website citronet heeft ook alle produktie aantallen van de veerschillende modellen.
DE CX-en vanaf modeljaar 1978 (midden 1977) waren nogal gemodificeerd en verbeterd.

Profiel  
 
guznax
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 416
Geregistreerd: 19-05-2008

- CX GTI 2400 1981
Gepost: 17 september 2019 11:08 PM
  [ # 22 ]

@arjan
bedankt voor delen jouw ervaringen van rij-eigenschappen.
goed om te weten dat het verschil tussen GTI-turbo en vroege gti’s zo groot is en dank voor de tip om eens wat cx-en te proberen.
(ik heb tenslotte de tijd Wink) Ga ik zeker doen!

boek ga ik ook achteraan Smile

Profiel  
 
F.SvM
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9321
Geregistreerd: 25-05-2010

- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Gepost: 17 september 2019 11:55 PM
  [ # 23 ]

Ja dat boek is goed, zeker over de serie 1 modellen staat daar heel veel info.

Serie twee ook Wink

De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/

Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27808
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 18 september 2019 06:45 PM
  [ # 24 ]
guznax schreef:

Wat ik zoek is een klasse 2-3. boekjes met tabellen geven aan dat een GTI dan zo tussen de 10 en de 15 waard zijn. Klasse 1 komt bij een CX zo weinig voor. dan kom je in de situatie wat de gek ervoor geeft. Die twee Franse vroege lijken mij een klasse 2. Zeker die grijze met die roestvrije onderkant. inc invoeren zou dat voor 10 kunnen.

maar goed. ik sta er niet naast en ik weet inmiddels uit ervaring hoe veel het uitmaakt om een auto met eigen ogen te zien.

Ik denk dat er weinig klasse 2 te koop aangeboden wordt, 3 zal vaker voorkomen.

Mijn CX is klasse 2 getaxeerd, mocht je een referentie model willen zien mag je een keer komen kijken.

Profiel  
 
guznax
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 416
Geregistreerd: 19-05-2008

- CX GTI 2400 1981
Gepost: 18 september 2019 11:42 PM
  [ # 25 ]

Dank voor je aanbod Arjan,

ik heb de foto’s van jouw cx bekeken. Op de foto’s blaasje roest te bekennen.
ik maak zeker nog een keer van je aanbod gebruik voor een rondje roestgevoelige plekken.

grt Xander

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27808
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 19 september 2019 07:17 PM
  [ # 26 ]
guznax schreef:

Op de foto’s blaasje roest te bekennen.

Dat zijn dan oude foto’s, inmiddels is er op het plaatwerk nergens een blaasje roest te vinden Wink

Dat zou naar mijn idee bij een klasse 2 ook eigenlijk niet kunnen.

Profiel  
 
F.SvM
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9321
Geregistreerd: 25-05-2010

- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Gepost: 19 september 2019 10:15 PM
  [ # 27 ]

Als je mijn topic door leest
Dan weet je waar een cx kan roesten

Vgf

De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/

Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.

Profiel  
 
guznax
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 416
Geregistreerd: 19-05-2008

- CX GTI 2400 1981
Gepost: 19 september 2019 11:45 PM
  [ # 28 ]

de foto’s onder je handtekening?
dat is bijna overal.

het topic onder je handtekening is van een Traction

Profiel  
 
F.SvM
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9321
Geregistreerd: 25-05-2010

- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Gepost: 20 september 2019 08:01 AM
  [ # 29 ]

Restauratie prestige laagdaks.
https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/210344/P2865/

Daar staat van A tot Z met foto’s
Waar een cx kan roesten.

VgF

De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/

Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.

Profiel  
 
guznax
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 416
Geregistreerd: 19-05-2008

- CX GTI 2400 1981
Gepost: 20 september 2019 08:17 AM
  [ # 30 ]

Top dank je wel.
ik ga het doorlezen!

groet, Xander

Profiel  
 
 
2 van de 4
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook