1 van de 15
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
De baby Bentley van Wimb: Ons bin zuunig
wimb
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3221
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 30 november 2019 08:48 AM

Sinds een paar maanden heeft de grote kat gezelschap van een daily driver. In het voorjaar had ik een goedkope Megane Scenic op de kop getikt. En hoewel dat ding een bizar hoog plastic fantastic gehalte heeft, vond ik het wel een lollig ding om mee te rijden. Helaas leed ook deze aan het standaard kwaaltje: niet willen starten. Echter, het lag bij deze niet aan de (onmogelijk bereikbare) BDP-sensor. Long story short, de Megane is verruild voor een product uit de VAG-familie:

De pluspunten:
- Het verbruik is heel veel minder dan de Jag. En dat is wel fijn, want ik rij niet vaak, maar als ik rij zijn het meteen veel kilometers.
- Het motortje doet het fantastisch op E10. Laughing
- Licht dus weinig MRB.
- Schrapersuitvoering dus er kan ook niks stuk.
- Het is niet zoals de Jag een slagschip, dus makkelijk parkeren in de parkeergarage.
- In tegenstelling tot de Jag heb ik van de verzekering geen beperking op het aantal jaarkilometers.

Eh, nou dat zijn wel zo’n beetje de pro’s. Laughing Maar voor €400 moet ik niet al teveel zeuren omdat de garagist waar ik hem van heb overgenomen kort daarvoor de distributieriem heeft gedaan.

Natuurlijk had/ heeft ‘ie ook zijn gebreken:
- De centrale deurvergrendeling reageert niet op het slot van de bestuurdersdeur. In tegenstelling tot wat gebruikelijk is bij VAG, is het hier een mechanisch probleem.
- De aanjager kende maar 2 standen: uit en full speed. Dus meteen na aanschaf een diepte-investering gedaan en een nieuwe weerstandunit gekocht. Die dingen fikken uit omdat ze niet genoeg gekoeld worden. Verbazingwekkend want dit probleem had de Golf II van mijn ouders in ‘84 ook al. So far voor German engineering. Rolling Eyes
- Het ding was van binnen zo vies dat mijn kleding plakte na een rit. gulp Een goede schoonmaakbeurt doet wonderen.
- De stoelen zijn volkomen ruk: na een uur of 2 begin ik last van mijn onderrug te krijgen.

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
wimb
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3221
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 30 november 2019 08:56 AM
  [ # 1 ]

Omdat de onderhoudsstatus, behoudens de riem onbekend was meteen maar olie, bougies en filters vervangen. Hoppa, de auto is hiermee 20% meer waard geworden.

Of ik de auto zou houden liet ik van het APK-resultaat afhangen. En natuurlijk laadde de dynamo een week voor de APK niet meer op. Reparatie kostte €50.
Verder een gordel vervangen omdat de staat zeker afkeur betekende.

Resultaat van de APK: een nieuwe band en een stukkend lampje. De technische staat is zodanig dat er nog jaren mee gereden kan worden. Wel waren de remmen nodig aan vervanging toe, maar dat wist ik al.
Dus gisteren nieuwe remschijven en -blokken gemonteerd:

Voorlopig blijf ik er mee rijden. Ik heb aan de zoon van een vriendin beloofd dat hij de Bentley krijgt als hij zijn rijbewijs heeft. En het ziet er niet naar uit dat hij daar voorlopig aan toe komt. Wink

Als ik zin en tijd heb maar eens op de sloop een ander slot scoren, want de passagiersdeur en achterklep ont- en vergrendelen met het knopje in de bestuurdersdeur is best wel irritant.

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6053
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 30 november 2019 10:34 AM
  [ # 2 ]
Profiel  
 
wimb
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3221
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 30 november 2019 11:12 AM
  [ # 3 ]

Nu zouden ze te zien moeten zijn.

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
Lucas Unger
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6241
Geregistreerd: 07-07-2004

- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Gepost: 29 december 2019 05:57 PM
  [ # 4 ]

  Wat een parel Wim. Zijn de stoelen slecht omdat ze doorgezeten zijn of zijn het gewoon slechte stoelen?

Profiel  
 
wimb
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3221
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 29 december 2019 06:59 PM
  [ # 5 ]

Nee, ze zijn niet doorgezeten. Het is gewoon een rukontwerp, waarschijnlijk gebaseerd op een keukenstoel. Laughing

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
wimb
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3221
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 12 januari 2020 03:37 PM
  [ # 6 ]

Sinds de vorige posting ben ik druk bezig geweest met verder investeren: de radio vervangen door de allergoedkoopste Caliber met USB-aansluiting. Weer 3 tientjes lichter.
Verder wat spullen van de sloop gehaald zoals een fatsoenlijke pookhoes.

Tijdens het vernieuwen van alle gloeilampjes kwam ik er achter dat de peer linksvoor met ijzerdraad op zijn plaats werd gehouden:

Ook de hoogteverstelling functioneerde niet meer (op de foto is het stelmotortje al verwijderd), dus tijd voor een andere unit. Dit is een exemplaar zonder verstralers en die zijn dun gezaaid op de sloop, dus een nieuwe gekocht.
Boutjes los en de bumper lostrekken:

Oud eruit en nieuw erin:

Verder ben ik de nodige tijd zoet geweest met de centrale deurvergrendeling. Ik denk dat het nu werkt zoals het zou moeten: 1x openen met de A.B en de bestuurdersdeur gaat open, 2x en achterklep en passagiersdeur gaan ook open. Nu alleen nog eens uitvogelen waarom de bestuurdersdeur bij wegrijden op slot springt en meteen weer open.

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
wimb
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3221
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 22 april 2020 03:00 PM
  [ # 7 ]

De afgelopen tijd ben ik niet alleen met de pooierbak bezig geweest maar ook met de baby Bentley. Nu een en ander normaal werkt (aanjager kent meer standen dan alleen aan/uit, een radio zonder eigen wil, achterruitsproeier die het wel doet, tankdop die op slot kan, enz.) is het best een geinig ding geworden. Dus heb ik redenen om het technisch ook op een beter niveau dan minimum viable te brengen. Eigenlijk dwong de auto dat zelf af want op een avond besloot de dynamo er mee te kappen. Tja, een stukkende dynamo is geen reden om de auto naar de sloop te brengen, dus een nieuwe er in gezet.

Daardoor ging ik eens op zoek naar de oorzaak van een andere onhebbelijkheid: zodra de motor was uitgezet, was ook de remdruk weg. Het wereldwijde web geeft daarvoor vele meer of minder ingewikkelde oorzaken en oplossingen, maar hier bleek het euvel simpel: de vacuümslang naar de rembekrachtiger was gescheurd:

Twee stukjes benzineslang bieden soelaas:

Dat de remkracht nu beter te doseren is en de stationairloop mooier is natuurlijk mooi meegenomen.

Helaas was de stationairlooppret van korte duur omdat een bobine was gaan hemelen. Voor 3 tientjes een nieuwe.

En als jongste actie heb ik de remvloeistof vervangen. De Opperbeun had me een dergelijk apparaat aangeraden:

Het principe kende ik al, maar dan op perslucht. Een uurtje stoeien en de drap is vervangen door verse vloeistof.

Nu ga ik verder met overwegen of ik de carterpakking wel of niet ga vervangen.

En wat nog op de wenslijst staat: wieldoppen van Lidl en een tribal sticker op de achterruit. Laughing

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
René
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 27724
Geregistreerd: 27-04-2004

Gepost: 22 april 2020 03:35 PM
  [ # 8 ]
wimb schreef:

en een tribal sticker op de achterruit. Laughing

halelujah

 

Profiel  
 
wimb
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3221
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 13 juli 2020 07:48 AM
  [ # 9 ]

Een week of twee geleden was ik aan de beurt, natuurlijk een eind van huis ergens tussen Brabant en Limburg toen de stuurbekrachtiging uitviel. Een paar minuten later deden de aanjager en de radio ook niets meer. Ook richting aangeven was niet meer mogelijk. confused Het motortje draaide evengoed zonder problemen, dus de gok maar genomen en de laatste 20 km doorgereden. Ik zou op de plaats van bestemming de KNAC wel bellen.

Toen ik anderhalf uur later de auto startte was er niets aan de hand. In ieder geval niet tot het einde van de straat. Naar het dichtsbijzijnde tankstation gereden, gebeld en nog geen 10 minuten later stond de ANWB naast me. very good
De monteur had al snel dezelfde conclusies als ik getrokken: de accu wordt niet meer bijgeladen omdat de voormagnetisering ontbreekt vanwege een draadbreuk. Bij de Seat stuurt het motormanagement die voormagnetisering aan. Met een leenaccu naar huis gereden en thuis gegoogled. De conclusie: een ‘designflaw’.
En niet een dom ontwerpfoutje, maar eentje waar ik op de HTS direct een onvoldoende voor zou krijgen!

Wat wil het geval? De twee draadjes van de voormagnetisering gaan een kabelboompje in, dat netjes vast zit met een trekontlasting aan de dynamo. Echter, aan de andere kant hangt datzelfde boompje dus doodleuk alleen maar aan een steker. ohh Dus vroeg of laat wordt dat een draadbreuk.
Afijn, even met een stukje draad en wat krimpkous een tijdelijke fix gemaakt en nieuwe stekertjes besteld.


Boven de losgeknipte tijdelijke oplossing en de definitieve-in-wording.


Ik heb dikker draad gebruikt dan wat de fabriek had toegepast, dus dat gaat de komende jaren goed.

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
BertuCX
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 98
Geregistreerd: 20-08-2004

- C5 2.0 16V Exclusive Break
Gepost: 06 augustus 2020 10:43 PM
  [ # 10 ]

Hé, Wim, wordt t niet eens tijd dat die zoon van n vriendin z’n rijbewijs haalt? Ik moet van me C5 break af…....

Profiel  
 
wimb
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3221
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 07 augustus 2020 07:52 AM
  [ # 11 ]

Waarom denk je dat ik een C5 break wil? Of überhauptitair een break? Breaks zijn voor jonge gezinnen die te veel meenemen, niet voor Jag-rijders. Osm rijdt in stijl, of het nu een Bentley is of een Soeb. Laughing

Btw, wanneer verf je die Subaru eens in een fatsoenlijke kleur?

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
BertuCX
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 98
Geregistreerd: 20-08-2004

- C5 2.0 16V Exclusive Break
Gepost: 07 augustus 2020 10:03 AM
  [ # 12 ]

Da’s wat jij wil. T gaat mij erom wat ik wil.

Deverkopert

Profiel  
 
Nielsje
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4704
Geregistreerd: 17-09-2012

- CX 2400 Pallas
Gepost: 07 augustus 2020 10:09 AM
  [ # 13 ]

Je komt over als een agressieve marktplaatsverkoper.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
BertuCX
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 98
Geregistreerd: 20-08-2004

- C5 2.0 16V Exclusive Break
Gepost: 07 augustus 2020 10:17 AM
  [ # 14 ]

Agressief, AGRESSIEF, AGRESSIEF? Wie is hier nou helemaal agressief?

Dewoedendkwade

Profiel  
 
René
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 27724
Geregistreerd: 27-04-2004

Gepost: 07 augustus 2020 10:37 AM
  [ # 15 ]

Rolling Eyes

 

Profiel  
 
 
1 van de 15
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook